zijn dit een goed stel aquarium vissen


Jones zei:
Een gevorderde ziet eerder wanneer het fout dreigt te gaan en kan dan ingrijpen, dus dat maakt zeker verschil.
Ah ja? Ben jij continu aan het opletten of je vissen niet met elkaar in de clinch gaan? Ik in ieder geval niet. Dus kun je ook niet ingrijpen als het fout gaat. Ik vind het totaal nergens op slaan.

Ik heb ondertussen bijna 25 jaar ervaring met aquaria. Ik heb - zoals de meesten - geleerd met vallen en opstaan. Maar ik weet ��n ding heel zeker: je hebt nooit 100% controle op de gang van zaken. Je kunt zoveel mogelijk risico's beperken, maar in zo'n beperkte omgeving als een aquarium werkt dat niet altijd. Hoe groot je aquarium ook is.

To the point: ik zou in een 120 cm aquarium kiezen tussen ��n van de twee gouramis. Vooral omdat het mooier is �n omdat je volume sowieso beperkt is.
 
Natuurlijk heb je nooit 100% controle, maar een beginner trekt pas aan de bel als het serieus fout gaat terwijl een gevorderde dan al de nodige stappen ondernomen heeft of in ieder geval weet wat hij moet doen. Daarbij heeft een gevorderde meer inzicht in hoe het aquarium ingericht dient te worden om ervoor te zorgen dat de bewoners vredig samen kunnen leven.
 
Jones zei:
Natuurlijk heb je nooit 100% controle, maar een beginner trekt pas aan de bel als het serieus fout gaat terwijl een gevorderde dan al de nodige stappen ondernomen heeft of in ieder geval weet wat hij moet doen. Daarbij heeft een gevorderde meer inzicht in hoe het aquarium ingericht dient te worden om ervoor te zorgen dat de bewoners vredig samen kunnen leven.
Al ooit aan gedacht dat dodelijke gevechten wel redelijk snel kunnen gaan? Ik ga werken. En ga jij nooit op reis? Binnen de acht uur zou het zomaar kunnen dat er een het loodje legt in een gevecht. Laat staan als je 2 weken op reis bent.

Ik had een tijd geleden 6 maanvissen in mijn 500-literbak zitten met een beperkt aantal bijvissen (vooral L-nummers en een schooltje keizertetra's) �n dicht beplant en veel schuilmogelijkheden. Zeker te doen volgens de normen. En vroeger ook nooit problemen gehad met deze combinatie. Eens het eerste nestje er kwam (uiteraard tijdens een vakantie), was het miserie. Uiteindelijk hebben er 3 overleefd: het koppel en de pispaal. De andere gewoon koelbloedig vermoord. Gelukkig hebben de mensen die mijn aqua verzorgden ze ze eruit gehaald.

Dan sta je daar met jaren "ervaring". Wat is trouwens "ervaring"? Als heb je 50 jaar ervaring met Malawi's, je kennis van muilbroedende labyrinthvissen is daarom niet groot. Om maar een voorbeeld te geven. Hoe ga je bepalen wat ervaring is?
 
Jones zei:
Ik ga inderdaad nooit op reis. :)
Dat is dan jouw keuze. Maar dat neemt nog niet weg dat je onmogelijk altijd in de buurt kan zijn. Ik vind het nog steeds nergens op gestoeld. Een ge�nteresseerde beginner met een correct visbestand, een correcte inrichting en een correcte waterbehandeling gaat misschien zelfs secuurder omgaan met zijn aquarium als mensen met heel veel ervaring.

Correcte informatie: dat is alles wat een beginner nodig heeft. Net als een ervaren aquariumfanaat.

Spijtig dat je niet op mijn andere bedenkingen reageert. Vind het nochtans een interessant discussiepunt. Of gaan we alle minimum-maten optrekken met 20%? Dan pas zitten we veilig.
 
jerre050978 zei:
Jones zei:
Ik ga inderdaad nooit op reis. :)
Dat is dan jouw keuze. Maar dat neemt nog niet weg dat je onmogelijk altijd in de buurt kan zijn. Ik vind het nog steeds nergens op gestoeld. Een ge�nteresseerde beginner met een correct visbestand, een correcte inrichting en een correcte waterbehandeling gaat misschien zelfs secuurder omgaan met zijn aquarium als mensen met heel veel ervaring.

Correcte informatie: dat is alles wat een beginner nodig heeft. Net als een ervaren aquariumfanaat.

Spijtig dat je niet op mijn andere bedenkingen reageert. Vind het nochtans een interessant discussiepunt. Of gaan we alle minimum-maten optrekken met 20%? Dan pas zitten we veilig.

Denk dat er niet verder op gereageerd word omdat ik het gevoel heb dat je dit wel erg opblaast. Maar zal aan mij liggen.
 
webhond zei:
jerre050978 zei:
Jones zei:
Ik ga inderdaad nooit op reis. :)
Dat is dan jouw keuze. Maar dat neemt nog niet weg dat je onmogelijk altijd in de buurt kan zijn. Ik vind het nog steeds nergens op gestoeld. Een ge�nteresseerde beginner met een correct visbestand, een correcte inrichting en een correcte waterbehandeling gaat misschien zelfs secuurder omgaan met zijn aquarium als mensen met heel veel ervaring.

Correcte informatie: dat is alles wat een beginner nodig heeft. Net als een ervaren aquariumfanaat.

Spijtig dat je niet op mijn andere bedenkingen reageert. Vind het nochtans een interessant discussiepunt. Of gaan we alle minimum-maten optrekken met 20%? Dan pas zitten we veilig.

Denk dat er niet verder op gereageerd word omdat ik het gevoel heb dat je dit wel erg opblaast. Maar zal aan mij liggen.
Ja, waarschijnlijk wel. Bij deze: discussiepunt gesloten.
 
jerre050978 zei:
Jeppo zei:
Kan ook vast wel Botia, maar ik zou het iemand die net begint met aquaria niet aanraden. Hetzelfde als ik een beginner met een bepaald formaat bak het zou afraden om twee soorten dwergcichliden te houden, terwijl een meer ervaren iemand het misschien wel zou aan kunnen. Komt natuurlijk wat meer bij kijken. :)
Sorry, maar dat is voor mij een kromme redenering. Ofwel kan het, ofwel kan het niet. Of dat nu een beginner is, of iemand met 40 jaar ervaring: dat maakt niet uit.
Ik heb de combinatie langdurig gehad, inderdaad wel in een grotere bak.

Voor mij niet, vrij logisch eigenlijk. Het aanbieden van voldoende schuilplaatsen of uitwijkingsmogelijkheden en het breken van kijklijnen is meestal niet iets voor de startende aquariaan, maar voor de gevorderden.

Edit: ik zie dat Jones deze punten al heeft aangekaart.

Overigens begrijp ik je ook wel, Jerre. Als een gevorderd iemand iets wel kan, betekent het niet dat een beginner het niet kan (en andersom). Er zijn echter wel dingen (lees: omstandigheden) die een ervaren iemand wel weet na te bootsen en wat voor een beginner misschien nog te moeilijk is, wat natuurlijk heel begrijpelijk is.
 
Gummiebeer zei:
Mascha&Ivo zei:
Ook goede kweek ramirezi wordt om zeep geholpen doordat mensen simpelweg niet aan hun eisen voldoen.
Beetje jammer dat het dan als zwak visje wordt bestempeld.

~ Ivo

Ik ga enkel uit van mijn eigen waarneming in de winkels. Het aanbod is domweg te zwak om daar nog serieus iets mee te doen. Zo bestel ik ze niet eens uit principe, hoezeer de klanten er ook om vragen. Voor echte goede ramirezi's verwijs ik naar serieuze kwekers.

Waar zitten die serieuze kwekers dan?

Helaas zie ik ook in sommige winkels ramirezi's die van slechte kwaliteit zijn. Maar ik heb toch echt wel een aantal keren zeer mooie exemplaren gezien.

Zou dus zeker niet de eerste beste ramirezi gaan, maar voor echt goede kwaliteit gaan. Mijn ervaring is dat ramirezi's van goede kwaliteit echt wel tegen een stootje kunnen.
 
mijn eerste 4 aquarium bewoners gaan worden denkik

boven
bijl zalm

midden
neon tetra's


onder
vuurgarnaaltjes en jatopic garnaalen
 
maar ookal ben ik een beginner als ik wat raars aan de vissen zie grijp ik meteen in :)
 
kent er iemand ook een site waar je garnalen kunt bestellen
 

Terug
Bovenaan