Zelfbouw nano-pico bakje


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Q1aiOyrbiWXdGBRjbdN2yzphlPHYfnG1.jpeg
 
hehe, neen, ik was aan het proberen, dacht dat ik dit gewist had maar niet dus�
ik krijg de foto's niet online om ��n of andere reden�
Is dat omdat het via een mac is??
Normaal sleep ik dat gewoon in het venster�
 
Thx Mark,

hierbij een poging via postimage.
In de link (hopelijk) een paar foto's van mijn zelfbouw mini-nano bakje (inhoud 1,5 liter, of is dit al pico?) met een externe filter (met ingebouwd verwarmingselement).
Graag jullie mening.
Op een paar foto's is de verlichting blauw, de laatste uren van de dag steek ik een blauwe filter voor de verlichting, enerzijds voor simulatie maanlicht maar eigenlijk ook gewoon omdat het wel een gezellig licht geeft�
De plantjes staan er ongeveer anderhalve maand in en doen het niet zo slecht.
Voorlopig is de enige bewoner een appelslak.



http://postimg.org/gallery/3363eh43o/
 
Ja,hij doet het.

Met hoop vrouwen eronder,.
Ziet er goed uit,hoor.
1 1/2 liter , Leuk.

Waar is dat van gemaakt?
 
Erg leuk , kun je iets meer vertellen over hoe je dit gemaakt heb?
 
Welkom. :)

Ik heb even de foto, die je in je eerste bericht wou plaatsen uit de postimg gallery opgezocht en in het bericht gezet. :) Benieuwd of je ook foto's hebt van de bouw?
 
Bedankt voor de reacties!
en Crash: Bedankt voor het plaatsen van de foto in het eerste bericht! Sweet!
Ik zal eens zien voor paar foto's van de originele stukken
Het bakje en de filter ernaast zijn gemaakt van oude stukken van een zeer grote pompinstallatie. Mijn vader werkte vroeger veel met metaal dus hij heeft nog redelijk wat 'afval' waar ik dan eens door snuister�

Met die stukken ben ik dan aan het werk gegaan. Alles waterdicht gemaakt. Een dekseltje en een voet voor de filter�
Het kleinste stuk (links op de foto) is opgevuld met filtermateriaal (watten, spons, actieve kool) en ik heb er ook een verwarmingselementje in ingewerkt. Onder de tafel hangt een eheim-pomp (��n die ook in droge opstelling kan gebruikt worden). Het is een pompje van 300l/u dus meer dan voldoende voor mijn bakje ;)
Ik heb de pomp iets lager gehangen zodat ze iets minder snel pompt (ze moet ongeveer een halve meter oppompen) anders was er iets teveel stroming (lees: draaikolk).
Daarnaast heb ik via gaatjes in de toevoer gezorgd dat de instroom een beetje gebroken wordt door het inkomende water tegen het glas te sturen.

In het bakje zelf hangt de 'zuiger' van de pomp (volledig rechts op de foto, niet zo goed zichtbaar): dit is gewoon een inox buisje dat bovenaan gevuld is met wat grove filterwatten en verbonden is met de zuigkant van de pomp�
Aanvankelijk had ik de pomp bevestigd aan de onderkant van mijn tafel, eerst gemonteerd op een stuk hout en dan tegen de tafel met een stuk rubber tussen voor de trillingen. De trillingen werden echter doorgegeven via de schroeven en mijn ganse tafel trilde, nu heb ik de pomp aan een paar elastieken gehangen onder tafel en is ze onhoorbaar...
 
Gaaf gedaan! :) Steampunk is eigenlijk het eerste waar ik aan moet denken als ik je foto zie, was dat ook de bedoeling of is dat meer toeval?
 
willem666 zei:
Bedankt voor de reacties!
en Crash: Bedankt voor het plaatsen van de foto in het eerste bericht! Sweet!
Ik zal eens zien voor paar foto's van de originele stukken
Het bakje en de filter ernaast zijn gemaakt van oude stukken van een zeer grote pompinstallatie. Mijn vader werkte vroeger veel met metaal dus hij heeft nog redelijk wat 'afval' waar ik dan eens door snuister�

Met die stukken ben ik dan aan het werk gegaan. Alles waterdicht gemaakt. Een dekseltje en een voet voor de filter�
Het kleinste stuk (links op de foto) is opgevuld met filtermateriaal (watten, spons, actieve kool) en ik heb er ook een verwarmingselementje in ingewerkt. Onder de tafel hangt een eheim-pomp (��n die ook in droge opstelling kan gebruikt worden). Het is een pompje van 300l/u dus meer dan voldoende voor mijn bakje ;)
Ik heb de pomp iets lager gehangen zodat ze iets minder snel pompt (ze moet ongeveer een halve meter oppompen) anders was er iets teveel stroming (lees: draaikolk).
Daarnaast heb ik via gaatjes in de toevoer gezorgd dat de instroom een beetje gebroken wordt door het inkomende water tegen het glas te sturen.

In het bakje zelf hangt de 'zuiger' van de pomp (volledig rechts op de foto, niet zo goed zichtbaar): dit is gewoon een inox buisje dat bovenaan gevuld is met wat grove filterwatten en verbonden is met de zuigkant van de pomp�
Aanvankelijk had ik de pomp bevestigd aan de onderkant van mijn tafel, eerst gemonteerd op een stuk hout en dan tegen de tafel met een stuk rubber tussen voor de trillingen. De trillingen werden echter doorgegeven via de schroeven en mijn ganse tafel trilde, nu heb ik de pomp aan een paar elastieken gehangen onder tafel en is ze onhoorbaar...



Mc. Gyver?
 

Terug
Bovenaan