Zieke hoog drachtige gup


Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Hoihoi,

ik heb een gup rondzwemmen die letterlijk vierkant is, ze ploft nog net niet uit elkaar en dat is nu al 3 dagen het geval. Ik heb inmiddels veel erg volle guppen gezien, maar op het moment dat ze letterlijk vierkant waren heeft het nooit langer dan 48 uur geduurt voor ze bevielen.
Deze is inmiddels 3 dagen vierkant en gaat naar de vierde dag. Gisteren viel het me al op dat ze bij haar linker voorvin wat rossig was, vandaag is het echt een bloeduitstorting en is ze haar schubben ook uit gaan zetten.
Ze zwemt nog rond maar is erg traag (Ik kan haar moeiteloos met de hand vangen) en verstopt zich graag bij het verwarmingselement, ze eet wel, maar mondjesmaat.
Mijn ervaring is tot op heden altijd geweest dat, zodra ze hun schubben uit gaan zetten, het einde verhaal is.

Nu is mijn vraag: Zal ik afwachten of ze nog gaat bevallen ondanks haar huidige erg ongemakkelijke staat? Of is het beter er een eind aan te maken, ondanks al het kleine spul dat erin zit?
Ik vraag me stiekem af of ze wel kan bevallen of dat er daar iets mis gaat en de jongen letterlijk uit haar aan het groeien zijn nu?
'Tis maar een vis' maar het zit me toch niet helemaal lekker. Wat zouden jullie doen?

Trivia: 3 Weken terug wormen geconstateerd in mijn aquarium, deze lijken succesvol uitgeroeid met Dactycid (vandaag 2e ronde behandeling, deze is preventief)
 

Zowel de schubben als de bloeduitstorting zijn geen goed teken.
Buiten in een licht brakwater aquarium (6gram zout per liter water) zetten om zo haar lichaam wat rust te geven, zie ik niet direct een oplossing (behalve euthanasie)
 
Bedankt VV, wilde precies gaan doen wat je zei maar ze is inmiddels al dood, gekeken of er nog jongen uit kwamen: Dat was het geval, maar ook deze waren dood en hadden nog een eierzakje aan hun buik. Weet je toevallig of ze dan nog prematuur zijn?
 
Jammer van de vis maar goed het hoort bij de hobby.
 
Bedankt VV, wilde precies gaan doen wat je zei maar ze is inmiddels al dood, gekeken of er nog jongen uit kwamen: Dat was het geval, maar ook deze waren dood en hadden nog een eierzakje aan hun buik. Weet je toevallig of ze dan nog prematuur zijn?

Bedankt VV, wilde precies gaan doen wat je zei maar ze is inmiddels al dood, gekeken of er nog jongen uit kwamen: Dat was het geval, maar ook deze waren dood en hadden nog een eierzakje aan hun buik. Weet je toevallig of ze dan nog prematuur zijn?
Guppen zijn zogenaamde eilevendbarend.
Dat wil zeggen dat de jongen in een ei ontwikkelen binnenin de moeder en dat het ei uitkomt op het moment van "geboorte".
Het vliesje van het ei lost op als het in contact komt met water.
 
Ahh bedankt, helemaal duidelijk! Ik heb nu een 2e vis (een nieuwe) die de zelfde symptomen heeft. Opgeblazen buik, beginnende bloeduitstorting maar geen uitstaande schubben of drachtig. Is dit stom toeval of is er iets mis met mijn bak? 2 Andere nieuwe vissen hebben ook de geest gegeven, alleen bij aankoop waren ze al vrij slank, dit is niet meer bijgetrokken en uiteindelijk begon hun staart te knijpen en weg waren ze. Al deze 4 vissen komen uit hetzelfde aquarium bij een dierenwinkel, de andere vissen die bij die winkel vandaan kwamen, uit een ander aquarium, hebben nergens last van. Mijn oude vissen ook niet. (Met uitzondering dus van die ene waar ik dit topic voor opende).
 

Guppen worden heel vaak gekweekt onder continue toevoer van antibiotica.
Eens die dan in een normale leefomgeving komen zijn ze er letterlijk aan voor de moeite.
 
Pff, ik heb vroeger guppen gehad, dan heb ik het over 15 jaar terug. die gingen vele malen langer mee met een stuk minder verzorging. Tis echt niet grappig zo en eigenlijk ook best triest. Ik houd het wel bij de jongen van mijn guppen, net 61 stuks overgeheveld naar een ander aquarium. Die zullen dan wel een stuk sterker zijn denk ik zo.
 
Pff, ik heb vroeger guppen gehad, dan heb ik het over 15 jaar terug. die gingen vele malen langer mee met een stuk minder verzorging. Tis echt niet grappig zo en eigenlijk ook best triest. Ik houd het wel bij de jongen van mijn guppen, net 61 stuks overgeheveld naar een ander aquarium. Die zullen dan wel een stuk sterker zijn denk ik zo.
Je kan enkel hopen dat ze nog enige genetische waarde hebben.
Probeer ze zo proper mogelijk water te geven (zeer frequent grote hoeveelheden verversen) en geef ze vaak kleine beetjes te eten (dat mag gerust elk uur zijn)
 
Bij mij kwam de oplossing boven om dan een keizersnee te doen op de hoogdrachtige vis? M.a.w. via een snelle methode euthanseren, buik snel en voorzichtig openmaken, zodat de jonkies nog een kans hebben. Of is dit een beetje te ver doorgedacht uit de gewone diergeneeskunde?
 

Terug
Bovenaan