zorgen over "common pleco" o.a zwaar ademen


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
79
Leeftijd
28
Ik heb sinds maandag 2 enorme pleco's van ongeveer 25/30 cm groot.
De grootste van de 2, beweegt amper en vertoont vreemd gedrag.
De andere pleco vertoont wel normaal gedrag en gedraagt zich zoals de kleinere plecos die ik heb.
Hij beweegt redelijk(voor een pleco) en zoekt ook actief naar eten, zit op de ruit etc...

Echter maak ik me zorgen over de andere pleco, de grootste.
Deze zie ik nu voor de eerste keer op het glas zitten en hij ademt toch behoorlijk zwaar. Ook beweegt hij amper. Hij verplaatst heel soms wel eens, en knippert soms met zijn ogen, maar echt bewegen zoals de andere doet hij niet.

Toen ik ze kreeg ging eigenlijk het e.e.a al mis. De vorige eigenaar waar ik ze van heb had ze al in een veel te kleine emmer geplaatst waar de grootste niet eens in de gehele lengte erin pastte.
Eenmaal thuis heb ik ze met de hand in het aquarium willen doen, ik wilde ze zo snel mogelijk uit die emmer halen. Wel heb ik eerst wat water van mijn aquarium in de emmer gedaan.
De kleinste ging eigenlijk zonder al te veel problemen met de hand in het aquarium.

De grootste liet zich helaas niet pakken met de hand en begon zich dan ook hevig te verzetten. Uiteindelijk zo stom geweest om het met een netje te proberen. Hier is hij dus in komen vast te zitten uiteindelijk.
In het aquarium is hij uit het netje los geschoten en echt met een hele harde klap tegen de aquariumwand gezwommen.
Ik maak me zorgen om het beestje, is hij aan het sterven?
 
eventueel kan je een deel water verversing doen, verder zal je vermoedelijk niets kunnen doen.
enkel geduld hebben , en hopen dat hij recupereert van de traumatische overzet en "slag" tegen de zijkant
 
Het gaat gelukkig al beter met hem. Het ademen gaat nu op normale snelheid.
Gisteravond heb ik een halve komkommer door midden gesneden en bij beide pleco's een komkommer in de buurt gelegd.
Die kleinere, nou die lust er wel pap van.
Die grote waar het iets minder mee ging, is uiteindelijk op de komkommer beland en hier ook rustig aan gaan eten.
Vanochtend was hij dus al veel actiever en beide komkommers waren ook helemaal uitgeholt (blijkbaar eten ze alleen het middenste beetje).

Ik heb de bak nu zo ingedeeld dat ik links een soort bos heb, en de rest van de bak ligt alleen zand. Ik wil later nog meer planten toevoegen.
De grote zit eigenlijk het grootste gedeelte van de tijd in dat "bos" terwijl de kleine zich meer in het zand bevindt. Wellicht is hij wat schuwer als de ander?

Wat me dan ook op viel is dat hij een paar vlekken lijkt te hebben waar het iets bleker lijkt te zijn. Ik heb foto's toegevoegd.
Wat ik zo heb kunnen vinden op internet is dat dit door stress komt? Of zijn het onschuldige vlekken?
Op de 2 fotos die ik toegevoegd heb is het een beetje slecht te zien.
 

Bijlagen

  • 20240207_013101.jpg
    20240207_013101.jpg
    950.4 KB · Weergaven: 39
  • afbeelding_2024-02-07_212058442.png
    afbeelding_2024-02-07_212058442.png
    10.1 MB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Het gaat gelukkig al beter met hem. Het ademen gaat nu op normale snelheid.
Gisteravond heb ik een halve komkommer door midden gesneden en bij beide pleco's een komkommer in de buurt gelegd.
Die kleinere, nou die lust er wel pap van.
Die grote waar het iets minder mee ging, is uiteindelijk op de komkommer beland en hier ook rustig aan gaan eten.
Vanochtend was hij dus al veel actiever en beide komkommers waren ook helemaal uitgeholt (blijkbaar eten ze alleen het middenste beetje).

Ik heb de bak nu zo ingedeeld dat ik links een soort bos heb, en de rest van de bak ligt alleen zand. Ik wil later nog meer planten toevoegen.
De grote zit eigenlijk het grootste gedeelte van de tijd in dat "bos" terwijl de kleine zich meer in het zand bevindt. Wellicht is hij wat schuwer als de ander?

Wat me dan ook op viel is dat hij een paar vlekken lijkt te hebben waar het iets bleker lijkt te zijn. Ik heb foto's toegevoegd.
Wat ik zo heb kunnen vinden op internet is dat dit door stress komt? Of zijn het onschuldige vlekken?
Op de 2 fotos die ik toegevoegd heb is het een beetje slecht te zien.
Komkommer is bijna 80 % water. Je kan beter andere groentes voeren die wel voedingstoffen hebben

Hoe witter een pleco hoe meer gestrest ie vaak is. Hopelijk is het snel weg als het meer wordt zou ik een goede waterwissel doen. Ik vermoed dat als je water prima is en hij goed eet de vlekken snel weg zullen gaan.
 
Komkommer is bijna 80 % water. Je kan beter andere groentes voeren die wel voedingstoffen hebben

Hoe witter een pleco hoe meer gestrest ie vaak is. Hopelijk is het snel weg als het meer wordt zou ik een goede waterwissel doen. Ik vermoed dat als je water prima is en hij goed eet de vlekken snel weg zullen gaan.
Wat zou ik beter kunnen geven dan komkommer? Ze krijgen denk ik ook wel vlokken en diepvriesvoer binnen van de andere visjes maar dit zal maar nihil zijn.
Ik doe om de dag 10 procent water verwisselen (ongeveer 60 liter) en gebruik hierbij ook aquasafe. Is dit te weinig? Zou ik meer moeten wisselen?

Ik heb er een stuk hout ingelegd, dit had ik in eerste instantie niet omdat ik niet wist hoe belangrijk een stuk hout voor ze is. Echter kijken ze niet op of om naar dit stuk hout, heb ik het goede soort hout?
 
Toevoeging: Kan helaas niet meer editten.
Ik wil ook een soort grot voor ze maken want volgens de vorige eigenaar hebben ze al eitjes gelegd samen. De grootste is ongeveer 30 cm lang maar ik vind alleen kleinere grotjes. Heeft iemand ervaring met een grot maken voor de grotere plecos?
 
ik geef bijvoorbeeld gekookte broccoli, bloemkool, courgette, spinazie. Heel veel groenten wat wij eten gaat ook in het aquarium met wisselend succes.
 
Stukjes pvcpijp zijn ze ook erg blij mee, en om te zorgen dat jij er ook blij mee bent kun je er (bijv) mos omheen wikkelen.of ze verstoppen onder wat plattere stenen.
En op het gevaar af dat ik onzin verkondig, maar dan corrigeert iemand me wel: Voor zover ik weet is het bij pleco's behoorlijk zeldzaam dat ze in een aquarium jonkies krijgen. Is de vorige eigenaar zeker dat het niet om ancistrussen ging?
 
Stukjes pvcpijp zijn ze ook erg blij mee, en om te zorgen dat jij er ook blij mee bent kun je er (bijv) mos omheen wikkelen.of ze verstoppen onder wat plattere stenen.
En op het gevaar af dat ik onzin verkondig, maar dan corrigeert iemand me wel: Voor zover ik weet is het bij pleco's behoorlijk zeldzaam dat ze in een aquarium jonkies krijgen. Is de vorige eigenaar zeker dat het niet om ancistrussen ging?
Vergeet ze niet goed te schuren, kunnen best scherpe dingen zijn mits afgesneden.
Ik voerde altijd half gekookte broccoli en soms bonen. Courgette hoef je niet te koken dus das het makkelijkst. Snij het dopr de helft stop er een vork in en tada
 

Terug
Bovenaan