Zijn dit eitjes? En zo ja: waarvan?


Dat dacht ik al Blupje ;) , hopelijk leest Joycie het nog op tijd.
 
Ik heb de slak er direct weer uitgehaald toen ik jullie berichtjes las..

Helaas zijn sinds eergisteren in een paar dagen tijd alle jonkies overleden. Elke dag vond ik er weer eentje of twee.. geen idee waar het door gekomen is?
Ik heb ze al die tijd op stofvoer gehad.. is die artemia misschien toch echt nodig en redden ze het zonder niet? Teveel of juist te weinig gevoerd? Ik had geen idee hoeveel ik per keer in het bakje moest doen. Ook was het bakje natuurlijk best wel aan de grote kant dus het 'ze moeten in het voer zwemmen' was misschien niet gelukt? Ook al zag ik wel overal voer. Ik heb zelf de indruk dat het pas minder goed ging nadat ik de zandbodem had toegevoegd. Maakte ook het waterverversen moeilijker omdat je dan in zo'n klein bakje al snel een zandverschuiving krijgt en ik kreeg het oude voer ook moeilijker weg..

Nu sinds vandaag weer vier nieuwe jonkies. Had een heleboel onbevruchte eitjes gevonden weer maar ook vier bevruchte eitjes die dus nu zijn uitgekomen.
Ik wil het toch nog een keer proberen met ze... zou het zo leuk vinden een volwassen sterbai groot te brengen. Maar weet niet zo goed waar het de vorige keer fout is gegaan dus dat maakt het wel lastig. Erg veel werk voor weinig resultaat tot dusver..
 
Jammer dat het niet goed is gegaan. Wat je ook zou kunnen proberen is Liquidfry. Oftewel vloeibaar voer. dat mengt zich met het water en dat krijgen ze dus binnen de eerste dagen.
 
Ja dat ga ik deze keer wel doen dan... wat denk jij van die artemia? Is dat echt nodig? Want dan schaf ik daar ook de benodigdheden voor aan..
 
Veel werk voor weinig???
Wat dacht je van ervaring, die je er mee op doet.

Wil je Artimea, neem dan een kweekschaal.
Is makkelijk, met zeefje in het midden, til je eruit,en spoel de larfjes even om.
 
Geef de moed niet op!

Aldoende leert men, net wat Bertus al aangeeft.

Goed dat je de appalslak eruit hebt gehaald ;)

Zelf doe ik als ze zo klein geen zand op de bodem, omdat je het dan beter schoon kan houden. Dat doe ik pas als ze wat groter zijn.

Dat 'zwemmen in voer' werkt beter met artemia dan met stofvoer. Ik gaf ze drie maal per dag een beetje voer en haalde het oude weg met een slangetje.
En ze hoeven alleen maar de eerste week (na de drie dagen dat ze nog op de dooierzak teren) te zwemmen in het voer. Daarna kun je wat zuiniger voeren.


Wat met het stofvoer erg belangrijk is, is dat je het eerst moet voorweken in een eierdopje met water. Anders raken de buikjes verstopt.

Bij mij zijn er in het begin vooral ook best veel dood gegaan. Steeds weer iets anders geprobeerd. Ik deed eerst ook zand erin, maar tegenwoordig niet meer. Net als catappablad wat ik eerst niet kende en er nu standaard bij doe. etc.
 
Hier weer een update:

De visjes zitten nu in de onderkant van een plastic melkpak. Zo ging het de eerste keer ook goed. Het ging pas mis toen ik ze naar het grotere bakje met het zand had verplaatst. En nadat mijn man het bakje van de kap van het aquarium naar de badkamer had verplaatst. Misschien was het daar toch te koud?

Ik heb ook wat drijfplantjes in het bakje gedaan en ik merk dat ze dat fijn vinden. Ze schuilen er graag onder en eentje zwemt zelfs steeds op een blaadje en blijft daar dan zitten. Ik vind het best eng want het is heel erg aan de oppervlakte maar telkens als ik het blaadje omdraai zodat het visje wegzwemt, komt het daarna toch weer terug om weer bovenop dat blaadje te blijven liggen.

So far so good dus.. Alle vier nog in leven :)
360.jpg

360.jpg
 
In het begin is het altijd een beetje zoeken. Je weet soms niet waar het aan ligt.

Ik heb ze niet verwarmd staan. Maar ik weet niet hoe koud het is in jouw badkamer natuurlijk.

Drijfplantjes zijn altijd goed.

Heb je al artemia voor ze? Daar doen ze het in mijn ogen echt het beste op.

Succes!
 
Woon in een appartement dus zoveel verschil zal het niet zijn in de badkamer..

