zieke maanvissen


P

ppaul

Guest
Hallo allemaal.

Mijn bak draait (225x60x70) momenteel al weer 2 maanden naar tevredenheid samen met 7 peru altums en 10 guinacara's. Ik ontdekte vanavond alleen dat mijn maanvissen iets onder de leden hebben en de guinacara's lijken wel wat kleine gaatjes in hun kop te hebben.

Het gaat niet om alle maanvissen. 1 vis heeft bij zijn rug vin een soort van witte pukkeltjes zitten aan beide kanten van het lichaam. Een andere vis heeft een witte plek aan de zijkant van zijn lichaam.

Ik denk zelf iets bacterieels maar ik heb er totaal geen verstand van. Dit is de eerste keer dat ik een ziekte in de bak heb dus vandaar dat ik mij tot jullie richt.
Waterwaardes heb ik niet want mijn setjes zijn allemaal ver over datum dus ik zal morgen even wat nieuwe testjes halen, dan kan ik bij een duidelijke diagnose ook over gaan tot behandeling.

Zondag voor het laatst het water ververst, circa 25% dit doe ik 1 keer in de 1 a 2 weken. Meestal ververs ik 40 a 50 % (belasting voor de bak is niet zo heel zwaar)

Hier de fotos en een filmpje.

E2BCF677-1C67-48B0-B282-E88EFA7C4626-7449-00000566BC3931A0_zps70461492.jpg


foto van de vis met de witte pukkeltjes op zijn boven vin. de pukkeltjes liggen als het ware op de huid (rond)

foto52_zpsa2a6018e.jpg

nog een keer dezelfde vis. Ook in zijn staart vin zijn een aantal puntjes te vinden.

foto4_zps432d122d.jpg

vis 2. een rare plek op zijn zijkant. (lijkt wel een soort van schimmel?) ook deze vis heeft een paar witte puntjes in zijn vin.

foto51_zps381e0e07.jpg

nogmaals vis 2

en een filmpje wat het allemaal iets duidelijker moet maken.. (klikken op het plaatje)

9UnUGRFwd3oO8DBLeuD8-jX7qomtrir4.jpeg

De vissen zijn wel gewoon actief en eten goed. Gister was dit nog niet zo te zien. Ik had er wel een op het oog sinds zondag die een puntje had in zijn vin.

Ik nijg zelf richting vin rot of gaten ziekte? maar zoals ik al zei mijn ervaring was 0,0.

Alvast bedankt voor de hulp!