Zitten de botia's klem?


R

Ruudjuhhh

Guest
Hoi allemaal,

Vorige week 3 botia's gekocht, en na een dag waren ze "spoorloos"
Ik zag in mijn stuk kienhout wel af en toe 2 staartjes bewegen (zit een holletje in het hout.
Gister eens dat stuk hout nader bekeken, en daar zitten ze alle 3 in.
(ik zou claustrofobisch ervan worden) :stars:

De staartjes bewogen wel, maar het lijkt wel of ze klem zitten. Hoewel ik gisteravond laat opeens weer 1tje door mn bak zag zwemmen.
Moet ik ze lekker hun gang laten gaan, of toch proberen ze uit hun holletje te verwijderen? (ben bang dat ze daar gaan verhongeren)
 
Hoi Nienepien,

ja daar heb je ook wel weer gelijk in.... ben denk beetje overbezorgd om deze geweldige beestjes...
LOL

ik zal het eens in de gaten blijven houden
 
Botia's zitten graag in spleten en kieren in hout. Ook al past het maar net. Daar komen ze vanzelf ook weer uit.

Veel soorten gaan ook vaak op hun zij op de bodem liggen. Dan zijn ze niet dood maar rusten uit.

Wat voor soort heb je?
 
Chromobotia macracanthus oftewel de clownbotia,

nou op de bodem op hun zij heb ik ze nog niet gezien , maar liggen wel met zn 3en op de zij op elkaar gepropt in hun holletje ;-)
 
Deze soort komt in de natuur voor in scholen tot wel 200stuks. Minimaal een stuk of 8 dieren is wel aan te raden.

Ze vragen een bak van ruim 2 meter, en ze worden ouder dan 20 jaar.

Ze wensen veel dierlijke voeding in de vorm van levend of diepvries voer.

Zo worden ze.
chromobotia_macracanthus_marge_lol.jpg
 
oeiiiii

nouja gelukkig heb ik dan nog 20 jaar te gaan... nee ik wist dit wel (hoewel bedankt voor de info) heb ze in het verleden ook gehad.
 
Ze worden ouder dan de gemiddelde hond of kat.

Hoe groot is je huidige bak?
 
trigon 190..dus breedte: 70 lente: 98,5 hoogte:59,5 cm
 
voorlopig genoeg maar op termijn te klein. Ze groeien gelukkig niet erg snel. Ververs bij deze soort liever iets te warm dan te koud. Ververs je te koud dan zitten ze snel onder de witte stip.

Een betere keuze was bv de Botia striata.
 
dankjewel voor de tips....
Ja ik wist dat ze veel ruimte nodig hadden, maar ik vind het zulke geweldige beestjes, kon de verleiding niet weerstaan.

ff gegoogled op deze vis en kam ik deze tekst tegen:

---De vissen hebben de gewoonte om zich te verstoppen in plekken met nauwe openingen. Daarom moet er goed op worden gelet dat de vissen zich niet ergens klem kunnen zetten.---

geldt dit ook voor de clownbotia? juist ook omdat ik hierover dit topic heb gestart.... 3 stuks op elkaar gepakt in een piepklein holletje in het hout.
 
Mijn Botia's (modesta) zaten ook altijd met zijn allen in spleten en kieren en dat ging altijd prima.

Het kan altijd een keer mis gaan maar ik heb het nooit mee gemaakt. En ook nooit gehoord of gelezen dat het bij een ander misging. Ik heb wel gehad dat ze gewoon in het hout bleven zitten als ik het stuk eruit had gehaald.
 
ja dat had ik dus gisteravond ook.
Tilde het hout op,ook ff buiten het water om te inspecteren, en ze bleven rustig zitten...met het koppie in het holletje, en zag 3 staartjes klapperen...heel apart om te zien.
Wilde ze eigenlijk wel "redden" maarja geen idee hoe, kan ze niet zo ff biuj hun staart pakken en eruit trekken...dus laat ze maar lekker hun gangetje gaan.. wel een geruststelling dat ik gisteravond in het donker sowieso 1 botia zag rondzwemmen
 
Met schudden kan je ze er vaak wel uitschudden maar dat moet je gewoon niet doen. Zich vast zwemmen zal niet snel gebeuren.
 
een ruimer onderkomen, ja die heb ik ik....heb een mooi stuk hout, soort 3 poot, mooi groot hol...maar nee hoor...daar hebben ze geen trek in.
en ook 2 keramieke bollen met een gat erin vinden ze niet leuk....

