ziekte of...


OME_SJAAKY

Well-known member
Lid geworden
18 april 2022
Berichten
169
Leeftijd
24
Locatie
Utrecht
Beste allemaal,

Ik heb een paar dagen terug mijn garnalen kolonie uit mijn 10l kweekbak gevist en ze in mijn 60l dicht beplante bak gedaan. Hier vergezellen ze 4 corydoras pygmaeus waarmee ik ga proberen te kweken. Nu zag ik wat geks bij mijn garnalen wat ik nog niet bij deze exemplaren heb gezien. Het is een soort bleke/gele/witte ring tussen hun achter en voorlijf. Het gekke is dat dit bij deze garnalen eerst dus nog niet het geval was. Hier twee foto's:

IMG_2921.jpg
IMG_2920.jpg


ik heb dit dus al bij meerdere garnalen gezien. Wat zou het zijn? Is het een ziekte? gewoon nieuwe kleuren vanuit de kweek? Ik ben benieuwd wat jullie er over denken.

Groetjes Sam
 
Dit is geen goed teken helaas. In het Engels wordt het de 'Ring of death' genoemd. Verder weet ik het ook niet, maar zoek daar maar eens op, genoeg info erover te vinden..
 
Dat hebben sommige van mijn vuurgarnalen ook
16695685543931782489815.jpg
alsof hun pakje te klein is, je kunt ze ertussenuit halen nietwaar!
Verder weet ik wel dat je je niet meteen zorgen hoeft te maken.
Vroeger in het oude japan werden zulke exemplaren ring of thrones genoemd en die waren toen heel veel samurais en geishas waard🤗
 
Oei uiteenlopende reacties… ik ga ze in de gaten houden en eens googlen op the ring of death…

Bedankt!
 
Waren je waterwaardes hetzelfde van de bakjes?

Volgens mij heeft het met versneld vervellen te maken, wat ik er van weet loopt dit soms niet goed af voor betreffende garnalen. Misschien dat iemand anders er meer over kan zeggen in ieder geval.
 
Ik heb de waterwaardes niet gemeten. Dat versneld vervellen zou goed kunnen aangezien ik een koudere waterwissel heb gedaan om mn cory’s aan het paaien te krijgen (hopelijk) dit zou dan dus voor mn garnaaltjes niet zo lekker zijn geweest…:(
 
Wat mij betreft is dit zeker the white ring of death helaas. Ik heb dit ook bij twee garnaaltjes gehad. Deze hebben het beide niet overleefd. Ze komen dan niet door de eerst volgende vervelling heen en gaan uiteindelijk dood.

Helaas weet ik ook nog niet goed hoe ik dit kan verhelpen. Ik dacht met meer calcium maar daar ben ik niet zeker van dus wil je niet het verkeerde pad op sturen.

Ik weet niet hoe je Engels is maar hier kun je er meer over lezen: https://www.shrimpscience.com/articles/molting-and-common-problems/
 
Ja goh toch zonde, het zijn mooie beestjes! En ook heel nuttig, sinds ze in mn bak zitten lijkt het wel of mn bak HD+ is geworden, mega helder!
Ik heb tot nu toe nog geen dode garnaal gezien, maarja misschien zijn die ook al opgepeuzeld door de rest. De oorzaak van de ring of death in mijn geval zou er aan kunnen liggen dat ik wat koude waterwissels te vaak achter elkaar heb gedaan (om mn cory’s te laten paaien wat nog niet gelukt is helaas…). Hierdoor worden ze een soort van gedwongen te vervellen las ik, wat dus kan gebeuren op het moment dat de schaal hier nog niet klaar voor was. Gevolg is dat de schaal op een verkeerde plek open breekt, met die ring als gevolg. Omdat de breuk dan niet op hun rug zit (wat wenselijk is voor het verschalen) kunnen ze klem komen te zitten in hun eigen schaal met soms de dood tot gevolg…

Arme garnaaltjes, ik ga dus even rustiger aan doen met die koude wissels! Ik hoop dat het ook bij jou bij enkele gevallen blijft.

