Zuid-Amerikaans visbestand


platy123

Active member
Lid geworden
30 december 2011
Berichten
31
Locatie
België
Dag iedereen,

Na een tijdje een 60 liter aquarium te hebben gehad met enkel guppy's en neontetra's zou ik graag eens iets anders willen.Ik heb reeds een 96 liter aangeschaft. Ik heb reeds nagedacht over een visbestand.
IK vraag me echter af als deze vissen samen kunnen gehouden worden met guppy's.
-Prionobrama filigera
-Hyphessobrycon scholzei
-Hyphessobrycon rosaceus
-Gymnocorymbus ternetzi
-Gnathocharax steindachneri
-Corydoras sterbai
-Corydoras gery
-Guppy

Alvast bedankt!
 
Wil je dit allemaal in een 96 liter bak gaan doen?
Zonder naar de soort gekeken te hebben, vind ik dat al veel te veel...
 
Nee hoor! IK kan nog niet goed kiezen welke ik zou nemen. Ik wil gewoon de beste combinatie van vissen.
 
Om te beginnen: 96 liter scheelt natuurlijk heel wat vergeleken met 60 liter, maar echt h��l groot is het nog steeds niet. Dat is niet erg, maar het betekent wel dat je niet te veel en niet te grote vissen zult moeten kiezen.

Ook moet je keuze re�el zijn; je noemt een paar soorten die ik zelden of nooit in de handel tegenkom. Als jij ze wel weet te zitten is er geen probleem, maar let op dat je geen bestand kiest dat je niet daadwerkelijk kunt aanschaffen. Grotere aquariumwinkels hebben vaak een stock-list op hun website, die zou je eens kunnen raadplegen.

Je hebt nu dus al Paracheirodon innesi (neon-tetra) en Poecilia reticulatus (guppy).
Die zijn allebei subtropisch, dus dat zal voor de andere vissen ook moeten gelden.

Verder moet je bij het kiezen van je bestand letten op de verdeling over de waterlagen (onder, midden en boven).
De neon-tetra zwemt in het midden, en de guppen zwemmen door de hele bak.
Je zou daarbij nog 1 oppervlaktevis en 1 bodembewoner kunnen zetten.
Bovenin zou bijvoorbeeld Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) kunnen, onderin Corydoras habrosus, Corydoras hastatus of Corydoras pygmaeus.

Als je over (de eisen of het gedrag van) een bepaalde soort meer wilt weten, is het handig een database te raadplegen.
Ik gebruik zelf vaak AquaVisie (www.aquavisie.retry.org) en seriously Fish (www.seriouslyfish.com).
 
Van de soortjes die je zelf al noemt is wat mij betreft de ternetzi - mischien wel veruit - de beste keus. Het is een soortje dat het ook in een niet al te groot groepje (stuk of 6 bv.) heel aardig doet en dat scheelt toch wel behoorlijk in de bezetting van je aquarium.

Met je guppen al in bezit en de soortjes die je interesseren een idee:
- 7/8 Corydoras panda
- 6 Gymnocorymbus ternetzi
- ? x guppen

~ Ivo
 
-Prionobrama filigera - kan
-Hyphessobrycon scholzei - Doorgaans niet in de handel
-Hyphessobrycon rosaceus - kan
-Gymnocorymbus ternetzi - kan
-Gnathocharax steindachneri - komt soms als bijvis mee in groepen marmerbijlzalmen
-Corydoras sterbai - Bak te klein
-Corydoras gery - Doorgaans niet in de handel
-Guppy - kan

Ik ga mee met Ivo.
 
Dankuwel allemaal voor de tips!!
 

Terug
Bovenaan