zieke maanvissen


P

ppaul

Guest
Hallo allemaal.

Mijn bak draait (225x60x70) momenteel al weer 2 maanden naar tevredenheid samen met 7 peru altums en 10 guinacara's. Ik ontdekte vanavond alleen dat mijn maanvissen iets onder de leden hebben en de guinacara's lijken wel wat kleine gaatjes in hun kop te hebben.

Het gaat niet om alle maanvissen. 1 vis heeft bij zijn rug vin een soort van witte pukkeltjes zitten aan beide kanten van het lichaam. Een andere vis heeft een witte plek aan de zijkant van zijn lichaam.

Ik denk zelf iets bacterieels maar ik heb er totaal geen verstand van. Dit is de eerste keer dat ik een ziekte in de bak heb dus vandaar dat ik mij tot jullie richt.
Waterwaardes heb ik niet want mijn setjes zijn allemaal ver over datum dus ik zal morgen even wat nieuwe testjes halen, dan kan ik bij een duidelijke diagnose ook over gaan tot behandeling.

Zondag voor het laatst het water ververst, circa 25% dit doe ik 1 keer in de 1 a 2 weken. Meestal ververs ik 40 a 50 % (belasting voor de bak is niet zo heel zwaar)

Hier de fotos en een filmpje.

E2BCF677-1C67-48B0-B282-E88EFA7C4626-7449-00000566BC3931A0_zps70461492.jpg


foto van de vis met de witte pukkeltjes op zijn boven vin. de pukkeltjes liggen als het ware op de huid (rond)

foto52_zpsa2a6018e.jpg

nog een keer dezelfde vis. Ook in zijn staart vin zijn een aantal puntjes te vinden.

foto4_zps432d122d.jpg

vis 2. een rare plek op zijn zijkant. (lijkt wel een soort van schimmel?) ook deze vis heeft een paar witte puntjes in zijn vin.

foto51_zps381e0e07.jpg

nogmaals vis 2

en een filmpje wat het allemaal iets duidelijker moet maken.. (klikken op het plaatje)

9UnUGRFwd3oO8DBLeuD8-jX7qomtrir4.jpeg

De vissen zijn wel gewoon actief en eten goed. Gister was dit nog niet zo te zien. Ik had er wel een op het oog sinds zondag die een puntje had in zijn vin.

Ik nijg zelf richting vin rot of gaten ziekte? maar zoals ik al zei mijn ervaring was 0,0.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Zullen we dan eerst de waterwaarden afwachten?

Waarom heb jij takken en blaadjes van de eik,in de bak?
 
Waarom niet? Heeft hier ook nooit voor problemen gezorgd...

Zulke bultjes heb ik weleens gezien bij m'n sluiers. Wat meer verversen en de waterkwaliteit op orde houden en dan gaat het vanzelf weg. Het is niets ernstigs.
 
inderdaad die eiken takken hebben nog nooit voor problemen gezorgd. deze zijn goed gedroogd (sinds vorig jaar) dus dat is geen probleem.

vanmiddag heb ik de mogelijkheid om de waterwaardes eens even op te meten.
 
Hmm, ik doe er voorlopig geen eikentakken meer in. Ging een tijdje goed, maar na een tijd zag ik de vissen zo zwaar ademenen. Had verder niks aangepast. Had het vermoeden dat het door die takken kwam. Om het uit te sluiten dat het door die takken kwam heb ik ze er maar uitgehaald. Sindsdien verder geen problemen meer gehad. Misschien was het iets anders was geweest. Maar ik zal er niet meer zo snel takken in doen.
 
de takken zitten er al een hele tijd in dus ik denk niet dat het de oorzaak is. desnoods kan ik ze er natuurlijk altijd tijdelijk uithalen
 
Nee hoor, ik zeg niet dat het bij jou zo is. Nogmaals, het kan bij mij ook toeval zijn geweest.
 

Terug
Bovenaan