Zieke sluierstaart


M

Mtje

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw en zit giga in de stress. Heb al van alles gelezen op het forum en niks helpt! Hellup!!!


Ik heb twee sluierstaarten, blip en blup. Deze hebben een half jaar in een kom gezeten. (Heeeel slecht ik weet het en daarom heb ik een aquarium gekocht.

Heb er twee nieuwe panda sluiers bij gekocht (babe en bink), echter toen ik ze een week had constateerde ik stip in de bak..
Ik heb gelijk exit gekocht en de koolstof uit de filter gehaald. De stip werd minder maar ging na 3 dagen niet weg, de vissen werden doffer en ik denk dat ze een schimmel kregen. Ze waren zo ziek dat er eigenlijk geen leven meer in zat. Heb toen esha 2000 aangeschaft en ook in de bak gedaan.

Na twee dagen esha 2000 en 4 dagen exit gebruikt te hebben is mijn kleinste panda vis (babe) dood gegaan, ontzettende verdriet natuurlijk want de leukste is nou dood.

Nu vraag ik me af of de laatste panda (bink) het wel gaat overleven, de stip is namelijk nog niet helemaal weg..:(

Help wat moet ik doen!!
 
probeer de temperatuur omhoog te doen . en evt salina zout werkt tegen schimmel . kun je gewoon bij de supermarkt hale .. dosering = 10 g op de 100 l
 
Oke, is dit niet slecht voor mijn oude sluiers die wel helemaal gezond zijn? Tenminste dat vermoed ik, ze zwemmen heel lekker rond steeds en hebben geen witte stip meer...
 
Mijn aquarium is 50 liter, heb een filter met koolstof voor een aquarium van 50-100 liter, de twee nieuwe waarvan er nu 1 dood is heb ik vandaag 10 dagen.. Ik ververs 1x per week 1/3 water met een waterstofzuiger. Ik zorg dan wel dat de temperatuur exact gelijk is....
 
Helaas hulp was te laat, de laatste panda is nou ook overleden... Mijn gewone sluierstaarten doen het heel goed. Bedankt voor de reacties!
 
Ne, niet bedankt voor de reacties.

Je bent gewoon verkeerd bezig.

Ik heb twee sluierstaarten, blip en blup. Deze hebben een half jaar in een kom gezeten. (Heeeel slecht ik weet het en daarom heb ik een aquarium gekocht.

En wat doe je? koopt een 50 l, en nog 2 vissen er bij.
Wie is er dan verkeert bezig?
De goudvissenkom,of jij?
Jij doet precies hetzelfde. van 25 l naar 50 l .met extra vissen.
Die NU ook nog te klein zitten.
 
Nouja zeg, heb het beste met ze voor. Hoop ook dat je begrijpt dat ik een beginner ben en deze hobby zeker wil uitbereiden als ik over een half jaar afgestudeert ben, een eigen huis heb en meer geld.

Ben zelf tevreden dat ik een groter huis heb gekocht en er zitten nu toch nog maar 2 kleine visjes in, zo'n probleem moet dat niet zijn.
Als ze volwassen zijn ga ik ze uitzetten in de groye vijver bij mijn ouders in de achtertuin.

en in het geval van de twee panda's, die waren al ziek toen ik ze kocht, de winkel heeft dit bevestigd.
 
Mtje zei:
Nouja zeg, heb het beste met ze voor. Hoop ook dat je begrijpt dat ik een beginner ben en deze hobby zeker wil uitbereiden als ik over een half jaar afgestudeert ben, een eigen huis heb en meer geld.

meer geld als je niet meer thuis woont... gaat niet lukken:p


Mtje zei:
en in het geval van de twee panda's, die waren al ziek toen ik ze kocht, de winkel heeft dit bevestigd.
Ik hoop dat je dan je geld hebt terug gehad.... of iets ter vergoeding?
 
Die vissen gaan niet goed uitgroeien want de bak waar ze inzitten is veel te klein. Ik zou op zijn minst iedere 2 dagen 50% gaan verversen of beter nog: zet ze nu al in de vijver.
 
Het waren inderdaad behoorlijk dure vissen. Helaas zijn ze te klein op dit moment om te overleven, ik heb ze namelijk zelf gekweekt!
 
Bertus is misschien niet zo tactisch, maar hij heeft wel een punt:

AF-Beheer zei:
Goudvissen vraag en antwoord topic

Dit topic is bedoeld voor korte vragen over het houden van goudvissen. Als AquaForum onderschrijven we de volgende minimum eisen voor het houden van goudvissen

Een gewone goudvis behoort niet thuis in een aquarium, maar in een vijver
Een sluierstaart heeft per vis minimaal 50 liter water nodig
Een aquarium voor het houden van sluierstaarten moet minimaal 1 meter lang zijn
Goudvissen, en dus ook sluierstaarten, zijn groepsdieren
Schoon water is heel belangrijk, ververs minimaal eens per week een aanzienlijk deel
Let wel, het gaat hier om minima. Ervaringen van veel sluierstaarthouders is dat een nog wat grotere bak (1.20) en nog wat meer liters per vis (bv. 70) het stukken eenvoudiger maken.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan