Zo maak ik mijn sluierstaartenaquarium schoon


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Vanmorgen maar eens een paar fotootjes gemaakt van mijn waterwissel, wat meteen mijn “schoonmaakbeurt” is, want die is bij mij minimaal.

1: Ik maak de ruit schoon met een sponsje. Voor mijn behoefte om de vissen te zien, voor henzelf hoeft dat niet natuurlijk.

2: Ik koppel de hevelklok van mijn bodemzuiger aan de tuinslang.

3: Ik haal hem een paar keer op en neer om het afzuigproces op gang te brengen.

4: Ik waaier met het rubberkwastje vuil uit de hoekjes, maar houd de hevelklok boven de bodem.

5: De bak gaat voor 60% leeg.

6: Ik vul met koud water, de slang in een glazen kan zodat de bodem niet verstoord wordt.
92E1A3ED-7C80-4494-AF09-2C92F5EC76C0.jpeg6B3CB534-0D2F-49B8-9936-525E3A0BAD7A.jpeg0DE19F16-E544-440A-A7FF-23AD8194AE42.jpegFB2ADD6E-045B-4502-9562-814B2EA689DD.jpeg914391EE-109E-40CB-AAC3-0C43A2599A47.jpeg5DBC7C37-836B-4E85-8A53-E2DA53CA03F4.jpeg
 
Aanvulling: bovenstaand schema werkte goed tijdens de warme periodes deze zomer. Nu het wat kouder wordt heb ik de temperatuur van het vers aangevoerde water weer iets verhoogd, anders wordt de overgang toch te groot.
 
Giebeltje, dankje! Sluit je de slang aan op de kraan bij het inlaten van vers water? Ik heb maar een klein (qua vermogen) pompje, vandaar duurt het eeuwen om te verversen bij mij. Ik zal eens de aanschaf van een sterkere overwegen, zeker als ik de komende dagen wissels blijf doen
 
Ik heb gewoon zo'n verbindingsstukje dat je op de keukenkraan klikt, dat zit altijd aan mijn tuinslang vast. Ik gebruik geen pompje, breng het hevelproces op gang door de klok van de bodemzuiger een aantal keren op en neer te halen. Ik ben in 20 minuten klaar met voorruit schoonmaken en water afhevelen, en heb ongeveer 5 minuten nodig voor het vullen. O ja, ik heb een glazen kan die ik op de bodem leg, en een klemmetje van een Superfish bodemzuiger waarmee ik de slang vastzet. En een plank bovenop het aquarium om te voorkomen dat de slang losschiet. Dan zet ik de kranen open, check ondertussen de temperatuur en laat in 5 minuten de bak vollopen. Zonder rugpijn...

 
Bedankt allebei! Ik ga zo’n kraanstuk aanschaffen en de hevel ook rechtstreeks aansluiten op de slang. Ben nu in de weer met emmer ertussen, van waaruit het pompje (langzaam, althans een stuk minder snel dan de kraan) het vieze danwel schone water pompt. Met zulke tijdswinst wordt het allemaal makkelijker!
 
Zo, besteld. Kan het pas morgen ophalen. Haha, vanavond nog 1 keer zen toekijken hoe het aquarium zich vult :)
 
Ik doe het inderdaad op dezelfde manier. Wat ik me na minimaal 5 jaren vissen houden had bedacht, is dat het slim is om het water direct via mijn raam met een slang eruit te pompen. Dit scheelt een hoop heen en weer geloop met emmers. :') ik doe meestal 2x per week 50/60% van het water verversen.
Vervolgens gaat het water via de keukenkraan met een andere slang m'n aquarium in. Ik doe het water niet helemaal koud.

Het water gaat meestal net wat lager dan op deze foto. (Hier was ik alweer aan het aanvullen zoals je kunt zien)
De vissen vinden het geweldig als er weer nieuw water de bak in wordt gepompt, gaan expres de stroming in.
waterwissel.jpg
 
Ik doe het inderdaad op dezelfde manier. Wat ik me na minimaal 5 jaren vissen houden had bedacht, is dat het slim is om het water direct via mijn raam met een slang eruit te pompen. Dit scheelt een hoop heen en weer geloop met emmers. :') ik doe meestal 2x per week 50/60% van het water verversen.
Vervolgens gaat het water via de keukenkraan met een andere slang m'n aquarium in. Ik doe het water niet helemaal koud.

