Zoutwater, Verlichting info gevraagd


P

popol

Guest
Hoi allemaal

Heb net een zoutwateraqua, deze zag vrij vuil, dus laat ik hem een nachtje draaien met zoetwater en natuurazijn.

Daarna doe ik het azijnwater eruit, vers zoetwater erin en luchtpompje om te beluchten en alles terug laten draaien voor een dag.

Dan kan ik pas de bak beginnen opstarten...

Nu heeft mijn ledverlichting 2 standen, dag en nachtverlichting vermoed ik...

Hoelang moet de dagverlichting ongeveer branden als de bak vissen bevat?
Ongeveer 8 uur? of meer?

En moet ik de nachtverlichting altijd aanzetten als de dagverlichting niet brand? Of moet de nachtverlichting alleen 's nachts? Of is deze nachtverlichting 's nachts niet nodig en kan je hem gebruiken wanneer je wil?

Hieronder de foto's...

Dagverlichting
725223popol_0_82_aquar52.jpg


Nachtverlichting
895394popol_0_82_aquar51.jpg


Alvast bedankt
 
Beste Popol

Allereerst wat een mooie bak heb je, hier is zeker een mooi rifje van te maken.
Waar zit de techniek verwerkt zoals je afschuimer en verwarming? Is dit een bak met een dubbele achterwand?

Wat bedoel je met twee standen, zijn deze los te schakelen met ene timer of via een schakelaar op de bak zelf? Kun je een fotootje maken van de verlichting die er in zit?
Zijn het Tl balkjes, led of pl verlichting?

Zoals ik nu kan zien is de eerste stand je dag verlichting en de tweede een gedimde versie, ik zou de tweede stand zeker niet gaan gebruiken als nacht verlichting omdat deze voor zover ik kan zien te vel is, hierdoor krijgen je koralen en vissen te weinig rust.

Is het ook mogelijk om beide apart te schakelen? Eerst een uurtje de mindere stand daarna 6 uur volle stand om te eindigen met een uurtje mindere stand? Hierdoor heb je niet gelijk volop licht in de bak.
 
Ja, dit is een bak met een dubbele achterwand.
De afschuimer, opvoerpomp en verwarming zit achterin.
Afschuimer is een ps200 HO, maar deze maakt enorm veel lawaai vind ik...
Dus deze ga ik waarschijnlijk vervangen door een andere, ik ben nog wat aan het vergelijken, Als je een voorstel hebt???

Het is led verlichting, zelf gemaakt door de vorige eigenaar,
de schakelaar zit op de lamp zelf...

Dat was ik ook aan het denken om eerst een uurtje de gedimde stand, vervolgens 8uur dagstand en dan terug een uurtje gedimd en dan tijdens de nacht uit...

Nu dit is aleen haalbaar als ik thuis ben, want de schakelaar zit op de lamp zelf...
 
Een zeeaquarium maakt bijna altijd meer geluid dan een zoetwaterbak dit komt voornamelijk door de eiwitafschuimer en soms door resonerende stromingspompen.

De afschuimer die nu in je bak zit is op zich een goede afschuimer voor jou bakje, mocht je wat anders willen dan zou je bijvoorbeeld naar een Resun Sk 300 deze heeft ene iets grotere schuimkamer. Waarschijnlijk maakt je afschuimer momenteel veel herrie omdat hij op zoet water draait, zeewater heeft een veel grotere dichtheid vergeleken met zoetwater en hierdoor komen er ook veel kleine bellen en is de afschuimer veel stiller.

Belangrijk voor een goede afschuimer is dat hij zelf zijn lucht aanzuigt, afschuimers met een luchtpompje en lindenhouten bruissteentje werken vaak niet voldoende of zijn zeer lastig af te stellen.
 
Hij draait idd op zoetwater voorlopig... Heb net een nieuwe eiwitafschuimer besteld,

Heb hier enorm goede reacties en commentaren over gelezen...
De tunze 9004...
De opvoerpomp maakt idd ook vrij veel lawaai ten opzichte van mijn filter van mijn zoetwaterbak.
 
Je kan er altijd een eheim compact opvoer pompje in zetten?

Gewoon verlichting zoveel mogelijk. 8 uur is prima!

Tunze 9004 is een moo. Klein schuimertje!
Toch is de sera 200 niet heel slecht, mischien kan je het pompje eruit halen en.demonteren En schoonmaken?
De 200 vond ik niet hinderlijk luid iig.

@ briantel.
Het is absoluut niet zo dat een houten blokje afschuimer per definitie minder zou zijn als een venturi afschuimer.
Zolang het blokje vaak genoeg verwisseld word, en de luchtpomp een stabiel debiet heeft zijn hier net zo goede resuktaten mee te behalen.
 
Ja, mss lag het aan het zoetwater..
Als hij gevuld is met zout zal ik hem nog eens testen...

Dat van dat houten blokje?
De Sera 200 en de tuner maken hier toch geen gebruik van eh?
Zij zuigen hun lucht van een apart luchtslangetje aan? Toch?
 
Nog een vraagje...

Als ik begin met de opstart, als ik hem dus vul met zoutwater...

Hoelang de dagverlichting laten branden?

Ik heb gelezen dat dit best minder kan dan normaal ivm de algengroei...
3uur? 5uur? per dag
 

Terug
Bovenaan