Er zijn helaas weer twee visjes overleden. De andere twee zwemmen nog druk Door. .
We geven de moed niet op! Wel jammer...
 
Nummer drie overleden helaas... het visje had een soort wittig dingetje aan het lijfje.. leek een pluisje maar zat echt aan het visje vast. Het zwom steeds minder druk en overleed uiteindelijk. Kan het schimmel zijn geweest? Of zie je dat niet aan het visje zelf?
Nu hopen dat de laatste het wel blijft doen.

Ik heb artemia Quick gevoerd. Dat moet je eerst 20minuten in water laten weken en dat doe ik trouw. Ook zit er catappa blad in het water sinds gisteren. Misschien had ik dat al eerder moeten doen maar mijn bestelling werd pas gisteren bezorgd.
 
klinkt inderdaad als schimmel.

Eerste week zou ik spirulina poeder voeren (de achterkant van een theelepeltje (puntje) en dat 2x daags) en als je merkt dat ze goed groeien aan het einde van de week over op artemia of vervanger hier van. Heb je al poel of posthoornslakjes ergens kunnen krijgen ? Hierdoor krijg je ook minder snel last van schimmel.

Tabletjes heb ik hier in het begin ook met weinig succes (alles dood) geprobeerd. Weken leek ook niet te helpen, misschien dat het toch nog uitzet in de buikjes.

Catappa is altijd goed voor ze, kleine stukjes, gaan ze ook vaak onder liggen schuilen.
 
Met artemia quick heb ik zelf geen ervaring.
Met het voeren van spirulina poeder aan cory larfjes ook niet. (zijn van nature vooral carnivoren)
Tabletten voer ik niet de eerste twee weken.

Je leest heel vaak, en daar heb ik ook de beste resultaten bij gehad, is door het voeren van zelfgekweekte artemia.

Misschien kun je dit voor de volgende keer gaan proberen.
Blijven oefenen! ;)
 
Dat ze carnivoor zijn wil nog niet betekenen dat ze vanaf baby gelijk dierlijk voer nodig hebben.
Het gaat erom dat het voer klein genoeg is om in hun bekkie te passen. Artemia is klein, maar dat zijn jonge corys ook
:D
 
Wil je daarmee zeggen dat het dierlijk voedsel niet vanaf larfjesstadium nodig is? Wat dan wel?
Wat heb je eraan als voer klein genoeg is, maar het voor een bepaalde soort niet voedzaam is?

Wat extra toelichting en onderbouwing is op zijn plaats.
 
Ja, dat zeg ik inderdaad. Zoals al eerder gezegd kunnen ze makkelijk de eerste week a anderhalve week op spirulina poeder. Als het niet voedzaam zou zijn zouden ze er (minder) op groeien, wat niet echt het geval is. Daarnaast zijn ze als ze net uit het ei zijn nog niet bepaald actieve jagers, maar schuilen nog liever onder wat blad. (Wel opmerkend dat er ook poel en posthoornslakjes tussen zitten die ook voor de nodige 'voeding' zullen zorgen).

Ben blijkbaar niet de enige:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -corydoras

Er zijn zoveel dieren die eerst met iets anders beginnen v.w.b voeding voordat het het volwassen voedselpatroon wordt. Maar waar is het omgekeerde bewijs, dat ze dit wel nodig zouden hebben ?


(p.s. ik zeg nergens dat je het op deze manier 'moet' doen, echter enkel dat dit de manier is welke bij mij (en blijkbaar anderen) goed werkt).



;)
 
Jouw link stuurt me naar de site waar je dit kunt lezen over het voeren:

8) Het laatste maar zeker niet onbelangrijkste: wat voer ik de jongen?
a. algen water.
b. micro aaltjes.
c. jonge artemia.
d. Daphnia.

Het antwoord: A tot en met D in die volgorde.




Maar waar lees jij spirulina?
In je aquariumwater zitten altijd minuscule algjes.

En waar staat er hoe lang je dat algenwater moet voeren?

Dat ze eerst drie dagen op hun eigen dooierzak teren staat er ook niet vermeld.

Kijk, ik ben altijd heel nieuwsgierig naar (voor mij) nieuwe dingen. Maar dan is het wel handig als ik ergens kan lezen of dit ook zo werkt. Jouw link geeft geen informatie


Ik heb zelf hele goede resultaten met de artemia eventueel aangevuld met voorgeweekt vlokvoer in poedervorm.

Plus het feit dat Joycie dit had gegeven, en toch de kleintjes dood zijn gegaan. Hoeft niet hier aan te liggen, maar het is het proberen waard om iets anders te proberen.
 
algen water, spirulina = zoutwater alg
zie b.v.: https://voervoorvis.nl/spirulina

En waar staat er hoe lang je dat algenwater moet voeren?
Zelf ondervonden dat dit voor 'mij' het beste werkt.

