Zieke sluier


P

Puk

Guest
Hoi mensen,

Ik ben de laatste tijd erg aan het kwakkelen met mijn vissies (en garnalen ook).. Wordt nu toch maar eens tijd dat ik jullie hier op het forum om hulp vraag.

Vorige week erachter gekomen dat mijn Oranda kieuwwormen had (hij hing al gedurende langere tijd boven in de bak, zwaar ademen en had zijn kieuwdeksel dicht).

Behandeld met medicatie van sera tegen kieuwwormen, vandaag de tweede keer erin gedaan.

Nu heeft de Oranda + een Ranchu vinrot. En de Oranda ligt op de bodem. Waarschijnlijk door de medicatie is het water erg slecht geworden.

Wat moet ik nu doen? Ben een beetje ten einde raad.. Kuur moet ik wel afmaken, maar wil ook geen risico lopen dat hij dood gaat!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..
 
Oja en hij heeft wittige vlekken op de kop, en hij ademt heeel traag en soms bijna niet.
Eten doet hij met mate, korrels eet ie bijna niet, maar levend voer wel.

Hieronder een foto;
cQ5v7kt_kVFvAv_wcNx9tRqm2A2_NDv1.jpeg


Ze liggen nu ook eigenlijk alle drie wat op de bodem... :(
 
Ik zou beginnen met een waterverversing van 70% en z.s.m. gaan behandelen tegen vinrot met bijv. Bactyfec of Bactopur (niet tegelijk met de medicatie tegen kieuwwormen).
 
Ik hoop dat het zal helpen. Het ziet er zo heel triest en zielig uit. Sterkte ermee hoor.
 
In de dierenwinkel zeiden ze dat ik eerst deze kuur af moest maken, anders is de kuur ook zowiezo voor niks geweest..
En om er dan gelijk andere medicatie in te gooien lijkt mij ook niet verstandig?
 
Jones, eerst deze medicatie eruit filteren met actieve kool voor een dag?
Met alleen water verversen zit de medicatie er nog steeds in.

En om die andere medicatie er dan morgen ook in te gooien, wordt het water niet alleen maar slechter dan? (Qua bacterie afbraak)

+ dat de kieuwwormen dan waarschijnlijk ook nog niet weg zijn?
 
Gebruikte je Mycopur tegen wormen? Ik heb bactopur en mycopur weleens tegelijk gebruikt, en dat ging goed.
Ik twijfel of het vinrot is; ik heb dit ook gezien bij mijn eigen vissen na behandeling van kieuwwormen... wat het precies was weet ik niet, maar de vissen voelden zich duidelijk heel slecht, de staartvin lijkt in het niets op te
lossen en de vinnen zijn ondoorzichtig wit, maar niet bloederig.

Verversen lijkt me voor nu goed, ik hoop dat het toch weer snel beter gaat...
 
Ja klopt gebruikte Mycopur, heb nu ook Bactopur gehaald inderdaad, gooi het er straks maar bij dan!
En klopt inderdaad van de vinnen.. twijfel nu ook of het wel vinrot is.. het wordt ook niet erger.

Heb gisteravond ververst, maar nog niet echt verbetering nu.. Ze eten in ieder geval wel wat, af en toe wat korrels en levend voer. Dat is in ieder geval een goed teken.

Maar gewoon afwachten dan! Verder kan ik niks doen denk ik.. Vind het zo sneu lijken nu.. Maarja.
Wel raar dat je van de ene medicatie weer andere problemen krijgt hoor, zal ook wel niet altijd gebeuren, maar vind het wel wat raar..

In ieder geval bedankt voor de reacties!
 
Bactopur gebruikt, nog geen vooruitgang.. Vissen liggen op de bodem, de Oranda wordt steeds slechter, mager en eet nauwelijks tot helemaal niet meer.. Ik ben ten einde raad.
Flinke waterwissels werken niet.

Zit te denken om ze op 100% kraanwater te zetten? Ik weet het niet meer wat ik nu moet doen..
Hopelijk kan iemand me nog een tip geven of raad..
 
Lijkt heel veel op wat ik heb meegemaakt met mijn sluiers toen ze last hadden van wormen.
Ik heb toen een medicatie-middel gebruikt wat schijnbaar in een verkeerde verpakking zat,
het was waarschijnlijk een geconcentreerde versie ipv de normale versie (wat op de verpakking stond).