Groetjes Sam
 
Ja goh toch zonde, het zijn mooie beestjes! En ook heel nuttig, sinds ze in mn bak zitten lijkt het wel of mn bak HD+ is geworden, mega helder!
Ik heb tot nu toe nog geen dode garnaal gezien, maarja misschien zijn die ook al opgepeuzeld door de rest. De oorzaak van de ring of death in mijn geval zou er aan kunnen liggen dat ik wat koude waterwissels te vaak achter elkaar heb gedaan (om mn cory’s te laten paaien wat nog niet gelukt is helaas…). Hierdoor worden ze een soort van gedwongen te vervellen las ik, wat dus kan gebeuren op het moment dat de schaal hier nog niet klaar voor was. Gevolg is dat de schaal op een verkeerde plek open breekt, met die ring als gevolg. Omdat de breuk dan niet op hun rug zit (wat wenselijk is voor het verschalen) kunnen ze klem komen te zitten in hun eigen schaal met soms de dood tot gevolg…

Arme garnaaltjes, ik ga dus even rustiger aan doen met die koude wissels! Ik hoop dat het ook bij jou bij enkele gevallen blijft.

Groetjes Sam
Ik las dat er veel oorzaken kunnen zijn dus je kan het jezelf ook echt niet kwalijk nemen 😄 ik was al blij dat het bij enkele niet was ik heb ze nog maar net maar ik houd mn goeie hoop op 😄
 
Komt vast goed! Ik ben uberhaupt gerustgesteld dat het geen enge ziekte ofzo is, ik heb tot nu toe geen rings of death meer gezien. Wel komen er steeds leukere variaties op, oranje, tijgerrood, rood met een bleke band… erg leuk die garnaaltjes!
 
Komt vast goed! Ik ben uberhaupt gerustgesteld dat het geen enge ziekte ofzo is, ik heb tot nu toe geen rings of death meer gezien. Wel komen er steeds leukere variaties op, oranje, tijgerrood, rood met een bleke band… erg leuk die garnaaltjes!
Dat is gaaf! En goed om te horen! Heb je sporen kunnen ondekken van garnalen die aan de ring of death zijn overleden? Bij mij zitten er nog wel een paar tussen. This wel om te balen ik weet niet of ze het hadden voor de verhuizing en ik hoop niet dat ik op 1 of andere manier het bevorder. Ik wil er nog wel wat aan overhouden 😄
 
We zijn inmiddels een tijdje verder en toch zie ik bij enkele garnalen dus nog wel soortgelijke verkleuring. Soms als een kleine vlek en soms op meerdere plaatsen op het lichaam als een soort ring, zoals hier te zien:
05A22216-C80E-4C4F-9A3E-31B6613E62F4.jpeg

Voor de rest nog geen enkele dode garnaal gezien. Opzich met het aantal garnalen in mn bak zie ik het wel gebeuren dat deze dan ook in enkele uren opgepeuzeld zijn… Hoe dan ook, de populatie groeit onverminderd door. Er is een flinke babyboom gaande…
Dus zolang de boel gezond oogt en vermeerderd lijkt het me dat er geen actie vereist is.
Dus hou ze vooral in de gaten! Is nog eens leuk ook…. Groetjes Sam!
 
We zijn inmiddels een tijdje verder en toch zie ik bij enkele garnalen dus nog wel soortgelijke verkleuring. Soms als een kleine vlek en soms op meerdere plaatsen op het lichaam als een soort ring, zoals hier te zien:
Bekijk bijlage 353505
Voor de rest nog geen enkele dode garnaal gezien. Opzich met het aantal garnalen in mn bak zie ik het wel gebeuren dat deze dan ook in enkele uren opgepeuzeld zijn… Hoe dan ook, de populatie groeit onverminderd door. Er is een flinke babyboom gaande…
Dus zolang de boel gezond oogt en vermeerderd lijkt het me dat er geen actie vereist is.
Dus hou ze vooral in de gaten! Is nog eens leuk ook…. Groetjes Sam!
Tx voor de update wat goed om te horen! Het is ook een vergroeing, een soort littekenweefsel dat blijft verkleven tijdens de vervelling, waardoor ze dus tijdens de vervelling komen te overlijden (met 100 verschillende oorzaken wat logisch is misschien) dus het is vrij logisch dat sommige gevallen alleen vlekken hebben ipv een hele ring! Ik zie in iedergeval mijn bak dan positief tegemoed! Mn garnalen waren 2 weken terug allemaal zwanger dus ik hoop bij mij dan ook snel wen babyboom te zullen gaan zien 😄
 

Terug
Bovenaan