Dat ze eerst drie dagen op hun eigen dooierzak teren staat er ook niet vermeld.
Ben nog geen enkele 'volledige' site tegengekomen. Overal zijn hiaten te vinden, als je er maar naar zoekt.

Jouw link geeft geen informatie
Er staat wel degelijk informatie, dat het niet is wat je zoekt / hoopt te vinden is een ander verhaal.


Maar nogmaal, dit is hoe ik het doe, niet hoe anderen het moeten doen!


Prettig weekend verder! :)
 
Niet om te zeuren, dus positief bedoeld, vind ik dit best een interessant onderwerp.


Iedereen doet wat hij of zij zelf het beste vind, dat is logisch.
En er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden ;)
 
Haha! Ineens gaan jullie 'los' op dit onderwerp :D
Ik vind het zelf ook heel interessant hoor.. Wil een eventuele volgende keer inderdaad levende artemia gaan voeren en kijken of het dan beter gaat. Vooralsnog is er nog 1 baby cory in leven dus wie weet... ik denk dat ik bij de lfs morgen een zakje levende artemia haal en een zeefje. Kijken of hij het daar beter op doet.
Ik heb nog geen poel of posthoornslakje erbij gedaan omdat ik die simpelweg niet had. Wel heb ik er baby appelslakjes ingedaan. Geen idee of dat helpt. Zijn echt iniminie net uit het ei
 
Nee, Joycie. Die zijn te groot, dat zijn door gekweekte.

Zelfgekweekt, zijn kleiner als de punt van een potlood.of zo . stipje.


Zou eerst eens zelf wat zien te kweken, met eitjes.

Kan makkelijk met een Petflesje. zout , luchtslang en luchtpompje.
 
Zijn nauplii (oid) dan te groot? Want bij de lfs werd me verteld dat de jonge cory's dat wel zouden kunnen eten. En dat zo'n klein zakje ongeveer 5 dagen goed bleef.
Ik weet wel dat artemia volgroeid te groot is. Maar dacht dat die nauplii dan wel goed was.

Mijn man is nog niet helemaal happy met mijn cory-kweekpogingen. Niet dat je het zo kan noemen want ben hier natuurlijk bij toeval ingerold. Maar hij vindt het zonde van de tijd/moeite en het geld (daar hebben we namelijk niet zoveel van). Ik vind het zelf wel heel erg leuk en interessant maar denk dat ik eerst op zijn minst 1 cory in leven moet hebben gehouden voordat hij het ok vindt dat ik artemia ga kweken. Hij baalt al van het bakje wat ik nu heb staan omdat dat borrelen van het zuurstofsteentje zo veel geluid geeft in de woonkamer.
Hij hoopt geloof ik stiekem dat de laatste larf ook het hoekje omgaat zodat dat zuurstofgeborrel uit mag :)
 
BlupGup zei:
En waar staat er hoe lang je dat algenwater moet voeren?
Zelf ondervonden dat dit voor 'mij' het beste werkt.
Geen antwoord op de gestelde vraag.
Als we er wat van moeten leren geef je of even aan hoe lang je zelf algenwater voert, of waar daar info over staat ;-)

BlupGup zei:
Jouw link geeft geen informatie
Er staat wel degelijk informatie, dat het niet is wat je zoekt / hoopt te vinden is een ander verhaal.
Knap staaltje uit de context rukken...

Sanneke bedoelt natuurlijk dat op de door jouw gelinkte website enkel statements staan, zonder dat is terug te vinden waar die statements op gebaseerd zijn of waar onderbouwing te vinden is. Uit haar bericht blijkt duidelijk dat ze op zoek is naar die onderbouwing of achtergronden.
 
@Mascha&Ivo, bedankt voor de toelichting, dat is precies wat ik bedoel, maar niet goed kon verwoorden op dat moment.

@Joycie, het is altijd lastig als je partner of je ouders niet helemaal achter je hobby staan. Ik moet zeggen, ik vind het helemaal niet leuk dat ik geen partner meer heb, maar het grote voordeel is wel dat ik kan doen wat ik wil ;)

Ik ken je huis verder niet, maar ik heb de artemia op de badkamer hangen. De flessen bedoel ik dan he :D Wellicht vind hij dat wel goed.

Qua financi�n kan ik uiteraard niets zeggen. Maar twee petflessen kosten niets, luchtslangetje kost een paar cent, bruissteentje heb je niet nodig voor artemiakweek, een luchtpompje heb je al voor een tientje. Met de eitjes doe je overigens super lang.

