Zuid amerika project


H

herrie2000

Guest
Na twee jaar bezig geweest te zijn met het verbouwen van ons huis, heb ik nu weer tijd om een van mijn hobbys op te pakken. M'n aquarium.

Mijn keuze is gevallen op een rio 240. Om te beginnen heb ik een kast gemaakt waar hij op moet komen te staan. Helaas heb ik van de bouw van de kast voor de rest geen foto's. De kast is gemaakt van 18mm mdf en is volledig gelijmd en geschroefd. Daarna heb ik heb wit geschilderd. Zodra ik de achterwand in de epoxy ga zetten, zet ik ook het bovenblad van de kast in de epoxy zodat het beter bestand is tegen eventueel vocht wat er onder het aquarium komt.

Vervolgens ben ik begonnen met het maken van de achterwand. Van de verbouwing had ik nog 50mm tempex over en deze maat komt goed uit voor de rotswand. De vormgeving is nu klaar en nu kan ik hem met tegellijm gaan behandelen, daarna een laag epoxy en die instrooien met filterzand.

De naad tussen de twee platen tempex ben ik niet helemaal tevreden over, maar zodra de achterwand erin zit, wil ik die bijwerken met tegellijm.

747211herrie2000_0_85_2015_opbouw_aquariu.jpg

676143herrie2000_0_85_2015_opbouw_aquariu.jpg

352439herrie2000_0_85_2015_opbouw_aquariu.jpg

341925herrie2000_0_85_2015_opbouw_aquariu.jpg

646774herrie2000_0_85_2015_opbouw_aquariu.jpg
 
Goed begin! Ben benieuwd naar het vervolg.. Al idee�n qua beatand?
 
Tja, die is nog heel lastig. Ik zou heel graag maanvissen willen, maar na veel lezen op dit forum is me wel duidelijk dat een rio 240 te klein is voor een schooltje en al helemaal als je er nog bijvissen in wil doen. Denken jullie dat het mogelijk om een koppel te houden, een koppen die al samen nesten hebben gehad, misschien zelfs via dit forum te kopen. Of is dit 'not done'. Voor de rest ben ik ook heel erg gecharmeerd van verschillende apistogramma soorten. Daarnaast wil ik denk ik bijlzalmen en de corydoras panda.
 
Ik dacht zelf om het alleen in te strooien met filterzand, het zou mooi zijn om het te kleuren en dan epoxy eroverheen, maar ik denk dat dat wel heel moeilijk is, aangezien ik gerust wel handig ben, maar geen kunstenaar...... Andere idee�n?
 
Ik ben ongeveer op hetzelfde punt met mijn achterwand als jij. Mij is aangeraden om het in te smeren coco peat. geeft een mooie bruine natuurlijke look. kan je nog niet mijn ervaring delen.
 
Veel achterwanden van paludariums worden daar mee gedaan volgens mij
 
herrie2000 zei:
Ik dacht zelf om het alleen in te strooien met filterzand, het zou mooi zijn om het te kleuren en dan epoxy eroverheen, maar ik denk dat dat wel heel moeilijk is, aangezien ik gerust wel handig ben, maar geen kunstenaar...... Andere idee�n?

Nee, geen idee�n helaas. Ik vrees dat ik hier ben om af te kijken. :)
 
Weer een teken van leven van mijn kant. Ik heb op internet wat rondgespeurd naar dat cocopeat. Hoewel het er mooi uit ziet, twijfel ik er wel aan voor in een aquarium. Ik heb er toch maar voor gekozen om het in te strooien met filterzand. Vervolgens heb ik het in het aquarium gekit en de naad weer afgewerkt met tegellijm. Vanavond als het goed is de laatste laag epoxy over de naad en instrooien met zand.

Ik wilde mijn afzuiging via de achterwand laten lopen maar wist niet precies hoe is dat moest doen. Daarom was ik weer van dat idee afgestapt. Na wat voorbeelde gezien te hebben denk ik toch dat ik het wel ga proberen. Ik had al aan de achterkant van de achterwand een sleuf gemaakt, dus ik ga proberen daar een 20 mm drukbuis van pvc doorheen te poeren. Vervolgens wil ik met knietjes het aquarium uit komen. Als het lukt, volgen foto's later.

226446herrie2000_0_85_aquariu.jpg

456626herrie2000_0_85_aquariu.jpg

242379herrie2000_0_85_aquariu.jpg
 
Ondertussen staat het aquarium onder water. het is toch gelukt om de aanvoer naar het filter achter de wand weg te werken. Nu een week laten reinigen en dagelijks water verversen.

Voor wat betreft het visbestand zat ik te denken aan

5 maanvissen (zodra een koppel vormt de overige weg doen)
10 corydoras adolfoi
L nummer (denk 169)
10 marmer bijlzalmen
15 scholenvisjes, bijvoorbeeld rouwtetra maar dat weet ik nog niet.

Is dit iets kwa bestand en kan hier eventueel nog een rustig koppeltje/harem apistogramma bij, of is de bak daar te klein voor.

De Lnummer die ik heb is volgens mijn een L169. Kunnen jullie zien of dit klopt? daarnaast heb ik in mijn huidige bakkie nog 4 kardinalen en 2 rode neons en 2 garnalen, deze gaan ook over.

794453herrie2000_0_85_cameraalbu.jpg

492583herrie2000_0_85_cameraalbu.jpg

989674herrie2000_0_85_2015_opbouw_aquariu.jpg
 
Persoonlijk vind ik je bak dan al te vol, Wat ik enkel niet begrijp is je gaat maanvissen nemen (groep vissen) en vervolgens als er een koppel is gaat de rest weg waarom ontneem je een groeps vis het groeps verband??. Tevens vind ik persoonlijk dat maanvissen niet in een 240 liter thuis horen - de liters die je verliest.
 
Eens met mss, je bak is te klein voor al die vissen vind ik. En manen komen echt het beste tot hun recht in een groep.
 
Reden voor het wegnemen van 3 stuks omdat ik dacht dat een koppel goed moest kunnen en het me dan het beste leek om die te laten ontstaan uit een jong groepje, jullie zijn het daar dus niet mee eens?
 
En groeps vis hoort in een groep niet als koppel voor jou plezier (om even lomp te zeggen). En zoals gezegd je bak is in mijn ogen te klein om echt te kunnen genieten van Maanvissen.
 

Terug
Bovenaan