Zieke goudvis


M

MichelleRooy

Guest
Hallo! Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb een goudvis die twee bultjes onderaan z'n vin heeft. Ik heb geen idee wat het is. En hij heeft witte doorzichtige strepen op z'n vin bovenaan. Kan iemand zien wat de vis heeft? Ik wil 'm graag helpen en wil niet dat de andere vissen ziek worden.

Hij zit in een aquarium van 100 liter. Met een filter systeem. En er zitten nog twee goudvissen bij en een sluierstaart. Die andere vissen zijn niet ziek en doen het perfect

Het gaat om de oranje goudvis
 

Bijlagen

  • 20200119_184732.jpg
    20200119_184732.jpg
    95.3 KB · Weergaven: 136
  • 20200119_184730.jpg
    20200119_184730.jpg
    129 KB · Weergaven: 105
  • 20200119_183749.jpg
    20200119_183749.jpg
    125.8 KB · Weergaven: 99
  • 20200119_183737.jpg
    20200119_183737.jpg
    124.9 KB · Weergaven: 92
Ik denk dat die bultjes slijmhuid is. WS heeft de vis de staart wat beschadigd of is er sprake van irritatie van het een of ander. Als vis geirriteerd word of een wondje/schaafwondje heeft gaat hij meer slijmhuid aan maken.

Ik weet niet wat je bedoel met doorzichtige strepen op boven vin. Welke vin? De rugvin? Welke strepen bedoel je?

100 liter is te weinig liter voor de vissen. Ik weet niet wat de afmeting is van het aquarium en het filter maar dit zal veel te klein zijn.

Foto hele aquarium is handig zodat ik even kan mee kijken en je wellicht van tips kan voorzien. Graag ook even vermelden wat je aan filter onderhoud doe en verversingen.

Ik kan je van tips voorzien om ze levend proberen te houden zodat je in het voorjaar over kan gaan op een structurele oplossing. Dit zal beteken dat zo en zo de enkel vinnen naar een vijver moeten. Dit zijn geen vissen om in een aquarium te houden. Afhankelijk van je aquarium en filter zal er denk ook een oplossing moeten komen voor de 2 sluiers.

In ieder geval denk ik niet dat het een "ziekte" is. Wel denk ik dat de vissen in een ziek makende omgeving zitten. Watertje.

Misschien heb je al het een en ander gelezen en is dit natuurlijk geen leuk nieuws.

Als je even foto plaats en filter door geef kan ik met je mee denken hoe dit op te lossen :thumbs:
 
Hoi Michelle, bedankt voor je reactie.
Ik bedoelde de witte streepjes die direct na het oranje overgaat naar het doorzichtige van de staartvin.

Wij hebben een vijver aangeschaft om ze allemaal in te doen maar we wachten even op warmer weer. Daarna gaan ze allemaal naar buiten en hebben ze genoeg ruimte.
 
Hi Michelle (zie het nu pas , grappig)

Op de staart die witte streepjes/bobbeltjes heb ik wel meer gezien bij sluiers maar wat dit precies is kan ik je niet zeggen. Zou iets van slijmhuid kunnen wezen, littekenweefsel of nitriet gerelateerd. Er kunnen een soort van blaartjes ontstaan door nitriet in de bloedbaan/aders wat zulke dingen kan laten zien. Ik weet niet geheel het technisch uit te leggen maar verder is dit niet gevaarlijk. De eventuele nitriet in je water wel.

Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte ben met waterwaardens?

Met jouw bezetting op 100 liter is erg fors. Ik denk dat jouw filter niet kan zorgen voor een biologisch evenwicht waardoor waterwaardens echt heel hoog kunnen worden. Verversen, verversen en verversen is de enige optie. Zoveel mogelijk water eruit en vers water erin op een beetje dezelfde temperatuur als waar ze inzitten. Zou dit zeker 2x per week doen als je geen testen heb. Zorg dat verse water niet op je grint klets. Zet een bord/schaal op het grint en laat de water straal door op breken. In die groffe bodem veel vuil.

Scherpe tierelantijnen eruit daar beschadigen ze zich aan.

Zorg met je filter uitstroom dat er beweging in het wateroppervlak is. Dit geeft zuurstof. Pijpje waar water uit kom van filter kun je vaak zo zetten dat deze een beetje naar boven staat gericht.

Als je meer rare vlekken of stippen of wat dan ook zie weer posten want ze kunnen door omstandigheden wel gauw ziek worden.

Succes
 
Ik ben niet op de hoogte van de waardes. Dit omdat ze nog nooit ziek zijn geweest en altijd goed is gegaan. We zijn de tuin aan het verbouwen voor een vijver dus dit is tijdelijk. Ik ververs nu 1 x in de week de helft van het water. De filter geeft idd een stroompje door het water heen.

Ik zal de bak nog vaker verversen en hopen dat het gauw warm weer wordt voor de vissen. Dan hebben ze alle ruimte!
Onwijs bedankt voor je reactie.

Groetjes Michelle
 
Nav je berichtje is me niet duidelijk of je geen kennis heb betreft waterwaardens of de waardens niet weet. Zal je klein beetje uitleggen want deze info heb je straks ook nodig bij de start van je vijver.

Water vervuild, poep, elk hapje lucht van vis word omgezet in lichaam en vervuild en jonge goudvissen/sluiers geven groeihormonen af. Paaien en eieren afzetten en mannen bevruchten de eieren met hom is ook nog wat vervuiling erbij.

Daardoor ontstaat er NH3 in het water. Dit is uiterst giftig voor vissen en kan een soort van brandwonden veroorzaken. In je filter en bodem en op alles in je aquarium ontstaan er bacterieen die de NH3 gaan omzetten naar NO2 (nitriet) Dit is ook niet fijn voor vissen om in rond te zwemmen. Bacterieen groeien zodat er wat aan vervuiling kan worden weg gewerkt door de bacties duurt ong. 3/4 weken totdat je piek weg is. Zet je een vis erin is er meer vervuiling en moeten er meer bacties groeien. Dit duurt dan geen 3/4 weken maar is altijd een onstabiel moment. Logischer wijs des te meer en groter de vis is die je plaats moeten aantallen bacties naar groeien.

Heb je genoeg bacties zul je NO3 (eind product) gaan meten. Dit is een teken dat je bacties proces goed op gang is.

Door vervuild water met hoge waardens vallen vissen niet in een uurtje dood maar ondermijnd hun weerstand en worden geleidelijk ziek. Vooral de NH3/4 is gevaarlijk omdat dit ammonia burn veroorzaakt en kieuwen van binnen kunnen verbranden. Dit zie je vaak niet en kan vis moeilijk ademhalen. Zwakke vis is ook weer een magneet voor alle zaken ellende wat er gewoon op een vis en aquarium leeft. Normaal kan vis dit zelf reguleren en afweren maar zwakke niet. Bij slechte water omstandigheden groeien soorten van ziek makende ellende explosief. Die houden van vervuiling en planten zich daar door goed voort.

Een klein filtertje kan de vervuiling niet bijhouden. Er kunnen te weinig bacties groeien die je nodig heb om vuil om te zetten. Filter moet ook zo af en toe uitgespoeld worden waardoor je altijd wat bacties verliest dus zo min mogelijk het filter schoon maken. Als je dit doe bij voorkeur in etappes. Spons voor spons met wat weken ertussen. Dan hebben de vieze sponsen nog bacties die zich dan makkelijker nestelen in de uitgespoelde spons.

Om zeker te zijn van je waterwaardes is het enige wat een goede indicatie geeft test druppels. De meest belangrijkste zijn de NH3/4 en NO2 testen. Zeker een koffertje gaan kopen als je een vijver ga opstarten want bovengenoemd proces geld ook voor je vijver. Zorg in ieder geval voor een heel groot filter als je goudvissen/sluiers erin wil houden. Koi helemaal!!!

Bij oplopende water waardens ga je verversen zodat de waarde zakt. stel je meet NO2 0,4 en je ververs 50% dan blijft er 0,2 over wat nog veel te hoog is. De volgende dag is het weer verhoogt. Stel je ververs 75% blijft er maar 0,1 over. Ook nog te veel maar om je inzicht te geven wat een verversing doet. 100% verversen is meting 0.

Goudvissen en sluiers horen ten alle tijden te grondelen, rond te zwemmen met zo af en toe een tukje. Hangen ze op de bodem of zie je ze schuren ga ervan uit dat je water niet goed is dus verversen, verversen, verversen. Ze moeten dan snel op schoon water reageren.

Het verversen doe je op temperatuur omdat ze slecht tegen temperatuur schommelingen in 1 keer kunnen. Bij afhevelen van oud water al waaierend over je bodem afhevelen. Veel ziekte ellende ligt op je bodem etc. Als je waaier gaat de ellende zweven en hevel je dit ook weer naar het riool.

Heel verhaal en heb getracht kort te houden :D hoop dat het te begrijpen is en succes met al je plannen en de vissen natuurlijk :thumbs:
 
Onwijs bedankt voor je duidelijke bericht! Als wij de vijver geïnstalleerd hebben dan gaan we idd wel naar waardes kijken want ik weet hoe belangrijk dit is. Ik denk dat het handig is als ik voor nu ook even strips ga kopen voor de binnenbak om dit ook goed in de gaten te houden.

Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg en ik ga dit advies zeker opvolgen.
 
Onwijs bedankt voor je duidelijke bericht! Als wij de vijver geïnstalleerd hebben dan gaan we idd wel naar waardes kijken want ik weet hoe belangrijk dit is. Ik denk dat het handig is als ik voor nu ook even strips ga kopen voor de binnenbak om dit ook goed in de gaten te houden.

Nogmaals bedankt voor je duidelijke uitleg en ik ga dit advies zeker opvolgen.

Bespaar je het geld van strips. totaal onbetrouwbaar. Weet niet wat die dingen kosten maar dan beter 1 setje NO2 kopenj. Heb je enige indicatie.

Als je NO2 meet dan weet je dat het in ieder geval niet stabiel is. Dan kan je verversen nav meting
 

Terug
Bovenaan