Zout in water voor Black Molly's.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,957
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb gehoord dat (aquarium)zout in water voor Black Molly's goed is. Hoeveel zouden jullie adviseren indien gewenst op een bak van 60 liter?

Alvast bedankt.
 
Ik heb gehoord dat (aquarium)zout in water voor Black Molly's goed is. Hoeveel zouden jullie adviseren indien gewenst op een bak van 60 liter?

Alvast bedankt.
Max een groepje van 5 zou ik doen, en dat vind ik al krap. Black molly’s hebben zeker wel wat zwemruimte nodig. Wat voor andere vissen wou je in je bak doen? 60L is niet super veel namelijk.
 
Max een groepje van 5 zou ik doen, en dat vind ik al krap. Black molly’s hebben zeker wel wat zwemruimte nodig. Wat voor andere vissen wou je in je bak doen? 60L is niet super veel namelijk.
Ik bedoel met max 5 dan ook dat het echt net kan, black molly’s kun je veel beter in een 80cm aquarium houden. Ik zou als ik jou was geen black molly’s nemen maar een wat kleiner visje. Je zult hier meer plezier aan beleven als de visjes in een goede huisvesting zitten. En je hoeft geen zout toe te voegen. (Hoewel ik het sowieso overbodig vind om black molly’s met zout te houden aangezien ze het ook goed op zoet water doen)
 
Black mollies overleven zelfs in zeewater, daar werden ze vroeger gebruikt om nieuwe zeewater aquaria in te draaien.
Maar voor meer viswaardige omstandigheden is 3 gram per liter water voldoende.
Voor 60l komt dit dus op 180 gram.
Wel op voorhand goed op te lossen en beetje bij beetje aan het aquarium toe te voegen
(beetje zoals ze vissen zou overwennen van de winkel)
 
Ik bedoel met max 5 dan ook dat het echt net kan, black molly’s kun je veel beter in een 80cm aquarium houden. Ik zou als ik jou was geen black molly’s nemen maar een wat kleiner visje. Je zult hier meer plezier aan beleven als de visjes in een goede huisvesting zitten. En je hoeft geen zout toe te voegen. (Hoewel ik het sowieso overbodig vind om black molly’s met zout te houden aangezien ze het ook goed op zoet water doen)
Bedankt voor je reactie Mannus.

Ik heb 3 Black Molly's en jonkies in de 60 liter bak zitten en een stuk of 5/6 corydoras habrosus. Tot dusverre gaat het goed.
 
Black mollies overleven zelfs in zeewater, daar werden ze vroeger gebruikt om nieuwe zeewater aquaria in te draaien.
Maar voor meer viswaardige omstandigheden is 3 gram per liter water voldoende.
Voor 60l komt dit dus op 180 gram.
Wel op voorhand goed op te lossen en beetje bij beetje aan het aquarium toe te voegen
(beetje zoals ze vissen zou overwennen van de winkel)
Bedankt voor je reactie Vis&versa.

Ik had alvast een halve eetlepel gedaan om geen onnodig risico te nemen. En geleidelijk gaat dus ook gebeuren. Beter is even vragen. Bij twijfel niet inhalen.
 
@quistero
Goeiiiie ! Dat is zeker een punt. Daarom is het goed dat ik het even navraag. Daarom is het ook goed dat ik voorzichtig geweest ben en blijf.
 
Ivm de Cory's zou ik geen 3 gr/l doen. Ik zou het aardig lager houden naar 0,5/1 gr/l (30/60 gr totaal dan). Dan ook nog de vraag wat voor zout gebruik je? Ikzelf gebruik bv Keltish zeezout voor in mijn Malawi bak, ik zit op 90 gr/400 l water. Hier zitten zeer veel mineralen in.

De reden dat ik het gebruik is om mijn EC te verhogen, de slijmhuid van mijn vissen is wat dikker (dus een hogere weerstand), de osmotische waarde is beter voor mijn vissen, vissen zijn intenser van kleur en het is beter voor het uitkomen van eieren.

Heb dit puur gedaan op basis van mijn leidingwater waardes en het daarop geobserveerde gedrag van mijn vissen.

Beter is misschien nog wel je Cory's eruit halen en het bij Molly's te houden in dit bakje. Je kan dan omhoog qua zout gehalte. Wat puntslakjes erbij voor het omwoelen van de bodem en klaar.

Gr. Ed
 
Ga je dan vanaf nu ook bij elke waterverversing eerst zout in emmers oplossen?

Weet waar je aan begint
 

Terug
Bovenaan