Zijn er andere manieren om het aquariumwater te onderzoeken?


RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
Beste mede aquarianen,

Ik heb een vraagje over de verschillende stoffen in het aquarium water en de vele testen die er zijn.
Zijn er toevallig mensen met een scheikundige opleiding die het water op een hele andere manier testen dan met al die verschillende teststrips/vloeistoffen en dergelijke?

Ik ben zelf in het bezit van een Juwel rio 240 aquarium die redelijk beplant is. Ik vind de watertesters best wel prijzig en ben benieuwd of er andere wegen naar Rome leiden.

Momenteel Test ik mijn:

Nitraat, Nitriet, totale hardheid, Carbonaathardheid, Ph waarde, koolstofdioxide en chloor.

Eigenlijk wil ik ook nog mijn zuurstof, Kalium, ijzer, ammoniak en Fosfaat testen kunnen testen.

Bestaat er een manier dan wel een apparaat, waar je met een beetje water, alle belangrijke testen voor al het leven in een aquarium kunt doen?

Ik ben benieuwd naar al jullie toevoegingen en antwoorden
 
Dat soort testen zijn er zeker, alleen niet goedkoper dan de test setjes die je nu kunt kopen.
Hannah heeft de dropchecker, Merck heeft de reflectoquant, maar allen vrij prijzig t.o.v. test setjes.

En dan? Dan weet je wat de waarden zijn, maar wat zeggen die waarden je dan?
 
Het exact meten van al deze waardes heeft alleen zin, als je wil gaan kweken met soorten die heel specifieke eisen stellen aan de watersamenstelling. Voor de gewone aquarioot zijn de hoeveelheid waardes die met de strips of druppeltesten kunt meten eigenlijk voldoende. Zolang deze waardes bij elke meting die je doet weinig tot niks afwijken van de vorige meting weet je gewoon dat je goed zit.
Bij een wat grotere afwijking, dien je de oorzaak op te sporen en dan deze oorzaak weg te nemen.
 
Ik denk ook dat het zonde is van al het geld dat dit soort testen zullen gaan kosten en dat kun je denk ik op een veel leukere manier in je hobby steken;)
 
pH zal je vermoed ik wel goedkoper kunnen testen met universeel indicator papier. Voor zover ik weet is dat toch redelijk nauwkeurig gezien men het in professionele labo's gebruikt.
 
Bedankt voor jullie reactie's,

Misschien hebben jullie hier wel gelijk in, ik ben gewoon van plan om nitraat en fosfaat te gaan toevoegen en ik heb al best veel van de testjes. Dus ik kan beter nog een Kalium en Fosfaat test halen. Dan ben ik goedkoper uit!
Wat ik wel lastig vind is dat ik licht kleurenblind ben en redelijk wat problemen heb met het aflezen/ vergelijken van de kleuren.
Zou wel een utvinding zijn een goedkoop apparaat waar je water in doet en er een digitale uitlezing komt met de meest voorkomende elementen in het water.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is al vaker ter sprake gekomen dat mannen meer last hebben van kleurenblindheid dan vrouwen, dus beter elke week een bloemetje mee naar huis nemen en je vrouw de waarden te laten aflezen, is zeker goedkoper, en samen nog plezier aan de hobby.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Als ik het nou heel voorzichtig ter sprake breng vanavond dan kan mijn vrouw alvast een tijdje wennen aan het idee :)
.Nee dat is echt te prijzig. Die checkers zijn nog te doen voor de belangrijkste waardes.
De enige die eigenlijk ontbreekt voor de belangrijke waardes is Nitraat. Hier heb je een duurdere uitvoering voor nodig.
 
Het is al vaker ter sprake gekomen dat mannen meer last hebben van kleurenblindheid dan vrouwen, dus beter elke week een bloemetje mee naar huis nemen en je vrouw de waarden te laten aflezen, is zeker goedkoper, en samen nog plezier aan de hobby.
Als ex Chemisch Analist is het veel leuker om zelf te doen. En ja, kleuren onderscheiden blijft lastig. Daarom de Hanna Checkers leuk alternatief (fotometrisch).
 
Als ex Chemisch Analist is het veel leuker om zelf te doen. En ja, kleuren onderscheiden blijft lastig. Daarom de Hanna Checkers leuk alternatief (fotometrisch).
Leuk maar niet goedkoop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk maar niet goedkoop.
Ik zie het probleem niet. Geef je honderden euro uit aan aquarium, verlichting, filters en alles wat er nog meer bijkomt en dan moeten de watertesten ineens zo goedkoop mogelijk. De Hanna Checkers zijn een prima alternatief voor de (niet zo nauwkeurige) watertesten, en ja, mee eens, zijn wat duurder.
 
Wie heeft het over een probleem?
Vond ze ergens te koop maar geen nitraat.

Video gezien en ja werkt erg mooi.
 
Als ex Chemisch Analist is het veel leuker om zelf te doen. En ja, kleuren onderscheiden blijft lastig. Daarom de Hanna Checkers leuk alternatief (fotometrisch).

Als chemisch analist vind ik een kleurtje kijken ook altijd nog wel leuk!

Ja oke. Misschien minder nauwkeurig. Maar wat maakt het uit. Nitraat 10,15 of 20. Het is niet teveel en niet te weinig. Fosfaat 0,5, 1,0 of 1,5, ach het zit erin.

