Zieke vis?


Plumeria

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2019
Berichten
47
Leeftijd
34
Hallo allemaal,
Weet iemand of mijn vis ziek is? Zijn rugvin ligt plat, de vinnen zijn een beetje rood en heb het idee dat op de staart witte plekken zijn ontstaan. Verder komt hij nog op eten af.
Normaal gesproken ligt hij alleen als hij slaapt..
8AEAFFA8-8C8D-4A04-A699-8BD97C30E540.jpeg

8AEAFFA8-8C8D-4A04-A699-8BD97C30E540.jpeg
 
Nee ik heb geen idee. Maar ik zie wel dat je planten een hoop voedingsstoffen tekort komen! :daisy:
Je zou kunnen beginnen door eens wat Easy-Life Profito (of een All-in-One plantenvoeding) in je bak te gooien eens per week.
 
Hallo allemaal,
Weet iemand of mijn vis ziek is? Zijn rugvin ligt plat, de vinnen zijn een beetje rood en heb het idee dat op de staart witte plekken zijn ontstaan. Verder komt hij nog op eten af.
Normaal gesproken ligt hij alleen als hij slaapt..

Hoe groot is de bak? Wat voor filter heb je? Wat zijn de mede bewoners?
 
Planten vervang ik om de zoveel tijd.. worden idd gesloopt door de vissen

excuus, vergeten om verdere informatie erbij te melden.
Aquarium is 1,20 breed. De standaard filter van juwel zit erin. Er zitten verder 2 andere sluiers in de bak, een appelslak en een algeneter.
 
Die is inderdaad niet in goede doen.

Hij is overmatig slijmhuid aan het aanmaken (de dikke witte vlekken)

Wat doe je aan verversen?

Zou meteen even een flinke verversing op temperatuur doen. Zoveel mogelijk 70% water eruit.

Kun je foto plaatsen van de vis als hij zwemt met de vinnen een beetje uit? Foto van de 2 andere erbij?

Zie je de zieke veel soort van gapen/bek tuiten? Gebruikt hij beide kieuwdeksels bij ademen of houd hij eentje gesloten?
 
Die is inderdaad niet in goede doen.

Hij is overmatig slijmhuid aan het aanmaken (de dikke witte vlekken)

Wat doe je aan verversen?

Zou meteen even een flinke verversing op temperatuur doen. Zoveel mogelijk 70% water eruit.

Kun je foto plaatsen van de vis als hij zwemt met de vinnen een beetje uit? Foto van de 2 andere erbij?

Zie je de zieke veel soort van gapen/bek tuiten? Gebruikt hij beide kieuwdeksels bij ademen of houd hij eentje gesloten?
Beide kiewdeksels worden gebruikt, zijn niet gesloten. Wel is mij opgevallen dat het rare stuiptrekkingen maakt. Hele snelle bewegingen en een keer zelfs in de hoek.
Moet ik de vis apart zetten van de rest?
Aan 1 kant zijn bultjes te zien..

Los van dit alles, wel een hele prachtige foto.
Spiegelreflex?
Bedankt, het is gewoon met de mobiel gemaakt. Juiste lichtinval :)
 

Bijlagen

  • 9DB9416B-C17A-4CB3-B169-F6CDC6F1BE95.jpeg
    9DB9416B-C17A-4CB3-B169-F6CDC6F1BE95.jpeg
    163 KB · Weergaven: 121
  • F7F6B4D4-AC17-46D2-BB01-29D2B722FF17.jpeg
    F7F6B4D4-AC17-46D2-BB01-29D2B722FF17.jpeg
    72 KB · Weergaven: 126
  • D7FF799D-34B8-4556-8724-D169C5DBD98A.jpeg
    D7FF799D-34B8-4556-8724-D169C5DBD98A.jpeg
    283.7 KB · Weergaven: 134
  • 03D6A8A6-ABAA-4EE4-A653-5EC21BCC4FB7.jpeg
    03D6A8A6-ABAA-4EE4-A653-5EC21BCC4FB7.jpeg
    75.7 KB · Weergaven: 148
  • ACB394F7-6A2D-4003-AE6F-27828077A57A.jpeg
    ACB394F7-6A2D-4003-AE6F-27828077A57A.jpeg
    68.1 KB · Weergaven: 111
  • E60A9901-084E-414C-93A0-AD3CB7D38E2F.jpeg
    E60A9901-084E-414C-93A0-AD3CB7D38E2F.jpeg
    256.5 KB · Weergaven: 119
Ik denk dat de vis last heeft van parasieten en door schuren het een en ander heeft beschadig en wellicht wat is gaan infecteren bij die grote bult.

Heb je iets van medicatie in huis? Zo niet zul je iets moeten bestellen. Hoeveel liter is je aquarium? zal ik meedenken wat beste oplossing is. Sommige middelen leggen je hele bacterie balans plat dat wil je ook niet. Eerst iets aan parasieten doen dan kijken of die rode plekken weg trekken anders zul je wellicht ook nog bacterieel moeten doen.

Wat je vandaag of morgen al kan doen is zoutbadjes. Zak zout zonder jodium halen bij supermarkt. Ik gebruik salina zout bij jumbo of linders zeker te koop.

Wat heb je voor eventuele behandelruimte voor hem? Hoeveel liter is dat waar de vis in gaat. Is zo te zien al een aardig formaat vis. Heb je nog een luchtpomp of filter extra liggen?
 
Ik heb alleen esha en baktopur tabletten in huis (waar het water zo geel van wordt..) aquarium is 240l. Heb momenteel een lege plastic bak van 35l, kan de vis daar tijdelijk in behandeld worden. Extra filter/luchtpomp heb ik momenteel niet.

hoe werkt een zoutbad en waarvoor is het?
 
Zout vinden parasieten en bacterien niet leuk. Het stript als ware de slijmhuid van de vis en daardoor verdwijnen er veel parasieten van de vis af. Het nadeel is dat het bij costia niet helpt dus je kunt beter even een kuurtje doen met alle vissen en aquarium. Costia is een heel naar beestje wat vaak bij sluiers voor komt.

Quarantaine heeft luchtsteen of filtertje nodig dus dit is even geen optie.

Gezien je een groot aantal liters heb zou ik een fles manacil van manaus bestellen. Dit dood parasieten en doet verder geen afbreuk aan je biologisch evenwicht. Een andere optie is sera prof de protazol maar je moet na behandelen en op 240 liter gaat dit erg snel met jouw aantal liters. Beter je hele aquarium met alle vissen behandelen omdat parasieten zich ook in je aquarium bevinden.

Je zult de manaus moeten bestellen want is niet overal te koop. De protazol is beter verkrijgbaar in een LFS. Er zijn nog meer middelen maar denk eraan dat sommige middelen je biologisch evenwicht om zeep helpen en je dan een maand moet meten en veel verversen.

Tot dat je in huis heb kun je zoutbadjes doen. Elke dag 1 badje.

Bak/emmer met vers water op zelfde temperatuur als aquarium maken. 20 gram zout per liter met garde goed roeren zodat oplost.
Sluier vangen met water en al in een bak/pan of wat dan ook. Vis naast het zoutbad en dan vis met hand over zetten in bak met zout. Max. 3 minuten en kijken of hij blijft bewegen/kieuwen blijven bewegen. Even af en toe met vingertop aanraken kijken of hij reageerd. Klaar of je heb idee ademd/beweegt niet meer dan zet je hem weer over met de hand in de bak water waar je hem mee heb gevangen die ernaat staat. Vis even op de hand rond zwieren. Rustig aan maar is de bedoeling dat je hem beweeg zodat hij kieuwen spoelt. Vis met bak naar aquarium en met bak en al in water laten zakken. Vis opvangen op hand en weer baantjes trekken of kop voor filter uitstroom hangen zodat hij kieuwen weer spoelt. Vis los laten als hij weer weg wilt zwemmen.

1e dag doe je 20 gram per liter, 2 dag 25 gram en als hij goed reageerd kun je gaan tot max. 30 gram per liter.

Lijkt eng maar is een klusje van niets. Het zal vis vermoedelijk beter laten voelen maar zou evengoed even een kuurtje bestellen. Het haalt veel weg maar je weet niet of vis costia heeft dan heb je wat straffers nodig en in aquarium ook hoop ellende.

Verversen en afhevelen al waaierend over de bodem scheelt ook weer in baby ellende die je richting riool stuur.

Stel je krijg dinsdag medicijnen binnen geef dan maandag geen zoutbadje meer. Geef hem dan even een rustdag.

Na de kuur die bulten in de gaten houden. Als erger word rood post dan weer dan weer verder kijken of je met de bactopur tabletten aan de gang moet. Die bij voorkeur in aparte bak.
 
Bedankt voor je heldere uitleg. Fles manacil zal ik straks bestellen en morgen om zout gaan.
Heeft het middeltje gevolgen voor de overige bewoners? Slak, algeneter en 2 andere sluiers.
 
Algeneter en andere sluier geen probleem. Beter mee behandelen. De slak geen idee. Ik heb het nog niet gebruikt met me slak erin. Net even de gebruiksaanwijzing gelezen maar staat niets over slakken dat is wel vervelend.


Misschien even een mailtje naar manaus om zeker te zijn. Slakken kunnen namelijk een goede gastheer zijn voor ellende dus beter mee nemen in de kuur maar als hij daar door dood gaat natuurlijk niet.

Doe voordat je ga beginnen een verversing en doe de 5 dagen behandeling omdat je niet kunt checken met microscoop. Als goed is reageren ze er nauwelijks tot niet op. Ze kunnen wat meer gaan schuren omdat de ellende die ze op zich hebben zitten vervelend gaan doen omdat ze dood gaan.

Succes en update leuk en leerzaam. :thumbs:

vergeet niet kool of koolsponzen uit filter te halen!!!!
 
Middel is binnen en volgens hun is het geschikt voor slakken.. ik hoop maar dat ze gelijk hebben.

hoe ziet kool of koolspons eruit? Moet ik het middel zo in het aquarium doen of eerst aanlengen met water en dan erbij doen?

is het ook normaal dat een andere sluier aan de zieke vis gaat knabbelen? Zie hem namelijk steeds naar de staart en lichaam happen
 
Voordat je middel erin doe , doe een grote verversing. Op doseerdagen ook verversing. Kool kan gewoon eruit en leeg laten. Hou wel rekening mee als je alleen op juwel filter draai dat je bacties van deze spons ga missen dus zal je filter een tijdje onstabiel zijn. Beter iets anders voor in de plaats doen. Dus verversen, verversen en blijven verversen totdat filter weer op peil is.

Het happen naar staart en buik zal paai gedrag wezen. Dan is het een vrouwtje die eitjes heeft en het mannetje wil graag eieren bij zijn ontbijt. De happende is dus het mannetje. Hebben geen tanden in bek dus kunnen elkaar niet stuk bijten. Wel uitkijken scherpe tierelantijntje erin want mannetjes gaan op vrouwtje inbeuken en dit kan er hard aan toe gaan zodat ze kunnen beschadigen.

Medicijn gooi je beetje bij beetje op waterstroom van je filter
 
Vergeten. De happende is zeker een mannetje. je kunt vaak witte stippen op kieuwdeksels en borstvinnen zien. Soms zie je dit niet. De opgejaagde hoeft niet perse een vrouwtje te zijn. Vooral jonge mannetjes die willen wel op elk dik buikje los gaan. Als je vroutje heb hou je plantjes in de gaten dan zie je vanzelf eitje hangen. Doorzichtige balletje. Kijk in me foto album daar zie je foto, een 1.60 bodem vol met 1000 den eitjes.

Na eitjes moet je altijd wat verversen want mannetjes sproeien hom wat je water vervuild. Hoeft nu niet meteen omdat je toch moet verversen met doseren manacil. De volle doseer schema aanhouden!!!!! ivm baby parasieten.
 
Kool is zwarte korrels.
Kool spons is zwarte spons.
Is een koolspons / kool spons niet zo'n zwarte spons gevuld met actieve kool? Ik heb zo'n goedkoop pompje waar dat standaard in het onderste deel zat. Ik haal het er altijd uit en vervang het voor wat filterwatten.
 
Is een koolspons / kool spons niet zo'n zwarte spons gevuld met actieve kool? Ik heb zo'n goedkoop pompje waar dat standaard in het onderste deel zat. Ik haal het er altijd uit en vervang het voor wat filterwatten.

Hangt af wat voor filter je heb hoe dit eruit ziet.

Bij Juwel is het gewoon een hele zwarte spons die geheel zacht is. Ik ken een soort van plastick bakjes waar zwarte korrels in zitten en je heb van die cartridge waar de buitenkant spons is in verschillende kleuren maar dan zit er binnenin die spons een gat met die korrels. Dat voel je als je er in knijp. Zullen wellicht nog wel andere vormen zijn.
 

Terug
Bovenaan