Zorgen voor voldoende stroming, maar niet te veel.


jessicapilon zei:
JurgenD zei:
Is een beetje heel kort door de bocht.

Verklaar U nader ;) .
Je kan nog zoveel stroming hebben maar zonder voldoende voeding kun je dan alsnog algen krijgen. Bij voldoende voeding in de bak kan de stroming er dus voor zorgen dat de voeding goed bij de planten komt waardoor die het goed kunnen opnemen en hierdoor goed kunnen groeien. Natuurlijk spelen er veel meer factoren mee bij algen maar ik wilde alleen duidelijk maken op welke manier stroming er deel van uit (kan) maken.
Maar door alleen een goede stroming voorkom je geen algen. Dat zou heel makkelijk zijn dan ;).
In onze hobby houdt bijna alles wel op de een of andere manier verband met elkaar.

:thumbs:
 
jessicapilon zei:
JurgenD zei:
Is een beetje heel kort door de bocht.

Verklaar U nader ;) .
Je kan nog zoveel stroming hebben maar zonder voldoende voeding kun je dan alsnog algen krijgen. Bij voldoende voeding in de bak kan de stroming er dus voor zorgen dat de voeding goed bij de planten komt waardoor die het goed kunnen opnemen en hierdoor goed kunnen groeien. Natuurlijk spelen er veel meer factoren mee bij algen maar ik wilde alleen duidelijk maken op welke manier stroming er deel van uit (kan) maken.
Maar door alleen een goede stroming voorkom je geen algen. Dat zou heel makkelijk zijn dan ;).
In onze hobby houdt bijna alles wel op de een of andere manier verband met elkaar.

Je liet uitschijnen dat je algen kan vermijden door veel voeding en voldoende stroming. Dit klopt niet.

Er zijn algen die goed tieren bij onvoldoende stroming, maar er zijn ook algen die de voorkeur geven aan een goeie stroming.

Er zijn algen die groeien bij een voedseltekort, en er zijn algen die groeien bij een overaanbod voeding.

Zelfde met co2. Sommige algen krijg je door te weinig, andere door teveel.

Je kan niet zomaar uw bak vol plantenvoeding gieten en er van uit gaan dat je geen algen zal krijgen.

Wel is het zo dat je mogelijks andere algen zal krijgen.

Staghorn alg krijg je bij een ondervoede omgeving
Baardalg krijg je bij onstabiele en lage co2
Groene alg krijg je meestal bij een overaanbod spoorelementen
Bruinalg(ik noem het voor het gemak even alg) krijg je bij te weinig licht en te hoog kiezelzuur
draadalg geeft de voorkeur aan flinke stroming
...

Iedere alg heeft zijn optimaal nestje.
Het gaat vooral om balans.

Pas EI toe op een bak zonder planten en in de kortste keren zit uw bak vol alg.
 
Er is wel een zin in het bovenstaande verhaal, Jurgen, die klopt. "Het gaat vooral om balans"
Meestal kiezen mensen niet voor algen hoewel ze er, in aanleg, altijd zijn. Om er zo weinig mogelijk hinder van te hebben moet je dus kiezen. Als gezegd valt de keuze dan meestal op het zo min mogelijk hebben van algen. Wanneer John dus opmerkt dat algen er (te veel) zijn omdat er ergens tekorten, e.e.a. is uit uit balans, zijn waardoor die algen hun kans kunnen grijpen heeft hij dus gelijk. Eigenlijk denk ik dat jij dat ook wel weet... toch?


Groet,
Ben.
 
Het is denk ik ook maar net hoe je de platte tekst leest en opvat ;)

@Jurgen
In mn post had ik het over voldoende voeding en niet over veel voeding ;) .
Maar volgens mij is het alom bekend dat een overschot aan voeding geen algen veroorzaakt. Anders zouden de leden die hoge waarden hebben bij de EI allemaal de bak vol alg hebben.
Ik weet dat je het niet zo met deze site eens bent in de regel maar ik wilde deze link toch even erbij betrekken:

http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium

Op den duur wordt eea misschien toxisch voor de bewoners/planten maar ja dan praat je over wel hele hoge waarden.

