Zieke sluierstaarten?


K

Kimmes

Guest
Hallo,

Ik heb een koudwaterbakje van 100 bij 40 cm, hier heb ik 3 sluierstaarten in, 3 bittervoorns, 6 appelslakken en een paar garnaaltjes.

2 weken geleden had ik een vis met schimmel, die behandeld is met esha2000, deze is weer goed verder.

Nu zijn mijn sluierstaarten sinds 3 dagen helemaal niet meer actief, liggen vaak op de bodem in een hoekje en de rugvin laten ze hangen.

Ik weet me even geen raad wat dit kan zijn, normaal waren ze altijd lekker actief en zag je ze de hele dag door en nu zie je ze bijna niet eens meer omdat ze ergens achter liggen/hangen.

Hoop dat iemand raad weet! Alvast bedankt!
 
Je bakje zit volgens mij ook wel erg vol met visjes. Wat zijn je waterwaarden?
 
Vervang een keer in de twee weken een derde water, en een keer in de week zuig ik alle poepjes van de bodem.

De hele bak heb ik toen behandeld met esha, voor het geval de andere visjes er ook last van hadden.

En ik weet zo de waterwaarden niet, zal morgen eens langs de dierenwinkel om de waarden weer eens te meten! Maar opzich, ik heb de bak nog maar 2 weken dus het water kan niet heel vies zijn lijkt me..
 
Heb je hem wel laten indraaien ?
Medicatie kan zuurstof uit het water trekken waardoor ze wat lomer zijn
Beste is om minimaal elke week 50% te verversen
 
Zou je geen last kunnen hebben van een nitrietpiek? Als de bak nog maar 2 weken staat en er zitten gelijk al 6 vissen en 6 slakken in.

In dat geval zou ik gelijk extra gaan verversen.

Als je je waterwaarden laat testen, vraag dan ook of ze het voor je opschrijven en neem geen genoegen met:' je waterwaarden zijn goed' ;)
 
Heb de bak een week laten indraaien en toen waren de waterwaarden goed!
Gister net 50% ververst, maar zal vandaag of morgen nog maar een keer verversen dan..
En de waterwaarden inderdaad weer laten testen dan!

En denken jullie dat 3 sluiers en 3 bittervoorns in een bak van een meter te veel is? Anders moet ik hier even wat aan doen..
 
De nitrietpiek komt meestal na 2 of 3 weken indraaien zonder vis pas. Dus het kan goed zijn dat dat nu het probleem is.

Ik heb ook twee keer de hele bak behandeld met esha en bij mij had het (waarschijnlijk) tot gevolg dat mijn slakken langzaam dood gingen. Ze werden minder actief en stierven uiteindelijk.

Ik zou inderdaad veel verversen als ik jou was.
 
Helaas kan je bak niet goed zijn na 1 week, de daadwerkelijke nitrietpiek komt pas na een week of 2 a 3. Dikke kans dat je daar nu last van hebt.

De drie sluiers zouden een bak moeten hebben van 150 liter, minimaal, en dat is zonder andere visjes er bij.
 
Oke, wat kan ik nu het beste doen? elke week even de helft water verschonen en afwachten? Vind het zo sneu om te zien voor de visjes.. zitten alleen maar wat in een hoekje op de bodem, zwemmen bijna helemaal niet meer..
 
Ik zou een testsetje kopen en voorlopig dagelijks 50% verversen tot je geen nitriet (no2) meer meet.
 
Maar er zitten ook sowieso teveel vissen in dit aquarium, dus je zult er nog een bak bij moeten halen!
1 sluierstaart moet al minimaal 50L per vis hebben
 
De bak van TS is 100 x 40cm, maar er staat niets bij over de hoogte. Even aannemen dat de bak 45 cm hoog is, kom je op 180 liter. Is niet ruim voor drie sluierstaarten + de andere bewoners, maar een bak erbij lijkt me voor dit probleem niet direct een must. Ik denk dat als de nitriet onder controle is en er daarna regelmatig water wordt ververst, de bak voorlopig best aardig zou kunnen draaien, er van uitgaande dat de sluiers nog klein zijn.
 
Laan zei:
De bak van TS is 100 x 40cm, maar er staat niets bij over de hoogte. Even aannemen dat de bak 45 cm hoog is, kom je op 180 liter. Is niet ruim voor drie sluierstaarten + de andere bewoners, maar een bak erbij lijkt me voor dit probleem niet direct een must. Ik denk dat als de nitriet onder controle is en er daarna regelmatig water wordt ververst, de bak voorlopig best aardig zou kunnen draaien, er van uitgaande dat de sluiers nog klein zijn.

Eens, voor alleen sluierstaarten zou dit voor nu voldoen maar er zitten veel visjes in, plus garnaaltjes. Het lijkt mij een te zware belasting voor die hoeveelheid water.
 
Ik weet ook niet hoeveel liters bittervoorns nodig hebben, maar het zijn visjes die uitgegroeid zo'n 6 cm zijn. Ik geloof wel dat ze liever in een school leven, dus misschien is het, om deze reden en de beperkte ruimte, beter om een ander goed huis voor de Bittervoorns te zoeken.
 
Kijk, zo leren we ook over de Bittervoorn weer wat bij :)
Persoonlijk vind ik de Aziatische soort ook mooier.
Waarom mag je de andere soort eigenlijk niet bezitten? Bedreigde soort?
 
Het is inderdaad een 180 liter bak. De sluierstaarten zijn ongeveer 8-10 cm dus nog vrij klein, dus voor nu kan het prima.
Ik zit er nu over na te denken om de bittervoorns eruit te halen ja, om de ruimte en inderdaad omdat ze misschien beter af zijn in een grotere groep.

Heb het water nog niet kunnen testen helaas, zal het morgen direct doen en dan kijken of het inderdaad het nitriet is!

Heb hier nog nooit last van gehad.. en voorheen zaten de vissen in een 60 liter bakje..
 
Update:

De bittervoorns zijn eruit, dus nu alleen nog 3 sluierstaarten, paar slakken en garnalen.
Water gister laten testen en is perfect.. Dus aan het water ligt het niet..
Ze liggen nog steeds op de bodem en laten de rugvin hangen.. Een vis krijgt zelfs al rode plekken op de buik van het liggen..

Ik weet me even geen raad meer nu !
 
Ik zou ze meenemen naar LFS en afstrijkje maken?
eten ze nog wel gewoon?
Ik denk wel dat je snel moet handelen als ze echt alleen maar stil liggen.
 
Waterwaarde's waren goed.....ja maar wat is goed? Altijd vragen om de waarde's op te laten schrijven vooral de NO2 (nitriet) en NH4/NH3 (ammoniak/ammonium) waarde.

Ook ik zou voorlopig zeker dagelijks 50% blijven verversen.

Denk dat je echt op zoek moet naar iets in de buurt waar je een afstrijkje van een van de vissen kunt laten maken. Koidealers of aquariumspeciaalzaken doen dit vrijwel allemaal gratis of tegen een hele geringe vergoeding.

Succes en niet meer afwachten nu hoor.
 
Ik raad je ook aan om te blijven verversen.
Destijds heeft Jones mij dit ook geadviseerd en ik ben haar daar nog steeds heel dankbaar voor.

Groet pauolo
 
[image]http://i963.photobucket.com/albums/ae112/kimdej93/IMG_1154_zps770985ef.jpg[/image]

Hierboven een fotootje..
Ik maak me echt zorgen, ze doen echt helemaal niks en eten nu ook niet meer :/

Heb nu al 3 dagen achter elkaar water ververst, maar niks helpt.
 