Gevolg: sluiers waar de vellen aanhingen, niet meer eten en zwemmen enz. Deze zijn allemaal, op
eentje na, dood gegaan.
Vanaf deze pagina in mn fotoalbum kun je er wat over lezen:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 98&page=75

Nu weet ik niet of jij op hetzelfde bericht uitkomt, ligt een beetje aan je instelling.
Ik heb 25 berichten per pagina, het begin van de ellende vind je dan op blz 75, berichtnummer 312545. En dan
gaat het zo een paar pagina's door, 2x ellende en allemaal dode sluiers achter elkaar.

Ik hoop echt niet dat jou hetzelfde overkomt, maar misschien heb je er wat aan als vergelijkingsmateriaal ofzo.

Ik denk uit de bak halen en inderdaad op kraanwater zetten, klinkt rot, maar slechter kan het zo te horen
haast niet worden. King was de enige die het overleefde, ik heb hem apart gezet op alleen maar kraanwater.
Elke dag sabbactisun toegevoegd en elke dag water verversen, beetje bij beetje kwam hij er toen
weer bovenop.
 
Ik heb je berichten even vluchtig doorgelezen en de foto's bekeken (vluchtig, omdat ik het momenteel erug druk heb helaas..) maar het lijkt inderdaad precies op jou geval! Hoe je vissen eruit zagen op de foto, zo ziet mijn Oranda er ook precies uit.. De witte vlekken en loshangende draden etc.

Ik ga direct mijn 40 liter bak (helaas de enige bak die ik nog over heb) van zolder halen om ze daar maar in te doen op kraanwater.
Heb helaas geen extra verwarmingselement meer of extra pomp, dus ik hoop dat ze op koud water, met enkel een zuurstofpompje goed zitten... Maar rustig straks over laten wennen en dan doe ik ze daar maar in..
Dagelijks verversen en hopelijk zie ik dan verbetering!

He bah wat naar dit.. Hoop echt dat ze het overleven.... :(

In ieder geval super bedankt voor je bericht!
 
40 liter is niet heel veel, ik zou dan dagelijks 2 keer verversen. Of verversen als
je ziet dat het water vuil is. Met al dat loslatende slijm is het water zo vuil namelijk.

Is het een aquarium of een curverbak? Een Curverbak zou je in het aquarium kunnen laten drijven
zo blijft het wat op temperatuur ;)

Heel veel sterkte trouwens!!
 
Nee klopt, heb helaas niet iets anders tot mijn beschikking, omdat de 80 liter bak al bezet is en de 60 liter bak zitten de babies in..

Het is een aquarium, dus kan helaas ook niet in de bak hangen.. Maar heb zojuist even gebeld en kan wel een kleine verwarming lenen van iemand dus is het temperatuur probleem ook weer opgelost.

En jij gebruikte sabbactisun dus elke dag? Moet ik daar morgen ook even naar op zoek dan..
 
Oja is een plant noodzakelijk in de bak? Kan ik er dan een uit mijn eigen bak halen of beter van niet?
 
Kun je de babies tijdelijk overzetten in de 40?
Een plant is niet noodzakelijk daar hebben de vissen nu toch niks aan.
Een filtertje was wel mooi geweest, met watten erin, die had mooi het vuil een beetje
uit het water kunnen halen. Ik doe hier ook altijd een filtertje in de quarantaine bakken, met watten
en een soort gel-parels die de schadelijke stoffen uit het water halen. (ik had je er zo een paar op kunnen sturen)

Sabbactisun is een middel wat je dagelijks toe moet voegen: http://www.sabbactisun.nl/sabbactisun-b ... vissen.php
Het is niet schadelijk voor de vissen.
 
Ik heb de babies overgezet en de Oranda en 1 Ranchu zitten nu in het 60 liter bakje, met filter, verwarming en zuurstofpompje.
De zwarte Ranchu doet het verder goed, dus die laat ik eerst mooi in de grote bak (ook omdat hij telkens aan de vinnen van de Oranda eet)
Zal morgen direct rondbellen en hopelijk heeft een winkel hier deze medicatie! Dan haal ik die ook direct op.
Hopelijk redden ze het zo!
 

Terug
Bovenaan