zeoliet


Nitriet moet zelfs 0 zijn in je bak. Nitraat is niet zo erg en zelfs noodzakelijk voor je planten.
Een nitraat tot 50mg is voor de meeste vissen geen probleem maar nodig is dit dan weer niet natuurlijk.
 
Is volgens mij niet echt een geval van gokken wie er gelijk heeft.
Er zijn gewoon meerdere wegen naar Rome zoals ze dat zo mooi zeggen,met allemaal hun punt.
Er zijn al verschillende opmerkingen gemaakt over het gebruik van actief kool,noodzakelijk is het niet in een gewone situatie maar kan ook geen kwaad.
 
@seabait. Achja, mij maakt het niet uit. Google voor de gein eens op actief-kool en overal lees je discussies.
Het mooie is dat google vaak meer weet dan een forum. Als je maar serieus gaat zoeken.


Als je denkt dat het wel wat toevoegt, moet je het ook zeker doen.

Ik zou er zelf niet voor kiezen om iets te gebruiken wat ook goede dingen uit je water filtert, er is keuze genoeg. Ik lees zelfs dat het de stoffen die het heeft opgenomen, 'vast houdt', maar als het vol zit langzaam weer los laat. Het breek de boel dus niet af, maar houdt het vast. Ik wil geen chaos zaaien, maar het mooie aan deze hobby is dat je vaak veel dingen tot aan de bodem kan uit zoeken. Interessant ook :)!

Maar goed, ieder zijn eigen weg naar Rome zullen we inderdaad maar zeggen :).
 
Canon zei:
@seabait. Achja, mij maakt het niet uit. Google voor de gein eens op actief-kool en overal lees je discussies.
Het mooie is dat google vaak meer weet dan een forum. Als je maar serieus gaat zoeken.

Misschien lees ik het wel verkeerd maar nu lijkt het net een beetje alsof je denkt dat ik zomaar wat klets.
Naast persoonlijke/kennis ervaringen google ikzelf regelmatig hoor en via google lees je ook vaak meningen idd en ervaringen van verschillende mensen,beetje te vergelijken met het forum eigenlijk toch? ;)

Elke bak is anders,voor mensen die veel plantenvoeding geven en graag een bruine kleur van het water willen hebben is kool niet aan te raden bv.
In het geval van de topicstarter die in Nederland woont en iets met cichliden gaat doen,dus een bak met bijna geen planten en hard water maakt het niet uit.
Ik geef ook expres in Nederland aan want niet overal is het kraanwater zo zuiver als hier.
Dus als het kool niet met gevaarlijke stofjes in contact komt kan het na verloop van tijd ook niet worden afgegeven volgens mij.

Is nu niet dat ik mijn mening aan je wil opdringen maar wil het alleen nog ff toelichten.
Ik gaf in het begin van dit topic al aan dat het gebruik in dit geval helemaal niet nodig is maar kan verder geen kwaad.
Ik zie jouw reactie verder ook niet als chaos cre�ren oid want is altijd goed om niet alles zomaar te geloven natuurlijk.
Maar als je zelf al toegeeft niet te weten wat pesticiden zijn bv heb je nog een hoop te leren,ikzelf ook hoor maar daarvoor is het forum oa voor.
 
het forum is er inderdaad voor om met elkaar te kunnen discussieren over verschillende aanpakken!!
super dat dit ook op dit forum in grote mate gebeurd, ben ik erg blij mee.
Ik dacht inderdaad dat het de stoffen filtert en het water mooi helder houdt, dit wat ook mijn idee is bij een Malawi bak. Ik hoop dat tegen de tijd dat het filter niet meer zijn werk doet, maar als spons fungeert ik een goede balans in de bak heb waardoor het water ook mooi helder blijft.
 
Voor mij is het nog steeds de vraag in hoeverre zeoliet overeenkomt met perliet. Beide soorten hebben dezelfde bron (Vulkaan) en wellicht ook dezelfde eigenschappen?


Groet,
Ben.
 
Chemische samenstelling van

Perliet:70-75% SiO2, 12-15% Al2O3, 3-4% Na2O, 3-5% K2O, 0,5-2% Fe2O3, 0,2-0,7% MgO, 0,5-1,5% CaO.
Perliet gedraagt zich als een soort glas en kan eenmalig gebruikt worden als filtermedium.
Het is GEEN ionen uitwisselaar en kan daarom ook niet geregenereerd worden.


Zeoliet : er zijn vele soorten!
Analciem - NaAl(Si2O6)�(H2O)
Clinoptiloliet - (Na,K,Ca)2-3Al3(Al,Si)2Si13O36�12(H2O)
Laumontiet - CaAl2Si4O12�4(H2O)
Chabaziet - (Ca0,5,Na,K)4[Al4Si8O24]�12H2O
Gismondien - Ca2Al4Si4O16�9(H2O)
Mazziet - K2CaMg2(Al,Si)36O72�28(H2O)
Heulandiet - (Ba,Sr,K,Ca,Na)2-3Al3(Al,Si)2Si13O36�12(H2O)
Stilbiet - NaCa4Al8Si28O72�30(H2O)
Natroliet - Na2Al2Si3O10�2(H2O)
Mordeniet - (Ca,Na2,K2)Al2Si10O24�7(H2O)
Gottardiiet - Na3Mg3Ca5Al19Si117O272�93(H2O)
Brewsteriet - (Sr,Ba)Al4Si12O32�10(H2O)

Deze verbindingen gedragen zich als zouten en kunnen WEL ionen uitwisselen, daarom zijn deze ook beter geschikt als filtermedium, omdat deze dus wel regenereerbaar zijn.

Beetje duidelijk zo?
 
BigSmoke zei:
Chemische samenstelling van

Perliet:70-75% SiO2, 12-15% Al2O3, 3-4% Na2O, 3-5% K2O, 0,5-2% Fe2O3, 0,2-0,7% MgO, 0,5-1,5% CaO.
Perliet gedraagt zich als een soort glas en kan eenmalig gebruikt worden als filtermedium.
Het is GEEN ionen uitwisselaar en kan daarom ook niet geregenereerd worden.


Zeoliet : er zijn vele soorten!
Analciem - NaAl(Si2O6)�(H2O)
Clinoptiloliet - (Na,K,Ca)2-3Al3(Al,Si)2Si13O36�12(H2O)
Laumontiet - CaAl2Si4O12�4(H2O)
Chabaziet - (Ca0,5,Na,K)4[Al4Si8O24]�12H2O
Gismondien - Ca2Al4Si4O16�9(H2O)
Mazziet - K2CaMg2(Al,Si)36O72�28(H2O)
Heulandiet - (Ba,Sr,K,Ca,Na)2-3Al3(Al,Si)2Si13O36�12(H2O)
Stilbiet - NaCa4Al8Si28O72�30(H2O)
Natroliet - Na2Al2Si3O10�2(H2O)
Mordeniet - (Ca,Na2,K2)Al2Si10O24�7(H2O)
Gottardiiet - Na3Mg3Ca5Al19Si117O272�93(H2O)
Brewsteriet - (Sr,Ba)Al4Si12O32�10(H2O)

Deze verbindingen gedragen zich als zouten en kunnen WEL ionen uitwisselen, daarom zijn deze ook beter geschikt als filtermedium, omdat deze dus wel regenereerbaar zijn.

Beetje duidelijk zo?

Nouwwww... nee. ;)
Maar ik doe m'n best!
Overigens Perliet of, zoals ze in Amerika zeggen, Perlite kan langer gebruikt worden in Filters. Zo zie ik ondermeer op YouTube.
Toch dank voor je informatie!

Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan