zoutwater bakje van lbakker


Mooi man , staat er goed bij , en mooie grote stukken erbij .
Stroomt ook lekker door zo te zien .
 
Mooi man , staat er goed bij , en mooie grote stukken erbij .
Stroomt ook lekker door zo te zien .

Bedankt Erwin.
Ik wilde ook juist niet een klein stekje, dan zou het opeens wel erg kaal zijn in vergelijking met het stuk wat ik er uit gehaald heb.
 
Ik had daarstraks nog niet door dat je flink gesnoeid hebt .
Dat is alleen maar goed , en mooi dat je ook van de stekken afgeraakt .
Dat gaat hier tot nu toe ook goed , echt lang blijf ik er nooit mee zitten .
Ik zag trouwens een hydnophora , had je die al langer ? Als dat is was me dat ontgaan .
 
Ik heb drie minuten genoten van je mooie aquarium.
Die clownvissen zijn echt prachtig.
Ik mis alleen zo'n mooie rode garnaal, heb je die niet?
 
Zo een rode garnaal heb ik ook , die zie ik enkel als er gevoerd wordt . Heeft zijn station aan de achterkant van de stenen .
 
Die hydnophora heb ik al een paar jaar in de bak maar ik hou hem klein omdat hij flink kan netelen wat me al meerdere koralen gekost heeft. Ik vind hem wel erg mooi en daarom staat hij er nog steeds.
 
Ik heb drie minuten genoten van je mooie aquarium.
Die clownvissen zijn echt prachtig.
Ik mis alleen zo'n mooie rode garnaal, heb je die niet?

Sinds kort heb ik 1 garnaal maar geen rode. Het is een pistool garnaal (alpheus bellulus) deze heb ik als symbiose koppel gekocht met een paars gevlekte gobie (Cryptocentrus leptocephalus), super leuk om dat stel samen bezig te zien.
 
Die hydnophora heb ik al een paar jaar in de bak maar ik hou hem klein omdat hij flink kan netelen wat me al meerdere koralen gekost heeft. Ik vind hem wel erg mooi en daarom staat hij er nog steeds.

Als ie een ander kan raken , dan is het idd prijs .
Ik had de mijne onlangs ook gekortwiekt in de hoogte , er zat ontzetten veel wit skelet onder door flinke de groei .
Ik heb van de stukken die niet als stekje geschikt zijn (niet de goeie vorm) een nieuw "moederkoraal" opgezet .
Die heeft nog tijd nodig om mooi te gaan worden
Bij mij staat ie los van al de rest .
Maar ik heb nog een ander koraal dat volgens mij niet onderdoet , en dat is een echinopora , die netelt ook als een gek en verslind mijn paarse stylo en de monti's .
En dat doet ie vanaf een grotere afstand dan de hydnophora . Maargoed , de echinopora is ook alweer een heel mooi flink koraal geworden .
Zal er eens een foto van proberen te maken .
 
Maar ik heb nog een ander koraal dat volgens mij niet onderdoet , en dat is een echinopora , die netelt ook als een gek en verslind mijn paarse stylo en de monti's .

Ik ben wel benieuwd, deze ken ik niet.
Stylo is op dat gebied zeker niet het sterkste koraal, ik zie al witte punten verschijnen als er een button of oor tegen aan staat. Gelukkig groeit het snel genoeg dus eventuele schade is snel weer hersteld.
 
Ik plaats zo wel wat foto's in mijn album , daar staat die echinopora ook tussen .
 
Ik probeer al een tijdje om de gobie samen met de pistoolgarnaal op de foto te krijgen maar jammer genoeg wil dat niet lukken, dan maar een foto van de gobie alleen op de uitkijk.

20200121_190752.jpg
 
Het lijkt wel of het lente geworden is in het aquarium. Vandaag merkte ik dat de anemoon vissen weer eitjes gelegd hebben, dit doen ze regelmatig en is dus niet super bijzonder. Verder viel het me op dat het mannetje van de kauderni's al een paar dagen niet mee eet, na nog eens goed opletten zag ik dat hij zijn bek vol met eitjes heeft. Om het compleet te maken is sinds een paar dagen het mannetje van de gramma's een nest aan het maken wat een heel leuk gezicht is.