Het water gaat meestal net wat lager dan op deze foto. (Hier was ik alweer aan het aanvullen zoals je kunt zien)
De vissen vinden het geweldig als er weer nieuw water de bak in wordt gepompt, gaan expres de stroming in.
Bekijk bijlage 318746

5 jaar emmertjes sjouwen :eek:

Wat doe je dan met emmertjes? Afhevelen kan toch gewoon rechtstreeks naar elke plek waar je wil. Wasbak, wc, douche afvoer, wat er maar in de buurt is. Naar buiten toch ook prima.
 
5 jaar emmertjes sjouwen :eek:

Wat doe je dan met emmertjes? Afhevelen kan toch gewoon rechtstreeks naar elke plek waar je wil. Wasbak, wc, douche afvoer, wat er maar in de buurt is. Naar buiten toch ook prima.

Haha ja, elke keer met emmers lopen en het water dumpen in m'n wc. Gelukkig nu direct het raam uit naast m'n aquarium. Wat scheelt dat een hoop werk en tijd, haha!
 
Je kunt toch een lange slang gebruiken en in toilet hangen. Aanzuigen en met wc bril klem zetten. Ik vind aanzuigen niet zo lekker vooral als je denk er komt niets en nog even wil aanzuigen. Ik heb hiervoor een opvoerpomp. Tuinslang eraan, pomp in aquarium, stekker erin en water naar was bak. Trekt in kleine 30 minuten 300 liter eruit Des te meer diameter slang des te sneller het gaat. Bij opvoerpomp is kracht van belang. Staat erbij.

 
Ik merk dat ik het handig vind om de hevelklok te gebruiken: ik breng het hevelen op gang door hem een keer of 10 op en neer te halen, en als-ie eenmaal loopt haal ik de hevelklok van de slang om de los liggende en drijvende "anaconda's" op te zuigen. Die zijn meestal net te zwaar voor de hevelklok. Daarna zet ik de hevelklok weer aan de slang om de rest van het water af te voeren.
 
Schoonmaken gaat vrij vlot bij mij. Ik koppel een 25mm slang aan de perskant van mijn Fluval FX6 en dan recht de wc in of in de wasbak. Dan is 300L in 8 minuten er uit.
Bijvullen doe ik met een transparante, gewapende tuinslang (gaat niet knikken) die ik op mijn bad thermostaatkraan zet. De inkird meet de temperatuur in mijn bak (sensor laag zodat die altijd onder water staat) en met een klasieke thermometer stel ik de temperatuur in op de thermostaat en vul de bak weer vol. Zit dan ongeveer 0,2-0,5Celsius verschil in en hoop zo Stip te voorkomen.

Het leegpompen gaat dus alleen gefilterd water er uit. Het mechanische vuil laat ik ook door een klok opzuigen maar die is aangesloten op een JBL901 die het gefilterde water weer terug pompt de bak in. De klok blijft dan ook in de bak zitten en is dus ook onderdeel van de filtratie.
Tijdens het vullen giet ik de JBL901 leeg in de wasbak en spoel hem even schoon met kraanwater, echter kiep ik net zo ver dat het zand in de bak blijft zitten. Als dit te veel wordt kiep ik dit terug in de bak maar doe verder niet te veel onderhoud aan de JBL. Aankopellen aan de slangen gaat simpel, maar eerst de perskant open zodat het water hieruit in de JBL stroomt en dan pas de aanzuig open anders krijg je geen hevel en komt hij niet gevuld. En de stekker er weer in.

Tijdens het leegpompen maak ik de ramen even schoon met filterwatten en tijdens het vullen maak ik de randen weer droog met een washandje om kalkaanslag proberen tegen te houden maar dat win je nooit.

Je blijft toch altijd weer wat optimaliseren hierin maar dat heb je met deze hobby: veel kijken naar de visjes kom je weer op ideeen!
 

Bijlagen

  • DSC03507.JPG
    DSC03507.JPG
    165.9 KB · Weergaven: 98
  • DSC03506.JPG
    DSC03506.JPG
    190.6 KB · Weergaven: 99
  • DSC03114.JPG
    DSC03114.JPG
    114.9 KB · Weergaven: 96
  • DSC03113.JPG
    DSC03113.JPG
    161 KB · Weergaven: 96
Jij hebt een open bak, dan zie je natuurlijk die kalkranden snel. Misschien is het een idee om, als je die bak leeg hebt en de randen dus vrij zijn, na het reinigen met filterwatten de kalkrand even met een sponsje met biologische ( appel) azijn te bewerken en daarna meteen met het uitgespoelde sponsje de azijn weer te verwijderen. Azijn lost kalk op, en biologische azijn is niet giftig.

Ik vind je slangenklem trouwens erg mooi geworden!
 
Zal eens zoeken naar appelazijn!
Heb ook ooit eens een bak gezien waar de bovenste rand was gezandstraald en zag er best netjes uit. Als het echt lelijk wordt kan ik er ook nog ruitenfolie tegenaan plakken maar heeft nog geen haast ;)

THX!!
 