Misschien kun je het beste nu even niks doen. En als je cory's opnieuw eitjes hebben gelegd, dat je dan wellicht de artemiakweek kan opzetten.

Ik hoop dat je partner ziet hoeveel lol je er in hebt in deze hobby. Wellicht moet hij nog even wennen. Hij zal ook wel hobby's of interesses hebben waar jij niet zo veel mee hebt.

In elk geval succes! ;)
 
Als we er wat van moeten leren geef je of even aan hoe lang je zelf algenwater voert, of waar daar info over staat ;-)
Blijkbaar lees jij niet het hele verhaal ;) aangezien dit er wel staat.


Knap staaltje uit de context rukken...
En jij spant de kroon met je antwoorden op dit forum :D

Maar goed... zal dit topic met rust laten, kun je verder...
 
BlupGup zei:
Als we er wat van moeten leren geef je of even aan hoe lang je zelf algenwater voert, of waar daar info over staat ;-)
Blijkbaar lees jij niet het hele verhaal ;) aangezien dit er wel staat.
Dat ging toch over spirulina poeder, die week? Spirulina poeder is niet gelijk aan algenwater en dat laatste is waar de vraag over ging.

BlupGup zei:
Knap staaltje uit de context rukken...
En jij spant de kroon met je antwoorden op dit forum :D

Maar goed... zal dit topic met rust laten, kun je verder...
Jammer, dat je niet op de uitnodiging tot onderbouwing en/of vermelding achtergrond in gaat.
We zijn hier om van elkaar te leren en het leek erop dat je meer wist.
 
Pfff, jammer blup gup. Dat je zo reageert.

Het zou echt fijn zijn dat als je een tip geeft, je dit ook kan uitleggen. Op mijn vraag hoe lang je dat 'algenwater' (spirulina) moet voeren, geeft je geen antwoord. Het staat op de site zeg je, maar daar staat het helemaal niet.

Je zegt dat jij hier goede ervaringen mee hebt. Dan weet je toch ook hoe lang je spirulina poeder voert en hoeveel je voert?

Nu is Joycie nog niks wijzer en ik en de anderen ook niet. Terwijl zij toch echt duidelijk advies vraagt in haar topic, over hoe haar cory jongen in leven te houden. Onder andere dus hoe te voeren.

Daar geef jij verder geen uitleg over.


Maar ik stop met deze discussie. Want dit is niet leuk voor Joycie.
 
Opgelost spirulina, geef je smorgens 1 cc, en s, avonds 1 cc.
Meer niet.

Geef ik ook aan de jonge sturi,s.
 
klinkt inderdaad als schimmel.
Eerste week zou ik spirulina poeder voeren (de achterkant van een theelepeltje (puntje) en dat 2x daags) en als je merkt dat ze goed groeien aan het einde van de week over op artemia of vervanger hier van. Heb je al poel of posthoornslakjes ergens kunnen krijgen ? Hierdoor krijg je ook minder snel last van schimmel.

Tabletjes heb ik hier in het begin ook met weinig succes (alles dood) geprobeerd. Weken leek ook niet te helpen, misschien dat het toch nog uitzet in de buikjes.

Catappa is altijd goed voor ze, kleine stukjes, gaan ze ook vaak onder liggen schuilen.


Sorry dat ik zo reageer, maar het antwoord heb ik al gegeven een aantal posts terug. Daarnaast werkt de temp. ook niet echt mee :rolleyes:
 
Nee t is erg warm de laatste dagen. Met de verwarming uit is het nog steeds 28graden in mijn grote aquarium!

Dat spirulina-poeder heb ik niet gegeven.. ik weet niet precies wat er in het stofvoer zit dat ik in het begin voerde.. Wie weet zit daar ook wel spirulina in..

Nu met de artemia quick lijkt het goed te gaan. Dat is ook poeder maar ziet er na oplossen toch wel echt anders uit dan dat stofvoer. Kleine Cory eet het graag.

Hoe lang kan ik dit blijven geven? Wanneer kan ik groter gaan voeren? Beestje is nu nog erg klein natuurlijk...
 
Maakt niet uit Blup Gup, het is ook warm.

Ik wist niet dat algenwater gemaakt wordt van spirulinapoeder. En toen ik dat wel wist heb ik je eerdere uitleg over het mespuntje spirulina over het hoofd gezien.

Toen ik om meer info vroeg, kreeg ik die link van je waar verder geen uitleg in stond en dat vond ik jammer. Dat je daar zo fel op reageerde, daar schrok ik even van.

Maar ik vind het heel sterk van je dat je daar sorry voor zegt. En van mij kant sorry dat ik jouw stukje over de dosering over het hoofd hebt gezien.

Weer vriendjes nu? ;)
 

Terug
Bovenaan