Ik moet zeggen kleuren kijken gaat mij gelukkig nog heel goed af, dus de afwijking bij mij is niet zo groot.
En dat apparaat kijkt ook naar de kleur. En werkt ook ook met reagentia welke een chemische kleur reactie geven.
Voer jij iets niet exact uit, dan zal dat apparaat ook een afwijking geven.

Tenzij je reeds voor gevulde ampullen koopt en daar alleen een exacte hoeveelheid water aan toe voegt. Maar dan krijg je het HACH principe.

En een KH op 0,05 nauwkeurig. Ja daar kun je een paar 100 euro voor over hebben. Ik vind hele getallen prima!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Beste mede aquarianen,

Ik heb een vraagje over de verschillende stoffen in het aquarium water en de vele testen die er zijn.
Zijn er toevallig mensen met een scheikundige opleiding die het water op een hele andere manier testen dan met al die verschillende teststrips/vloeistoffen en dergelijke?

Ik ben zelf in het bezit van een Juwel rio 240 aquarium die redelijk beplant is. Ik vind de watertesters best wel prijzig en ben benieuwd of er andere wegen naar Rome leiden.

Momenteel Test ik mijn:

Nitraat, Nitriet, totale hardheid, Carbonaathardheid, Ph waarde, koolstofdioxide en chloor.

Eigenlijk wil ik ook nog mijn zuurstof, Kalium, ijzer, ammoniak en Fosfaat testen kunnen testen.

Bestaat er een manier dan wel een apparaat, waar je met een beetje water, alle belangrijke testen voor al het leven in een aquarium kunt doen?

Ik ben benieuwd naar al jullie toevoegingen en antwoorden

Ik ben chemisch analist. En ik gebruik gewoon druppel testen. Waarom. Ze zijn voor onze hobby nauwkeurig genoeg. Strips kan, maar deze geven een echt grove indicatie.

Als ik kijk naar mijn testkoffer. JBL testlab. Dan gebruik ik eigenlijk maar een paar testen.

Nitraat, fosfaat, pH en KH.
Soms ook de GH

Nitraat en Fosfaat controleer ik 1a2 keer per maand. Gewoon om te zien of alles nog voldoende is. Beetje meer of minder plantenvoeding.
pH en KH Alleen bij instellen CO2 systeem. Heb je ook een continue test voor! Heel handig.

GH en KH. Ik maak zelf osmosewater en hard dit aan met zout. Dus af en toe eens controleren. Indien je alleen kraanwater gebruikt en geen ander water wilt of kunt gebruiken. Heb je die testen ook niet nodig.
Je kunt het eenmalig eens meten.

Wat heb ik gedaan maar doe ik eigenlijk niet meer:

Ijzer. Ik geef theoretisch 0,1ppm in de week. Dat is voldoende. Ik meet het echter nooit. Niet stabiel met UVC. Maar wat je in de bak kiept, blijft erin. Verdwijnt niet. Dus ook al meet je het niet, het is er wel ergens.

Zuurstof. Heb ik eens gedaan, omdat ik het heb. Nodig? Nee! Waarom niet? Kijk naar je vissen.

Nitriet en Ammonia(k). Alleen de eerste weken gemeten. Daarna niet meer. Waarom niet? In een goede bak meet je kleiner dan. Wederom, kijk naar je vissen.

Chloor. Zit hier niet in het water. Indien wel, dan ruik je het.

Kalium. Nooit gemeten. Kijk naar uw planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK
Als chemisch analist vind ik een kleurtje kijken ook altijd nog wel leuk!

Ja oke. Misschien minder nauwkeurig. Maar wat maakt het uit. Nitraat 10,15 of 20. Het is niet teveel en niet te weinig. Fosfaat 0,5, 1,0 of 1,5, ach het zit erin.

Ik moet zeggen kleuren kijken gaat mij gelukkig nog heel goed af, dus de afwijking bij mij is niet zo groot.
En dat apparaat kijkt ook naar de kleur. En werkt ook ook met reagentia welke een chemische kleur reactie geven.
Voer jij iets niet exact uit, dan zal dat apparaat ook een afwijking geven.

Tenzij je reeds voor gevulde ampullen koopt en daar alleen een exacte hoeveelheid water aan toe voegt. Maar dan krijg je het HACH principe.

En een KH op 0,05 nauwkeurig. Ja daar kun je een paar 100 euro voor over hebben. Ik vind hele getallen prima!
Inmiddels is wel duidelijk waar onze voorkeuren naar uitgaan. Zullen we het hier bij laten?
 
Hoe werkt zo'n Hanna checker dan met een black water tank?
 
Niet als je een flesje met referentiewater gebruikt.
Marcel heeft daar al meerdere keren iets over geschreven, bij de JBL testkit zit dat zelfs standaard.

Klopt in een tweede flesje doe je wat water uit de bak zonder de reagens net als de JBL testen.
 
Niet als je een flesje met referentiewater gebruikt.
Marcel heeft daar al meerdere keren iets over geschreven, bij de JBL testkit zit dat zelfs standaard.
Met een beetje geel water ok. Maar zwart water pff :D
 
Hoe werkt zo'n Hanna checker dan met een black water tank?

Dat zou ik ook graag willen weten.

Het is een spectrofotometer dus kijkt naar de intensiteit van een bepaalde kleur.

Op het werk nemen wij een zogenaamde monster blanco mee, indien het monster erg gekleurd is.

Dit monster gebruik je niet voor de zero instelling, maar meet je als regulier monster. Echter gebruik je evenveel monster als voor de test. Je vervangt alleen de reagentia voor water.
Deze waard kun je van je monsterwaarde aftrekken.
 

Terug
Bovenaan