Zinkende sluierstaarten


K

Kimmes

Guest
Hoi mensen, ik heb al eerder een forum aangemaakt met dit probleem, maar het duurt nu al anderhalve week en weet echt even niet meer wat ik moet doen, dus vandaar nu een nieuw forum met alle uitleg en hopelijk weten jullie de oorzaak!

Ik heb sinds 3 weken een nieuw aquarium van 100 x 40 x 40 cm. Hier zitten 5 appelslakken, enkele garnaaltjes, 2 oranda sluiers, 1 parelschub en 1 ranchu in. Allemaal rond de 8 cm. Er zit een filter/buitenpomp in van het merk eheim professionel.

2 weken geleden had ik schimmel in het aquarium en heb esha 2000 gebruikt. Schimmel is weg.

Anderhalve week geleden gingen mijn vissen ineens allemaal in een hoekje op de bodem liggen en deden niks meer. Ze eten nog wel.

Ik heb ze enkele dagen geleden in mijn oude aquarium geplaatst met 100% kraanwater en na enkele uren begonnen ze weer te zwemmen.
Het water heb ik bij 2 verschillende speciaalzaken laten testen en het water was perfect zeiden ze. Heb het laten opschrijven maar papiertje met de waarden is helaas weg nu.. Maar het water was goed in ieder geval.
Dus ik zet ze gister weer in het aquarium en na enkele minuten gaan ze weer op de bodem liggen!

Ik weet het echt niet meer wat ik moet doen!
Alvast bedankt voor de reacties.

[image]http://i963.photobucket.com/albums/ae112/kimdej93/IMG_1154_zps770985ef.jpg[/image]
[image]http://i963.photobucket.com/albums/ae112/kimdej93/IMG_1153_zps8897e195.jpg[/image]
 
Haal ze er maar weer uit.
Je water is nog niet goed.
Je zit in de derde week,dat nitriet in nitraat moet veranderen.
Die is nog niet goed ingedraait.

Dus,hup, terug zetten.
als je de waarden kwijt bent,laat je opnieuw meten.

Schimmel komt van indraaien,gaat vanzelf weg.
Esha 2000 Helpt daar niet aan.
 
Maar als de waarden goed waren? Nitriet was goed, nitraat was goed..
En eerst zwommen ze ook gewoon goed?
 
Ja,dat zeg jij nu.
Maar waarden kunnen veranderen ,he.

In schoon water zwemmen ze goed.
En nu niet weer. is er toch wat verkeerd.
 
Ja ik dacht maak een nieuw topic, anders raken mensen in de war, hier staat meer informatie zegmaar, maar wil ook wel verder gaan in het oude topic hoor!

En Bertus, het water heb ik gister nog laten testen! Ik zal nu maar weer naar de dierenwinkel en laat de waarden weer opschrijven dan zal ik de waarden ook hier posten! Om ze nou weer naar dat andere aquarium te hevelen is ook veel stress natuurlijk..
 
Dat kan je toch maar beter doen, je hebt ze te snel teruggezet. Ik zou de bak zeker nog een week zonder vis laten staan en daarna de vissen per 2 overzetten en daar een week tussen laten.

Ik zou ook echt wat aan die bodem doen. Voor gewone aquaria is het al niet geschikt, maar met sluiers gaat het helemaal fout.
 
Als ze het in de andere bak goed deden dat zit er toch echt iets niet goed in deze bak. Als ammoniak, nitriet en nitraat goed waren, moet het iets anders zijn wat misschien op een of andere manier niet meetbaar is. Het volgende is heel rigoureus, maar ik zou als ik jou was helemaal overnieuw beginnen. Vissen in een q-bak op schoon water (dagelijks verversen, het liefst groter dan de de 60 literbak) en de bak helemaal leegtrekken. Dus alle deco, planten en grind eruit. Ook het filtermateriaal vernieuwen. Vervolgens de bak heel goed schoonmaken en filterzand of heel fijn grind erin met wat zuurstof producerende planten erbij. De bak dan echt drie weken in laten draaien. Na die drie weken je water eerst testen, voor je vissen toevoegt.
 
heb je nou onderhand al een afstrijkje gemaakt.. hebben volgens mij al meerdere mensen gezegd.
google een viszaak.. bijna elke zaak doet dit wel.
 
Heb je vorig topic gelezen.
Nou,daar heb je lekker veel mee gedaan,he!

Was aangeraden ,andere bodem.
Deze is te grof,zakt het vuil in weg.

Ja, je wilt hulp,maar doe gewoon je eigen zin.

3 weken indraaien? vroeger ook nooit geen last van gehad? jaja.!
 
Waarom heb je de vissen nu alweer zo snel terug geplaatst.
Nu ging het beter met je vissen en plaats je ze weer terug.

Laat die vissen nu eerst even bekomen en geef je grote bak nu de gelegenheid om goed in
te draaien.

De bodem is ook niet ideaal dat weet je nu.

Ik zou de vissen METEEN weer terug in de quarantainebak plaatsen om 100% kraanwater en aan je grote bak gaan werken.

Lekker zandbodem nemen en bak goed laten indraaien.

Voor tijdelijke quarantaine volstaat ook een grote curverbak.
 
Sorry allemaal! Ik ga nu jullie advies helemaal opvolgen.
Visjes gaan direct weer in het kleine aquarium en het grote aquarium wordt aangepast!

Bedankt voor de moeite iedereen!
 
Je kan voor like 6 euro een 90L speciekuip halen bij de bouwmarkten!
Heb de mijne bij formido gehaald!
echt super goedkoop en kei handig!
 
Trouwens, alles uitgezocht, langs elke dierenwinkel hier geweest en ik heb hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het zinken van de vissen! (dus een tip gelijk voor iedereen met koudwatervissen) :

Drijfhout / kienhout is niet goed voor koudwatervissen!
Hier gaat het zuurgehalte van omhoog.

Waarschijnlijk dus de oorzaak waarom mijn visjes niet meer wilden zwemmen.
 
Nou,oke.
Dan moeten die honderden met kienhout dat eruit halen.

Het gaat wel iets omhoog.

Maar dat is niet de oorzaak ,zolang jij geen waarden weet.
 
Dat is niet de oorzaak. I.p.v. dat ze zeggen dat ze geen flauw idee hebben wat er mis is verzinnen ze wat en sturen je ze hiermee naar huis.

Wat zijn je waardes? Dan kunnen we zien hoe zuur het water is. Wat stukjes kienhout hebben echt dit effect niet.
 
Het was goed bedoeld om het even te melden..

Ik hou hier in ieder geval mee op, bedankt voor de hulp allemaal.
Ga ervan uit dat de vissen straks weer helemaal opgeknapt zijn.
 
Maar ze zeggen vervolgens ook dat je waterwaardes perfect zijn. Dat is raar, want dat verhaal over het zuurgehalte moet dan aan de PH te zien zijn geweest.

Hoe testen ze het water eigenlijk in een dierenwinkel? Doen ze dat met een strip of druppeltest?
 
Hoevaak is er nu gevraagd wat de waarden zijn van je water? Je zegt wel dat ze goed zijn maar nummertjes, heb je die ook? Ik kan me niet voorstellen dat je water in orde i namelijk.
 
Er zijn echt heel veel mensen die Kienhout in hun aquarium hebben.. dit is ook speciaal voor in aquariums..
kan me niet voorstellen dat daardoor de vissen ziek worden.
maar jij hebt ook drijfhout erin liggen toch? weet niet of dat ander hout is?
is het hout niet aan het rotten?

Ik denk toch echt dat je nitriet of ammoniak te hoog is door het niet indraaien, als ze gaan liggen duurt het meestal niet lang voor ze dood gaan.
Als je je visjes wilt redden zou ik zeker wel blijven updaten en informatie geven, zodat wij je advies kunnen geven.

Ik bedoel.. die mensen die dit advies geven.. zeggen ook dat het prima is om 5 vissen in een 10 liter kom te stoppen,
wat pure dierenmishandeling is.
 
Hallo Kimmes,

Goed dat je de vissen op kraanwater hebt gezet.
Dit is voor nu de allerbeste directe verbetering.

Er mankeert duidelijk wat aan je water.
Toen je langs ging bij de winkel en dat eigenaardige verhaal over dat hout te horen kreeg heb je toch wel ook gelijk wat water meegenomen om te laten testen?
Wat zijn die waarden?

Alle adviezen die gegeven zijn door de mensen hier sluit ik me bij aan:
- Water laten testen
- Bak leeg halen en andere bodem er in.
- Bak vullen en drie weken laten indraaien.
- Water testen op tenminste NO2 (nitriet) bij een goede aquariumzaak of gewoon zelf met een testkoffer.

Wat ik verder nog wil adviseren is om minder decoratie in je bak te gaan doen.
Je hebt met jou aantal sluiers de ruimte hard nodig in je bak voor schoon water.

Al deze adviezen die ik je geef komen helaas uit eigen ervaring (schade en schande).
Ik ben begonnen met een 60 liter bakje met vier sluierstaarten.
Was daarna zo eigenwijs om de vissen eerst in een 80 cm bak over te zetten.
Dit ging allemaal verkeerd uiteraard.

Met dank aan de mensen hierboven heeft 1 vis het uiteindelijk nog overleeft.
Ze hebben allemaal het beste voor met de hobby en ook met mensen die fouten maken.
Vergeet niet dat ze dit iedere keer weer voorbij zien komen en steeds de moeite nemen om te helpen.
Ik vind het knap dat de moed hen dan niet in de schoenen zakt als er weer voor de zoveelste keer ontwijkend wordt gereageerd om goede adviezen.

Dus blijf ajb gewoon hier om hulp vragen maar doe ook wat met de adviezen.

De hobby is erg leuk maar sluierstaarten zijn geen makkelijke vissen om te houden.
We hebben elkaar hard nodig om samen ervaringen te delen en steeds wijzer te worden.

Veel succes met de hobby!

Pauolo
 

Terug
Bovenaan