Zieke sluier? Weet niet wat te doen help


Bertenernie

Member
Lid geworden
9 april 2022
Berichten
9
Hoi allemaal,
Ik denk dat ik een zieke sluierstaart heb en ik heb hier hulp bij nodig. 😅

Even context:
Ik heb 2 sluiers van een jaar oud, ze zitten in een bak van 110 liter (ja eigenlijk wil ik groter maar dit is zo groot als momenteel past) met daarop een Eheim buitenfilter die 440L per uur filtert, en de gewone Juwel binnenfilter die bij het aquarium kwam zit erop. Verder geen andere bewoners. Daarnaast ververs ik 1x in de week ong 40% van het water. Ze krijgen Bassleer voer en af en toe groenten.

Nu heeft een van de twee heeeel af en toe last van zwemblaasproblemen. Dan stop ik een paar dagen met voeren zodat ie z'n darmen rustig leeg kan poepen en dan is het probleem over. Maar nu heeft dus ineens de andere vis last ervan (dacht ik) Ze ligt op de kop op de bodem in een hoek en zwemt niet. Ze kan nog wel zwemmen maar dus op de kop en ze stopt er heel snel mee. Vermoeid denk ik? Vanwege het op de kop hangen dacht ik eerst dus weer aan zwemblaasproblemen. Ik stopte tijdelijk met voeren zodat ze kon gaan poepen. Nu is de vis eindelijk aan het poepen gegaan maar er komt alleen maar dunne witte slierterige ontlasting uit, en na 4 dagen ervan ligt ze nogsteeds op de bodem zonder verbetering. Ik dacht ook nog aan buikwaterzucht maar ze is niet raar opgezwollen/heeft geen opgeblazen ogen.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of de vis nog te redden is? Dit is al een week zo gaande. Ik heb het water extra ververst maar dit lijkt niks te doen. De andere vis heeft nergens last van, die is springlevend.

Wie weet raad? 🙏
 
Is geen zwemblaasprobleem is een genetische afwijking, soms helpt het om over te stappen op zinkend voer, er zijn diverse topics over sluiers met ditzelfde probleem, kun je zo vinden in dit forumonderdeel
 
Ik voer doperwten in combinatie met drijvende pellets omdat mijn Oranda daar anders ook last van krijgt. Om de dag krijgen ze zinkende pellets die ik combineer met fijngesneden romaanse sla, en iedere maand een 5-daagse kuur van met Kingyo vitaminedruppels besprenkelde en met pure cacaopoeder bestoven zinkende pellets, een japans huismiddeltje.
 
Eet de sluier nog wel?
Je kunt proberen om even een paar dagen lang alleen gekookte en gepelde erwten te geven. Bijvoorbeeld een paar van die diepvriesdingen, die gooi je even in een kopje met wat water in de magnetron voor een paar minuten, en dan kun je het vliesje er makkelijk afhalen. Dat even voeren. Kijken wat dat oplevert.
Misschien ook even een poosje wat ander voer geven dan bassleer. Er zijn meerdere gevallen bekend van sluiers die het bassleer-voer minder goed verdragen, maar ook andere merken voer willen soms voor de ene sluier wat zwemblaasissues opleveren. Heb hier zelf een ryukin die een bepaald type van hikari niet goed trekt. Even uitproberen wat goed werkt. Ik meen me te herinneren dat @roberto1983 een poosje terug ook een sluier met zwemblaasissues had.

Hoe warm zitten je sluiers? Welte temperatuur?
 