Zolang er balans is en de planten goed groeien is er niks aan de hand met wat "meer" voeding.
 
Je kan wel degelijk alg krijgen door overschot.

Laat maar een bak op EI draaien zonder planten in.

Dus licht, CO2, voeding....
Alles wat je zou doen voor een volle plantenbak. Durf je beweren dat die algenvrij zal blijven?
Balans en evenwicht. Daar gaat het om.

Voldoende en veel voeding... Het is een brede grijze zone.
Wat de ene voldoende vindt ga ik al te veel vinden. :)
 
Ja maar ja dan is er ook geen goede balans meer zoals ik bedoelde. Zoals je al zegt is er deels een grijs gebied want wat is teveel kun je je afvragen. Daar heb je natuurlijk wel een punt.
Maar de meeste algen zijn een teken van een voedingstekort in onze bakken denk ik.
 
JurgenD zei:
Je kan wel degelijk alg krijgen door overschot.

Laat maar een bak op EI draaien zonder planten in.

Dus licht, CO2, voeding....
Alles wat je zou doen voor een volle plantenbak. Durf je beweren dat die algenvrij zal blijven?
Balans en evenwicht. Daar gaat het om.

Voldoende en veel voeding... Het is een brede grijze zone.
Wat de ene voldoende vindt ga ik al te veel vinden. :)

Als er een overschot is kan dat alleen omdat er ergens een tekort is! (Balans!)

Als we een bak zonder planten laten draaien krijgen inderdaad algen een kans, er is geen concurrentie dus.... een tekort aan bijvoorbeeld planten!

Het gaat in de meeste gevallen niet om het teveel, veel vaker en meer om tekorten.


Groet,
Ben.
 
tja, als je die lijn door trekt krijg je algen door overschot ook he. :)
Want als er aan de ene kant iets te weinig is, is er ook aan de andere kant iets teveel.

Laten we het bij balans houden. :D
 
Is het nou zwart of is het nou wit :D :D ;)
 
't is een gouden kleed! :D
 
Benvo,

Waar zit je verwarming dan? links of rechts in je bak en wordt de hele bak verwarmd? (doordat de stroming van achter naar voor komt en via de bodem weer naar achter )?
 
OVL zei:
Benvo,

Waar zit je verwarming dan? links of rechts in je bak en wordt de hele bak verwarmd? (doordat de stroming van achter naar voor komt en via de bodem weer naar achter )?

Mijn verwarming zit rechtsachter, in het (nog) aanwezige, niet gebruikte binnenfilter van de Rio 180. De bak wordt inderdaad goed en regelmatig verwarmt.

Overigens schuift de stroming telkens een stukje naar rechts op.
Zo blijkt uit testen met Easy-life filter medium. Dat is een wit goedje waarmee je precies kan zien hoe je circulatie, een beter woord, verloopt.


Groet,
Ben.
 
Ok bedankt, ga proberen.
 
JurgenD zei:
tja, als je die lijn door trekt krijg je algen door overschot ook he. :)
Want als er aan de ene kant iets te weinig is, is er ook aan de andere kant iets teveel.

Laten we het bij balans houden. :D


Is het nou zwart of is het nou wit biggrin biggrin wink

_________________________
Met vriendelijke groeten,
John


Als er bijvoorbeeld van een benodigd element tekort is kan een plant zich niet goed ontwikkelen. D�t is waarom je volgens mij uit moet gaan van tekorten.

Liebig's Law!

Liebig's law of the minimum, often simply called Liebig's law or the law of the minimum, is a principle developed in agricultural science by Carl Sprengel (1828) and later popularized by Justus von Liebig. It states that growth is controlled not by the total amount of resources available, but by the scarcest resource (limiting factor).

Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan