Zuid-Amerika 540L.


Als je de discussen weglaat wordt er gelijk al heel wat meer mogelijk, omdat de temperatuur dan lager kan.
En zonder maanvissen zijn ook wat kleinere, slankere zalmpjes mogelijk.

Als je het over Zuid-Amerika en kleur hebt, denk ik gelijk aan cichliden en killyvissen.
Als killy's afvallen blijven dan dus cichliden over.

Biotodoma cupido is inderdaad prachtig en er zijn hele mooie Thorichthys-, Cichlasoma- en Satanopercasoorten. En nog heel veel andere.
Die zijn allemaal vrij fors en daardoor nogal overheersend in het beeld, daar moet je van houden. Bovendien gaan ze vaak niet heel erg subtiel om met elkaar, met andere vissen en met de inrichting van je bak, ook daar moet je van houden. Zelf zie ik liever wat kleinere cichliden.

Ook ik zie graag groepen, in jouw bak zouden makkelijk 2 groepen kunnen. Bijvoorbeeld een Apistogramma-soort op de bodem met een tweede groepje dat iets hoger in de bak zwemt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Laetacara curviceps of L. dorsigera, Andinoacara pulcher of Anomalochromis thomasi.

Daar zou onderin best nog een groepje Corydoras kunnen, misschien is het een leuk idee om te kiezen voor een iets minder gangbare soort als bijvoorbeeld C. adolfoi, C. arcuatus, C. concolor, C. eques, C. similis, C. sodalis of C. rabauti.

In het midden zou je nog één grote of 2 minder grote scholen kunnen nemen. Bij 2 scholen is het aan te raden een slankere en een hoger gebouwde soort te kiezen, en dan nog liefst in contrasterende kleuren, bijvoorbeeld: Hyphessobrycon pyrrhonotus met Boehlkea fredcochui, Hyphessobrycon pulchripinnis of H. heliacus met Paracheirodon axelrodi of Hyphessobrycon peruvianus met Hemigrammus bleheri.

Leuke vissen die aan de oppervlakte zwemmen vind ik binnen het Zuid-Amerikaanse nog het moeilijkst te vinden. Ik houd niet zo van bijlzalmen.
Misschien Nannostomus eques of N. espei?

Als holletjes gebruik ik trouwens doorgezaagde kokosnoten. Eerst lekker opeten en daarna staan ze heel natuurlijk, vind ik.
 
Laatst bewerkt:
P.S. ik heb natuurlijk een foutje gemaakt , Anomalochromis thomasi is wel heel mooi maar komt uit West-Afrika .....
Nannacara anomala is wel een Latino.
 
Laatst bewerkt:
Dravik2 erg bedankt voor de duidelijke informatie

nu heb ik nog 1 vraag heb ook al ander topic er voor geopend maar stel hem ook even hier
de holletjes voor de apisto's
dit wordt zuid-amerika met veel hout voor de holletjes weet ik dan even niet zo goed hoe ik die kan gaan vorm geven zonder dat deze te vreemd staan binnen het biotoop.
hebben jullie een idee?

holletjes die natuurlijk zijn/lijken zijn bijvoorbeeld jequtiba pods of stukken kienhout met sleuven of holletjes er in
bij mij heeft een apisto een keer een scheur in een stuk eikenhout gebruikt terwijl er ook holletjes beschikbaar waren

@Nicolientje-W ik noem ook meer dan alleen de kleur de verschillen tussen de julii en trilineatus staan inderdaad beschreven op planetcatfish ik ken de juiste bronnen wel hoor :D
maar ik zal nog even alle verschillen van planetcatfish plaatsen

niet alle verschillen zijn genoemd op de pagina van julii een aantal andere verschillen zijn gemoemd op de pagina van de trilineatus
planetcatfish zei:
Probably the most misidentified fish commonly found in aquatic retailers who incorrectly sell it as C. julii. The true C. julii is such a rare import that sheer numbers mean you are unlikely to really encounter this Brazilian fish. C. julii is similar to the more spotted forms of C. trilineatus but has no trace of any reticulated colour patterning at all and is entirely covered with small, distinct spots. It's mid-lateral black stripe is fainter and does not reach as far towards the fishes head as in C. trilineatus

Telling them apart without locality information is actually quite hard as some C. trilineatus can show the spotted head pattern traditionally associated solely with C. julii, C. julii appears also to have a shorter horizontal mid body stripe not reaching half way along the body.
 
Wat zou kunnen als ik geen discus en geen maanvissen ga houden in de bak

ik was aan het denken om verschillende apisto soorten te gaan houden hoeveel verschillende harems zou ik dan kunnen houden

of zijn er nog andere leuk opties wat niet te moeilijk zijn en m

En in zo'n grote bak is heel wat mogelijk!

Zelf ben ik helemaal weg van de Mikrogeophagus altispinosus en vooral in (grote)groepen. Ik vind dat je dan veel leuker gedrag ziet, ze zwemmen met elkaar door de bak en soms dan zetten ze de kieuwen even tegen elkaar op.
Je kan er dan nog een Apistogramma bij zetten. Vanwege het vreedzame karakter van de altispinosus zou ik een Apistogramma kiezen die ook redelijk vreedzaam is.

Of als je iets grotere vissen wilt: een groep Cleithracara maroni, worden best grote jongens. Vult dan wel sneller je bak, haha. En dan nog een een groep Apistogramma's.
De Mesonauta wordt ook groter. Weet niet of dat ook een optie voor je is?
 
Dravik2 erg bedankt voor de duidelijke informatie

nu heb ik nog 1 vraag heb ook al ander topic er voor geopend maar stel hem ook even hier
de holletjes voor de apisto's
dit wordt zuid-amerika met veel hout voor de holletjes weet ik dan even niet zo goed hoe ik die kan gaan vorm geven zonder dat deze te vreemd staan binnen het biotoop.
hebben jullie een idee?

Flink wat bladeren, takken en (kien)hout op de bodem gooien, natuurlijker dan dat kan je het niet hebben. Ze maken er zelf wel een holletje van.
 
mijn droom is altijd zo grote bak met iets van discus en wil dit dan toch erg graag gaan proberen.
 
Als je begint met discusvissen, dan zou ik of een volwassen groep of in ieder geval vissen van minimaal 10 cm kopen of zo veel mogelijk problemen te voorkomen. De discus is een echte groepsvis, dus eigenlijk zou je er 10 moeten nemen. Is je groep kleiner heb je grote kans op dominant gedrag, waarbij de onderdanige vissen in de hoek terecht komen, ziek worden en de hele groep zouden kunnen besmetten.


De temperatuur kan je op ongeveer 28 graden zetten dan, LET OP -> geen HART voeren anders moet de temperatuur boven de 30 graden celcius

Sterbai kan prima bij de discus en deze kunnen ook goed tegen deze temperatuur. Ik heb kardinalen, maar mijn groep begint toch wel wat uit te dunnen, alhoewel deze zeker niet klein zijn. Of dit toch voer is, of dat ze gewoon oud zijn en aan het uitsterven zijn, ik zie het niet dus ik weet het niet. Maar op zich vind ik de combinatie prima. Ik zie de discus in ieder geval nooit happen naar een kardinaal.

Verder zou ik er niet te veel bij zetten, ga eerst maar eens kijken of je het stabiel en onder controle kan houden, is mijn advies
 
Super bedankt sschot voor de info en de tip voor het houden van discus

Ik ben ook van plan te starten met de Sterbai en de kardinaal en dat een paar maanden om te kijken hoe stabiel alles blijft voor ik de investering discus ga doen
 
01AF6F83-02BA-4B1C-B8BD-B0B832999E65.jpeg


Het aquarium is al vol alleen nog even hout laten volzuigen
Het hout blijft al redelijk beneden als je het duwt maar gaat nog niet uit zichzelf naar beneden

Paar dagen wachten en dan kan er gestart worden
 
ik kon toch niet wachten en Heb het hout vast gekit na 2 dagen drogen heb ik het aquarium weer vol laten lopen en met volle verbening trekt het hout los van de kit en drijft weer.

heb het nu zo geklemd dat het onderwater blijft maar niet zo als ik het wil hebben staan.

hebben jullie nog tips om dit proces te versnellen of een indicatie hoe lang het kan gaan duren
 
ja kan ze met een steen niet zo zetten als ik wil en moet dan dus toch wachten en kan ik niet verder met het project
 
Wees blij dat de kit losgelaten heeft! Als je over een tijd merkt dat het bv rot is of de indeling wil veranderen dan heb je een probleem! Geduld is een schone zaak of wat al eerder gezegd is een steen erop totdat hij vol gezogen is
 
Wees blij dat de kit losgelaten heeft! Als je over een tijd merkt dat het bv rot is of de indeling wil veranderen dan heb je een probleem! Geduld is een schone zaak of wat al eerder gezegd is een steen erop totdat hij vol gezogen is
Ja de kit had niet uitgemaakt is altijd met wat trekwerk of met mesje los te maken
 

Terug
Bovenaan