Zelfbouw onderkast 100cm aquarium


J

Jeroen_S

Guest
Hallo allemaal!

Binnenkort ga ik een nieuw aquarium opstarten.

De meeste "standaard" meubels zijn niet mijn smaak en bovendien meestal te hoog.
Daarom het idee om er zelf een te maken.

De maten van het aquarium zijn:
breedte: 102cm
diepte: 42cm
hoogte: 55cm

Het idee is om een frame te maken van vurenhoutbalken (44x69mm) op de maten van het aquarium met een constructie zoals op deze foto:
breedte: 102cm
diepte: 42cm
hoogte: 65cm

1frame.jpg


Het gewicht zal dan volledig op dit frame rusten.
Op de boven- en achterzijde (met uitsparing voor kabels) zal gewoon een plaat komen die egaal is (mdf?) zodat het aquarium nergens doordrukt.
Het idee is om de zijkanten met verticale planken "mooi" te maken, bijvoorbeeld steigerhout of eiken van +/- 20cm breed.
Hier komt dan dus geen gewicht op te leunen; alles steunt op het frame.
Aan de voorkant zullen twee deurtjes komen.

Nu de vraag: hoe lastig is dit?
Ik ben wel handig, maar geen timmerman.
Ik heb ook geen ervaring met meubels maken, dus toch enigszins de twijfel...

Wat is jullie mening?
 
Moeilijkste is nog alles recht zagen en haaks monteren.
Maar is goed te doen zo'n konstruktie
 
Het gewicht zal dan volledig op dit frame rusten.
Op de boven- en achterzijde (met uitsparing voor kabels) zal gewoon een plaat komen die egaal is (mdf?) zodat het aquarium nergens doordrukt.


Wat is jullie mening?[/QUOTE]


Ik zou geen MDF gebruiken met water in de buurt, dat word drie keer zo dik als het nat word.
 
tja is wel heel erg stevig voor een bak ga 50 kg in 8mm glas totaal gewicht zon 300 kg bak+water+grind/zand/stenen/hout
wel het MDF goed gronden en aflakken of beter nog watervast verlijmd triplex gebruiken deze is minder vocht gevoelig

groet

jaap
 
Het op maat zagen zal geen probleem zijn, dat kan ik op mijn werk wel laten maken.

Even goed kijken naar een waterbestendige plaat dus.

Ik heb het ook aan een timmerman gevraagd om het te maken.
Hij zou er voor kiezen om dit zonder frame te doen door een goede constructie te maken van vuren of eiken timmerpanelen (dat zou ik dan laten doen), wat is jullie advies? Wel/geen frame zoals bovenstaand beschreven is?
 
Als je het zelf kan maken dat frame hier boven zou ik dat doen,als je het door een ander moet laten maken ben je veel meer kwijt en waarom je kan het zelf.
En dan mooi bekleden met wat jij mooi vind.
 
de kastjes van juwel en trofis staan ook op een paar dragers dus het kan uiteraard wel op die manier.

maar persoonlijk zou ik liever gaan voor je eigen meer solide constructie :)
 
Gwn frame bouwen en bekleden met betonplex (boven en onder plaat, rest met hout naar jouw kruze) mooi kastje ervan maken hoe jij het wilt en klaar ;)
 
Het frame in elkaar zetten zie ik ook wel gebeuren zonder problemen, alleen de afwerking wat minder, zoals met de deurtjes etcetera.
Als ik het door een ander laat doen (dus zonder het frame) zal het me niks extra kosten naast het materiaal, dus dat scheelt.
 
wat het frame betreft plaat martiaal is over het algemeen rechter als vuren balken en werkt lang niet zo na
als je twijfelt over de sterkte van een plaat werk kast kijk dan maar eens in de link naar mijn foto album
als bij elkaar weegt het zon 1550 kg ex kast

groet

jaap
 
wat het frame betreft plaat martiaal is over het algemeen rechter als vuren balken en werkt lang niet zo na
als je twijfelt over de sterkte van een plaat werk kast kijk dan maar eens in de link naar mijn foto album
als bij elkaar weegt het zon 1550 kg ex kast

groet

jaap

Zat ik gisteren toevallig al naar te kijken inderdaad! Dat is verder ook gewoon zonder frame? En van welk materiaal als ik vragen mag?
 
is inderdaad zonder frame
martiaal is meubelpaneel 18mm en achterwand van watervast verlijmd triplex 18mm
bovenplaat is een werkblad van 32mm dik deze gekozen omdat meubelpanelen niet langer zijn als 240/250 60 breed
en aangezien ik het wat breder en langer wou hebben als de bak kwam ik hier op uit

groet
jaap
 
Vandaag ga ik langzaam beginnen aan het frame; daar zie ik ook het minst tegenop, haha :)

Welk materiaal raden jullie aan om als plaat bovenop te monteren, waar het aquarium op komt?
Dat materiaal wil ik dan ook aan de achterkant monteren om het frame extra stevig te maken; de achterkant komt toch tegen de muur aan te staan.

