Zorgen voor voldoende stroming, maar niet te veel.


S

Skep

Guest
Hoi,

Aan mijn Rio 180 heb ik de JBL cristalprofi e1501 hangen met een vermogen van 1400l/h en een inhoud van 12 liter. Volgens mij is dit best wel overkill dus ik heb de uitvoer al geknepen richting de helft. Ik lees dat stroming door de hele bak aan te raden is zodat er geen dode plekken zijn waar b.v. algen rustig hun gang kunnen gaan.

Nu heb ik de volgende opstelling:
FAQG1Tt59qM8YHb5Dw0aELXDZgnOfee7.jpeg


Helemaal links op de achterruit, naast het hout, heb ik de instroom van het filter zitten. Helemaal rechts op de zijruit zit een spraybar. Wanneer ik deze rechtuit laat sproeien vind ik dat er teveel stroming is, het oppervlakte is zo erg in beweging dat drijfplanten alle kanten opgaan. Wanneer ik de spraybar richting mijn ruit draai vind ik dat er wat weinig stroming is (vooral achter mijn hout etc).

Vraag: Wat is een normale indeling van in- en uitstroom om een rustig aquarium te hebben waar drijfplanten niet alle kanten op gaan, maar waar er wel voldoende stroming is?

Skep
 
Zelf richt ik de spraybar dan vaak een klein stukje naar beneden waardoor hij onder een schuine hoek het water de bak inspuit. Oppervlaktebeweging is niet perse noodzakelijk hoor als je voldoende planten hebt die zuurstof geven.
Ik zou zelf de spraybar zo richten dat hij vanaf rechts gezien uitkomt op de bodem waar het hout begint.
Het is even proberen hoe je de spraybar het beste kunt richten zonder dat er teveel oppervlaktestroming staat. Als je planten een klein beetje bewegen dan is dat al voldoende.
 
Vergeet niet dat al het water wat er instroomt eerst is opgezogen bij de inlaat, waar dus stiekem meer stroming staat dan je kunt waarnemen.
 
Je kunt met wat diepvriesvoer of waterverbeteraar vrij makkelijk zien of er overal voldoende stroming staat.
 
Omdat je instroom aan de andere kant dan de uitstroom zit, zou het kunnen dat je onder je spraybar een dode hoek krijgt. Dit kun je checken door bv een onschuldige kleurstof bij je spraybar in het water te doen. Dan kun je de stroming zien gaan. Plantenvoeding is soms ook gekleurd bv en dan kun je de stroming zien. Of een keer wat theewater?
 
jessicapilon zei:
Zelf richt ik de spraybar dan vaak een klein stukje naar beneden waardoor hij onder een schuine hoek het water de bak inspuit. Oppervlaktebeweging is niet perse noodzakelijk hoor als je voldoende planten hebt die zuurstof geven.
Ik zou zelf de spraybar zo richten dat hij vanaf rechts gezien uitkomt op de bodem waar het hout begint.
Het is even proberen hoe je de spraybar het beste kunt richten zonder dat er teveel oppervlaktestroming staat. Als je planten een klein beetje bewegen dan is dat al voldoende.
Het probleem is dat wanneer ik dat doe de vissen alleen maar stroming hebben die best sterk is. De filter heeft best wel wat kracht voor deze bak. Misschien toch maar laten afketsen via de ruit.

TonHageraats zei:
Vergeet niet dat al het water wat er instroomt eerst is opgezogen bij de inlaat, waar dus stiekem meer stroming staat dan je kunt waarnemen.
Dat is ook waar ja. Dus eigenlijk valt het mee aangezien de instroom er dus ook voor zorgt dat er stroming is op die plek achter het hout.
 
Als het maar geen Ranja is in ieder geval ;).
 
Bedankt voor de tips! Ik ga is wat proberen!
 
Toevallig heb ik in mijn 80cm ook op dezelfde plek als jij een flink stuk hout met de uitstroom er ook zo achter. Dat gaat verder prima.
 
Ik had de slang niet dichtgeknepen maar wel de spraybar verwijderd.
Een pomp rem je liefst niet teveel af. Zo belemmer je de koeling van de pomp.
 
Klopt wat Jurgen zegt. Je kan ook dat uitstroombekje bij de JBL erop zetten zodat de straal minder "hard" is. Dat heb ik ook tijdelijk gedaan bij de 901 serie.
Of het knijpen slecht is weet ik niet maar zo werd de uitstroomkracht wel een stuk minder.
 
Ik heb het even geprobeerd en het filter weer 'open' gezet. Helaas is de stroming echt ontzettend sterk en niet houdbaar. Ik ontkom er niet aan hem hem te knijpen. Wat dit voor gevolgen heeft voor de duurzaamheid kom ik dan wel achter.
 
De gaatjes van de spraybar kan je ook groter boren waardoor je minder druk krijgt of eventueel meer gaatjes bij boren.
Opboren is makkelijker dan bij boren.
 
TonHageraats zei:
De gaatjes van de spraybar kan je ook groter boren waardoor je minder druk krijgt of eventueel meer gaatjes bij boren.
Opboren is makkelijker dan bij boren.

