Zomer / winter


alexger

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2020
Berichten
95
Leeftijd
52
Locatie
Susteren Midden limburg
Hallo

Mijn aquarium staat een beetje in het zonlicht en ervaar verschil in planten groei in de zomer en de winter.
Nou weet ik niet meer precies wanneer wat maar het ene seizoen groeit alles goed en het andere seizoen minder.
veranderen jullie voeding of belichting per seizoen?
 
Nee ik niet en het licht gaat hier met een tijdklok/led controller en is jaarrond hetzelfde. Ik kan niet zeggen dat ik hier echt merkbaar verschil het gezien in de groei.
 
Ik heb in het verleden wel eens een bak in de buurt van het raam gehad of zelfs deels in zonlicht. Ik merkte naar mate het zomer werd wel dat er meer licht in mijn bakken kwam en de algen toenamen. Als je geen alg in je bak wilt is het aan te raden om meer plantenvoeding te gaan geven. In de praktijk gaf ik dus in de zomermaanden wat meer plantenvoeding dan in de wintermaanden.

Ik zou je ook willen adviseren om je bak niet in direct zonlicht te plaatsen. Door direct zonlicht kan de temperatuur in de bak ook stijgen.
 
Ik heb in het verleden wel eens een bak in de buurt van het raam gehad of zelfs deels in zonlicht. Ik merkte naar mate het zomer werd wel dat er meer licht in mijn bakken kwam en de algen toenamen. Als je geen alg in je bak wilt is het aan te raden om meer plantenvoeding te gaan geven. In de praktijk gaf ik dus in de zomermaanden wat meer plantenvoeding dan in de wintermaanden.

Ik zou je ook willen adviseren om je bak niet in direct zonlicht te plaatsen. Door direct zonlicht kan de temperatuur in de bak ook stijgen.
Ja mijn bak staat al een jaar of 10 , die kan ook niet meer verplaats worden. Ik heb nooit echt planten voeding gebruikt. Vandaar dat het verschil merkbaar is denk ik
 
Er zijn ook tropische planten die een soort jaarcyclus hebben, denk maar aan de natte ( veel water en hoge waterstand) en de droge ( veel te weinig water en felle (zon) verlichting) moesson. Daar passen de planten zich op aan.
In onze bakken met gereguleerde verlichting en nooit geen regen, zal dat nauwelijks merkbaar zijn, maar als je bak in een bepaald seizoen echt zonlciht ontvangt en in een ander seizoen niet, dan za leen aantal palnten daar echt wel op reageren! Is ook geheel natuurlijk!
 
Mijn bacopa groeit nu nauwelijks, merk echt wel dat het winter is.
 

Terug
Bovenaan