Zieke guppen


Jor86

Active member
Lid geworden
4 juni 2023
Berichten
28
Leeftijd
37
Beste allemaal,

Sinds een aantal weken, sterft de een na de andere guppie.
Enkel de guppen sterven, geen andere vissen.

Ik heb het water getest met stripjes, deze geven goede waterwaardes aan.

Ik ben bijna alle mannen guppen verloren, en nu vanavond zie ik bijgevoegde vrouw onderste boven op de bodem liggen. Ik heb haar eruit gevangen en een aantal druppels bactopur toegevoegd, mocht het een parasiet zijn. In de aquarium(jewel240) heb ik filtermedium toegevoegd voor de zekerheid.
Ik was wel van plan morgen te verversen omdat ik zondag op vakantie ga.
Het gekke is dat er wel om de haverklap natuurlijk jonge visjes geboren worden.
Die heb ik eerst uitgevangen en in een kleiner bakje gezet, maar het waren er zoveel(zeker 100) dat het kleine bakje(met aquariumwater en prut uit filter grote bak in filter, verwarming) heel snel vervuilde.
Ik heb de jonge vissen dus allemaal terug gedaan in de grote aquarium.
Ik heb veel echte planten erin staan die ook goed groeien.
Sinds een tweetal weken stinkt het water wel. Echt zo’n dode vissen geur.
Ik heb dus vorige week de hele bodem grondig schoongemaakt om te kijken of ik meer dode vissen tegen kwam, maar niets gevonden.
Ook een waterverversing van ongeveer 60% gedaan.
Heb ook het idee dat het water groenig kleurt.
Ik heb vrijwel geen last van algen.
Heb afgelopen week ook een tweetal dagen niet gevoerd.

Ik zal morgen naar lfs gaan om daar het water eens te laten testen.

Denk niet dat iemand iets aan bijgevoegde foto’s kan zien, maar wie weet.
 

Bijlagen

  • IMG_4833.MOV
    12.1 MB
  • 5990A52E-0C8F-41C5-AF4B-2E76772EB668.jpeg
    5990A52E-0C8F-41C5-AF4B-2E76772EB668.jpeg
    34.6 KB · Weergaven: 36
  • 42E8E89F-6A1A-4273-B724-921A2F766B42.jpeg
    42E8E89F-6A1A-4273-B724-921A2F766B42.jpeg
    39.8 KB · Weergaven: 34
  • 984329AC-D0AA-4AB0-8E5A-44D899D2BE72.jpeg
    984329AC-D0AA-4AB0-8E5A-44D899D2BE72.jpeg
    43.8 KB · Weergaven: 34
  • EC541340-F760-4B69-8EEF-144C92ABE309.jpeg
    EC541340-F760-4B69-8EEF-144C92ABE309.jpeg
    37.6 KB · Weergaven: 33
  • 27876CD7-C9DE-44EF-A001-EFCE5143C5CF.jpeg
    27876CD7-C9DE-44EF-A001-EFCE5143C5CF.jpeg
    41.2 KB · Weergaven: 34
  • 4335D7B2-E710-4236-9BDE-916D694A2523.jpeg
    4335D7B2-E710-4236-9BDE-916D694A2523.jpeg
    44.8 KB · Weergaven: 33
  • 56A290C2-18BF-4A52-B975-E6D5F2AA942A.jpeg
    56A290C2-18BF-4A52-B975-E6D5F2AA942A.jpeg
    34.9 KB · Weergaven: 31
wat vervelend, hoelang heb je de vissen al?
 
wat vervelend, hoelang heb je de vissen al?
Deze bak draait sinds begin april.
Ik heb deze zo’n 5/6 weken laten indraaien.
Omdat de verhouding mannen/vrouwen niet goed was, heb ik er 4 weken geleden een aantal vrouwen bij gehaald. Die zwemmen nog rond, op deze na. De mannen zijn bijna allemaal gestorven. Gekke is dat het ook alleen bij de guppen gebeurd.
 
ja heel bijzonder. Je hebt je bak wel een tijdje ingedraaid dus. Ik weet niet zo veel van guppy's, dus kan je helaas geen verklaring geven voor de sterfte onder de mannen guppies. Ik ben wel dit topic tegengekomen van iemand die er ook last van had: https://aquaforum.nl/threads/guppen...er inderdaad een,die dus sneller vatbaar zijn.

Zou de komende tijd wel regelmatig het water verversen, omdat je de bodem grondig gereinigd hebt (mogelijk verlies aan goede bacterieën).

Heb je een foto van het groene water? Klinkt als zweefalg, dan kleurt het water ook groen.
 
Guppen kunnen elkaar ziek maken als ze uit verschillende kwekerijen of groothandels komen.
Als je het geduld kunt opbrengen kun je met de overgebleven jongen leuke guppen houden.
Maar ik heb ook wel eens wat nieuwe guppen bijgekocht waardoor er nog 20 vd 300 eigen guppen overleefden en die nieuwe gingen ook dood.
Dat is niet leuk om te zien.
Het heet kruisbesmetting dat komt bv bij garnalen ook voor.
 
ja heel bijzonder. Je hebt je bak wel een tijdje ingedraaid dus. Ik weet niet zo veel van guppy's, dus kan je helaas geen verklaring geven voor de sterfte onder de mannen guppies. Ik ben wel dit topic tegengekomen van iemand die er ook last van had: https://aquaforum.nl/threads/guppen-mannen-altijd-dood.101904/#:~:text=Wellicht is er inderdaad een,die dus sneller vatbaar zijn.

Zou de komende tijd wel regelmatig het water verversen, omdat je de bodem grondig gereinigd hebt (mogelijk verlies aan goede bacterieën).

Heb je een foto van het groene water? Klinkt als zweefalg, dan kleurt het water ook groen.
Dankjewel! Ik ga er naar kijken
 
Guppen kunnen elkaar ziek maken als ze uit verschillende kwekerijen of groothandels komen.
Als je het geduld kunt opbrengen kun je met de overgebleven jongen leuke guppen houden.
Maar ik heb ook wel eens wat nieuwe guppen bijgekocht waardoor er nog 20 vd 300 eigen guppen overleefden en die nieuwe gingen ook dood.
Dat is niet leuk om te zien.
Het heet kruisbesmetting dat komt bv bij garnalen ook voor.
Dit dacht ik zelf ook al. Er is dan denk ik ook geen middel voor en ik red het niet om voor zondag de hele bak te gaan behandelen, over kool te filteren en weer water te verversen. Ik laat het dan maar even gebeuren vrees ik. Ik heb zelfs al gedacht om alle guppen weg te doen, omdat ze sowieso veel te veel kleintjes krijgen die niet opgegeten worden. Die moet ik sowieso nog kwijt zien te komen als ze wat kleur hebben, want daar vragen mensen dan om.
 
Sorry de bak ziet er nu op foto1 erg rommelig uit. Ik heb vorige week alle planten uitgedund en nu is het alweer helemaal vol gegroeid.
Foto 2 is van toen hij net ingedraaid was en het water nog mooi helder was
 

Bijlagen

  • 04A6477B-721C-42A9-8CD8-D0EB3B12F954.jpeg
    04A6477B-721C-42A9-8CD8-D0EB3B12F954.jpeg
    65.3 KB · Weergaven: 46
  • 659E89CE-6B63-45DC-AFD3-5ED2CB42BF19.jpeg
    659E89CE-6B63-45DC-AFD3-5ED2CB42BF19.jpeg
    100.3 KB · Weergaven: 43
Je kunt ze ook blijven houden, er komt vanzelf een evenwicht omdat ze ook de eigen jongen opeten dus dan hoeft er nog maar weinig gevoerd te worden
 
Je kunt ze ook blijven houden, er komt vanzelf een evenwicht omdat ze ook de eigen jongen opeten dus dan hoeft er nog maar weinig gevoerd te worden
Probleem is juist dat de jongen echt tientallen gewoon tussen alle grote vissen door zwemmen. Denk dat ze doorhebben dat ze toch niet opgegeten worden. Soms hapt er wel eens een in het voorbij zwemmen van een kleintje maar die schieten dan snel weg
 
Ik zie dat niet als een probleem hoor je krijgt gewoon heel veel gekleurde staarten en levendigheid.
Je bak is mooi groen, links wat alg die je weg kunt plukken.
 
Ik denk dat je dit op links bedoeld. Het is geen alg maar mos op een staaf. De garnalen vinden het leuk er op te rusten of eten te zoeken.

Als al die kleintjes(sommigen al aantal weken oud, maar wekelijks ook een nieuwe lichting) groot worden, is het sowieso veel te veel. Het is erg rommelig en druk, de kardinaal tetra’s verstoppen zich ook omdat het zo druk is. De grote japonica’s zie ik ook niet veel. De vissen pikken hun eten ook af. Ik denk dat het leuker is om bijvoorbeeld alleen de blue Moscow te houden. Als daar jongen van zijn, kom je die ook makkelijker kwijt.
 

Bijlagen

  • 85B2390A-EB10-4A0D-BB59-196964732157.jpeg
    85B2390A-EB10-4A0D-BB59-196964732157.jpeg
    73.2 KB · Weergaven: 41
Guppen en kardinalen is sowieso een slechte combi qua temp en waterwaarden. Laat staam qua gedrag. Misschien is je ph te laag voor de guppen.
 
Die
Guppen en kardinalen is sowieso een slechte combi qua temp en waterwaarden. Laat staam qua gedrag. Misschien is je ph te laag voor de guppen.
Die PH heb ik wel gemerkt idd dat die wat laag is. Maar of het daar aan ligt? Zie meerdere bakken met kardinalen en guppen samen. Guppen is nu gewoon wat te druk denk ik.
 
Sorry de bak ziet er nu op foto1 erg rommelig uit. Ik heb vorige week alle planten uitgedund en nu is het alweer helemaal vol gegroeid.
Foto 2 is van toen hij net ingedraaid was en het water nog mooi helder was
mooie bak! kan het niet goed zien, maar je zou eens kunnen googlen op zweefalg en je bak ermee vergelijken :)
 
Ik denk eerder dat het meer te maken heeft met andeer waterkwaliteit waar de vissen eerst in gezwommen hebben dan kan er ook stress inkomen en kunnen guppen sneuvelen. Maar het is niet onbekend dat veel commerciële gupp[en die in aziatische fish farms gekweekt zijn van een mindere kwaliteit zijn. En als ze dan wat overbrengen dan heb je de poppetjes aan het dansen.
 
Ik had dat probleem ook ik heb al het water ververst met aquazout erbij en water verbeteraar en alles is weer oké (y)
 
Ik denk eerder dat het meer te maken heeft met andeer waterkwaliteit waar de vissen eerst in gezwommen hebben dan kan er ook stress inkomen en kunnen guppen sneuvelen. Maar het is niet onbekend dat veel commerciële gupp[en die in aziatische fish farms gekweekt zijn van een mindere kwaliteit zijn. En als ze dan wat overbrengen dan heb je de poppetjes aan het dansen.
Maar het is zo gek, zelfde kraan water, zelfde planten, zelfde vissen als ik de vorige 80cm aquarium. Moet wel zeggen dat toen ik de grote bak opstartte, er ook al sterfte in de 80cm bak zat. Die vissen hebben toen een bactopur kuur gekregen in de 80cm. Alles redelijk snel omdat de 80cm verkocht was en ik die leeg moest maken. De grote bak was toen wel al een aantal weken ingedraaid dus ze konden wel al over. Ik ben nu op vakantie, kreeg gisteren filmpje van m’n zusje en zag dat de japonica een dode vis op aan het eten waren. Ik ga haar niet vragen de vis eruit te halen, dat durft ze niet met die garnalen omdat die zo groot zijn 😂 en de dode vis zit vol slakken ook. Denk dus eerder dat er ‘zieke’ vissen bijgekomen zijn en ik daarom niets meet aan het water. Zal na zondag nog een flinke water wissel doen en het maar laten gebeuren.
 
Maar het is niet onbekend dat veel commerciële gupp[en die in aziatische fish farms gekweekt zijn van een mindere kwaliteit zijn
Wat is daarvan de reden? Zover ik me herinner iets met antibiotica maar dat weet ik niet zeker.
 
Wat is daarvan de reden? Zover ik me herinner iets met antibiotica maar dat weet ik niet zeker.
Het zit niet vast op de gebruikte antibiotica maar bij fish farms waar zwermkweek wordt verricht, wordt er niet meer geselecteerd. Waarbij het niet meer uitmaakt met welke vissen de vrouwen paren. Dus binnen en buiten de familieband. Hierdoor zitten er ook mindere kwaliteit vissen tussen omdat de kwaliteit niet wordt bijgehouden. Dus spreken we over slechte genetica bij dergelijke guppen. En daar doet het gebruik van antibiotica niets aan af.
Wat ook het geval is dat men in aziatische fish farms veel meer zout toevoegt aan het bassin als dat wij dat zouden doen. Ook hier krijg je afbreuk van de kwaliteit als ze daarna in zoetwater terecht komen bij de importeur annex groothandel, daarna bij de winkel en tenslotte bij de consument.
 
Het zit niet vast op de gebruikte antibiotica maar bij fish farms waar zwermkweek wordt verricht, wordt er niet meer geselecteerd. Waarbij het niet meer uitmaakt met welke vissen de vrouwen paren. Dus binnen en buiten de familieband. Hierdoor zitten er ook mindere kwaliteit vissen tussen omdat de kwaliteit niet wordt bijgehouden. Dus spreken we over slechte genetica bij dergelijke guppen. En daar doet het gebruik van antibiotica niets aan af.
Wat ook het geval is dat men in aziatische fish farms veel meer zout toevoegt aan het bassin als dat wij dat zouden doen. Ook hier krijg je afbreuk van de kwaliteit als ze daarna in zoetwater terecht komen bij de importeur annex groothandel, daarna bij de winkel en tenslotte bij de consument.
Ik heb me zelfs laatst laten vertellen dat ze bij de petsplace ook zout toevoegen aan het water. Dan komen ze van zout naar zoet naar zout en weer zoet 😮
 
Ph en kh zijn nog steeds niet in orde. Heb gelezen dat ik moet verversen met osmose water. Wat doet dit met garnalen? En slakken? En waar haal je osmose water? Hoeveel liter op die 240 liter?
 
Ph en kh zijn nog steeds niet in orde. Heb gelezen dat ik moet verversen met osmose water. Wat doet dit met garnalen? En slakken? En waar haal je osmose water? Hoeveel liter op die 240 liter?
Moet is een groot woord. Ik zou het zelfs laten. Om de kh te verhogen wisselen met kraanwater en ph verhogen over turf filteren. Met wat tijd stabiliseert dit zichzelf weer naar kraanwater niveau. Of er moet een grote oorzaak zijn wat de ph zo verlaagd. Een hogere ph en kh heeft vaak veel voordelen dus als je vermoed dat het daar mee temaken heeft kan je dat eens proberen.
 
Ph en KH zijn te hoog 🙁 niet te laag
 
Ph en KH zijn te hoog 🙁 niet te laag
En de oorzaak is nogsteeds een raadsel? Kh en ph verlagen kan dan ook doormiddel van waterwisselen met kraanwater maar ik snap je osmose beredenatie iets beter. De hoge kh kan gelukkig weinig kwaad geloof ik hoewel de vis last kan krijgen van zn osmotische regulatie. Als de zouten in het water de vocht uit zn lichaam trekt. En regenwater is weer erg zuur natuurlijk... Volgens mij kan je osmose water halen bij de lfs alleen zal je ook de oorzaak moeten aanpakken..
 

Terug
Bovenaan