Is geen zwemblaasprobleem is een genetische afwijking, soms helpt het om over te stappen op zinkend voer, er zijn diverse topics over sluiers met ditzelfde probleem, kun je zo vinden in dit forumonderdeel
Heey, dankjewel voor je reactie! Ze krijgen momenteel alleen zinkend voer! Ik ga het forum nog verder doorspitten
 
Eet de sluier nog wel?
Je kunt proberen om even een paar dagen lang alleen gekookte en gepelde erwten te geven. Bijvoorbeeld een paar van die diepvriesdingen, die gooi je even in een kopje met wat water in de magnetron voor een paar minuten, en dan kun je het vliesje er makkelijk afhalen. Dat even voeren. Kijken wat dat oplevert.
Misschien ook even een poosje wat ander voer geven dan bassleer. Er zijn meerdere gevallen bekend van sluiers die het bassleer-voer minder goed verdragen, maar ook andere merken voer willen soms voor de ene sluier wat zwemblaasissues opleveren. Heb hier zelf een ryukin die een bepaald type van hikari niet goed trekt. Even uitproberen wat goed werkt. Ik meen me te herinneren dat @roberto1983 een poosje terug ook een sluier met zwemblaasissues had.

Hoe warm zitten je sluiers? Welte temperatuur?
Heey, dankjewel voor de reactie! De sluier eet momenteel zo goed als niets omdat ze op de kop hangt. Heb met de hand geprobeerd erwten te voeren maar daar trapte ze niet in.. Ander voer proberen is een goed idee! Ik gebruik momenteel bassleer omdat de andere sluier daar juist goed op gaat maar ik ga er mee experimenteren. Verder zitten ze nu op +-21 graden, heb de verwarming iets hoger gezet voor de stoelgang
 
Foto vis close up en foto totaal aquarium?

zet verwarming nog maar elke dag een graadje hoger.

Wat doe je aan water verversen?
Vis close up:
IMG_20220417_125312.jpg
hele aquarium: (beetje rare hoek want weerspiegeling haha)
IMG_20220417_155831.jpg

Ververs iedere week op dezelfde dag ong. de helft van het water, nu ik een zieke heb doe ik het 2x in de week
 
Ai dat ziet er naar uit.

Eet hij inmiddels en hoe ziet de ontlasting eruit? Hoe lang ligt hij nu zo op de rug?

Heb je het idee dat hij in korte tijd veel dikker is geworden?

Als hij vanaf 6 april al zo ligt en verder niets doet ben ik bang dat deze niet meer normaal komt. Je zou een behandeling voor interne wormen kunnen geven kijken of dit het euvel oplost en of de laag water therapie kunnen starten maar dit is een vrij intensief klusje en weinig kans dat het resultaat geeft maar als je denk niet geschoten altijd mis kan ik je beschrijving geven hoewel er vast nog wel ergens een beschrijving staat.

Ik zou zelf zo en zo de bassleer schrappen gezien vele berichten van onstabiele sluiers met dit voer.
 
Ai dat ziet er naar uit.

Eet hij inmiddels en hoe ziet de ontlasting eruit? Hoe lang ligt hij nu zo op de rug?

Heb je het idee dat hij in korte tijd veel dikker is geworden?

Als hij vanaf 6 april al zo ligt en verder niets doet ben ik bang dat deze niet meer normaal komt. Je zou een behandeling voor interne wormen kunnen geven kijken of dit het euvel oplost en of de laag water therapie kunnen starten maar dit is een vrij intensief klusje en weinig kans dat het resultaat geeft maar als je denk niet geschoten altijd mis kan ik je beschrijving geven hoewel er vast nog wel ergens een beschrijving staat.

Ik zou zelf zo en zo de bassleer schrappen gezien vele berichten van onstabiele sluiers met dit voer.
Dankjewel voor het meedenken!
Eergisteren heeft hij wat gegeten en vandaag na het verversen ging hij ook eindelijk weer op pad voor eten. De ontlasting is voornamelijk wit, na het eetmoment eergisteren kwam er wel normale kleur ontlasting uit maar het is nu weer terug naar wit. Hij poept eigenlijk iedere dag terwijl ie amper eet? Foto:
IMG_20220409_211654__01.jpg

Hij is verder niet dikker geworden ofzo, eerder dunner maar dat kan ook gewoon zo lijken. Verder ben ik na voorgaande reacties ook overgestapt naar voer van Hikari en daar zijn beide vissen tot nu toe erg enthousiast over. 😄 En sinds gisteren aan het proberen met een beetje zout in het water doen en dat lijkt wat te helpen denk ik. Ik wil ook wel een kuur voor wormen proberen, enige aanraders?
 
