zelfbouwachterwand...


B

bumblebijtje

Guest
hoi

sind 2 weken bezig met het maken nee meer het uittekenen van een achterwand. genoeg hie rop het forum gevonden aan ideeen en ook internet is een mooie bron.
maar ..... ja daar is hij..
= hoe beslis je waar je het beste de verwarming kan doen.
= hoe nu met de inlaat en de uitlaat van een externe pomp.

zo maar wat hersenspinsels van mij een piepschuim wnat tegen de kant lijmen lijkt me practisch maar doorstroming is er dan niet meer. dus dat stukje ben ik kwijt graag wat tips en uitleg.
( alle begin is moeilijk..)

wat info wel zo handig
verwarming is staafelement.
bak is 120l ( 80*40hoog en bolle uitenkant)
externe eheim pomp.


ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen hoe ik de verwarming en de pomp goed in mn ontwerp kan verwerken.
gaat me meer om de "achterkant"dan om de voorkant van een achterwand.

alvast bedankt groetjes miranda
 
Zomaar wat plaatjes voor inspiratie:
-qK3Ma2XUwkfrkRi8h7U3Gv-KVBPozxz.jpeg
Wegwerken verwarmingsstaaf ( met intern filter )

-qK3Ma2XUwkfrkRi8h7U3Gv-KVBPozxz.jpeg
in en uitstroom extern filter

a3ns3t.jpg
voorbeeld achterwand (zijwand)
 
Persoonlijk vind ik dit best moeilijk om uit te voeren, zeker als de verwarming uit het zicht moet blijven.

Het gemakkelijkste is dat je een externe filter neemt, bv. een eheim 2213
deze dus: KLIK HIER
Daar kan je dan een externe verwarming tussen zetten, zoiets als dit bv: KLIK HIER

Maar zoals je al aangaf, je hebt een verwarmingsstaaf.
Om dit in zo'n kleine bak fatsoenlijk weg te werken moet je achterwand te dik worden, zo heb je teveel verlies van liters water en dat raad ik met deze grootte van aquarium af.

Ik stel voor dat je een 2cm dikke piepschuimplaat neemt, deze wat bewerkt met een vork(eentje waar je mee eet)en er krassen in maakt, op deze manier krijg je dan reli�f, nadien kan je dan met een hete luchtblazer(bv. een verfstripper)deze kant een beetje laten smelten, op deze manier wordt de piepschuim aan de voorkant harder.
Dan kan je hem met schoolbordverf schilderen en in de kleur die je wenst.

Ik zou de verwarming dan gewoon tegen je wand aan zetten, en deze weg werken met vooraan een stuk hout of hoge plant te zetten.

Andere mogelijkheid is dat je een interne bioloog koopt, deze plak je ofwel tegen je achterruit ofwel tegen de zijruit(kopse kant) deze kan je dan ook net op dezelfde manier behandelen met piepschuim(wel zorgen dat de doorstroming van het water is verzekerd)
Voordeel van zo'n binnenbioloog dat je daar je verwarming kan in hangen, op deze manier is hij ook verdwenen.
 
luc zei:
..............Om dit in zo'n kleine bak fatsoenlijk weg te werken moet je achterwand te dik worden, zo heb je teveel verlies van liters water en dat raad ik met deze grootte van aquarium af.

Ik stel voor dat je een 2cm dikke piepschuimplaat neemt, deze wat bewerkt met een vork(eentje waar je mee eet)en er krassen in maakt, op deze manier krijg je dan reli�f, nadien kan je dan met een hete luchtblazer(bv. een verfstripper)deze kant een beetje laten smelten, op deze manier wordt de piepschuim aan de voorkant harder.
Dan kan je hem met schoolbordverf schilderen en in de kleur die je wenst.........

Daarin heeft Luc wel gelijk

Kijk maar hoeveel ruimte het inneemt.
bqVPpm4VxWCaQs8_pKW3URrfyYIto8bU.jpeg


Op de foto zal de wand zo'n twee cm dik zijn?
Als je alleen de verwarmingstaaf wegwerkt in de wand heb je te weinig doorstroming.
nog een voorbeeld

Het is een beetje wat je zelf wil.
Een grote wand met minder ruimte voor vissen en planten of meer ruimte voor vissen en planten door een kleinere smallere wand te gebruiken.
 
Als je de inlaat van het externe filter en de verwarmingsstaaf samen op een juiste manier in een compartiment weet weg te werken, zou de doorstroming in orde moeten zijn. In onderstaand verslag zie je ca. halverwege zo'n compartiment: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/do ... -lavasteen
Volgens mij in de wand uit het artikeltjes alleen gebruikt voor de inlaat, maar iets verbreden en de verwarmingsstaaf zou er misschien ook bijkunnen.

Die externe verwarmingen van Hydor heb ik een tijd geleden eens goed naar gezocht en eigenlijk bleek dat heel veel mensen het een prachtig stukje techniek vinden, maar niet bijzonder te spreken waren over de levensduur. Met andere woorden: zou te snel stuk gaan. Wij hebben er daarom vanaf gezien. Of het iets is moet ieder voor zich bepalen, maar misschien is goed inlezen en ervaringen opzoeken wel verstandig.

~ Ivo
 
Wauw dank voor de reacties

@luc ik neem aan dat externe verwarming er altijd nog in tussen te bouwen is ?

De externe pomp is een eheim voor aqaurium van 200l tot weet ik zo niet uit mn hoofd ik weet vrij groot voor mn kleine bakje maar deze was in de aanbieding

@freakyfrank bij het eerste voorbeeld stel dat ik stukkie opoffer vd ruimte bv stuk van 5cm breed en 10 tot 15 cm lang is er dan genoeg ruimte voor doorstroming ?


Maar stuk schuine wand met uitlaat en element aou kunnen mits er genoeg uitstroom openingen zijn??

Of ik maak achterwand met in uit laat weggewerkt en dan verwarminselement zichtbaa


Heb ik andere vraag

Hoe groot /klein adviseren jullie dan ok alle apparatuur goed weg te werken
Ik snap de stell7ng de groter hoe beter.
Maar vermoed dat er bij jullie ook al ervaring zit in hoe groot zo compartiment minimaal moet zijn wil het goed functioneren


En hoe zit het met een extern bioloog hoe werkt dat dan?
Zo ver gaat mijn kennis nog niet
 
En bodemcerwarming? Is dat een oplossing?

Betergevraagd smelt dan de achterwand niet en heeft iemand er ervaring mee?
 
Kun je niet de foto van freaky frank, maar dan zonder die slang? :p
 
Ik bedenk me net:

Vraag Mondeo eens. Die heeft ook e.e.a. achter zijn wand weg gewerkt en met zijn Discussen ontkomt hij toch echt niet aan verwarmen.. ;)

bumblebijtje zei:
ik neem aan dat externe verwarming er altijd nog in tussen te bouwen is ?
Ja, die Hydor is - als je hem inderdaad zou willen - later nog in te passen. Normaliter een kwestie van slangen afknippen op de gewenste lengte en aansluiten. Je zou hoogstens even kunnen checken of de gewenste Hydor verwarming met dezelfde slangdikte werkt als je filter en zo niet wat daar dan aan te doen is.

bumblebijtje zei:
Of ik maak achterwand met in uit laat weggewerkt en dan verwarminselement zichtbaar
Zichtbaar is ook relatief, zoek het filter en de verwarming:

2013-11-29-01_zps32356933.jpg


~ Ivo
 
hmm ivo daar heb je ook een goed punt.

ik vermoed dat alles achter de steen zit maar das meer een vermoeden dan dat ik ze zie :)


ik ga zo kijken of ik mondeo kan vinden dan stuur ik hem berichtje met de vraag
dank daarvoor.

verder vanmiddag eens een beetje begonnen met de achterwand.
de eerste 2 terrassen gemaakt. en zoonlief is het de vork aan de slag gegaan.

ik is toch wel trots op hem voor zn mooie stenen ( hij is pas 4)
 
Nee niet achter steen, links achter de bos vallisneria. Dat betekent dat mijn punt geslaagd is en goed is overgekomen ;)
 
dat is ie zeker ivo

dat is denk ik ook waar de ervaring spreekt :)

en das mooi wnat dat betekend dat ik nog een hoop te leren heb

5FlsfMgTLhz_AtIDfQNsa_-MVrAYpiAW.jpeg


klein stukje voor zover
 
Owww het kriebelt gelijk weer helaas hebben al mijn bakken een achterwand succes.

hoewel ik heb nu een kweekbak hahaah
 

Terug
Bovenaan