Zijn dit eitjes? En zo ja: waarvan?


@Joycie, door de warmte wordt het water in de aquaria idd erg warm. De lampen van je aquarium geven ook nog eens warmte af.

Er is een topic met tips over hoe hiermee om te gaan. Zal hem zo even opzoeken. Fijn dat je baby het goed doet! Wat je kan doen is wat gewoon vlokvoer fijn wrijven en het dan geven. Wel de artemia poeder ook blijven geven.

Als hij een week of vier is ga je steeds minder artemia geven en steeds wat meer vlokvoer. Het vlokvoer hoef je ook steeds minder klein te maken.
 
Sanneke80 zei:
Ik wist niet dat algenwater gemaakt wordt van spirulinapoeder.
Maar of dat ook per s� zo is, is maar de vraag.

Alleen al taalkundig geeft de term algenwater geen enkele informatie over de algensoort om welke het dan zou gaan. Dat het per s� spirulina zou zijn is nog niet gebleken.

Zie bijvoorbeeld eens onderstaand bericht op het forum.

Noukkie2 zei:
Algenwater is gelukkig niet lastig te maken. Neem een emmer vijverwater en laat deze op een warme zonnige plek staan en je zult vanzelf algen krijgen. Neem dan een emmer kraanwater, laat die minimaal 2 dagen naast de algenemmer staan zodat het water wat neutraler wordt en op de zelfde temperatuur komt. Dan doe je een maatbeker algenwater in je kraanwater en laat lekker groen worden.

Dan heb je al een hele emmer met voedsel wat je water niet vuil maakt waarmee je dus waterwissels kunt doen.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=801816

En degenen die 's zomers wel eens buiten cyclops hebben gekweekt (inclusief onderstaanden) kunnen de werking van bovenstaande verhaal bevestigen.

Komt geen spirulina bij kijken... dus waarom de tijdsspanne van het voeren van spirulinapoeder een antwoord is op de vraag hoe lang algenwater moet worden gegeven blijft een raadsel...
 
Mijn laatste Cory is ter ziele gegaan... dacht dat hij het wel goed deed en heb ook geen idee waarom hij dood is gegaan. Er was niets aan hem te zien iig.

Jammer.. volgende keer weer proberen.. Bedankt voor jullie adviezen iig!
 
Dat is erg jammer. Graag gedaan in elk geval, en wie weet blijven ze de volgende keer wel leven. Als ze in een groepje zijn voelen ze zich al wat veiliger dan dat je er maar een paar hebt.
 
Zoals jullie misschien wel of niet hebben gelezen in mijn post die door de storing niet is meegekomen ;) had ik plots toch weer vijf cory-eitjes die bevrucht waren. Een dag later vond ik er opnieuw 35.

Deze keer pakte ik het wat anders aan: de eitjes liet ik nog steeds uitkomen in een mini-bakje om de larven vervolgens met een rietje te verplaatsen naar mijn wat grotere 15 (?) Literbakje. In dat bakje een paar stukken Catappa blad en wat posthoornslakjes.

De eerste vijf eitjes kwamen al spoedig uit. 1 cory had een kromme staart. De rest leek er goed uit te zien.
Van mijn man mocht ik geen zuurstofsteentje meer in het bakje doen. Hij werd gek van het geluid terwijl hij studeert en zei dat de larven in de grote bak het toch ook niet zouden overleven dus wat was het probleem om op zijn minst toch te proberen de Cory's zonder extra zuurstof te laten overleven.

Ik ging akkoord onder die voorwaarde dat als ze zouden stikken, ik die 35eitjes wel met zuurstof groot mocht brengen.

De 35eitjes zijn, Door gebrek aan aandacht? Of pech? Allemaal beschimmeld.

Maar... De vier (cory met kromme staart leefde niet lang) overgebleven larven doen het prima in mijn 15 Literbakje!! Ik ben zelf heel verbaasd... omdat ik toch dacht dat ze het niet zouden redden zonder zuurstof deed ik veel relaxter dan de vorige keer.
Ik ververs 1 keer per dag zo'n 75% van het water met water uit mijn grote aquarium dat ik met een kopje wegneem bij de uitstroom van mijn filter. Dan doe ik er een klein schepje artemia quick bij (artemia in poedervorm) nadat ik dat 20 minuten heb laten weken in aquarium water.

De Cory's doen het hartstikke goed! Ze zijn zelfs groter dan ik de Cory's uit de vorige opstelling ooit heb gezien!

In het bakje zit verder 0 techniek. Geen verwarming of filter of wat dan ook.
Het waterniveau zit ergens tussen de 5 en 10cm.
Misschien speelt het warme weer een rol? Bakje staat bovenop mijn meterbak dus overdag krijgt hij nog wat warmte van mijn verlichting mee.

Ben zelf best verbaasd en wilde het toch met jullie delen :)

Go Cory's!! :regen:
 
Oh haha! Dat bakje is echt geen 15liter natuurlijk! Want in een emmer zit 10 en dit bakje is nog niet eens de helft daarvan :oops:
 
Wat leuk dat ze het zo goed doen!!!

Ik verbaas me er over dat ze geen zuurstoftekort hebben in dat stilstaande laagje water, maar wellicht ververs je iedere keer net genoeg.
Houdt het wel in de gaten, ik ben er eerlijk gezegd niet zo gerust op.

Niet om je te ontmoedigen he! :D
 
Nee ik ben me er nog steeds bewust van dat men overal niet voor niets zegt dat er extra zuurstof nodig is..

Ik pak juist het water bij de uitstroom van mijn filter omdat ik de (wellicht ijdele) hoop heb dat daar het zuurstofniveau misschien wat hoger ligt.

Tot nu toe ben ik net aan twee weken verder.. en hun gedrag lijkt normaal. Ze zwemmen het ene moment druk heen en weer en het andere moment hangen ze een periode stil ergens in het voer.. ik zie er eentje die af en toe naar de oppervlakte gaat en daar dan even blijft hangen. Die darmademhaling is toch nog niet ontwikkeld bij twee weken? Dus misschien dat dat wel op zuurstoftekort duidt? Maar hij gaat vervolgens net zo vrolijk weer scharrelen op de bodem dus ze lijken er niet echt last van te hebben vooralsnog
 
Slim om het water bij de filteruitlaat te pakken!

Wanneer de darmademhaling zich ontwikkeld weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik heb wel eens een jong van rond de twee/drie maanden uit mijn buitenfilter gevist. Die kon dus al die tijd geen gebruik maken van de darmademhaling. En toch leefde hij en heb hem trouwens nog steeds ;) Ik had net mijn hele kweekgroep verkocht, maar hij was zo schattig dat ie mocht blijven in de andere groep :D
 
Leuk dat je er een filmpje van hebt gemaakt!

Eén tip, film de volgende keer horizontaal, dat is veel mooier :D
 

Terug
Bovenaan