Ik gebruik ook een afvoerpomp op mijn 300 liter met de oranda.s en voor mijn tropische bak hang im de hevel zo uit het raam en vul ik weer met de afvoerpomp gaat snel met uurtje 2 bakken gedaan
 
Het was me ook nog gelukt het bijvullen met 1 hand te filmen.
Het extra kraantje wordt pas open gezet als de bak vol is en de thermostaat kraan dicht gemaakt.
Hierdoor loopt het water in de slang recht de badkuip in en is je slang leeg als hij opgerold is.
Dus het legen en vullen gaat vrijwel zonder knoeien.

Omdat de dikke aftapslang aan de wasbak vast is geklemd is ook deze makkelijk leeg te krijgen als de koppeling open gezet wordt en de slang opgerold.

Wel de slangen oprollen boven de uitstroomhoogte dus anders loopt het water er niet uit ;)
De waterwissels zijn een vrij luie bezigheid geworden hier thuis.

 
Hier nog een foto van mijn oude werkwijze. Is eigenlijk identiek als de koppeling op mijn FX6 maar met een T-stuk, kraantje en Eheim koppeling om een slang aan te sluiten naar de afvoer.
Je kan dit ook gebruiken om de bak weer bij te vullen MAAR dan moet de kraan op de potfilter dichtgezet worden en de extra kraan open anders krijg je een lekkage op de afdichtrubbers van je potfilter en een stromingsrichting door je aanzuigkorf de bak in met al het afval uit de pot erbij.
Voordeel is hier dat je geen slangen in je bak hoeft te hangen wat weer fijn is bij stressgevoelige vis soorten.
Nu gebruik ik deze slang om mijn planten gieter bij te vullen of als er opstart problemen zijn dan kan ik lucht uit de potfilter zuigen om een hevel op te starten.

Wellicht dat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen.
 

Bijlagen

  • 20210215_111439.jpg
    20210215_111439.jpg
    218.2 KB · Weergaven: 84
sow bent weerk druk bezig erik krijg je geen groot temperatuur verschik als je zoveel water moet verversen
 
Nee hoor. Hooguit 0.2-0.5 graden. De digitale thermometer in de bak moet dan wel hetzelfde aanwijzen als een normale thermometer (die verschillen nogal eens. slechts 1 van de 3 gaf hetzelfde aan bij mij thuis).
De digitale thermometer (Inkbird bij mij) heeft de sensor ook onder het niveau van een waterwissel dus als die nooit droog valt meet je ook meteen de temperatuur voordat je gaat bijvullen en weet je ook waar de thermostaatkraan op ingesteld moet worden.
De thermostaatkraan moet je dan ook na afregelen even goed laten stromen om de temperatuur echt stabiel te krijgen. Daarna kan de bak vol gemaakt worden en zo is het altijd goed gegaan.

Nu is het gebruik van een thermostaatkraan een bron van discussie. De kleine bellen die in het water terecht komen zouden niet wenselijk zijn voor de vissen en de koperen leidingen zouden ook niet gezond zijn. Echter zouden nog maar weinig mensen deze hobby kunnen doen als er alleen nog kunstof leidingen in een huis mochten zijn.
De visjes zelf genieten zichtbaar van het schone water.

Echter doordat het zo lukt om de waterwissel makkelijk binnen 0.5C te houden blijf ik ruim binnen de 2graden verschil wat maximaal mag ivm risico van Witte Stip.
Dit is dus ook een makkelijk hulpmiddel om de bak in de zomer door een waterwissel te koelen maar probeer dan tussen 1-1.5C koeler water toe te voegen. een 2-2.5C is te kritisch ivm de Witte Stip dus.
Op deze manier kom je ook goed een hittegolf door.

Dus als je dit doet moet je wel 2 thermometers kopen die evenveel aanwijzen. Ook van eenzelfde type kan verschil zijn.
 
ah dat doe je wel netjes dan. precies heb ook keer witte stip gehad op endler guppen gehad door het temperatuur verschil.
koper ja dat is ook een ding met de garnalen ik kweek mijn garnalen er op dat ze tegen het koper uit kraan water kunnen . ik heb wel eens een test gezien dat zo koud water en uit een thermostaatkraan warm water pakte daar bleek in het warme water veel meer koper in te zitten natuurlijk dit is ook een van de redenen dat ik echt alleen koud water uit de kraan pak
 
Ik vrees dat dit voor mij niet echt werkbaar is om 350L koud water apart op te gaan warmen voordat ik het bij de visjes doe...
Ben benieuwd hoe anderen dit oplossen!
 
