zijn dit een goed stel aquarium vissen


G

Gast14

Guest
-kunne al deze vissen bijelkaar in een aquarium ??


-bi color labeo
-antennebaarsje
-blauwspat goerami
-zwarte tetras
-black mollys
-neon tetras
-siamese algeneeter
-japonica garnaalen
-vuurgarnaalen
- macrotocinclus affinis
- betta's
-bijlzalm
in een 1.20\40\40 aquarium
 
Hoe KOM je erop?
Wil je hem gelijk vol gooien?

Antennebaarsje- blauwe spat- Betta,s.
 
Ik zou bijna denken dat het een kwis is waar wij de goede vis moeten raden ofzo.
De bak is toch 1 meter 20?? Of 120 meter ;)
 
haha de bak word 1.20 maar welke vissen kunnen niet samen
 
Okee.
Ten eerste: Verdeel de vissen in zone's. Dus oppervlakte, midden, onder. Wil je weten welke vis zich ophoudt? Lees je dan in. Internet bied veel informatie!
Ten 2e: Nooit, maar dan ook nooit mixen met scholenvissen. Als voorbeeld noem je de zwarte tetra en neon tertra. Qua vorm wijken ze mooi af, maar, ze zwemmen in dezelfde waterlaag en dat wordt te druk!
Ten 3e: Black Molly's en Labeo bicolor gaat niet samen! De zwarte molly's worden gezien als soortgenoten en dat vind de Labeo niet leuk dus oorlog in de bak!
Ten 4e: Nogmaals, lees je in! Verdiep je in de soorten en bepaal aan de hand daarvan jouw bestand. Er zijn genoeg boeken en er is genoeg te vinden op internet! Kijk naar zaken als gedrag, waterwaardes en temperatuur alsook in welke laag zij zich bevinden en pas daarop het bestand aan.

Op deze manier kan de hobby heel mooi zijn. Mocht het allemaal niet zo op elkaar afgestemd zijn dan is de hobby vrij snel over.
 
bovente waterlaag
-bijlzalm

middelste watrlaag
-antennebaarsje
-blauwspat goerami
-neon tetras
black molly

onderste waterlaag
-siamese algeneeter
-japonica garnaalen
-vuurgarnaalen
- macrotocinclus affinis


is dit goed ?
 
Als ik jouw zo is hoor ben je niet heel ervaren en daarom zou ik het antennebaarsje sowieso niet nemen en dat is trouwens ook een vis die bij de onderste waterlaag hoort en die voor zichzelf nodig heeft, zonder andere bewoners dus.

Bijlzalm kan prima maar wel in een grote groep, over de blauwe spat weet ik niet zo veel en laat ik aan de experts over.

Black molly houd van hard water met een zout toevoeging en kan dus weggestreept worden.
Siamese algeneter word over algemeen vrij groot en agressief, ook zijn er meerdere vissen die zo genoemd worden maar het is geen handige vis.
Verder lijkt de onderste laag mij vrij goed.
Qua waterwaardes en tempratuur weet ik verder niet wat wel en niet kan
 
Bijlzalm kan je uit de bak springen. Even te lang de klep open en je hebt kans dat ze op de grond liggen.

Black molly verlangt wat zout.

Siamese algeneter, grote kans dat ie later zeer agressief word, zou deze dus zeker weglaten.

Zijn antennebaarsjes niet heel gevoelig, lijkt me ook niet zo'n verstandige keuze.
 
Je steekt er iig wat moeite in, dat is mooi om te zien!

Bijlzalmen boven.

Midden: Neontetra.
De Black Molly zou ik achterwege laten, die hebben nogal wat eisen die jouw overige bewoners niet op prijs stellen.

Onder: Vergeet de Siameese algeneter. In die plaats kan je beter de affinis nemen icm een stel Corydoras en garnalen.

De gourami's kan, mits je ze in een harem houdt, dus 1 man met 2 a 3 vrouwen. Als tip geef ik mee dat leeri's mooier zijn. ;)

Antennebaarsje, oftewel de Microgeophagus ramirezi, is heel leuk. Bedenk wel dat zij de garnalen als een lekker hapje zien, alsmede de Gourami's. Als je veel schuilmogelijkheden aan kan bieden zal dit wel goed gaan.

Aangezien je een 1.20 bak hebt zou ik ook nog gaan kijken naar enkele Barbus soorten. Neem iig geen Sumatranen maar kijk dan naar de B. pentazona of oligolepis bijvoorbeeld.

Ik denk dat je dan een leuk bestand hebt in verschillende waterlagen en elkaar ook nog verdragen. :)

Let wel dat je de echte scholenvissen zoals de neon,s, Cory's, bijlzalmen en eventueel een Barbus soort minimaal in scholen zet van 12 stuks.
 
Om even terug te komen op de Microgeophagus ramirezi... dit is een soort die niet voor beginners is, maar tegenwoordig ook niet voor gevordenen. Het reguliere aanbod is domweg te zwak door de massale kweek. Ik begin er ook niet meer aan, zonde van het geld.
 
Ook goede kweek ramirezi wordt om zeep geholpen doordat mensen simpelweg niet aan hun eisen voldoen.
Beetje jammer dat het dan als zwak visje wordt bestempeld.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ook goede kweek ramirezi wordt om zeep geholpen doordat mensen simpelweg niet aan hun eisen voldoen.
Beetje jammer dat het dan als zwak visje wordt bestempeld.

~ Ivo

Ik ga enkel uit van mijn eigen waarneming in de winkels. Het aanbod is domweg te zwak om daar nog serieus iets mee te doen. Zo bestel ik ze niet eens uit principe, hoezeer de klanten er ook om vragen. Voor echte goede ramirezi's verwijs ik naar serieuze kwekers.
 
o h:( dat is echt jammer de antenne baars vont ik ook nog zo mooi :(
heel erg bedankt over jullie info
ik zal er sowieso wat mee doen
:)
dan zal ik een nieuw lijstje maaken
 
ff vraagje over de leeri hoe gaat de kweek bij hun ? moetden de ouders ook verwijdert worden ofzo ?
 
Kweek:
De kweek is vrij makkelijk, gebruik een kweekbak en laat de waterspiegel tot 12 centimeter dalen. De temperatuur mag tussen de 26 en 28 graden zijn. Het mannetje bouwt een schuimnest tussen de planten, als het vrouwtje de eitjes gelegd heeft, vangt het mannetje deze op en spuugt ze in het schuimnest, het nest zal hij goed bewaken. Na de eiafzetting het vrouwtje uitvangen, omdat het mannetje dan nogal agressief kan worden tegenover haar. Als de eitjes uitkomen het mannetje ook uitvangen zodat de jongen niet opgegeten worden. Je kunt de jongen opkweken met stofvoer of pantoffeldiertjes

Alsjeblieft :book:
 
haha oke dankjee maar waneer weet ik als ze gaan kweeken ?
 
Vaak is het zo dat je vissen eerst in conditie moet brengen door veel met diepvriesvoer te voeren.
Grote kans dat het bij deze ook zo is maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
 
kunnen de leeri en blauwspat goeramie ook samen
 
wat kan ik beter neemen zand of heel vijn grind en wat moet er door heen voor als er bodemrot komt ?
 
want ikwil graag zand maar ik ben bang dat er bodem rot komt hoe ga ik dat tegen
 
Nee, die kun je het beste niet samen houden.

Houdt het simpel. Zeker in het begin. Niks is zo demotiverend als een aquarium dat niet draait en waar de visjes met bossen omvallen.

Wat ik zou doen:
1) kies twee/drie vissoorten die je als hoofdbewoner heel graag zou willen houden;
2) zoek informatie over ze op (en daar mag je je best enkele dagen mee bezig houden - zoek hun wetenschappelijke naam op, vul het in op google (of op het aquaforum) en begin met lezen, heel veel lezen);
3) kies de vis waarvan je denkt dat je die gemakkelijk kan houden (houdt rekening met temperatuur, waterwaarden, eisen qua inrichting, filtering, et cetera);
4) maak een lijstje met vissen die met je hoofdbewoner zou willen houden;
5) herhaal stap 2;
6) aanschaf bak, filter, planten, ondergrond, hout en/of stenen;
7) richt de bak in naar jouw smaak en naar de eisen van de vissen;

Als je dit hebt gedaan (en dan zijn we waarschijnlijk een paar weken verder), dan kunnen we je wel weer verder helpen met wanneer je je vissen kunt toevoegen en in welke volgorde.

Wees ook niet bang om te vragen of bepaalde vissen geschikt zijn, maar lees je wel goed in!
 
Ik heb meer als 10 jaar de Diamantgoeramie's en de spat samen gehouden en dat ging perfect maar wel in een flinke bak. ;)
 
a ha dankje voor julie info ik denk dat dit mijn hooft vissen zijn
 
Kan ook vast wel Botia, maar ik zou het iemand die net begint met aquaria niet aanraden. Hetzelfde als ik een beginner met een bepaald formaat bak het zou afraden om twee soorten dwergcichliden te houden, terwijl een meer ervaren iemand het misschien wel zou aan kunnen. Komt natuurlijk wat meer bij kijken. :)
 
Jeppo zei:
Kan ook vast wel Botia, maar ik zou het iemand die net begint met aquaria niet aanraden. Hetzelfde als ik een beginner met een bepaald formaat bak het zou afraden om twee soorten dwergcichliden te houden, terwijl een meer ervaren iemand het misschien wel zou aan kunnen. Komt natuurlijk wat meer bij kijken. :)
Sorry, maar dat is voor mij een kromme redenering. Ofwel kan het, ofwel kan het niet. Of dat nu een beginner is, of iemand met 40 jaar ervaring: dat maakt niet uit.
Ik heb de combinatie langdurig gehad, inderdaad wel in een grotere bak.
 
Een gevorderde ziet eerder wanneer het fout dreigt te gaan en kan dan ingrijpen, dus dat maakt zeker verschil.
 

Terug
Bovenaan