Zoenvissen maken elkaar het leven zuur.


H

Hier_Boe

Guest
Sinds enkele dagen maakt 1 van mijn 2 zoenvissen de ander het leven zuur. Hij drijft hem in een hoek van het aquarium en zwemt zelf dan weer naar de andere kant.. als "het slachtoffer" zich dan weer gaat bewegen vliegt ie op hem af en begint echt aan te vallen.

Mijn bak is 80 breed en 50 hoog en 40 diep dus zo ongeveer 120 liter.
Mijn overige bewoners zijn wat guppies, tetra's, roodkopzalmpjes en roodoogzalmen.

De zoenvissen zitten er nu een driekwart jaar in en eigenlijk vertonen ze dit gedrag pas sinds dit weekend... ze zijn ongeveer 12 cm groot.

Worden ze te groot en vallen ze daarom elkaar aan?
En mocht dat zo zijn... is het dan verstandig om er 1 of allebei uit te halen?
 
Nou Boe, die zitten zo al te klein.

zou ze naar een groter aquarium brengen.
Minstens 1.20 m.
 
Waarschijnlijk heb je 2 mannen die elkaar het leven zuur maken in een voor hen veel te kleine bak. Een baklengte van 120cm mag je wel rekenen. Dit geld ook voor Roodkopzalmen.

Zoenvissen worden te groot voor je bak. En Roodkoppen houden van flink zwemmen en dan is een bak van 80cm te kein.
 
Ok bedankt voor het nieuws waar ik al bang voor was..
 
KeAURJOu0tMgZI-QMqGeZAw8SUj0WqAB.jpeg

Van hier ,gingen ze naar 1.60 m.

Kregen ze meer ruimte.
 
Dit zijn bijna allemaal eigen kweek zoenvissen toch Bertus?
 
3 gekocht, daar de andere van. plus deze.
iVucFQfeTlCCGxC-yu4u2PRgCRgwRwUk.jpeg

Nu in de 1.60 m geen kans, worden gelijk opgegeten, op 1 na, ook 3 cm.
 
Wow wat een enorme groep op die laatste foto. Heb je die verkocht?
 
Ja, die heb ik verkocht.

Heb je zonder bijvis,he.
Worden niet opgegeten.

Heb er nu weer een 15.
 
Ze fokken als konijnen bij je. ;)
 
Ze zitten nu in de 1.60 m ,hoor.

Bak is helemaal leeg geweest. vanwege lekkage.
 
Mijn ervaring met zoenvissen is dat het een erg dominante vis is tegenover zijn eigen soortgenoten. Als ik er 2 samen in 1 aquarium hield was er altijd uiteindelijk 1 de zwakke en deze werd het leven dan zuur gemaakt. Misschien heb ik de pech gehad altijd 2 mannen te hebben, maar het viel me op dat ik na meerdere keren proberen altijd dit probleem had, zelfs in mijn 200 cm. aquarium van 830 liter. Hoe Bertus ze houdt heb ik geen ervaring mee. Misschien dat ze in een grote groep de aandacht niet constant op 1 vis richten net zoals Vuurstaarten die in een grote groep ook heel ander gedrag schijnen te vertonen dan dat je er 2 samen houdt. Ik heb vorige week mijn zoenvis verkocht, omdat deze mijn regenboogvissen het leven zuur begon te maken. Het is een jaar goed gegaan, maar nu de regenboogvissen flink gegroeid zijn begon hij ze waarschijnlijk als concurrenten te zien.
 

Terug
Bovenaan