Zuid- Amerikaans bestand


R

Rami&Rezi84

Guest
Hoi iedereen.

Dit weekend ga ik normaal mijn nieuwe bak gaan bestellen. Het wordt een Aquatlantis Elegance 120. Afmetingen van deze bak zijn 120x40x60.
Ik had heel graag maanvissen gehouden maar hier en daar lees je dat deze beter niet gehouden worden in een bak van 120cm.
In het topic
https://aquaforum.nl/threads/visbestanden-per-bakmaat.52925/ staat bij bak vanaf 120 dat je er toch 4 kan insteken. Wat denken jullie hiervan. Is het te doen of raden jullie het toch af?

Ik dacht aan 4 á 5 Pterophyllum Sp. Rio Nanay, en 6tal Corydoras Adalfoi een scholenvis welke ik nog niet goed weet en dan nog een 6tal Otocinclus. Zou dit te doen zijn in een bak met deze afmetingen?

Alvast bedankt voor de reacties. Ook negatieve reacties zijn welkom. Ik kan er maar uit leren.
 
maanvissen zal ik je toch echt afraden. Tenzij je zielige maanvissen zou willen kopen die in te kleine bakken opgekweekt zijn. Die worden een stuk minder groot. echter zijn het groepsvissen en is 4 stuks dan ook niet erg prettig voor de dieren. Otociclus is naar mijn gehoor een vis die pas in de bak kan nadat de bak heel lang heeft ingedraaid. precieze tijd weet ik niet maar daar zal je bak toch wel eerst minimaal 3 maanden voor gedraaid moeten zijn.
 
Dus geen maanvissen. Ik had dit wel al gedacht. Het is dan wel spijtig dat ze in dat bepaalde topic een visbestand plaatsen waarbij er in een 120cm bak toch Pterophyllum Sp. Rio Nanay zitten. Ik had even gehoopt dat het toch mogelijk was.

Het wordt dus echt wel uitkijken naar een andere eyecatcher voor in mijn bak.
 
120cm is wellicht wel mogelijk, maar dan zul je tevens een diepere bak moeten hebben (vanaf zo'n 60cm).

afijn wellicht dat iemand anders nog leuke ideeën voor je heeft.
 
120cm is wellicht wel mogelijk, maar dan zul je tevens een diepere bak moeten hebben (vanaf zo'n 60cm).

afijn wellicht dat iemand anders nog leuke ideeën voor je heeft.
De bak zal 120x40x60 zijn. Dit is dus onvoldoende. Bij de lfs hier in de buurt, zeggen ze mij dat ik perfect een 5tal maanvissen in zo'n bak kan houden. Ik volg liever jullie raad hier ook dan dat ik dan visjes zou nemen dat zich totaal niet goed kunnen voelen in hun nieuwe omgeving.
 
Wil je als blikvanger richting de ZA cichliden of?
 
Wil je als blikvanger richting de ZA cichliden of?
Inderdaad Nekko. En mss net iets groter dan de standaard dwergcichliden. Ik weet dat er verschillende apistogramma soorten zijn maar ik vind die nu net iets te klein. Ik zou heel graag een net iets groter vis hebben. Zo om en bij de 10cm of zo.
 
crenicichla heeft een aantal kleinere soorten zoals de regani.
 
Wat vind je van deze :
Cleithracara maronii – Sleutelgatcichlide en dan 1 m / 1 v
 
Die wilde ik ook net voorstellen.
Of een koppeltje middenamerikaanse cichliden, zoals sajica's bijvoorbeeld of een van de vele andere soorten.
 
Die wilde ik ook net voorstellen.
Of een koppeltje middenamerikaanse cichliden, zoals sajica's bijvoorbeeld of een van de vele andere soorten.

Dan is het alleen geen zuid amerikaans meer natuurlijk :rolleyes:
 
crenicichla heeft een aantal kleinere soorten zoals de regani.
Hoi Nekko, ik kende deze vissoort totaal niet. Heb het even opgezocht op het net en dit is toch echt mijn ding niet hoor. En als je dan verder leest zijn het nog niet echt makkelijke visjes ook. Ze stellen blijkbaar hoge eisen aan de waterwaarden?

Toch bedankt voor de tip. Het is altijd leuk om bezig te zijn op internet met info te verzamelen over onze interesses ;)
 
Wat vind je van deze :
Cleithracara maronii – Sleutelgatcichlide en dan 1 m / 1 v
Deze kende ik dan wel al. Ik heb er de voorbije dagen al veel over gelezen.

Ik vind ze wel meevallen en ze zullen in ieder geval wel opvallen in je bak, maar vrouwlief hier vindt ze minder leuk :(
We zullen een gulden middenweg moeten zoeken. Mss moet ik eens voorstellen dat zij een bijvis mag kiezen dan ;)
 
Die wilde ik ook net voorstellen.
Of een koppeltje middenamerikaanse cichliden, zoals sajica's bijvoorbeeld of een van de vele andere soorten.
Hallo Harry. Leuk vis hoor die sajica. Maar het is dan wel niet echt ZA. En wat ik ook las dat ze toch in een bak van minimum 160cm moeten gehouden worden terwijl die van mij maar 120 zal zijn.

In ieder geval bedankt om mij dit mooie visje te leren kennen. Moest ik ooit een grotere bak kunnen zetten zal ik het zeker overwegen om deze te houden.
 

Terug
Bovenaan