Ik vrees dat dit voor mij niet echt werkbaar is om 350L koud water apart op te gaan warmen voordat ik het bij de visjes doe...
Ben benieuwd hoe anderen dit oplossen!
garnalen zijn daar ook veel gevoeliger voor koper dan vissen maar het is niet goed voor dieren hoe dan ook mijn giebels zitten gewoon op regen water
 
Ik vrees dat dit voor mij niet echt werkbaar is om 350L koud water apart op te gaan warmen voordat ik het bij de visjes doe...
Ben benieuwd hoe anderen dit oplossen!
Ik heb een regenton van 180 liter in huis staan waar ik leidingwater indoe en uit zichzelf op kamertemperatuur laat komen, en met een kleine dompelpomp pomp ik het naar de bakken, overigens doe ik dit alleen in de winter en voorjaar als het water echt veel te koud is, en zo'n regenton is in 1 dag op kamertemperatuur (hebben we getest)
 
Goed idee! Is in ieder geval wel iets om in te verdiepen. Ik wil ooit eens mijn badkuip er uit gooien en daar de wasmachine op een verhoging plaatsen. Daar zou een mooi reservoir onder passen. Op dit moment is dat wat lastiger te realiseren.
 
Ik denk dat het vrijkomen van zware metalen vrijwel te verwaarlozen is. Denk dat dat alleen een probleem gaat geven als je loeiheet water gebruikt. En anders met iets kouder water vullen, kan geen kwaad.
 
Nee hoor. Hooguit 0.2-0.5 graden. De digitale thermometer in de bak moet dan wel hetzelfde aanwijzen als een normale thermometer (die verschillen nogal eens. slechts 1 van de 3 gaf hetzelfde aan bij mij thuis).
De digitale thermometer (Inkbird bij mij) heeft de sensor ook onder het niveau van een waterwissel dus als die nooit droog valt meet je ook meteen de temperatuur voordat je gaat bijvullen en weet je ook waar de thermostaatkraan op ingesteld moet worden.
De thermostaatkraan moet je dan ook na afregelen even goed laten stromen om de temperatuur echt stabiel te krijgen. Daarna kan de bak vol gemaakt worden en zo is het altijd goed gegaan.

Nu is het gebruik van een thermostaatkraan een bron van discussie. De kleine bellen die in het water terecht komen zouden niet wenselijk zijn voor de vissen en de koperen leidingen zouden ook niet gezond zijn. Echter zouden nog maar weinig mensen deze hobby kunnen doen als er alleen nog kunstof leidingen in een huis mochten zijn.
De visjes zelf genieten zichtbaar van het schone water.

Echter doordat het zo lukt om de waterwissel makkelijk binnen 0.5C te houden blijf ik ruim binnen de 2graden verschil wat maximaal mag ivm risico van Witte Stip.
Dit is dus ook een makkelijk hulpmiddel om de bak in de zomer door een waterwissel te koelen maar probeer dan tussen 1-1.5C koeler water toe te voegen. een 2-2.5C is te kritisch ivm de Witte Stip dus.
Op deze manier kom je ook goed een hittegolf door.

Dus als je dit doet moet je wel 2 thermometers kopen die evenveel aanwijzen. Ook van eenzelfde type kan verschil zijn.
Risico op witte stip? Is dat überhaupt mogelijk als je geen nieuwe vissen of planten hebt?
 
Das een goeie vraag. In mijn bak kwam witte stip toen ik een ontregelde filter had en veel waterwissels moest doen. Daarvoor nooit Stip gehad (lees: ichthyophthirius parasiet hebben alle vissen maar de vissen waren kerngezond dus hadden ze er geen last van)
Na behandeling zijn ze weer gezond en ga ik ervan uit dat de ichthyophthirius parasiet verdwenen is maar of die nog terug kan keren weet ik niet zeker.
Was voor mij wel een aanleiding om de vul temperatuur wat beter in de gaten te houden.

Bij nalezen slaat de stip toe bij vissen die zwak zijn. Daaruit doorgeredeneerd kan je zeggen dat langdurige temperatuur schommelingen meer dan 2graden zoals grote waterwissels de weerstand van een vis aantast en kan je ook andere neven effecten tegenkomen. Mischien ook een kortere levensduur?

Een korte koudegolf om een regenbui te simuleren zou weer wel beter zijn dus aftoppen met koud water kan weer wel. Een kleinere hoeveelheid koud water geeft geen temperatuurval in een grotere bak.

Na een sauna in een koud bad stappen is gezond zeggen ze maar zou daar ook niet graag een uur in blijven komt niet goed LOL!!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan