zeoliet


E

Enchiridion

Guest
zijn er mensen met ervaring met zeoliet om de nitraat of ammoniakwaarden naar beneden te krijgen?
Is het een goed alternatief voor Nitrex?
 
Naar mijn mening is dit alleen handig bij het opstarten van een aquarium of een quarantainebak ;)

Waterversen blijft nog steeds de nummer 1 schadelijke stoffen verdunner!

Heb je problemen met deze twee waarden?
Wat zijn de maten van je bak. (+inhoud) en hoeveel vissen heb je? )
 
Ik heb een cayman 50 en een cayman 110.
Die laatste bak is een probleem, het heeft allemaal met de filter te maken en ook de balast van de lampen is stuk.
Vandaag heb ik nog maar eens ververst (tweede keer deze week), een halve dag later zag ik plots twee vuurstaart labeo's flauwvallen en zinken. Ik heb ze eruit gehaald en in een bakje met proper water gezet en om elf uur zwommen ze netjes. Ze zitten nu in de Cayman 50 met twee Subunkins.
Twee weken geleden had ik nitrietproblemen in de grote en vandaag nitraat en na verversen pH en nitraat problemen.
Ik hoop dat mijn 3 labeo frenetum morgen ok zijn. Er zitten vooral jonge vissen in op twee grote ryukins na.
Gisteren twee van die kleine muisjes toegevoegd. Ik ga een van de twee pleco er ook uithalen denk ik.
1 platy
2 jong goudvissen (het zwart is net weg, die gaan later buiten in de terrasvijver met een kohaku koi als ik die af heb)
2 jonge demekin
2 jonge oranda
1 jonge sluierstaart
Een labeo frenetum van 1,5 cm
Twee labeo frenetum van 4 cm
Een pleco van 10 cm en een van 8 cm

Ik heb onlangs bijna alle botias, maanvissen enz weggeven en de sluierstaarten naar de grote verhuisd. De zilveren kreeg rode verkleuringen van de sluier en sindsdien is het het ene probleem na het andere. Ik zag vandaag dat een oranda een wondje heeft op de zijkant en eenaast een wit pluisje.
 
nitraat problemen.
Is dat dan > 50+

ook de ballast van de lampen is stuk.

Tl buizen? misschien de buis?
 
vanmiddag waren de waarden ok, maar naast de oranda met een wit pluisje hebben een jonge goudvis en een jonge demekin nu ook een witte stip.
de ballast is doorgebrand (zie je duidelijk). Ik heb hem gedemonteerd en zoek nu een andere tenzij het duurder is dan led systeem.

de twee vuurstaart labeo's die flauwvielen zijn springlevend in de kleine Cayman 50 bak tezamen met twee jonge shubunkins. Daar heb ik net de sponzen in de filter vervangen en ik ben benieuwd wat dat gaat geven.

Bij de Cayman 110 pro was het dus duidelijk de filter. Ik heb de bakjes met de biologische stenen en bollen gespoeld vannacht en blijkbaar deed dat het hem.
 
De sponzen in het filter vervangen kan een probleem opleveren. Daarbij horen Shubunkins niet in een aquarium thuis maar in een vijver. Je bak klinkt behoorlijk overbelast met al die vissen bij elkaar.
 
Alle sponzen tegelijk vervangen is niet erg handig omdat je dan een groot stuk van je bacteriecultuur gaat missen. Beter is om het spons voor spons te doen de volgend de keer.
Nu moet je wel goed opletten voor een nitrietpiek.
 
zijn 2 cm zoals ik al schreef zitten die daar in afwachting dat mijn terrasvijver af is.
 
bedankt, goede raad
 
de jonge goudvissen zitten nu apart en en sluierstaartje van 1,5 cm zit nu in de grote bak.
Cayman 110:
2 grote sluierstaarten (zilver en goud)
1 oude platy
2 jonge demekin
2 jonge oranda
2 jonge sluierstaart (2,5 en 1,5 cm)
Een labeo frenetum van 1,5 cm
Twee labeo frenetum van 4 cm
Een pleco van 10 cm en een van 8 cm (die laatste gaat ook naar een andere bak).

in de cayman 50
2 vuurstaart labeo
2 kleine shubunkin (pakweg 3 cm)

in ziekenhuisbak (gebruik ik soms tijdelijk)
2 jonge goudvissen (zwarte 3 a gele 4 cm)

op het moment lijkt alles normaal maar de zwarte goudvis heeft een beschadiging op flank) en 1 oranda heeft een wit pluisje.
 
Zeoliet gaat je niet helpen met zo'n zware overbezetting.

Waarom mix je koudwatervissen met tropische vissen?

Ik zag dat je met 'muisjes' Corydoras aeneus bedoelde. Dit is ��n uitzonderlijk slechte combinatie met sluierstaarten.

Op dit forum is veel informatie over sluierstaarten te vinden. Lees het eens door, dan zie je vanzelf wat er allemaal mis is en waarom je problemen hebt.
 
Zoals ik al eerder zei, je bakken zijn overbelast. De visjes vervuilen het water enorm, en daar zul je dan je verversingsbeleid op moeten aanpassen. De sluiers kunnen samen in 1 bak, de rest moet er uit. De plec�'s zou ik wegdoen, deze worden veel te groot voor de bakken die jij hebt.
 
Een pleco van 10 cm en een van 8 cm (die laatste gaat ook naar een andere bak).

Zijndat soms Ancistrussen?
 
Bertus zei:
Een pleco van 10 cm en een van 8 cm (die laatste gaat ook naar een andere bak).

Zijndat soms Ancistrussen?
Geen idee
Ze zien er beide verschillend uit
Ik zal foto plaatsen
 
XjQ5NZA

NAY9Usm

de donkere is de grootste.
zou best kunnen maar geen witte stippen
de ene is zwart
de andere bruin met strepen
 

Terug
Bovenaan