Als we er optijd bij zijn willen we proberen om de kauderni jongen apart te zetten en kijken of het lukt om ze op te laten groeien. Dit is een van de eenvoudigste soorten om mee te kweken dus hopelijk gaat het lukken.
 
Gaat allemaal goed zo te zien .
Op meerdere fronten actie .
Mooie foto trouwens van die goby .
 
En , intussen nieuwe aanwas ?
 
En , intussen nieuwe aanwas ?

Nee nog niets gezien, de gramma's zitten dagelijks in het gemaakte nest maar meer heb ik er nog niet aan kunnen ontdekken. Het mannetje van de kauderni's heeft nog steeds zijn bek vol dus ik verwacht dat we elk moment de kleintjes kunnen verwachten. We zijn er klaar voor in ieder geval, ik zorg voor een constante aanvoer van verse artemia naupliien, er staat een kweekbakje klaar en er staat een zelfgemaakte nep zee-egel in het aquarium. Nu dus elke ochtend voor dat het licht aan gaat snel met een lampje kijken of ik iets zie bewegen.
;)
 
Een paar foto's van enkele nieuwe aanwinsten.

Een tubastrea, deze stond al heel lang op ons verlanglijstje. Eindelijk hebben we voldoende moed verzameld om deze aan te schaffen.
20200228_194508.jpg



Een mooie Fungia
20200228_194524.jpg
 
Een tubastrea, deze stond al heel lang op ons verlanglijstje. Eindelijk hebben we voldoende moed verzameld om deze aan te schaffen.
Is deze moeilijk of moordzuchtig?
 
Is deze moeilijk of moordzuchtig?

Deze is inderdaad lastig te houden. Het lastige hieraan is dat deze geen zoöxanthellen heeft en dus niets aan licht heeft (waar de meeste koralen hoofdzakelijk van leven). Dit koraal moet elke dag of om de dag handmatig gevoerd worden met mysis, krill, artemia, etc, elk kopje moet apart gevoerd worden. Maar zoals je kunt zien krijg je er wel iets bijzonders voor terug.
 
Deze is inderdaad lastig te houden. Het lastige hieraan is dat deze geen zoöxanthellen heeft en dus niets aan licht heeft (waar de meeste koralen hoofdzakelijk van leven). Dit koraal moet elke dag of om de dag handmatig gevoerd worden met mysis, krill, artemia, etc, elk kopje moet apart gevoerd worden. Maar zoals je kunt zien krijg je er wel iets bijzonders voor terug.
Dat is wel een behoorlijke commitment zeg. Heel veel plezier ermee en hoop dat hij het geweldig gaat doen.
 
En zojuist zijn er nog een paar nieuwe bewoners bezorgd.

Een mitra mitra slak en een zeester waarvan ik de naam niet weet. Ook zaten er 4 beienslakken bij maar die zitten al in de stekkenbak.
20200228_210406.jpg
 
Mooi om te zien Lauwrensz.

Helaas duurde het maar heel even vandaag, ongeveer 30 seconden na de foto kwam er een heremietkreeft langs die van beide koralen het eten uit hun mond gestolen heeft :stom:
 
Haha, ja dat doen de garnalen hier ook hoor.
 
Helaas duurde het maar heel even vandaag, ongeveer 30 seconden na de foto kwam er een heremietkreeft langs die van beide koralen het eten uit hun mond gestolen heeft :stom:
Voer je dan opnieuw?
 
Super mooie bak ibakker.
Ik bleef er altijd bij met m'n spuitje artemia, zodra ik de poetsgarnalen en heremietkreeft zag aankomen schoot ik ze kapot met artemia?. Dus waren ze mooi druk aan de andere kant van de bak. Succes!!
 

Terug
Bovenaan