Dat is ook nog niet zo'n gek idee. Bedankt voor de tip!
 
Waarom maak je niet een spraybar op de volle achterwand die iets naar beneden gericht naar de voorruit stroomt? Je hebt daar nu toch ook al een pijp lopen die je spraybar rechts bedient. Zelf deed ik dit ook met een transparante PVC pijp. Daarin boorde ik om de ca. 3cm gaatjes van 2 mm. Voordeel is dat je een relatief zachte stroming/circulatie krijgt die elke plek in je bak bereikt. De spraybar rechts kan dan verdwijnen. Zou de stroming dan nog teveel zijn, die kans is niet zo groot, kan je inderdaad wat grotere gaatjes boren. Hieronder vind je mijn topic daarover met foto's zodat je kunt zien hoe dit gemaakt is.








http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 996&page=1


Groet,
Ben.
 
Ik gebruik helemaal geen spraybar. Bij mij komt het water op 2 plaatsen de bak in. Uiterst rechtsachter en middenachter.
De uitstroom is een haaks bochtje naar links uitstromend. Zelfde maat als die grijze transparante Eheim sets.
Rechtsonderin zit de aanzuig.
Dus het water stroomt van rechtsboven naar links, gaat daar naar beneden en stroomt over de bodem terug.
De pomp is een Eheim 600T op een 300 liter bak.
Er is ruim voldoende circulatie, maar geen snelle stroming.
 
Het idee van ben is ook geen slecht idee. Je zal dan alleen buis moeten kopen hiervoor.
 
Kan je ook geen algengroei tegengaan door beweging in de bak te hebben, door bijvoorbeeld de hulp van een luchtpompje?
 
Ik heb het bij de 2 meter ook op de achterkant gedaan met de gewone grijze pvc buis van de bouwmarkt.
 
C�dric Vleminckx zei:
Kan je ook geen algengroei tegengaan door beweging in de bak te hebben, door bijvoorbeeld de hulp van een luchtpompje?
Algen krijg je door tekorten dus bij onvoldoende stroming kun je algen krijgen omdat de voeding niet overal even goed komt.
Het is niet direct de stroming die algen voorkomt maar dat je geen algen krijgt kan wel het effect zijn van een goede circulatie door voldoende stroming.
 
TonHageraats zei:
Ik heb het bij de 2 meter ook op de achterkant gedaan met de gewone grijze pvc buis van de bouwmarkt.

Dus gewoon een PVC buis nemen, gaatjes in maken en bevestigen aan je filter.
 
jessicapilon zei:
C�dric Vleminckx zei:
Kan je ook geen algengroei tegengaan door beweging in de bak te hebben, door bijvoorbeeld de hulp van een luchtpompje?
Algen krijg je door tekorten dus bij onvoldoende stroming kun je algen krijgen omdat de voeding niet overal even goed komt.
Het is niet direct de stroming die algen voorkomt maar dat je geen algen krijgt kan wel het effect zijn van een goede circulatie door voldoende stroming.

:thumbs:
 
Is een beetje heel kort door de bocht.
 
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Het idee van ben is ook geen slecht idee. Je zal dan alleen buis moeten kopen hiervoor.

Is een PVC buis hiervoor geschikt?

PVC buis is meer dan geschikt. Als je bovendien transparant wilt zijn er een paar mogelijkheden:

Het mooist �n glashelder is Polycarbonaat, het is bovendien sterk en slagvast. Nadeel, bijna nergens verkrijgbaar...

PVC, ook sterk en gemakkelijk te bewerken. (Bijvoorbeeld, gaatjes boren.) Nadeel, het heeft een blauwige, soms grijzige glans in zich. Overigens zie je daar onder water niets van. Bovendien redelijk makkelijk verkrijgbaar in diverse maten.

Acrylaatbuis. Prachtig helder, goed verkrijgbaar. Slecht te bewerken. Het barst redelijk snel. (Acrylaat kennen we ook wel als plexiglas)

Dit ter informatie!


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
C�dric Vleminckx zei:
jessicapilon zei:
Het idee van ben is ook geen slecht idee. Je zal dan alleen buis moeten kopen hiervoor.

Is een PVC buis hiervoor geschikt?

PVC buis is meer dan geschikt. Als je bovendien transparant wilt zijn er een paar mogelijkheden:

Het mooist �n glashelder is Polycarbonaat, het is bovendien sterk en slagvast. Nadeel, bijna nergens verkrijgbaar...

PVC, ook sterk en gemakkelijk te bewerken. (Bijvoorbeeld, gaatjes boren.) Nadeel, het heeft een blauwige, soms grijzige glans in zich. Overigens zie je daar onder water niets van. Bovendien redelijk makkelijk verkrijgbaar in diverse maten.

Acrylaatbuis. Prachtig helder, goed verkrijgbaar. Slecht te bewerken. Het barst redelijk snel. (Acrylaat kennen we ook wel als plexiglas)

Dit ter informatie!


Groet,
Ben.

