zijn deze guppen zwanger??


Y

Yentl Lea

Guest
Hoi allemaal!
Sinds ik veel meer plantjes in mijn bakkie heb zitten en de temperatuur ietsje hoger is merk ik dat de mannetjes gupjes achter de vrouwen aan gaan,
deze vinden dat vreselijk irritant en jagen het mannetje weer weg geloof ik.
Toch is mij opgevallen dat bij een paar van de vrouwtjes de broedvlek donkerder is geworden, maar het kan natuurlijk ook fantasie zijn omdat ik het zo leuk vind dat er misschien kleintjes kunnen komen :p

Ohja! ik heb wel 1 baby gupje gevonden (echt heeeel klein)
Ik heb hem er in gelaten, waarschijnlijk is de rest opgegeten, dit betekent dat er een gup al zwanger is geweest en ook is bevallen..
hopen dat de kleine het redt, ik heb in elk geval veel verstopplekjes en heb m niet meer gezien dus misschien zijn er wel veel meer, of zijn ze juist nu allemaal opgegeten..

Hier in elk geval wat foto's van de gupjes en een totaaltje ( dat was toen de plantjes net nieuw waren, we zijn inmiddels een aantal weken ( en een klein beetje plantenvoeding, sera florenette A ) verder en ik denk dat ik over een paar dagen vooral de waterpest moet snoeien omdat het anders wel erg vol zit.. )

Totaaltje:
343628yentl7bergen_0_82_20140525_102759.jpg


Is dit gewoon een broedvlek of zwanger?
631671yentl7bergen_0_82_20140608_124106.jpg


336771yentl7bergen_0_82_20140608_124358.jpg


zijn de 3 die naar links kijken alle 3 zwanger??
866632yentl7bergen_0_82_20140608_124835.jpg


624276yentl7bergen_0_82_20140608_124838.jpg


575335yentl7bergen_0_82_20140608_124842.jpg


811162yentl7bergen_0_82_20140608_124846.jpg


zijn die met de zwarte staart en de kleurloze zwanger?
622127yentl7bergen_0_82_20140608_124928.jpg



ik zou graag willen weten op welke foto welke vis duidelijk zwanger is en welke niet :)
Alvast bedankt!!
 
Ik vermoed dat je binnenkort een guppen explosie kan verwachten!!
 
Ohjeetje... dan is het maar goed dat ik ze eind juli naar een 70L ga verplaatsen haha.
Wel zitten deze guppen al maanden en maanden bij elkaar en toch is dit de eerste keer dat er kleintjes komen. ( zie een van mn vorige forumonderwerpen ) toen zaten ze in een bak waar je door de algen niets meer kon zien in een studentenhuis.
Zo te merken zijn ze dus erg tevreden met hoe ik hun thuis heb veranderd ^_^

Ben benieuwd!
Kunt u ook vertellen welke van de guppen zekerteweten zwanger zijn op welke foto?
bedankt voor de reactie!
 
Ik denk foto 2
 
Ze zullen vast jongen krijgen maar die broedvlek kan nog veel groter worden. Ik heb vaak jong gehad maar dan is de vlek erg groot. Alsk de jouwe op de foto zo zie, kan het nog wel een paar weken duren. Vlak voor het jongen zijn ze bijna 4 kant als je ze van voor aan kijkt. Maar je hebt er een aantal dus uitbreiding komt er hoe dan ook... zo veel dat je denkt, waar ben ik aan begonnen ;)
 
Ooh dan heb ik nog even om me voor te bereiden :)
ik heb 8 vrouwtjes... dat gaat nog wat worden! Ik denk dat als ik er genoeg heb voor de 70Liter (wat al snel zal zijn als er wat blijft leven), ik de mannetjes verkoop of bij de garnaaltjes in de 25Liter ga houden ofzo haha.
hoe ziet zo'n vierkante vlek er dan precies uit? Ik vind het al lastig om t verschil tussen een broedvlek en (net) zwanger goed te zien :$

Bedankt voor de hulp in elk geval!!
nog meer reacties zijn nog steeds welkom hoor!
 
Die zijn zeker zwanger. Hoe lang het nog gaat duren voordat ze bevallen weet ik niet, maar niet lang in ieder geval. Ik geef als tip bestudeer het gedrag van de zwangere guppen en kijk hoe groot de buik en vlek word. Zo kan je voor de volgende keer zien wanneer ze bijna gaan bevallen. Met zoveel vrouwtjes heb je binnen no-time een bak vol guppen.
 
Okidoki! Ik heb wel een filter van 50Hz, 100L/h,
sponsfilter met koolstof ( ja dat ga ik nog vervangen :p )
Nu lees ik overal dat de larfjes van mn vuurgarnalen daar in terecht kunnen komen,
al zit daar wel zat eten voor ze en ze kunnen er in en uit.
geldt dit ook voor jonge gupjes? want dan zal ik er binnenkort een panty overheen doen.

Een van mijn grote guppen, die met de zwartige staart en de lichtgekleurde staartvin met stipjes die op de voorgrond zit van de meeste foto's is volgensmij niet zwanger, maar ze vertoont wel vreemd gedrag sinds vanochtend. Ze hangt namelijk steeds maar naast het filter, of tussen de planten, en doet verder helemaal niets, beetje hangen en dat is t. het lijkt wel alsof ze wakker schrikt als er een gup of garnaal of voer bij haar in de buurt komt. voorheen was ze altijd erg actief.
Heeft dit misschien temaken met de zwangere guppen of zal zij degene zijn geweest die net is bevallen?
hier een foto'tje van vanmiddag:

837649yentl7bergen_0_82_20140608_124732.jpg



zoals op de foto heeft ze bijna een kwartier gehangen tot een blije vuurgarnaal tegen haar aan zwom en haar aan het schrikken maakte, toen ging ze weer naast het filter hangen..
 
Dacht dat je de guppen in een bak van bijna 3 keer meer inhoud ging zetten dus waarom het filter aanpassen voor kleine gupjes dan?
Lijkt er aardig op dat dit bakje nog niet zo lang staat en het filter dus ook nog niet een juiste bacteriecultuur heeft en aangezien je veel te veel vissen in het bakje hebt zou dit weleens flink mis kunnen gaan.
 
Dit filter is sinds de grote schoonmaak van een hele tijd geleden (meer dan 2 maanden sowieso)
niet meer aangeraakt dus opzich moet de bacteriecultuur prima zijn. Voor de grote schoonmaak stond het ook al meer dan een jaar.
Waar door denk je dat het nog niet zo lang staat?
De totaalfoto is vlak na wekelijkse waterverversing.
Het zijn inderdaad veel diertjes in een klein bakje maar het is niet te klein naar mijn idee.
10gupjes 4 kleine platys. 28garnaaltjes en een ancistrus van 3.5cm. Klinkt als heel veel maat het ziet er zeker niet overbevolkt uit.
Ik ga ze inderdaad verplaatsen naar de 70Liter maar dat gebeurt pas in juli. Dan zijn de kleintjes er dus al..
Bedoel je dat je denkt dat t gedrag van die gup komt door een nitrietpiek?want dat lijkt me sterk.. Alle andere diertjes doen het prima. :s
 
Yentl Lea zei:
Dit filter is sinds de grote schoonmaak van een hele tijd geleden (meer dan 2 maanden sowieso)
niet meer aangeraakt dus opzich moet de bacteriecultuur prima zijn. Voor de grote schoonmaak stond het ook al meer dan een jaar.
Waar door denk je dat het nog niet zo lang staat?

Ah ok een grote schoonmaak,vandaar dat er niks van alg of vervuiling tussen de bodemsteentjes is te zien want daarom had ik het idee dat je het bakje nog niet zo lang had staan.
 
aah ik snap m al.
Nu zit er al wel weer duidelijk alg tussen de stenen hoor haha, dat ga ik denkik binnenkort weer schoonmaken, en op de stenen achter het kienhout, maar dat vind ik wel mooi staan en de vuurtjes en de ancistrus zijn er ook blij mee :)
De grote schoonmaak was erg nodig, het was een bak vol met algen, ik dacht dat er 5 gupjes in zaten maar het bleken er 10 te zijn.
Heb toen dus alles grondig schoongemaakt en de gupjes hebben het goed doorstaan gelukkig :)
Maar aan de buitenkant van deze gup en de verdere info kan dus niemand zien wat er aan de hand zou kunnen zijn met haar? zou het kunnen dat zij de zwangere was en nu gewoon een beetje uitgeput is misschien?
 
Zou kunnen idd,ben geen guppenexpert maar verder is er niks geks aan de gup te zien volgens mij.
 
De broedvlek wordt niet vierkant maar de bouw van het lichaam van voor af gezien. En raad eens.... vanacht ben ik weer vader geworden van 8 mini gupjes haha. Een vrouwen gup is bijna altijd zwanger dus dat ze zwanger zijn is eigelijk normaal
 
van harte! super schattig die kleintjes!
Zal er op letten of ze wat 'vierkanter' worden dan haha.
Eigenlijk is het ook normaal, maar dit is de eerste keer dat ik zie/weet/verwacht dat mijne zwanger zijn,
zie een van mn vorige onderwerpen 8 vrouwtjes 2 mannetjes geen kleintjes haha. ze zaten dus eerst in een sterk vervuilde bak, en daarna in een iets te goed schoongemaakte bak. nu draait alles al een paar maanden en is de temp. van het water iets warmer en ze hebben wat decoratie en nieuwe planten in de bak en plots zie ik een mini gupje en dan valt het me ook plots op dat de meesten een erg donkere broedvlek hebben.
De mini heb ik dus niet meer gezien helaas.
Bedankt voor de info in elk geval!
 

Terug
Bovenaan