Zin en onzin van een filter


Daniel 82

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2010
Berichten
1,391
Leeftijd
41
Locatie
Maastricht
Daar hebben we er weer èèn.

Er staan zoveel topics op dit forum over filtratie en nog meer antwoorden.

Ik lees toch vaak dat men voor de verkeerde filter of filtermateriaal indeling kiest. En dat deze vaak niet past bij het type aquarium die men wil opstarten.

Ik begin aan een nieuw project.

Mijn 60L vervang ik voor een Lido 120 (60x40x58)
In de Lido zit een interne Juwel filter 3.0

----------------------------


Mijn visbestand voor de Lido gaat worden:

1 Betta man
4 Betta vrouwen
10 Japonica garnalen
8 Hara Jardoni
4 Zebraslakken
2 Black devil slakken

De bak ga ik beplanten met:

Vallisneria asiatica
Vallisinera giganta
Javavaren
Javamos
Limnophila heterophylla

(Zandbodem)

Ik voeg nu in mijn 60L bak de volgende bemesting toe. En neem dit misschien over naar de 120L:

Provito
Fosfaat
Co2

-----------------------------

Nu mijn vraag.

Ik ben al een Topic gestart over het maken van een interne sump.
Dit wou ik met plexiglas maken maar dat is erg omslachtig ben ik achter en ook slecht te bevestigen in een glazen bak.

Een sump maken met glas over de volle breedte van de bak gaat mij erg veel ruimte kosten omdat ik nu voor een 40cm diepe bak heb gekozen. Wou toen ik het plan bedacht een 60cm diepe bak.

Ook heb ik het idee overwogen om een filter te bouwen van achterwand.
Met een losse filtermat en keramische pijpjes en een stromingspomp van Juwel.
(Dit is nog steeds een optie)

Nu wil ik graag hier de optimale filter indeling bespreken voor de Juwel interne filter. En de zin of onzin van deze indeling.


Er zitten 2 manden in, indeling van boven naar beneden:

Mand 1:

1, Bioballen
2, keramische pijpjes
3, grove filter
4, filterwatten

Mand 2:

5, poreus steen (veel)
6, fijne spons

HEEFT DEZE INDELING ZIN OF IS HET ONZIN.


En misschien hebben andere ervaringsdeskundigheid advies.

Er zijn ook veel die zeggen dat als je een zandbodem en veel planten hebt je geen filter nodig bent. Alleen stroming??


Graag jullie mening.
 
Veel hangt inderdaad ook af van de belasting van een bak. Een aquarium is natuurlijk niet met de natuur te vergelijken maar inderdaad zijn er mensen die geen filter gebruiken. Ik zou niet zonder een filter gaan werken in elk geval;)
 
Als je geen vissen hebt, en alleen planten. Dan kan het denk ik wel zonder filter, omdat het water dan haast niet word belast.
 
Veel hangt inderdaad ook af van de belasting van een bak. Een aquarium is natuurlijk niet met de natuur te vergelijken maar inderdaad zijn er mensen die geen filter gebruiken. Ik zou niet zonder een filter gaan werken in elk geval;)

Maar nu is de vraag natuurlijk hoeveel filtermateriaal hebben we nodig.

De bak is 120L, met het visbestand is dit volgensmij een gemiddelde belasting?
 
Maar nu is de vraag natuurlijk hoeveel filtermateriaal hebben we nodig.

De bak is 120L, met het visbestand is dit volgensmij een gemiddelde belasting?

Ik heb een keer gehoord dat 1-1,5 liter filtermateriaal per 100 liter voldoende zou moeten zijn.
 
Ik heb een keer gehoord dat 1-1,5 liter filtermateriaal per 100 liter voldoende zou moeten zijn.

De juwel filter is 3L.
Ik wou deze vullen met pijpjes en poreus steen de sponzen zijn ter opvulling.

Maar is mijn beredennatie van indeling in het eerste bericht correct?
 
De juwel filter is 3L.
Ik wou deze vullen met pijpjes en poreus steen de sponzen zijn ter opvulling.

Maar is mijn beredennatie van indeling in het eerste bericht correct?

Het klinkt wel heel logisch.

Bioballen en keramische pijpjes doen ongeveer het zelfde. Je zou ipv keramische pijpjes ook siporax kunnen nemen.
 
Sera geeft aan dat je met 1l siporax voldoende hebt voor 150l.
Zelf zou ik deze indeling maken:
Filterwatten (vangen veel zweefvuil op waardoor de rest van je filter materiaal niet onder de troep zit)
Biologisch materiaal (Bioballen, keramische pijpjes, poreus steen, whatever)
Grove spons
 
De pijpjes die ik heb zijn siporax pijpjes.

Ik heb me laten vertellen dat op bioballen slijmvormige bacteriën zitten die net weer andere stoffen omzettten?
Ik bedoel wel de plastic ballen met schuim kern.

Heb me weer iets meer ingelezen.

Indeling:

1) Siporax pijpjes
2) filterwatten
3) bioballen met schuim kern

4) lavasteen
5) fijne filterspons
 
1 Betta man
4 Betta vrouwen ????

Denk dat dit een slechte keus word.

Siporax heb je ook in cassette. laat je er zo inzakken.
 
1 Betta man
4 Betta vrouwen ????

Denk dat dit een slechte keus word.

Siporax heb je ook in cassette. laat je er zo inzakken.
Als je ergens vraagtekens bij zet is het wel zo netjes om uitleg te geven.

Waarom geen harem.

Heb nu 1 Betta man en 2 vrouwtjes
 
Als je ergens vraagtekens bij zet is het wel zo netjes om uitleg te geven.

Waarom geen harem.

Heb nu 1 Betta man en 2 vrouwtjes

Ik kreeg elders van anderen ook kritiek op een voorstel van 1m/3v. Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Ik denk dat de daadwerkelijke agressie van de exemplaren die je koopt slecht voorspelbaar is en dat het dus ook best vaak fout kan gaan. (Zijn wel verhalen van te vinden op internet. Mannetjes die vrouwtjes afmaken, mannetjes die afgemaakt worden als de groep vrouwtjes te groot is, ...) Het zijn nu eenmaal enorme (individueel verschillende) karakters :)

Echter, ik heb inmiddels al een poos 1m/4v in 60cm en MET MIJN EXEMPLAREN gaat het heel goed. Ik heb dat ook ALLEEN aangedurft omdat ik 2 stellingen met bakken achter de hand had voor het geval het fout zou gaan. De vrouwtjes hebben een duidelijke rangorde. Er wordt af en toe naar elkaar gedreigd, maar daar blijft het bij. Af en toe hangen ze met zijn vieren bij de man die dan mooi aan het pronken slaat. Maar zoals gezegd waarschijnlijk is het slecht voorspelbaar en ik durfde dit alleen omdat ik ze desnoods allemaal een eigen bak had kunnen geven. Verder lijkt me toevoegen aan een bestaand groepje (was je dat van plan?) met zijn eigen sociale ordening ook wel een risico.
 
Bij een Betta ben je deels zeker afhankelijk van de karakters en soms kan het mislopen als je het zo her en der leest. Er moet in elk geval voldoende ruimte en schuilplekken voor ze aanwezig zijn.
 
Ik wilde ook vooral het voorhanden hebben van een backup-plan benadrukken voor als het toch fout gaat. (In overleg met de winkel of zelf alternatieven in huis hebben.)
 
Dat lijkt me in elk geval een goed plan Peter want als het mis zou gaan dan moet je wel iets kunnen doen voordat het misloopt.
 
De benodigde hoeveelheid filtermateriaal, dat kun je in feite zo 1,2,3 niet zeggen. Je filter is primair een ¨huisje¨ voor de baccies dei je wil. JE hebt een geven belasting dus mogenlijkheid om x bacterieen te voeden. Meer ruimte = mere baterieen gaat dus niet op. Of althans is maar een deel van het verhaal. Veel meer dan je nodig hebt heeft geen nut te weinig levert problemen op. Maar hoeveel is overkill en hoeveel is te weinig ? Ik ben in onze hobby nog nooit echt een duidelijk antwoord tegengekomen. Lijkt me ook erg lastig om te geven. Zelf twee ¨dezelfde¨ bakken naast elkaar zullen niet hetzelfde zijn.
 
Geen bak is gelijk dus dat is inderdaad moeilijk aan te geven.
 
Als je ergens vraagtekens bij zet is het wel zo netjes om uitleg te geven.

Waarom geen harem.

Heb nu 1 Betta man en 2 vrouwtjes

Lido 120 (60x40x58) Waar moeten die vrouwen heen, als hij gaat jagen? kan je vol met planten zetten, zal ze niet helpen. Leek mij dat je dat wel begreep.
 
De benodigde hoeveelheid filtermateriaal, dat kun je in feite zo 1,2,3 niet zeggen. Je filter is primair een ¨huisje¨ voor de baccies dei je wil. JE hebt een geven belasting dus mogenlijkheid om x bacterieen te voeden. Meer ruimte = mere baterieen gaat dus niet op. Of althans is maar een deel van het verhaal. Veel meer dan je nodig hebt heeft geen nut te weinig levert problemen op. Maar hoeveel is overkill en hoeveel is te weinig ? Ik ben in onze hobby nog nooit echt een duidelijk antwoord tegengekomen. Lijkt me ook erg lastig om te geven. Zelf twee ¨dezelfde¨ bakken naast elkaar zullen niet hetzelfde zijn.

Beter wat overkill dan te weinig.
OP een 60 cm kan je een 2211 opzetten, maar ook de 2213, met wat meer materiaal.
 
ook ik vind 1m 2v MAX op dit oppervlak.. bij mij is dit zelfs fout gegaan.
 
Beter wat overkill dan te weinig.
OP een 60 cm kan je een 2211 opzetten, maar ook de 2213, met wat meer materiaal.

Uiteraard ben ik dat met je eens Bertus. Beter wat meer dan wat minder. Het ging er mij om te schetsen waarom het lastig is aan te geven wat je nu precies nodig hebt.
 
Ten eerste allemaal bedankt voor de feedback.

Helaas heeft jullie input onderstaand toppic nooit bereikt.

https://www.aquaforum.nl/threads/nieuw-visbestand-die-mee-mag-groeien.99808/

Maar ik neem het zeker mee.
Ik dacht dat 1m 3v wel mogelijk was? 4 vrouwen zijn dus erg aan de ruime kant.
Het leek mij verstandig om nu gelijk al een grotere harem samen te voegen omdat ze nu nog jong zijn en dan nog langere tijd hebben om aan elkaar te wennen.


Nu weer on-topic.

Het filter vollume hangt af van de grote van de filter en de keuze die bij je bak hoort.

Nu eerst beslissen of ik de interne filter hou of een externe neem.
 
In dat topic gaat het toch om 1m/2v? Dat is iets anders dan 1m/4v;)
 
Nu eerst beslissen of ik de interne filter hou of een externe neem.

Persoonlijk vindt ik de uitstroom van interne filters niet zo geweldig en je kan er weinig mee tenzij je redelijk kan knutselen.
 
In dat topic gaat het toch om 1m/2v? Dat is iets anders dan 1m/4v;)

Daar heb je dan weer gelijk in.
Ik geef niet helemaal duidelijk aan hoe groot ik de groep uiteindelijk wil maken.

:stom:


Ik ben zelf altijd we tevreden met de juwel filters maar loop ook tegen het probleem aan zoals alle anderen dat deze veel ruimte in nemen.

Keuzes, keuzes :help:
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik de interne filter er uit halen en vervolgens een goede externe filter aansluiten. Meer filtervolume en minder techniek in de bak :) Daarnaast kan er meer filtermaterialen in wat voor een stabielere bak kan zorgen. Een ander voordeel is dat het onderhouden van een externe filter wat gemakkelijker gaat dan een interne filter. Heel simpel de kranen dichtdraaien en loskoppelen van de bak, i.p.v. filtermaterialen uit de interne filter halen en vervolgens alle troep weer in de bak druppelen.
 
@lekkie0104
In mijn eerdere bakken heb ik ook altijd met externe JBL cristalprofi gewerkt.
En naar tevredenheid.

Ik denk ook dat een externe de beste optie is. Er kan iig een paar liter pijpjes in en de watten zitten op het eind dus die hoef je dan niet zo vaak te wasselen. Dus zeker veel voordelen.
 
Morgen kan ik een 2e hands Tetra ex 600 plus filter ophalen.

Dus de keuze is gemaakt.

De filter vul ik met bio ballen, keramische pijpjes fijne filterspons en watten.
 

Terug
Bovenaan