:D
 
Botia zei:
Deze soort komt in de natuur voor in scholen tot wel 200stuks. Minimaal een stuk of 8 dieren is wel aan te raden.

Ze vragen een bak van ruim 2 meter, en ze worden ouder dan 20 jaar.

Ze wensen veel dierlijke voeding in de vorm van levend of diepvries voer.

Zo worden ze.
chromobotia_macracanthus_marge_lol.jpg

ik heb op andere plaatsen, echte botia-liefhebbers erg kwaad zien worden dat deze foto steeds "misbruikt" wordt om de grootte van de clownbotia aan te duiden, meestal wordt hij dan gebruikt om aan te tonen dat deze soort toch wel minstens een 2m bak nodig heeft. Het is zeker geen courant formaat voor deze beestjes, ook in de natuur zullen ze zelden dit formaat halen.

Voor de rest volg ik wel in je verhaal. Dit aquarium is inderdaad te klein voor hen, en ze hebben echt wel behoefte een een meer soortgenoten.
 
@babysnake: In 1995 was er een huisdier beurs in Den-bosch waar volwassen wildvang werd getoond. Deze waren nog veel groter dan afgebeeld exemplaar. Die waren al over de 30cm. Zo groot worden ze in aquaria echter niet maar dit exemplaar is naar mijn mening met wat ik toen zag niet uniek. Ik zocht eigelijk een andere foto maar die kon ik niet vinden. Vandaar deze.

@ruud: Dit is een foto van zgn uitrust gedrag.

IctbjdxPRMGdDt3jqIUaHmtumB4i5Wpy.jpeg


Deze is 8-9 inch. Alleen hoeveel is een inch?
IctbjdxPRMGdDt3jqIUaHmtumB4i5Wpy.jpeg
 
@botia

Ja is echt apart gedrag, maar wel mooi. Ik zag vanochtend vroeg 1tje zo onder het hout liggen...

zijn net mensen he als ze slapen :engel:
 
Gelukkig wist je nu dat ze dit gedrag vertonen, en ben je niet geschrokken. ;)
 
Nou m'n 3 "vrienden" zie ik nogsteeds bijna nooit, van de 1 week 1tje 's nachts.
Maar vanochtend wel wat moois meegemaakt:

Gisteravond 2 mossels in het aquarium gedaan, 1 grote schranspartij (een gemiddeld kerstdiner is er niks bij)
vanochtend kon ik nog maar van 1 mossel de restjes terug vinden.... ik zoeken naar de andere.
Als laatste optie, het holletje van de botia's...
Ja hoor... heel in de verte zie ik wat liggen. En ik zie wat activiteit in het holletje (bewegende vinnen)
Slimme beestjes!
 
Ja nu weer even een update.... zat net rustig op de bank.
Ik denk wat zie ik toch opeens een hoop beweging in mn bak..

De 3 botia's kwamen eens even bij "daglicht" de bak verkennen.... heel speels en aardig druk.
Is de 1e keer dat ik ze zo bezig heb gezien terwijl het licht aanstond, en dat na ongeveer 2 maanden
 
Punt 1: Het duurt weken of maanden voor dat ze zijn gewent
" 2: Drie is te weinig minimaal 5
" 3: Je bak is veelte klein, als ze 4 of 5 cm zijn gaat het nu nog wel.
Ga terug naar de winkel en ruil ze voor een groep dwerg Botia's of Polkadot's dat gaat ook nog.
De huidige Polkadot is vaak een kweek vorm die heel langzaam groeit.
Ik was ruim 20 jaar geleden ��n van de eerste die ze had, en die zag je groeien, maar dat lijkt over te zijn.
Zo'n grootte dame als op de foto, heb ik in het echt gezien, maar die was toen ze werd gevangen al 25 cm, maar zo groot worden ze in gevangen schap zelden of nooit.
Succes!
 
De dwergbotia (Ambastaia sidthimunki) staat op de rode lijst met bedreigde diersoorten, mede wegens overbevissing. Of je daar aan wil bijdragen door ze te kopen, is iets waar je goed over na moet denken.
 

Terug
Bovenaan