Zuid-Amerikaans bestand voor 180x60x55


F

Fijesta

Guest
Hallo allemaal,

Na lang meegelezen te hebben op dit forum heb ik me toch maar geregistreerd. Ik heb laatst een tweedehands aquarium gekocht en hiervoor heb ik al een paar kleinere aquariums gehad. Maar omdat ik besmet ben met een virus moest ik toch een groter aquarium kopen :engel:.

Ik heb dus een tweedehands aquarium gekocht met deze afmetingen, 180x60x55 (LxBxH) en wil hier een Zuid-Amerikaans biotoop van maken. Onder mijn aquarium staat een bioloog met ongeveer deze afmetingen, 90x50x30/40(LxBxH).

Ik heb al idee�n over de vissen in me bestand, maar ik weet niet of al deze vissen bij elkaar kunnen, hoeveel ik ervan kan nemen en of er vissen uit de lijst weg moeten. Mijn vraag aan jullie, zouden jullie hier een mening over willen geven? Idee�n voor welke planten en andere vissen zijn ook welkom, Alvast bedankt! :thumbs:


- Maanvis (peru altums)
- Biotodoma Cupido
- Corydora Sterbai
- Nannobrycon (Eques)
- Ancistrus
- L204
- L200
- L132

Groet, Fijesta
 
Hallo Fijesta,

Mooie maat aquarium heb je. Qua visbestand lijkt het me dik in orde. Ik ga ervan uit dat de een groep Corydorassen neemt en een groep Nannobrycons inplaats van slechts enkele.
Over je L nummers kan ik niets zeggen, ik weet er te weinig van om dat te kunnen doen. Ik hoop dat het geen grote vervuilers zijn want dan heb je een forse filter nodig. Waarom kies je trouwens voor drie verschillende soorten L- nummers en niet voor een soort?

Als je planten kiest voor je aquarium moet je rekening houden met hun lichtbehoefte. Heteranthera zosterfolia ( Sterrekruid) heeft erg veel licht nodig, een amazone zwaardplant kan een tijd met minder licht toe.
Dwergamazones zijn ook geschikt maar vragen ook nogal wat licht anders gaan ze rekken. Nymphea glandulafera is een groene Lotus die erg mooi is in een aquarium met maanvissen. Je krijgt door de drijfplanten gedempt licht. Na een jaar heb je wel een hele grote plant, soms te groot.

Succes met je aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het zijn in ieder geval 4 Loricariidae uit een ander genus, wat de kans op kruisingen aldanig verkleind.

Ik zou het waarschijnlijk zelf rustiger houden rond de bodem. Groepje Cupido, niet met EN Corydoras EN Loricariidae.
L132 wordt ook wel fors hoor. Wellicht eens denken over een groepje Farlowella?

~ Ivo
 
Jos Hut zei:
Hallo Fijesta,

Mooie maat aquarium heb je. Qua visbestand lijkt het me dik in orde. Ik ga ervan uit dat de een groep Corydorassen neemt en een groep Nannobrycons inplaats van slechts enkele.
Over je L nummers kan ik niets zeggen, ik weet er te weinig van om dat te kunnen doen. Ik hoop dat het geen grote vervuilers zijn want dan heb je een forse filter nodig. Waarom kies je trouwens voor drie verschillende soorten L- nummers en niet voor een soort?

Als je planten kiest voor je aquarium moet je rekening houden met hun lichtbehoefte. Heteranthera zosterfolia ( Sterrekruid) heeft erg veel licht nodig, een amazone zwaardplant kan een tijd met minder licht toe.
Dwergamazones zijn ook geschikt maar vragen ook nogal wat licht anders gaan ze rekken. Nymphea glandulafera is een groene Lotus die erg mooi is in een aquarium met maanvissen. Je krijgt door de drijfplanten gedempt licht. Na een jaar heb je wel een hele grote plant, soms te groot.

Succes met je aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik was inderdaag van plan om grotere groepen te nemen. Over de L nummers, de L200 vind ik al heel lang een mooie vis en de L204 wou ik om het hout te onderhouden.

Mascha&Ivo zei:
Het zijn in ieder geval 4 Loricariidae uit een ander genus, wat de kans op kruisingen aldanig verkleind.

Ik zou het waarschijnlijk zelf rustiger houden rond de bodem. Groepje Cupido, niet met EN Corydoras EN Loricariidae.
L132 wordt ook wel fors hoor. Wellicht eens denken over een groepje Farlowella?

~ Ivo

Ook jij bedankt voor je snelle antwoord! Dus de Cupido's zouden wel kunnen met de corydoras OF de L nummers? De Naaldmeerval is ook een hele leuke vis, hier zal ik me eens in verdiepen.