De zijkanten, en voorkanten, wil ik gaan "bekleden" met steigerplanken. Maar eerst: het frame!
 
let wel dat steigerhout enorm werkt.
heb al veel projecten voorbij zien komen waar het flink mis gaat ondanks een flinke droog periode.
denk trouwens dat het afgebeelde frame op zich al voldoende stevigheid bied.
op een puntje na de korte kant wordt niet ondersteund is er gewoon tegen aan geschroefd.
weet niet in hoever dit kwaad kan maar zou dat toch opgaan opvangen.
plaat materiaal plaat kiezen die vocht bestendig is of goed gronden/aflakken
bv betonplex of triplex watervast verlijmd.

groet en succes

jaap
 
let wel dat steigerhout enorm werkt.
heb al veel projecten voorbij zien komen waar het flink mis gaat ondanks een flinke droog periode.
denk trouwens dat het afgebeelde frame op zich al voldoende stevigheid bied.
op een puntje na de korte kant wordt niet ondersteund is er gewoon tegen aan geschroefd.
weet niet in hoever dit kwaad kan maar zou dat toch opgaan opvangen.
plaat materiaal plaat kiezen die vocht bestendig is of goed gronden/aflakken
bv betonplex of triplex watervast verlijmd.

groet en succes

jaap
Dankjewel!

Nou, de achterkant moet toch dicht, liever met een goedkope plaat dan duurder steigerhout :)
De korte latten ondersteunen inderdaad niet echt, misschien alleen een beetje tegen "scharen".

Zou populieren triplex 12mm voldoende zijn?
 
denk het wel is niet zon grote oppervlakte en wordt door het frame goed ondersteund

groet
jaap
 
Ja klopt steigerhout werkt heel lang. En zal nooit helemaal drogen ivm de vochtigheid die gecréerd wordt in de kast door de warmte. Ik zou ook gewoon kiezen voor vochtbestendig mdf en dit eventueel bekleden met pvc in steigerhout kleur.

Ik raad je aan om alle maten 10x te controleren en alles te LATEN zagen bij een houthandel. Dan heb je nog maar een bouwpakket wat je in elkaar hoeft te zetten rn het valt meestal ook goedkoper uit in de kosten van het hout materiaal
 
Ik heb het ook inderdaad laten zagen bij de bouwmarkt, en gisteravond het frame in elkaar gezet! In een lat een heel klein scheurtje door de schroef, maar lijkt mij geen probleem omdat die alsnog ondersteunt wordt.
Boven- en achterop komt een 15mm triplex plaat, eerst nog even lakken van 't weekend. Als ik er tijd voor heb, ook alvast even het steigerhout kopen van het weekend zodat dat mooi een tijdje binnen kan staan.
 
Ondertussen ben ik eigenlijk al zo goed als klaar; alleen nog wat kleine stukjes afwerking!
Mijn vloer is helaas niet helemaal waterpas waar het aquarium komt te staan, scheelt misschien +/- 5mm.
Bij mijn huidige aquarium heb ik dat simpel opgelost met wat karton onder het meubel te doen waardoor 'ie waterpas komt te staan.

Zal ik dat hierbij ook gewoon weer doen, of heeft iemand andere suggesties?
 
werk zelf ook altijd met karton of bierviltjes ( is ook karton geloof ik :D )

af en toe nog best wel een gedoe, zeker bij de grote en zwaardere bakken, benieuwd of mensen met nog wat anders komen :)
 
probleem met karton is dat als het nat wordt gelijk feest
beter stukjes triplex of nog beter kunststof gebruiken

groet

jaap
 
Heb een aantal kunststoffen plaatjes van 3-4mm dik, en karton.

Het waterpas zetten gaat echter moeilijker dan gedacht...
Er zit een flink verschil van bijna 1cm vlnr, heb vanavond wat lopen prutsen maar het is nog niet helemaal waterpas te krijgen.

Mogen weer even proberen!
 

Terug
Bovenaan