Zieke Boesemanie ??


SandraGup

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2017
Berichten
98
Leeftijd
51
Locatie
Geldrop
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.....vanmorgen ook al een dood mannetje gevonden. Het lijkt wel of er een schub half eraf is of rechtop staat. Aan het mannetje was niets raars te zien...waterwaardes zijn stabiel al een jaar.
IMG_0062.jpg
IMG_0066.jpg
IMG_0067.jpg

Het gekke is dat alleen de regenbogen( boesemanie en lacrustus) snel ademen en de andere visjes (zwaardragers, blauwe neon) niet. De bodemvissen is ook niets aan te merken...
Ze zit nu in een heel groot schepnet en hangt nog wel in het aquarium.
De bodem vissen schieten ook niet naar boven voor zuurstof.
 
meer info wat van belang is?

Snel ademen. kijken of ze voor filter uitlaat hangen, schuren ze ook? gebruiken ze beide kieuwdeksels bij ademen. Gapen, bek tuiten?
 
Waterwaardes zijn stabiel, maar wat zijn de waarden?
 
meer info wat van belang is?

Snel ademen. kijken of ze voor filter uitlaat hangen, schuren ze ook? gebruiken ze beide kieuwdeksels bij ademen. Gapen, bek tuiten?
Ze hangen niet bij de filteruitlaat, schuren ook niet, gapen en bek tuiten zo ik nu kan zien niet. Ze hangen wel boven in een hoek. Gisteren was er een echt gedisorienteerd, had geen kracht om te zwemmen, werd zo door de stroming
(niet te harde) meegevoerd.
Ik heb net gebeld met LFS en ga er met een vis en water naar toe......intussen zijn er 3 regenbogen dood....kan wel janken...
 
Waterwaardes zijn stabiel, maar wat zijn de waarden?
Die zijn als volgt: NO3-25 NO2-0 GH-9/10 KH-5 PH-7 NH3-0 PO4-0 met druppelstest.
Gisteren was er een echt gedisorienteerd, had geen kracht om te zwemmen, werd zo door de stroming
(niet te harde) meegevoerd.
Ik heb net gebeld met LFS en ga er met een vis en water naar toe......intussen zijn er 3 regenbogen dood....kan wel janken...
 
Agressie onderling? Weet niet wat de medebewoners zijn?
Onlangs iets wat is veranderd in de bak?
 
Ik heb vroeg op de middag wat water en vissen naar de LFS gebracht. Alles verteld, hoe en wat met het aquarium, filtratie wat er zoal gedaan is...
Dit alles was niet dusdanig dat dit kwaad kan. Het water laten testen en het nitraat was veeeeel te hoog, weer. Dus voorlopig geen plantenvoeding toevoegen. De goede man heeft het eea uitgelegd en het klnkt wel erg logisch.
Aan de filtering kan het niet liggen, want die is voldoende.....
Het vreemde is ook dat dit is sinds ik dat andere plantenvoeding gebruik. Deze bevat nitraat en samen met de vervuiling door de vissen is dit te veel van het goede waarschijnlijk.
Ik heb 1 vis toch achtergelaten en die gaan ze verder onderzoeken op eventuele parasieten (ben bang dat ik die moet opofferen, maar als ik de rest daar me kan redden.....)
Nu is het wachten op die uitslagen en dan helpen ze me met een stappenplan om alles weer op orde te krijgen.
 
Agressie onderling? Weet niet wat de medebewoners zijn?
Onlangs iets wat is veranderd in de bak?
Agressie onderling is er niet, heb juist de meest gezellige groep die je je maar kunt bedenken. Groepje....nu.....
Er is wel wat veranderd in de bak (beplant achterwand eruit, nieuwe planten erin) maar blijkt niet zo dusdanig te zijn dat het kwaad kan voor de vissen.
En alles op een rustig tempo en tussen pozen zodat de vissen tot rust komen.
 
Ik vermoed dat door het verwijderen van je achterwand dat je een heel deel aan nitraatvreters eruit hebt gehaald. Voor nu flinke waterwissel en evt kijken naar wat snelgroeiers of planten die je nitraat flink omlaag kunnen helpen. Heb hier nog wel een hele zooi limnophila heterophylla (ambulia) liggen als je wilt. Moet je maar even pb sturen, kan ik het vandaag nog wel op de post doen als je interesse hebt
 
Ik vermoed dat door het verwijderen van je achterwand dat je een heel deel aan nitraatvreters eruit hebt gehaald. Voor nu flinke waterwissel en evt kijken naar wat snelgroeiers of planten die je nitraat flink omlaag kunnen helpen. Heb hier nog wel een hele zooi limnophila heterophylla (ambulia) liggen als je wilt. Moet je maar even pb sturen, kan ik het vandaag nog wel op de post doen als je interesse hebt
Daar had ik rekening mee gehouden en best veel snel groeiers geplaats en ook een snel drijfplanten, mosselplant. En alles groeit weelderig.
Wel aardig van je. Ik zal het even onthouden, maar mijn prioriteit is nu de vissen. Ik hoop dat ze snel iets laten weten...
 
Ik heb 0 verstand van regenbogen maar ik weet dat ze houden van hard water met een wat hogere PH. Als ik jouw waterwaardes zie zouden die dus wat omhoog kunnen.
In dit artikel staat ook dat ze idd slecht tegen nitraat kunnen https://meethepet.com/boesemani-rainbow/ Bovendien staat er ook in dat ze houden van stabiele waterwaardes dus is misschien dat veranderen de trigger geweest. Omdat ze in Nieuw-Guinea met uitsterven worden bedreigd, is het altijd nakweek en daar kan dus best wel eens een slechte kwaliteit tussen zitten.
Veel verversen dus. Doe maar eens een wissel van 75%. In jouw kraanwater zal toch wel minder zitten?
Dan over Heevis: de vissen zullen ze echt wel gewoon bij Ruinemans bestellen of zo'n groothandel en toch ben ik niet te spreken over hun kwaliteit. Misschien ligt het wel eraan hoe ze daar in de bakken zitten ofzo maar goede kwaliteit heb ik daar nog niet gezien. Ook hun verkopers staan regelmatig uit hun nek te lullen. Ik hoop dat ze mijn ongelijk bewijzen ;) en met een goede oplossing komen en dan niet met allerlei nitraatverlagende middeltjes.
@Paddy.K.1966 hier op het forum heeft ze in zn profielfoto staan dus misschien heeft hij meer verstand van die vissen. Niet geschoten is altijd mis
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 0 verstand van regenbogen maar ik weet dat ze houden van hard water met een wat hogere PH. Als ik jouw waterwaardes zie zouden die dus wat omhoog kunnen.
In dit artikel staat ook dat ze idd slecht tegen nitraat kunnen https://meethepet.com/boesemani-rainbow/ Bovendien staat er ook in dat ze houden van stabiele waterwaardes dus is misschien dat veranderen de trigger geweest. Omdat ze in Nieuw-Guinea met uitsterven worden bedreigd, is het altijd nakweek en daar kan dus best wel eens een slechte kwaliteit tussen zitten.
Veel verversen dus. Doe maar eens een wissel van 75%. In jouw kraanwater zal toch wel minder zitten?
Dan over Heevis: de vissen zullen ze echt wel gewoon bij Ruinemans bestellen of zo'n groothandel en toch ben ik niet te spreken over hun kwaliteit. Misschien ligt het wel eraan hoe ze daar in de bakken zitten ofzo maar goede kwaliteit heb ik daar nog niet gezien. Ook hun verkopers staan regelmatig uit hun nek te lullen. Ik hoop dat ze mijn ongelijk bewijzen ;) en met een goede oplossing komen en dan niet met allerlei nitraatverlagende middeltjes.
@Paddy.K.1966 hier op het forum heeft ze in zn profielfoto staan dus misschien heeft hij meer verstand van die vissen. Niet geschoten is altijd mis
Hoi Meksjoef,
Het nitraat probleem is bekend, de rest van de waardes zijn goed.
Wat betreft mijn Regenbogen, die komen niet van Heevis. Tot nu toe zijn zij wel de enige die mij helpen te zoeken naar oorzaak en oplossing. Zonder meteen de dure dingen aan te willen smeren.
Zoals ik al aangaf, tot nu toe alleen maar goede ervaringen met deze mensen.......
 
Waarom moest je een vis achter laten? Een afstrijkje maken is in een paar minuten gedaan. Maar wel de beste weg een afstrijkje dan kunnen ze zien wat er aan de hand is. Ik neem aan dat je meteen een flink deel water heb ververst ivm de hoge nitraat?
 
Waarom moest je een vis achter laten? Een afstrijkje maken is in een paar minuten gedaan. Maar wel de beste weg een afstrijkje dan kunnen ze zien wat er aan de hand is. Ik neem aan dat je meteen een flink deel water heb ververst ivm de hoge nitraat?
Omdat ze het op hun gemak en dus grondig wilden uitzoeken wat er is, het kan ook iets inwendigs zijn. En als dat betekend dat ik 1 vis daar voor moet opofferen, heel spijtig maar dan is het zo...
Het water hebben ze ook nog een keer extra uitgebreid onderzocht. Ze hebben gister later in de middag gebeld.
Het blijkt dat de vissen een bacterie in de darmen hebben, geen parasieten. Het water blijft een beetje een mysterie omdat alle andere waardes goed zijn, de filtratie meer dan voldoende is en het onderhoud ook helemaal goed gedaan wordt.
Ik heb medicijnen en een uitgebreide instructie meegekregen, daar zijn we gisteren meteen mee begonnen. Daar zit idd een fikse water verversing bij, als eerste gedaan.....
Nu is het eerst zaak om de vissen beter te krijgen en daarbij het water in de gaten/onder controle te houden. Als dat lukt gaan ze helpen met het zoeken naar en oplossen van het nitraatprobleem.
 
Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. Ze hebben toch niet die levende vis open gesneden? :eek: Wat heb je gekregen als medicatie?

In ieder geval ga ik voor je duimen dat de rest er boven op komt. Kan me voorstellen dat het geen pretje is om de een na de ander dood in je aquarium te treffen.

Succes :thumbs:
 
Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is. Ze hebben toch niet die levende vis open gesneden? :eek: Wat heb je gekregen als medicatie?

In ieder geval ga ik voor je duimen dat de rest er boven op komt. Kan me voorstellen dat het geen pretje is om de een na de ander dood in je aquarium te treffen.

Succes :thumbs:
Denk niet dat ze dat gedaan hebben, de vis was al niet erg fit meer........
ze hebben bactopur direct meegeven....
Helaas zijn de andere twee zwakke toch nog dood gegaan. Heb er nog 5 over van de 11 :'(
Deze 5 doen het naar mijn idee wel al beter dan gisteren, hangen niet meer boven in en "hijgen" niet meer. Ze zijn nu nog een soort van kortademig zeg maar.
Ik ben gematigd positief...
 
Ja balen dat er nog meer dood zijn gegaan maar zo gaat dat soms. Bepaalde soorten zijn gewoon gevoeliger, sneller ziek dan andere soorten. Te zwakke vissen redden het dan niet. Erg triest. doe ook tijdens en na de kuur je water testen. Het kan ook wat van je filter bacterieen om zeep helpen zodat je NH3/4 en NO2 kan oplopen. Gewoon wat meer en grotere hoeveelheden verversen als je verhoogde waardens op dot gebied meet.Als je moet verversen ivm hoge waaarden dan moet je weer bactopur direct bijdoseren!!

Niet vergeten je lichten uit te laten. Licht breekt werkzaam bestandsdeel van kuur af zo dat het niet werkt of minder werkt!!

Van NO3 heb ikzelf weinig verstand maar je geef hierboven een meting van 25 aan. Volgens mij is dat niet veel. Ik dacht dat dit eigenlijk vrij laag was. Misschien kunnen andere hierover meer zeggen?

Anders even een topic bij waterchemie plaatsen ofzo.
 
Ja balen dat er nog meer dood zijn gegaan maar zo gaat dat soms. Bepaalde soorten zijn gewoon gevoeliger, sneller ziek dan andere soorten. Te zwakke vissen redden het dan niet. Erg triest. doe ook tijdens en na de kuur je water testen. Het kan ook wat van je filter bacterieen om zeep helpen zodat je NH3/4 en NO2 kan oplopen. Gewoon wat meer en grotere hoeveelheden verversen als je verhoogde waardens op dot gebied meet.Als je moet verversen ivm hoge waaarden dan moet je weer bactopur direct bijdoseren!!

Niet vergeten je lichten uit te laten. Licht breekt werkzaam bestandsdeel van kuur af zo dat het niet werkt of minder werkt!!

Van NO3 heb ikzelf weinig verstand maar je geef hierboven een meting van 25 aan. Volgens mij is dat niet veel. Ik dacht dat dit eigenlijk vrij laag was. Misschien kunnen andere hierover meer zeggen?

Anders even een topic bij waterchemie plaatsen ofzo.

Die meting was een tijdje terug,De NO3 was hier intussen 70> geworden en dat is waarschijnlijk een mede oorzaak. Ik weet het niet 100 %
Ik heb net de 2e dosering erin gedaan en de vissen gevoerd, zo krijgen ze het ook binnen. Ze eten weer goed en komen weer nieuwsgierigen als je een kijkje neemt.:petjeaf:
ik juich niet te vroeg, maar ga straks met een iets geruster hart slapen. En extra controles zijn vanzelfsprekend, vandaag was de NO3 al een stuk lager....
Als deze zo blijft doe ik even niks met wissels (stress), de plantenvoeding stopt even, dus kunnen de planten hun werk doen.
We wachten even af....
 

Terug
Bovenaan