Zoek nieuwe verlichting Juwel Vision 260


M

MarkS

Guest
Helaas begint het nieuwe jaar voor het aquarium niet zo goed; na vanochtend een TL verwisseld te hebben in mijn Vision 260 wil de verlichting niet meer aan.
Ook niet na het wisselen met diverse lampen (aan beide zijden van de kap).
Het lijkt erop dat de ESVA kapot is.

Nu sta ik in dubio:
1) de oude balk openmaken en repareren (~50-60 euro?) Plus 2 nieuwe lampen aanschaffen (~60-70 euro)
2) omswitchen naar LED.

Nu was ik al wel eens rondkijken naar Led en neig daarom naar de 2de oplossing.

Dan natuurlijk nog de vraag welke Led.
- Juwel helialux is een mooie pasklare oplossing. Helaas met enkel wit-blauwe leds en de vraag of de 54 Watt voldoende is voor een plantenbak.
- Merk Led strips inbouwen in huidige kap zoals JMB, kitelight, etc.
- Zelfbouw

Nu heb ik me al wel ingelezen maar er zijn dermate veel mogelijkheden dat ik het spoor een beetje kwijt ben.
En daarom zoek ik advies van mensen met ervaring in Led verlichting, liefst in combinatie met planten.

Alvast bedankt voor het meedenken
 
Een EVSA kost geen 50€ als je het zelf kan. hooguit 20-25€.

Het zou uiteraard een mooi moment zijn om in led te investeren als de balk zelf ook in verouderde staat is(plastics, dichtingen, sockets,...

Maar goeie leds kosten ook wel iets, vergeet dat niet. :)

Zelf zou ik geen enkel van bovengenoemde oplossingen toepassen.

JMB is goed,
Daylight heeft kant en klare oplossingen voor Juwel,
Finnex is ook super
 
Laatst bewerkt:
Voor DIY zou je in mijn foto album kunnen kijken van me grote bak.
Maar alles is duur als je kwaliteit wilt..
 
Hallo Tuinkabouter, dat ziet er goed uit.
Lees dat je toch nog enkele "uitdagingen" bent tegengekomen. Hoeveel clusters heb je uiteindelijk per meter aangebracht?

Ik heb zelf naar zo'n daytime balk gekeken omdat die perfect op een Juwel past. Voordeel is dat je dan de optie hebt om licht toe te voegen/wijzigen.
 
Yup was complexer en bewerkelijker dan gedacht..
Alles werkt nu naar wens ;)
Grootse uitdaging was het stiller krijgen van de drivers, de rest was vooral slechte solderingen wat problemen gaf
Maar ik gebruik nu 6 clusters per meter
 
Wij hebben ook een Juwel (Rio 180). Wat (led-)verlichting aangaat; zie mijn fotoboek!
 
Het is uiteindelijk toch de Juwel Helialux geworden. Met name doordat ik nu geen tijd heb alles uit te zoeken om zelf iets te maken en de Helialux past direct en was relatief voordelig geprijst.

Het resultaat valt zeker niet tegen.
Ik moet nog wel de controller ontvangen dus fijn afstelling laat nog even op zich wachten.
Op dit moment staan de lampen dus beperkt aan om de plantjes te laten wennen.

Zodra de controller binnen is en de plantjes gewend zal ik enkele foto's posten.
 
Het is uiteindelijk toch de Juwel Helialux geworden. Met name doordat ik nu geen tijd heb alles uit te zoeken om zelf iets te maken en de Helialux past direct en was relatief voordelig geprijst.

Het resultaat valt zeker niet tegen.
Ik moet nog wel de controller ontvangen dus fijn afstelling laat nog even op zich wachten.
Op dit moment staan de lampen dus beperkt aan om de plantjes te laten wennen.

Zodra de controller binnen is en de plantjes gewend zal ik enkele foto's posten.
Het is uiteindelijk toch de Juwel Helialux geworden. Met name doordat ik nu geen tijd heb alles uit te zoeken om zelf iets te maken en de Helialux past direct en was relatief voordelig geprijst.

Het resultaat valt zeker niet tegen.
Ik moet nog wel de controller ontvangen dus fijn afstelling laat nog even op zich wachten.
Op dit moment staan de lampen dus beperkt aan om de plantjes te laten wennen.

Zodra de controller binnen is en de plantjes gewend zal ik enkele foto's posten.[/QUO
Hoi Mark,

Heb je al wat foto's en wat heb jij voor instelling ingevoerd in je controller?
 

Terug
Bovenaan