Zomer water te warm?


De warmte zit nu echt in het huis, geen houden meer aan,
Ons hoekhuis staat met de zijgevel op het zuiden, je kan een eitje bakken op die muur :D uitbouw van de slaapkamers met zwart plat dak, hoppa (maar wel airco boven)
Isolatieplaten met nokken.op platte dak leggen.
En met tegels vastleggen.
 
Echt nergens last van.
Heb overal verduistergordijnen en op het schuine dak nog buitenzonwering erbij.
In de nacht alles open en de hetelucht kachel op 100% ventileren.
En zo weet ik meer dan 8 graden verschil te maken op het heetst van de dag

Maargoed dat helpt je koeling van een aquarium niet.

Meeste winst haal je uit het koel houden van de ruimte waarin je aquarium staat.
Hoewel uiterst inefficiënt kan een ijsklontje verschil maken als een fan echt geen optie is.

Voor een kleine bak ga je ook geen chiller aanschaffen of koelinstallatie bouwen/aanleggen
filter in emmer ,met koel water.?
 
Volgens mij ligt het grootste warmte probleem bij de zoutwateraquaria,ik hoop maar dat er diverse hobbyisten op tijd een cooler hebben aangeschaft.Met deze/huidige en de nog komende temperaturen hebben zij toch een probleem,en dat los je niet direct op met enkele Fan"s.

Zelfs met mijn Discusaquarium vandaag nog ververst van 32 Gr. terug naar 29,en indien nodig morgen weer.
 
Je, je moet toch wat , he.

Niet zo nauw kijken , hoor.

Heb 30 liter emmers. kan hoop water in.
 
Isolatieplaten met nokken.op platte dak leggen.
En met tegels vastleggen.
Dat is wel een idee voor de toekomst ja, heb al eens gevraagd of er wit grind op mocht maar dat willen ze niet hebben, onze keuken is ook aangebouwd en heeft ook een plat zwart dak, in de keuken is het dan ook niet te houden.
 
Dat is wel een idee voor de toekomst ja, heb al eens gevraagd of er wit grind op mocht maar dat willen ze niet hebben, onze keuken is ook aangebouwd en heeft ook een plat zwart dak, in de keuken is het dan ook niet te houden.
Hangt van de dak constructie af of het kan of niet.
Ben ik inmiddels ook achter gekomen helaas...

Willen is een heel ander verhaal, het ligt op je dak wat je niet ziet normaliter.
 
Dat had ik even beter moeten formuleren, ze willen het niet hebben omdat je het grind dan door de bedekking zou trappen, maar dat lijk me stug, zie genoeg daken met grind.

Ben ik inmiddels ook achter gekomen helaas...
Door gaan hangen of...... erger?
 
Dat is wel een idee voor de toekomst ja, heb al eens gevraagd of er wit grind op mocht maar dat willen ze niet hebben, onze keuken is ook aangebouwd en heeft ook een plat zwart dak, in de keuken is het dan ook niet te houden.
Had het op mijn huis gedaan. Omgekeerd dak.
Daar ging een rol vochtdoorlatend overheen. en grof grint erop. scheelt enorm
 
als jij platen 2-3 cm neemt.
en je zorgt dat regenwater weg kan, met doek.
zorg dan voor ballast.
 
Als ik me niet vergis heb ik op de laatste voordracht over het amazonebekken temperaturen gezien van 36-38° bij een ph van amper 4 waarbij de vissen blaakten van gezondheid.
hoe krijgen die mensen een ph van 4
 
Dat had ik even beter moeten formuleren, ze willen het niet hebben omdat je het grind dan door de bedekking zou trappen, maar dat lijk me stug, zie genoeg daken met grind.


Door gaan hangen of...... erger?
Informeren gelukkig.
Maar de meeste daken zijn niet berekend op zo’n constante last van een laagje grind
 
Informeren gelukkig.
Maar de meeste daken zijn niet berekend op zo’n constante last van een laagje grind
Dus , als de daken gemaakt worden, moeten ze allemaal aan 1 kant staan, en niet lopen.

Als hij de bouw tekening kan zien. zullen er balkjes van 5 x 15 cm in zitten.
of betonplaat.
 
Dus , als de daken gemaakt worden, moeten ze allemaal aan 1 kant staan, en niet lopen.

Als hij de bouw tekening kan zien. zullen er balkjes van 5 x 15 cm in zitten.
of betonplaat.
Ja op een steek van 60cm HOH...
Dat is niet voldoende voor een constante belasting, tijdelijk met sneeuw of regen is vaak geen probleem
 
Dat is best sterk. hoor..
zou eens rondkijken voor is platen. met zwarte laag er op.
 
Grind wil de woningbouwvereniging niet hebben, maar platen zou geen probleem moeten zijn, zal eens wat rondkijken.
Als de zomers zo heet gaan blijven moet er wel iets aan gebeuren.
 
gewoon regen water dus bedankt voor de tip
in combinatie met een gigantische hoeveelheid looizuren om de boek ietwat te stabiliseren. (maw veeeeel turf in je bak als je het zou aandurven na te bootsen (iets waar ik me niet aan waag))
 
in combinatie met een gigantische hoeveelheid looizuren om de boek ietwat te stabiliseren. (maw veeeeel turf in je bak als je het zou aandurven na te bootsen (iets waar ik me niet aan waag))
me vader had altijd turf in zijn vijver met orgideen da ging wel goed tog maar je kan da looizuur ook nie los kopen folgens mij moet je dus echt uit turf etc halen ?
 
me vader had altijd turf in zijn vijver met orgideen da ging wel goed tog maar je kan da looizuur ook nie los kopen folgens mij moet je dus echt uit turf etc halen ?
je kan het los kopen, bvb easylife heeft eikextact in z'n gamma zitten.
Maar of dit hetzelfde regulerend effect heeft of turf zelf... ik betwijfel het.
 
je kan het los kopen, bvb easylife heeft eikextact in z'n gamma zitten.
Maar of dit hetzelfde regulerend effect heeft of turf zelf... ik betwijfel het.
Eikenextract heeft maar 24 uur effect. Turf een aantal maanden. Eikenextract gebruik ik persoonlijk alleen tijdens het verversen om de ph van het nieuwe water gelijk te stellen aan de ph van het aquarium, rond de 5,2. Zo'n lage ph aanhouden met alleen eikenextract is zoals je zegt niet mogelijk, daar is het niet stabiel genoeg voor. Of tenminste, ik denk dat je dat bedoelt met regulerend effect.

hoe krijgen die mensen een ph van 4
Mascha&Ivo gebruikten gewoon heel veel turf in osmosewater om die ph te krijgen. Dat was nodig om Betta coccina en schaakbordcichliden te kweken.

Over de warmte... Tja, de meeste vissen kunnen tijdelijk wel temperaturen van 30-32 graden aan zonder problemen. Ongewervelden zoals garnalen en koralen zijn een ander verhaal. Bij mij gaat de spraybar iets hoger om meer zuurstof op te lossen en voor de rest laat ik het gewoon gebeuren...
 
deze week ook al enkele kleine waterwissels gedaan hier om temperatuur naar beneden te halen.
desondanks net tot 30 graden gegaan. Buitenshuis +40°in belgenland. Met 1 naar beneden kunnen brengen terug met kleine wissel, morgen maar eens gaan kijken voor zo'n aqua cooler. Vrouw niet tevreden dat de vissen de ventilator kregen :D Hopelijk werkt zo'n ding als ik het op het wateroppervlak kan richten.
 

Terug
Bovenaan