zieke mikrogeophagus altispinosa


M

maanvis

Guest
Ik heb twee weken geleden een koppel mikrogeophagus altispinosa gekocht. Ze waren eerst vrij mager maar nu is het vrouwtje nog steeds vrij mager en laat zich steeds minder zien. Zelf wanneer ik verspreid voer en alle tijd heeft om te eten eet ze niks.

Ze zitten in een rio 240 met 15 Pristella maxillaris en 15 nanostrommus beckfordi.
Ik heb gisteren wel me inrichting compleet veranderd maar hier hebben ze vissen weinig last van gehad.

Ik voer verschillende soorten diepvriesvoer zoals: zwarte mug, artemia, daphnia, cyclops en mysis. Ze reageert op al het voer herzelfde. Eet een klein beetje en dat is het. Voor degen die een foto van me aquarium willen zien er staat er een bij inrichtingen en biotopen
 
Ik had ze 2 weken geleden ook gekocht, de mijne bleven ook mager. Eentje is overleden en de ander heb ik terug gebracht naar de lfs en ze vertelde me dat meerdere mensen al waren terug gekomen met het zelfde probleem. Slechte zending zeiden ze, te ver doorgekweekt. De jouwe gaat het hoogstwaarschijnlijk ook niet overleven door verkleefde darmen. Heb je ze toevallig ook in Roosendaal gekocht? Ik kreeg m'n geld gewoon terug.
 
Okee, die van mij komen van de Diebo Nieuwegein. Ik hou het in de gaten. Mocht ze toch overlijden dan ga ik ook proberen om me geld terug te krijgen. Mischien ga ik dan kijken naar een ander soort.

Ik dacht dat alleen zijn neef de ramirezi te ver was doorgekweekt. Wist niet dat het bij deze soort ook al was. Zonde.
 
Das natuurlijk altijd triestig als je zoiets mee maakt en dat je dan echt zo machteloos staat.
Ik krijg binnenkort een koppel wildvang Altispinosa binnen en mogelijks ook een koppel Ramirezi wildvang.
 
Dat kun je wel zeggen ja. Ik maar denken wat doe ik nou verkeerd. Het is wel zonde. Heb lang nagedacht voor welke dwergcichlide ik zal gaan. Nu de eerste keus gemaakt en nu al weer elende. Begin nu ook te twijfelen of ik deze soort nog wel terug wil als ze zo slecht gekweekt zijn.
 
Gewoon kijken of je ze bij een kweker vandaan kunt halen ipv de lfs.
 
Dat kun je wel zeggen ja. Ik maar denken wat doe ik nou verkeerd. Het is wel zonde. Heb lang nagedacht voor welke dwergcichlide ik zal gaan. Nu de eerste keus gemaakt en nu al weer elende. Begin nu ook te twijfelen of ik deze soort nog wel terug wil als ze zo slecht gekweekt zijn.

Ik had idd ook zoiets van wat doe ik nu verkeerd.. Het waren ook mijn eerste dwergcichlides. Ik probeer het over een tijdje weer als ik een groter aquarium heb, ik heb mijn groepjes vissen die ik al had iets uitgebreid dus is er eigenlijk geen plaats meer voor andere. Maar idd wat bderooij zegt probeer het ergens anders. Het betekend natuurlijk niet dat ze allemaal in de handel doorgekweekt zijn.
 
Dat zal vast niet maar het is wel jammer dat er toch een hoop van die vissen wel zijn doorgekweekt en daardoor minder gezond zijn.

Daarnaast zijn ze niet gratis. Je betaald toch redelijk wat geld voor 1 vis. Dan wil je wel dat ze op ze minst goed gekweekt zijn.
 
Heb haar net dood aangetroffen. Was niks bijzonders aan te zien. Alleen heel erg mager.
IMG_20170823_160158.jpg
Weet niet of jullie er iets geks aan zien?

Ga morgen bellen om te kijken of er nog iets te regelen valt. Het liefst wil ik ook van die andere af.
 
Das zonde en dat je dan nog niets kan zien op het eerste zicht maar misschien dat men de vis kan ontleden om zo te achterhalen wat er van binnen gaande is maar dat is natuurlijk ook niet gratis he Wat heb je dat koppel trouwens betaald in de LFS ?
 
Uit elkaar halen kan niet meer want Hij is al weg. Vandaar dat ik ook een foto heb gemaakt. Ik heb 15 euro betaald.

Ga nog eens nadenken wat ik hier mee moet. Het is natuurlijk wel een risico als ik er een bij koop. Mocht dat perongelijk een manntje zijn kan ik fluiten naar een tweede koppel/harem van een ander soort. Want drie mannetjes op 1,20 is vragen om problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uit elkaar halen kan niet meer want Hij is al weg. Vandaar dat ik ook een foto heb gemaakt. Ik heb 15 euro betaald.

Ga nog eens nadenken wat ik hier mee moet. Het is natuurlijk wel een risico als ik er een bij koop. Mocht dat perongelijk een manntje zijn kan ik fluiten naar een tweede koppel/harem van een ander soort. Want drie mannetjes op 1,20 is vragen om problemen.
15 euro per stuk of 15 euro per koppel ?
 
Per koppel.
 
Ik weet het ook niet maar mij leek dit wel een vrij normale prijs als je kijkt van andere dwergcichliden. Dan is 15 euro per paar wel gewoon. De Apistogramma borellii bijvoorbeeld kost daar 14 euro per stuk. Ik vind het wel een mooie vis maar ga daar echt geen 28 euro voor een koppel betalen.
Ben 21 en heb geen geldboom in me tuin staan.
 
Bij Utaka hadden ze een tijdje geleden borelli, 's zitten voor 8 euro nog wat.
De stocklist staat op hun website.
Is in Amersfoort
 
Zal eens op de website kijken. Niet dat ik die vis perse wil hebben maar even om aan te geven hoe duur het daar verder is.

Heb je nog een tip welke soorten er samen met een koppel altispinosa gehouden kunnen worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit kun je beter vragen in het hoofstuk "samenstelling visbestand"
Je aquarium is zo groot kunnen daar geen twee koppels in, dan wel met voldoende schuilmogelijkheden .
 
zie op de stocklist van Utaka, jonge atispinosa zitten voor 4 euro.
 
Dan ben ik dus gewoon afgezet. Ga binnenkort maar eens een kijkje nemen.
Voor de afstand maakt het voor mij niks uit.
 
zie op de stocklist van Utaka, jonge atispinosa zitten voor 4 euro.
Mikrogeophagus altispinosus 3 cm € 3,95
Mikrogeophagus ramirezi 3-4 cm € 5,95
Mikrogeophagus ramirezi 4 cm wildvang € 6,95
 
Dan ben ik dus gewoon afgezet. Ga binnenkort maar eens een kijkje nemen.
Voor de afstand maakt het voor mij niks uit.
Zijn geen vaste prijzen voor vissen he, afgezet is een groot woord. Utaka kan misschien wel voordeliger inkopen.
 
Oh ja, dat klinkt wel logisch maar het is wel een vrij dure winkel. Want er is niemand die voor een borelli 14 euro per stuk gaat betalen.

Heb zelf mijn Pristella maxillaris gekocht bij de hornbach en maar voor lief genomen dat ze daar totaal niet goed met vissen omgaan.
Maar het scheelde me bijna 40 cent per vis.
 
Oh ja, dat klinkt wel logisch maar het is wel een vrij dure winkel. Want er is niemand die voor een borelli 14 euro per stuk gaat betalen.

Heb zelf mijn Pristella maxillaris gekocht bij de hornbach en maar voor lief genomen dat ze daar totaal niet goed met vissen omgaan.
Maar het scheelde me bijna 40 cent per vis.
Ik zou zelf die 40 cent voor lief nemen, eerlijk gezegd. Ik geef graag iets meer uit als het betekent dat de dieren fatsoenlijk gehouden worden voor de verkoop.
 
Meestal doe ik dat ook wel maar vond het nu wel zoveel goedkoper dat ik ze heb meegenomen.

Ik denk ook van voor 30 euro moet ik vandaag bijna 5 uur werken en dat vind ik wel teveel om dat alleen al aan een school vissen uit te geven.
Dat gaat mij iets tever.
 
Dan is dierenwelzijn minder belangrijk?
 
Het is niet zo dat die vissen er slecht bij zitten maar die mensen kunnen er zinnig woord over zeggen.
 
Dan ben ik dus gewoon afgezet. Ga binnenkort maar eens een kijkje nemen.
Voor de afstand maakt het voor mij niks uit.

Je bent niet afgezet. De volwassen alti's kosten bij Utaka 6,95 per stuk (ze hebben ze nu alleen niet op voorraad), ze zijn zo goedkoop omdat ze jong zijn en geslachtsonderscheid kunnen ze dan niet goed zien, je weet dus nooit zeker wat je mee krijgt. Vandaar de lagere prijs voor jonge exemplaren. Scheelt per koppel dus maar 1 euro en dat Diebo duurder is is alleen maar logisch, ze hebben veel meer oppervlakte aan winkel dus ook hogere kosten.
 

Terug
Bovenaan