Zijn mijn endler gup vrouwen wel endler gup vrouwen?


E

Endlerguppen

Guest
Hallo ik heb een vraag over mijn endler guppen. Ik heb laatst namelijk 2 vrouwen gekocht. Alleen als ik dan op internet ga zoeken zien die vrouwen er anders uit dan die van mij. De ene is namelijk helemaal egaal en geel gekleurd en de andere is een beetje wit-gelig met een witte buik. Zijn dit wel endlergupvrouwen?

mvg

(ik weet niet hoe ik een foto moet invoegen, dit is dan ook mijn tweede vraag ;D )
 
ik zal hieronder de link naar de foto's zetten

img_5835.jpg

img_5836.jpg

img_5838.jpg
 
Die vrouwtjes zijn van een zogeheten blonde stam. Dat komt wel eens voor, ik heb hier zelf ook eens in de zoveel tijd een paar blonde endlers tussen mn 'gewone' zitten. Geen idee of dat van nature al zo is of dior de mens gekweekt, maar bij mijn weten kan het verder geen kwaad.
 
Ik heb ook af en toe blonde.
 
De blonde endlers zijn ontstaan via een hybridisatie. Daar zit guppenbloed bij in. Nu zijn d'r al tig soorten aan blonde endlerhybridestammen te bespeuren. Ik hou hier zelf een reeks aan blonde stammen (waarvan een paar door mijzelf gecre�erd en al ettelijke jaren in omloop gekomen).

Soms kan een vrouwtje (met grijze grondkleur) best wat aftekening vertonen die kenmerkend zijn voor de stam waar zij uit komt. Die aftekening kan zich doorgaans voordoen of op de flank of in de vinnen. Doch zal dat bij enkelingen voorkomen t.o.v. de totale groep aan vrouwen.
 
Ik heb er ook zo een. Ik heb 1 echt vol grijze(mag je die kleur zo noemen?) en 1 blonde. Nou hebben ze baby's gekregen en daar zitten overduidelijk 2 blonde jongen bij, zijn die dan zeker te weten van de blonde moeder of kunnen deze ook bij de grijze weg komen?

Je hebt wel mooie guppen trouwens, ze zijn zeker ook kleiner dan 4-5 cm? Daar kan je het naar mijn inziens ook wat aan zien, de 'gewone' guppen vrouwen worden meestal groter dan de 3-3,5 die de endlers halen(als ik dat goed zeg). Mocht iemand hier verbetering op willen/kunnen/moeten maken hoor ik 't graag, kan ik wat van leren.
 
Heb ze geprobeerd op te meten maar ze zijn te bewegelijk, het zijn in vergelijking met veel endlerguppen die ik in de winkel zag idd aan de grote kant. Een ervan is 3 dagen geleden begonnen met bevallen en ik denk dat ze nu wel redelijk klaar is. Af en toe vis ik er nog eentje uit het aquarium. Tot nu toe zijn het er wel 25 ;). Ik had nog een vraag over die baby's trouwens, want als ze groter zijn, kan ik dan wel 1 baby houden of wordt het dan zo'n moeder/zoon relatie die slecht is voor de baby's die daaruit zullen komen?
 
Mijn zus heeft trouwens ook guppen die het goed doen, ze zijn al meerdere keren bevallen. Nu was er vanavond een probleem met 1 vrouw (normale gup). Ze stond op het punt om te bevallen maar had opgezette kieuwen en ademde snel. Mijn zus had over haar buik naar de uitgang gedrukt aangezien er iets uitkwam maar vast zat. Het bleek een in elkaar gesmolten 6-ling te zijn (aan de ogen te tellen). Nu ligt ze nog steeds drijvend boven op een plant, komt het nog goed met haar? En was het verstandig om de bevalling te stimuleren of moet je het gewoon zijn gang laten gaan?
 
Zelf vind ik dat je het zijn gang moet laten gaan. Dat er iets uit de uitgang komt en dat ze zwaar ademt wil niet altijd zeggen dat het vast zit. Misschien heeft ze het even moeilijk maar je drukt bij zo'n visje al snel te hard en dan gaat ze ook dood. Vorige week had mijn gup hetzelfde, ik zag het staartje eruit steken en ze bleef maar onrustig heen en weer zwemmen, niks gedaan en toen ik een uur later keek was de baby toch nog geboren.
 
Ik zal het tegen haar zeggen, nu zwemt de vis gelukkig wel weer rond. :D
 
Tja, altijd moeilijk om op zo n moment in te schatten wat het beste is. Gelukkig zwemt de vis weer en ik hoop dat deze het nu wel redt.
 
oef, een siamese zesling, dat hoor je ook niet vaak, ik denk ook niet dat ze die zelf had kunnen werpen. Ik zie het vaak zat, dat het staartje er al uut hangt, maar t nog ff duurt voor ie er helemaal uit is, meestal binnen een kwartier is ie er dan uit... Ik heb zelf altijd de nakomelingen bij de ouders gehouden, en uiteindelijk zal als te vaak een ouder-kind relatie is, je endlers kleur verliezen en soms zelfs misvormd worden, maar ik ruil geregeld (bijna elke maand) een paar volwassen endlers met 'vers bloed' uit de lfs, doen ze hier niet moeilijk over, en zo blijft de genenpoel toch genoeg gevarieerd.
 
Gerjan90 zei:
Ik heb er ook zo een. Ik heb 1 echt vol grijze(mag je die kleur zo noemen?) en 1 blonde. Nou hebben ze baby's gekregen en daar zitten overduidelijk 2 blonde jongen bij, zijn die dan zeker te weten van de blonde moeder of kunnen deze ook bij de grijze weg komen?

Je hebt wel mooie guppen trouwens, ze zijn zeker ook kleiner dan 4-5 cm? Daar kan je het naar mijn inziens ook wat aan zien, de 'gewone' guppen vrouwen worden meestal groter dan de 3-3,5 die de endlers halen(als ik dat goed zeg). Mocht iemand hier verbetering op willen/kunnen/moeten maken hoor ik 't graag, kan ik wat van leren.

De blonde jongen kunnen ook uit de grijze komen hoor. Meestal als je een grijze grondkleur op een blonde grondkleur zet, dan zal je in de F1 in principe eerst grijs weer krijgen. Vanaf de F2 kunnen uit die grijzen weer blonde komen.

Recentelijk heeft bijv. mijn grijze ginga rubra koppel 50% blonde en 50% grijze jongen eruit gedrukt. Heel toevallig was het exact 50/50 op dit even aantal.

Nou, wat de grootte van de endlervrouwen aangaan kan ik het volgende stellen. Het merendeel aan endlerstammen en dan m.b.t. de vrouwen, die kunnen op zich dezelfde proporties halen als gupvrouwen. Doch het merendeel ervan zal te snel via een paring bevrucht raken en blijven dan in de regel wat kleiner dan omdat de groeipotentie dan naar de nieuwe jongen gaat i.p.v. naar het vrouwtje zelf. Vaak is het zo dat de endlers die je in de winkel verkrijgt zowel de vrouwen als de mannen van dezelfde leeftijd zijn. De mannen komen sneller in ontwikkeling qua gonopodiumvorming en zullen dan de jonge vrouwtjes pogen te bezwangeren. Resultaat: kleinere vrouwen. Gupvrouwen daarentegen hebben wat meer potentie om toch nog wat door te kunnen groeien in de lengte tijdens de zwangerschap.

Maar goed, zo zijn er ook nog genoeg gupsoorten op te noemen die zelf wat kleiner van stuk zijn. Dat geldt voor zowel wild- als kweekvorm.
 

Terug
Bovenaan