Welk voer van hikari geef je hen? Ik heb een ryukin zwemmen die minder goed reageerde op de goldfish excel, en ook iets minder goed lijkt te gaan op de color-variant, maar het is echt puzzelen hoor, want het ene voer kan voor de ene vis wel goed werken, maar voor de ander juist weer niet. Hier geef ik ze daarom af en toe nog wel eens erwten. Maar, dat lustte je vis niet. @michelle1; zouden tuinbonen een soortgelijke werking kunnen hebben?

@michelle1 kan je het beste adviseren wat betreft welke medicatie geschikt is, en hoe je het beste kunt handelen.
Ben je de temperatuur ook langzaam aan het verhogen?

Beterschap aan je vis!
 
Welk voer van hikari geef je hen? Ik heb een ryukin zwemmen die minder goed reageerde op de goldfish excel, en ook iets minder goed lijkt te gaan op de color-variant, maar het is echt puzzelen hoor, want het ene voer kan voor de ene vis wel goed werken, maar voor de ander juist weer niet. Hier geef ik ze daarom af en toe nog wel eens erwten. Maar, dat lustte je vis niet. @michelle1; zouden tuinbonen een soortgelijke werking kunnen hebben?

@michelle1 kan je het beste adviseren wat betreft welke medicatie geschikt is, en hoe je het beste kunt handelen.
Ben je de temperatuur ook langzaam aan het verhogen?

Beterschap aan je vis!
Ik heb de hikari fancy goldfish balance! Ze lustten allebei wel erwten en normaal voer ik ze dat ook af en toe maar omdat hij nu op zn kop ligt gaat het een stuk moeilijker want hij heeft niet veel energie om rond te zwemmen. Ik blijf wel proberen met de hand te voeren, misschien dat dat werkt. Al raakt hij daar juist gestresst van lijkt het .. En ben ook de temperatuur langzaam aan het verhogen, het zit nu rond 23 graden. Hoe hoog is de max?

Dankjewel voor het meedenken!
 
Dit is wel een moeilijke zaak. Wil best mee denken maar het blijft een beetje gokken. Een microscoop geeft meer zekerheid.

Sommige sluiers krijgen stabiliteitsproblemen door dat het lichaam "fout" is gekweekt. hier kun je verder niets aan doen met wat voor behandeling dan ook.

De witte slierten ontlasting is een teken dat er wat met de darmen aan de hand is. Bij sluiers zie je dit verschijnsel soms ook als ze stress hebben. Bijv. na een verversing of andere trickers. De ene sluier is meer stresskip dan de ander. Je heb ook individuelen die het woord stress niet kennen. Darmproblemen kan door vele zaken worden veroorzaakt. Spijsverteringstelsel niet goed, voer, aangeboren foutje in die fabriek etc.

In geval van parasieten in de darm moet je denken aan interne wormen of flagelaten. Je heb helaas geen middeltje wat beide zaken bestrijd. Beide is bij sluiers een optie. Ook kunnen beide soorten gespuis de darm in z on mate beschadigd hebben dat het ook niet meer goed komt. Het middel dood de veroorzaker maar vis moet genezen als nog mogelijk is.

Heb je het zout in het aquarium gegooid of zoutbadjes gedaan?

Hierbij een link van een lopend topic met een link naar manaus. Op die site staan verschillende soorten medicatie links in het menu met een stukje symptomen beschrijving. Levimacil en octocil lezen en een gok wagen. Ik weet niet of de medicatie icm zout kan!!! Als je in quarantaine ga behandelen zorg voor een flinke curver (geen 10 liter) en luchtsteen ofzo. Als je drupjes heb NO2 meten dagelijks en bij verhoging MOET je verversen en bijdoseren. Als je geen drupjes heb of strips beste veel verversen op temperatuur.

Sluiers kunnen best even hogere temperatuur hebben mits het geen weken/maanden is en geleidelijk verhogen. Niet in 2 dagen naar 30 graden. Bij hogere temperatuur even wat vaker/groter deel op temperatuur verversen om opbouw bacterieen af te hevelen. Deze houden van warmte.

 
Dit is wel een moeilijke zaak. Wil best mee denken maar het blijft een beetje gokken. Een microscoop geeft meer zekerheid.

Sommige sluiers krijgen stabiliteitsproblemen door dat het lichaam "fout" is gekweekt. hier kun je verder niets aan doen met wat voor behandeling dan ook.

De witte slierten ontlasting is een teken dat er wat met de darmen aan de hand is. Bij sluiers zie je dit verschijnsel soms ook als ze stress hebben. Bijv. na een verversing of andere trickers. De ene sluier is meer stresskip dan de ander. Je heb ook individuelen die het woord stress niet kennen. Darmproblemen kan door vele zaken worden veroorzaakt. Spijsverteringstelsel niet goed, voer, aangeboren foutje in die fabriek etc.

In geval van parasieten in de darm moet je denken aan interne wormen of flagelaten. Je heb helaas geen middeltje wat beide zaken bestrijd. Beide is bij sluiers een optie. Ook kunnen beide soorten gespuis de darm in z on mate beschadigd hebben dat het ook niet meer goed komt. Het middel dood de veroorzaker maar vis moet genezen als nog mogelijk is.

Heb je het zout in het aquarium gegooid of zoutbadjes gedaan?

Hierbij een link van een lopend topic met een link naar manaus. Op die site staan verschillende soorten medicatie links in het menu met een stukje symptomen beschrijving. Levimacil en octocil lezen en een gok wagen. Ik weet niet of de medicatie icm zout kan!!! Als je in quarantaine ga behandelen zorg voor een flinke curver (geen 10 liter) en luchtsteen ofzo. Als je drupjes heb NO2 meten dagelijks en bij verhoging MOET je verversen en bijdoseren. Als je geen drupjes heb of strips beste veel verversen op temperatuur.

Sluiers kunnen best even hogere temperatuur hebben mits het geen weken/maanden is en geleidelijk verhogen. Niet in 2 dagen naar 30 graden. Bij hogere temperatuur even wat vaker/groter deel op temperatuur verversen om opbouw bacterieen af te hevelen. Deze houden van warmte.

Denk je dat het nodig is om hem in quarantaine te behandelen? Ik wil het middel tegen wormen wel proberen maar als de vis wormen heeft dan is er toch ook een kans dat de ander ze ook heeft? Of is dat niet handig om te doen? Ik weet het niet zo goed allemaal. Verder heb ik het zout in het aquarium gegooit, en ik zal nog doorgaan met de temperatuur verhogen.
 
Denk je dat het nodig is om hem in quarantaine te behandelen? Ik wil het middel tegen wormen wel proberen maar als de vis wormen heeft dan is er toch ook een kans dat de ander ze ook heeft? Of is dat niet handig om te doen? Ik weet het niet zo goed allemaal. Verder heb ik het zout in het aquarium gegooit, en ik zal nog doorgaan met de temperatuur verhogen.
Ik heb even rondgelezen maar eigenlijk het enige symptoom van wormen of flagelaten dat de vis heeft is de witte ontlasting. Verder is er aan de buitenkant niks te zien. En het is inderdaad wel echt een stressvis waardoor de ontlasting ook daardoor kan komen.. Dus ik twijfel of dat het wel echt is eigenlijk. Ben een beetje bang dat het einde van de vis nabij is 🥲
 
Helaas kan ik je hier ook geen antwoord op geven.

Ik heb een microscoop dus wat meer inzicht wat het euvel kan zijn maar ook die kan mij niet alles vertellen.

Dat de vis op de rug ligt is natuurlijk niet normaal en waardoor erg lastig te bepalen wat er aan de hand is. Dan ook nog te bepalen heeft de vis er duidelijk last van. Is het leven voor hem een lijdensweg. Het is jammer dat ze niet kunnen praten en zul je helaas zelf moeten bepalen wat je ga doen.

Opties te over en ik begrijp dat je graag een antwoord krijg om te helpen bij de beslissing maar uit eindelijk moet jij doen waar jij je goed bij voel.

Ik kan zeggen; daar is geen redden meer aan (maar is dit 100% zo) beter euthaniseren want de vis bespaar je een lijdensweg (kan ik ook niet 100% op feiten beargumenteren) Bij een zwemblaasprobleem andersom dat vis niet op bodem kan geraken en bovenin dobbert is het anders voor mijn gevoel.

Ik kan je alleen zeggen het is jouw vis en jij kent de vis en jij moet doen wat voor jouw gevoel het beste is.

Misschien zijn er wat forum leden die je beter op weg kunnen helpen met wat meer stelligere uitspraken want dat kan iemand ook helpen. Ik ben niet het stellige mens, ik ben meer van op gevoel..................... Soms best lastig.

Het wil niet zeggen als 1 ziek is dat de ander ook ziek is of word. Dit heeft met weerstand te maken. De quarantaine geef ik aan ivm het zout. Sommige medicatie gaat niet goed komen met de combi zout. Ik weet niet zo uit me hoofd welke middelen dit zijn daar zul je even google voor moeten gebruiken of ander mans kennis. Ik gooi daarom gewoon nooit zout in het aquarium ook om andere redens gezien ik wel eens gebruik maak van zeoliet maar dat is weer een heel ander verhaal en nvt bij jou.
 
Het is lastig beoordelen op afstand, maar ik vrees dat hier niet meer zoveel aan te redden is. Een vis op de kop hoort al niet, maar als ze dan ook nog zolang op de bodem ligt...persoonlijk zou ik zeggen, of er mee naar een dierenwinkel waar ze haar kunnen testen, of anders in laten slapen.
Heb je het water onlangs nog getest? Ik zou ook een paar aanpassingen maken aan je aquarium, met name je bodem is niet echt geschikt voor sluiers, je hebt een vrij dikke laag met risico op bodemrot, grove steentjes waar voeding en ontlasting tussen kan gaan zitten wat kan gaan rotten, en ze kunnen zich ook verslikken in dit formaat steentjes. Hoeft niet meteen hieraan gerelateerd te zijn maar zou daar wel zsm wat aan veranderen.

Succes met je visje!
 
Even een laatste update: ik heb de vis helaas een paar dagen geleden in laten slapen..
Wel allemaal heel erg bedankt voor het meedenken met alles! ❤️❤️ Helaas mocht het allemaal niet baten

(Wat betreft de bodem, ik had al op de planning staan om die te vervangen maar wilde het niet doen met een zieke vis erbij. Het staat op de planning om het morgen te gaan doen, en daarna een nieuwe makker zoeken voor de overgebleven sluier!)
 
Jammer van je vis, maar helaas gaat dat soms zo. Neem je tijd als je de bodem vervangt. De bodem speelt een belangrijke rol in de waterhuishouding, dus het moet eerst even “ settelen” voordat je een nieuwe vis gaat toevoegen. Vervoer van vissen brengt ook nogal wat stress teweeg, en stress vermindert de weerstand. Het wisselen van de bodem kan ook stressvol zijn voor de vissen die je al hebt.
 
Dat is naar nieuws :cry:

Hou rekening met pieken na vervanging van je bodem!! Veel verversen je kan al het water eruit halen dat vis net nog onder water zit en vers water op zelfde temperatuur als aquarium toevoegen. Niet veel kouder water! Hou je waardens een paar weken in de gaten want met je bodem gooi je veel bacties die je nodig heb weg en je nieuwe bodem duurt even. Geen test drupjes dan veel en vaker verversen en vooral niet je filter gaan poetsen.
 

Terug
Bovenaan