Hoeveel maanvissen zouden jullie aanraden? Ik zat zelf eerst te denken dat ik er 10 zou nemen en er dan als ze volgroeid zijn 8 houd, om de agressie beter te verdelen. Maar misschien wordt 10 een beetje te vol?

Groet, Fijesta
 
Een groep van 10 peru Altums in je aquarium samen laten opgroeien wil prima. Als ze volgroeid zijn kan je selecteren.
Niet te lang naar zoeken, hier zwemmen volop jongen op zolder... Dwergamazones en Nymphea groeien daar volop.

Farlowella's zijn ook leuke naaldmeervallen. Ik heb op YouTube een filmpje geplaatst ( en in mijn topic over Jos Hut Aqualantis Evasion) waar een koppeltje Farlowella's eitjes heeft gelegd en die keurig verzorgt.

Geen vervuilers maar rustige vissen , ik kan je ze aanraden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Een groep van 10 peru Altums in je aquarium samen laten opgroeien wil prima. Als ze volgroeid zijn kan je selecteren.
Niet te lang naar zoeken, hier zwemmen volop jongen op zolder... Dwergamazones en Nymphea groeien daar volop.

Farlowella's zijn ook leuke naaldmeervallen. Ik heb op YouTube een filmpje geplaatst ( en in mijn topic over Jos Hut Aqualantis Evasion) waar een koppeltje Farlowella's eitjes heeft gelegd en die keurig verzorgt.

Geen vervuilers maar rustige vissen , ik kan je ze aanraden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt! Ik moet eerst nog het aquarium inrichten en een maandje laten draaien en dan ga ik voorzichtig vissen toevoegen. Bedankt voor het aanbod, tegen die tijd dat er maantjes komen zal ik je misschien wel een PB sturen. Je hebt echt prachtige vissen!

Het filmpje heb ik net bekeken (leuke visjes) en heb er wat informatie over gezocht. Ik lees dat sommige ze solitair houden maar ook dat ze een soortgenoot wel op prijs stellen.

'K denk dat mijn bestand er zo uit gaat zien:

- 10x Maanvis (peru altums)
- 20x Nannobrycon Eques
- 6x Biotodoma Cupido
- 2x Naaldmeerval
- 1x L204

Als er aan- of opmerkingen zijn hoor ik dat graag, bedankt voor de moeite!

Groet, Fijesta
 
Bij de Farlowella's die ik heb heeft de ene en kortere en bredere snuit dan de andere. Ik had de indruk dat de Farlowella met de kortste en breedste snuit het mannetje was. Maar of dat ook echt zo is?....
Let bij het kopen dus op de snuitjes.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bedankt allebei! :)
 
De snuit van de mannen is inderdaad iets breder en is behaard. Mogelijk is dat echter nog niet goed te zien op de leeftijd waarop je ze koopt.
Hebben ze een extreem korte snuit, dan heb je de �chte Farlowella acus te pakken. Zo wordt zo'n beetje elke Farlowella genoemd door de winkelier, maar ze zijn het in feite nooit. Meestal zul je de Farlowella vittata tegenkomen, is mijn indruk.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
De snuit van de mannen is inderdaad iets breder en is behaard. Mogelijk is dat echter nog niet goed te zien op de leeftijd waarop je ze koopt.
Hebben ze een extreem korte snuit, dan heb je de �chte Farlowella acus te pakken. Zo wordt zo'n beetje elke Farlowella genoemd door de winkelier, maar ze zijn het in feite nooit. Meestal zul je de Farlowella vittata tegenkomen, is mijn indruk.

~ Ivo

Aah okee, dankjewel... Tegen de tijd dat ze volgroeid zijn kan ik er misschien wel ��n inruilen bij iemand voor een vrouw/man, als dit niet goed gaat en het er 2 van het zelfde geslacht blijken.
 
is het gezien de hoogte van de bak 55 cm waar dus waarschijnlijk Max 50 cm waterhoogte van overblijft niet verstandiger om een andere maanvis soort te nemen dan de altum?
(ik heb geen ervaring met maanvissen maar dit is iets wat ik vaak voorbij hoor komen)
jos hut kan je daar zeker goed in adviseren dus gezien zijn reactie zal het wel goed gaan maar dacht breng het toch even in :)
 
Jouw toekomstig bestand komt behoorlijk overeen met mijn huidig bestand en qua bakmaat ontloopt het elkaar ook niet veel.
Ik kan je dus mijn ervaringen na 1,5 jaar draaien geven.

Zelf vind ik mijn bodem achteraf bezien soms wel iets te druk (10 corys, 3 L204, 1 L200, 2 ancistrus minutes, 1 L091). Dit geldt vooral bij het eten. Overdag zitten de L nrs hoofdzakelijk op het hout.

- 10 a 12 peru altum is een prima aantal om mee te beginnen, zeker als je ze klein gaat kopen. Wellicht dat er eens uitval is en in een grote groep wordt agressie wat beter verdeeld.
- 6 a 8 cupido's afhankelijk van wel of geen bodembewoners
- flinke groep eques.
- dan nog de L nrs. Met je huidige keuze van 1 L204 en twee naaldmeervallen denk ik dat het wel wat erg rustig wordt op de bodem. Als je van plan bent om veel hout te nemen zou ik nu zelf voor een klein groepje kleinblijvende panaques gaan. Ik ben blij met de 3 L204. Ze houden het hout in prima conditie, maar ze vervuilen wel ( zoals alle houteters ). Ze zijn licht territoriaal, maar zeker niet vervelend. Ze zijn bij mij de hele dag zichtbaar. Overigens zijn er nog meer mooie kleinblijvende panaques, die prima zouden kunnen. Ik zou wel bij 1 soort blijven.
Ik denk dat je daarnaast zeker nog een paar naaldmeervallen kunt toevoegen.

Succes met je keuzes. Van de combi peru altums en cupido's ga je zeker genieten.
 
Cowboynl zei:
Jouw toekomstig bestand komt behoorlijk overeen met mijn huidig bestand en qua bakmaat ontloopt het elkaar ook niet veel.
Ik kan je dus mijn ervaringen na 1,5 jaar draaien geven.

Zelf vind ik mijn bodem achteraf bezien soms wel iets te druk (10 corys, 3 L204, 1 L200, 2 ancistrus minutes, 1 L091). Dit geldt vooral bij het eten. Overdag zitten de L nrs hoofdzakelijk op het hout.

- 10 a 12 peru altum is een prima aantal om mee te beginnen, zeker als je ze klein gaat kopen. Wellicht dat er eens uitval is en in een grote groep wordt agressie wat beter verdeeld.
- 6 a 8 cupido's afhankelijk van wel of geen bodembewoners
- flinke groep eques.
- dan nog de L nrs. Met je huidige keuze van 1 L204 en twee naaldmeervallen denk ik dat het wel wat erg rustig wordt op de bodem. Als je van plan bent om veel hout te nemen zou ik nu zelf voor een klein groepje kleinblijvende panaques gaan. Ik ben blij met de 3 L204. Ze houden het hout in prima conditie, maar ze vervuilen wel ( zoals alle houteters ). Ze zijn licht territoriaal, maar zeker niet vervelend. Ze zijn bij mij de hele dag zichtbaar. Overigens zijn er nog meer mooie kleinblijvende panaques, die prima zouden kunnen. Ik zou wel bij 1 soort blijven.
Ik denk dat je daarnaast zeker nog een paar naaldmeervallen kunt toevoegen.

Succes met je keuzes. Van de combi peru altums en cupido's ga je zeker genieten.

Bedankt om je ervaring te delen, hier heb ik echt wat aan! Ik heb je foto-album doorgekeken en je hebt echt een prachtige bak! Ik wil inderdaad veel hout toevoegen, dus zal tegen die tijd rond gaan kijken voor een leuk groepje panaques en hier nog wat naaldmeervallen aan toevoegen.
 
Dravik2 zei:
is het gezien de hoogte van de bak 55 cm waar dus waarschijnlijk Max 50 cm waterhoogte van overblijft niet verstandiger om een andere maanvis soort te nemen dan de altum?
(ik heb geen ervaring met maanvissen maar dit is iets wat ik vaak voorbij hoor komen)
jos hut kan je daar zeker goed in adviseren dus gezien zijn reactie zal het wel goed gaan maar dacht breng het toch even in :)

Het aquarium is 60cm hoog, maar ga er vanuit dat de waterhoogte op 55cm komt door de zandbodem. Ik wacht nog even verdere meningen af. Iniedergeval bedankt, hier heb ik zelf ook nog over nagedacht maar dacht dat het wel zou kunnen. :)
 
Waar Dravik het over heeft geldt bij mijn weten over de echte altum, Pteropyllum altum. Niet over de Peru 'altum'.
 
Mascha&Ivo zei:
Waar Dravik het over heeft geldt bij mijn weten over de echte altum, Pteropyllum altum. Niet over de Peru 'altum'.

Oh okee, ik bedoel inderdaad de 'Peru Altum' (Pterophyllum sp Rio Nanay?)
 
ok� ik ging er van uit dat je de echte altum bedoelde :)
zoals ik al zij ben niet zo heel erg thuis in de maanvissen :p
lijkt me dus idd geen probleem dan en zeker nier met echt 55 cm water :D
 

Terug
Bovenaan