Ik raad je aan om vandaag nog een afstrijkje te laten maken. A.d.h.v. de uitslag vervolgens behandelen.
Verder heb ik een beetje mijn twijfels bij de uitslag van de watertest. Als de bak nog maar zo kort draait, kunnen de waardes bijna nog niet perfect zijn. Als ik jou was zou ik zelf een druppeltest aanschaffen voor ammoniak, nitriet en nitraat en zelf meten, dan is hier in ieder geval geen twijfel over.
Beschik je misschien over een q-bak? Bijvoorbeeld een grote speciekuip o.i.d.? Als ik zo naar je vissen kijk, zou ik ze persoonlijk uit de bak halen en op schoon water in een andere bak zetten, voor het geval dat de waterwaarden misschien toch helemaal mis zijn.

Ik zie trouwens allerlei decoratie in je bak. Heb je toevallig onlangs een nieuw item toegevoegd?
 
Ik zie op de oranje vis een zwarte vlek zitten, was dit al zo toen je hem kocht? En eens met Laan. Ik zou ze desnoods in een emmer vers water doen nu, en de bak helemaal verversen.
 
Ja ze leven nog wel natuurlijk, af en toe zwemmen ze heel even en dan gaan ze gelijk weer liggen.

De zwarte vlek hoort zo, er is verder niks aan de vissen te zien wat wijst op een ziekte..

Een afstrijkje zou ik niet weten waar ik die kan laten maken, is hier in de buurt geloof ik niks.. Kan wel eens langs een andere dierenwinkel nog wippen om het water te testen en dat ik de waarden dan mee neem..

Heb mijn oude bakje van 60 liter nog, daar kan ik ze in principe wel in doen, moet ik er dan kraanwater in doen? Want dat is ook niet goed toch..?
 
En er zijn onlangs wel nieuwe planten bijgevoegd, maar dat moet gewoon kunnen toch?
 
Waar zal ik beginnen....

Sluierstaarten kunnen heel goed in 100% kraanwater mits je gewoonweg geen bacteriecultuur opbouwd dan ontstaat er ook geen zogenaamde nitrietpiek. Hier plaats ik vissen die ziek zijn of op medicatie moeten in de quarantainebakken altijd op 100% kraanwater. De quarantainebak wel dagelijks 50% verversen. Wel als mogelijk is een binnenfiltertje erbij hangen dit filtert toch mooi je water rond en blijft beweging in het water. Ik gebruik hiervoor die simpele Aquaflow binnenfiltertjes kosten slechts 10-15 euro. Wel de sponsjes van deze binnenfilterjes om de paar dagen ook gewoon onder de kraan uitspoelen zodat je dus geen enkele bacteriecultuur opbouwt.

Met nieuwe planten kunnen wel parasieten/wormen meekomen vergis je daar niet in.
Al denk ik in dit geval nu al je vissen op de bodem liggen dat ze meer last hebben van een nitriet/ammoniak probleem.

PS de zwarte vlek bij de Calico vis is inderdaad normaal en hoort gewoon zo daar hoef je je niet druk om te maken. Dat de vissen met rugvin plat tegen de bodem liggen en niet meer eten daar met je je inderdaad wel druk om maken.

Ook ik zou deze vissen gewoon zo snel mogelijk UIT deze bak halen en ze in een quarantainebak plaatsen met 100% kraanwater. Deze dagelijks 50% verversen en ook het binnenfilterje elke dag of om de paar dagen goed uitspoelen.

Dan je grote bak nog 1x 50% verversen en wat vloeibare bacteri�n toevoegen zoals bijvoorbeeld die van Sera de Bio Nutrivec of van Easylife de filterstart.
Dan vooral je bak met rust laten en goed laten indraaien.

Je waterwaarde's bij het testen op laten schrijven of nog veeeeel beter zelf een testset aanschaffen.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust!
 
Als de sluiers tijdelijk uit deze bak gaan zou ik die kans direct aanpakken om de bodem te vervangen. De bodem die je nu hebt is te grof waardoor er veel vuil tussen zakt. Dit is funest voor je waterwaardes. Filterzand is een goed alternatief.
 

Terug
Bovenaan