Maar als je doorzichtig neemt, kan het toch zijn dat er een kleurtje op je buis komt?
 
JurgenD zei:
Is een beetje heel kort door de bocht.

Verklaar U nader ;) .
Je kan nog zoveel stroming hebben maar zonder voldoende voeding kun je dan alsnog algen krijgen. Bij voldoende voeding in de bak kan de stroming er dus voor zorgen dat de voeding goed bij de planten komt waardoor die het goed kunnen opnemen en hierdoor goed kunnen groeien. Natuurlijk spelen er veel meer factoren mee bij algen maar ik wilde alleen duidelijk maken op welke manier stroming er deel van uit (kan) maken.
Maar door alleen een goede stroming voorkom je geen algen. Dat zou heel makkelijk zijn dan ;).
In onze hobby houdt bijna alles wel op de een of andere manier verband met elkaar.
 
Een en ander zal natuurlijk aan de achterwand van de bak liggen welke kleur deze heeft om zo veel mogelijk weg te werken.
Persoonlijk denk ik dat een transparante buis veel vuil laat zien bij langer gebruik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Ik heb hier de bruine/zwarte JBL buis. Voordeel is dat je dan geen vuil ziet maar wel heel duidelijk de buizen.

@Cedric
Het is ook wel de bedoeling dat je met regelmaat de slangen en buizen schoonmaakt ;).
 
jessicapilon zei:
Ik heb hier de bruine/zwarte JBL buis. Voordeel is dat je dan geen vuil ziet maar wel heel duidelijk de buizen.

@Cedric
Het is ook wel de bedoeling dat je met regelmaat de slangen en buizen schoonmaakt ;).

Dat is dan ook wat minder dat je de buizen ziet van de JBL.


Ja, maar heb je niet altijd het geval dat de buizen toch wat groen worden.

Maar ja, als je het dan goed wegstopt, zie je het niet.

Planten zijn ook groen, h� ;)
 
TonHageraats zei:
Een en ander zal natuurlijk aan de achterwand van de bak liggen welke kleur deze heeft om zo veel mogelijk weg te werken.
Persoonlijk denk ik dat een transparante buis veel vuil laat zien bij langer gebruik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Dit wordt mij ook vaak vertelt, Ton, gek genoeg gebeurd dit niet. Daar waar ik dus w�l aanslag heb in de filterslangen dacht ik aanvankelijk dat dit evenzo vaak in mijn spraybar zou gebeuren. Tot nu toe heb ik hem nog nooit schoongemaakt en er zit geen zichtbare, storende aanslag in. Wel geniet ik van het feit dat de buis geen ontsierend effect heeft op de bak, hij valt door z'n transparantheid bijna weg. Ik stuur een plaatje mee, kan je het even zien. Expres een beetje tegen het led licht in gefotografeerd zodat de buis beter te zien is.



943312_0_82_cimg2138.jpg


Groet,
Ben.
 
Dan plak je anders wat kunstbladeren aan de groen geworden buizen :D ;).
Zo cre�er je het Palmboom effect :juggle: .
 
jessicapilon zei:
JurgenD zei:
Is een beetje heel kort door de bocht.

Verklaar U nader ;) .
Je kan nog zoveel stroming hebben maar zonder voldoende voeding kun je dan alsnog algen krijgen. Bij voldoende voeding in de bak kan de stroming er dus voor zorgen dat de voeding goed bij de planten komt waardoor die het goed kunnen opnemen en hierdoor goed kunnen groeien. Natuurlijk spelen er veel meer factoren mee bij algen maar ik wilde alleen duidelijk maken op welke manier stroming er deel van uit (kan) maken.
Maar door alleen een goede stroming voorkom je geen algen. Dat zou heel makkelijk zijn dan ;).
In onze hobby houdt bijna alles wel op de een of andere manier verband met elkaar.

+1

Groet,
Ben.
 
benvo zei:
TonHageraats zei:
Een en ander zal natuurlijk aan de achterwand van de bak liggen welke kleur deze heeft om zo veel mogelijk weg te werken.
Persoonlijk denk ik dat een transparante buis veel vuil laat zien bij langer gebruik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Dit wordt mij ook vaak vertelt, Ton, gek genoeg gebeurd dit niet. Daar waar ik dus w�l aanslag heb in de filterslangen dacht ik aanvankelijk dat dit evenzo vaak in mijn spraybar zou gebeuren. Tot nu toe heb ik hem nog nooit schoongemaakt en er zit geen zichtbare, storende aanslag in. Wel geniet ik van het feit dat de buis geen ontsierend effect heeft op de bak, hij valt door z'n transparantheid bijna weg. Ik stuur een plaatje mee, kan je het even zien. Expres een beetje tegen het led licht in gefotografeerd zodat de buis beter te zien is.

Groet,
Ben.

Dat zou ik dan ook eens kunnen overwegen, mijn grijze buis valt redelijk weg tegen de zwarte achtergrond.
Van welk materiaal is jouw buis gemaakt?
 
PVC is het materiaal, overigens is ook mijn achterwand, zoals je kan zien redelijk donker.


Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan