Zelfbouw meubel van steigerhout


A

Anagorn

Guest
Ik heb een 100x50x50 bak gekregen, alleen zat daar nog geen meubel bij.
Dus ik ben deze zelf maar gaan maken, met een erg bruikbaar voorbeeld wat ik via Pinterest gevonden had.
Het meubel wordt precies even groot als het aquarium en blijft zoveel mogelijk van zijn oorspronkelijke nerven e.d. houden :)

Via dit topic wilde ik mijn progressie delen met jullie! Helaas ben ik tijdens de eerste middag vergeten foto's te maken van de opbouw e.d., dus we beginnen direct met een meubel wat al een stukje gevorderd is :oops:

Zijaanzicht korte kant:
293aa1v.jpg


Bovenkant van het meubel:
24pmm8n.jpg


Zijaanzicht lange kant:
8PyMNhDxVxcL09YE5zQlkJ3RQh0hJhXD.jpeg
 
Zo, nou ,die zakt niet in elkaar.
 
Bedankt :)

Haha nee dat denk ik ook niet! Oorspronkelijk werd het meubel uit Pinterest gebruikt voor een 350L bak, dus dan kan mijn 200L bak er ook wel op staan.
 
Direct even een update, de zijkanten zitten er in:

zsveo5.jpg




En de deurtjes zijn bijna af!

29gby94.jpg

5czuyd.jpg
 
Misschien kan je eens een bouw tekening plaatsen. (Als je tenminste geen bezwaar hebt tegen een kopie...) Ik vind het een pracht kast! Complimenten.
 
Nee hoor, heb absoluut geen bezwaar tegen een kopie. Sterker nog, ik heb het onderste frame ook van internet af gehaald! Zie hier een PDF die ik gemaakt heb in aanloop naar de bouw (van Dropbox): Link naar PDF

De afbeeldingen waren uit het voorbeeld die ik gebruikt heb, ik heb er een lettercode en tabel bij gemaakt zodat ik wist wat ik nodig had (en nog wat kleine 'verbeteringen')

En bedankt voor je reactie :D

Edit: van de deurtjes heb ik geen tekening, die heb ik zo ter plekke verzonnen. Maar als je wilt kan ik daar ook nog wel een schets/uitleg van geven
 
Tijd voor een update :)



Grote kieren heb ik opgevuld met een mengsel van zaagsel + houtlijm
zR3uEioDZDdevS-oFO9lGB3N0gpbrsLE.jpeg

zR3uEioDZDdevS-oFO9lGB3N0gpbrsLE.jpeg


En ondertussen is het gelakt met een lichte beits (niet zo heel goed zichtbaar,maargoed)
Ongelakte versie:

167ngqb.jpg



Gelakte versie:

edqti.jpg



Bovenaanzicht:

eqtv2c.jpg



Het gaat al de goede kant op, hoop dit weekend weer een update te plaatsen!
 
Het duurde even, maar ik kan eindelijk weer een update plaatsen!



Hij staat ondertussen binnen, op de plek waar hij uiteindelijk gaat komen

9SpiMSZMC_2Sz9dfIZW1QQaT_JbeRJHQ.jpeg




Progressie van de kap:

2modqfm.jpg

2qwcsnp.jpg





Ik ga mijn eigen LED verlichting maken, die wordt op deze aluminium strip geplakt straks. Dus eerst even passen meten, daarna alles met expoxy behandelen

9SpiMSZMC_2Sz9dfIZW1QQaT_JbeRJHQ.jpeg
 
leuk meubel maar hoe glad is de zaak waar de bak op staat zou daar toch maar even een stuk tempex of iets dergelijks tussen bak en kast doen
leeft je bak langer

groet

jaap
 
Bedankt voor je reactie!

Bedoel je het meubel op de vloer? Of de bak op het meubel?

Had het even nagekeken, de bak staat waterpas. Is dan tempex of een andere opvulling nog steeds aan te raden?
 
je hebt geen plaatmateriaal tussen je bak en de kast, dus hier zou ik zeker tempex doen. Hout werkt, en het zal je verbazen hoe sterk hout is
 
Dan ga ik dat er toch maar tussen doen.
Ondertussen ben ik er (helaas) achter hoe sterk het kan zijn.
Beide deurtjes zijn (doordat ze nu gedroogd zijn) helemaal uit fatsoen.

Een plank heeft zichzelf zelfs helemaal kapot getrokken, echt ongelofelijk!

4lw8HjHszb1j_zri93J6bwreUgFmVeKN.jpeg
 
Ohww.. dat is zonde. Het is wel een probleem met steigerhout. Zelfs als je oven gedroogd koopt moet het nog acclimatiseren. Dat van jou is wel een heel duidelijk voorbeeld van hoe sterk hout nog kan werken.

Sommige meubelbouwers adviseren om het hout een aantal weken te laten acclimatiseren in huis, maar ja, wie heeft daar de ruimte voor :)
 
Nou inderdaad, sta er zelf ook van te kijken.

Gelukkig hebben we nog een lege kamer hier in het huis, daar ligt nu alles netjes naast elkaar te drogen.

Ga ik ondertussen gewoon verder met mijn verlichting en plaats ik de deurtjes gewoon later :)
 
Anagorn zei:
Bedankt voor je reactie!

Bedoel je het meubel op de vloer? Of de bak op het meubel?

Had het even nagekeken, de bak staat waterpas. Is dan tempex of een andere opvulling nog steeds aan te raden?
bedoelde dus tussen het hout en de bak zie op de eerste foto dat daar nog al een dikte verschilt en kieren tussen zitten
eigenlijk zou het beter zijn om de planken te vervangen voor een vaste plaat (je zie hier immers toch niets meer van)
daar op een stukje tempex ter grote van je bak
je hebt inmidels ondervonden dat het hout nog al werkt
zou zonde zijn als dit ook onder je bak gebeurt

groet

jaap
 
Ik ga bij nader inzien inderdaad voor een extra opvulling, er komt een 1cm dikke piepschuimen plaat tussen mijn bak en het meubel

En een update: ik heb twee kleine ventilatoren gekocht om wat lucht circulatie te forceren in de kap. Achteraf zijn zo zo klein dat ik afvraag of het effect gaat hebben, maar ik vond het evengoed wel grappig staan :D

EDHXUv6mHitSCsUcIGUvD9Uw9kQ9BECF.jpeg




De kap zit ondertussen op zijn plek en is behandeld. Er zijn nog wel wat kieren tussen de twee planken, maar opzich vind ik dat niet erg. Ook dat is altijd welkom voor de circulatie. In mijn oude bak had ik vaak last van condensvorming, hopelijk is dat in deze bak wat minder het geval.

142v9kl.jpg
 
Je bent ook geen timmerman ,he.

Zit haast te janken,als ik dit allemaal ziet.
 
Niet doen Bertus, heb je alleen jezelf mee.



Behandel je dit hout ook nog? Of blijft het zo blank?
Vocht trekt er zo in, en alles kiert nog meer en trekt krom .


Heb een picknicktafel gemaakt van steigerhout, met schroeven in elkaar gezet.
Jaartje later waren de planken van het blad kromgetrokken en de schroeven afgeknapt.
Heb toen slotbouten vd Gamma gehaald en er door geboort. Dat was afdoende.
Hout werkt altijd.
 
Ja, hout werkt altijd.
Daarom ging het een jaar naar buiten,onder de overkapping.

Had hier vroeger de Wetering, houtzagerij.

Werd gezaagt, en gelijk droog weggelegd, met latten er tussen.
Deed ik ,toen ik 16 was.
Bijbaantje.
 
Bertus zei:
Je bent ook geen timmerman ,he.

Zit haast te janken,als ik dit allemaal ziet.

Kritiek vind ik prima, maar zou je dan ook willen toelichten wat er niet goed is in jouw ogen? Want hier kan ik niet zoveel mee.

Fozzy zei:
Behandel je dit hout ook nog? Of blijft het zo blank?
Vocht trekt er zo in, en alles kiert nog meer en trekt krom .

Dat wordt zeker nog behandeld om inderdaad te voorkomen dat er vocht in gaat trekken
 
Kritiek vind ik prima, maar zou je dan ook willen toelichten wat er niet goed is in jouw ogen? Want hier kan ik niet zoveel mee.


Je begon zo goed.

Nee,Sorry. Met al die naden en kieren, Zorg dat het pas is,he.

Dan lijm en zaagsel , kan toch niet.

De verstekte hoeken, hoe maak je die? Verstekzaag?

Doe in de deuren multiplex, geef een paar zaagsneden omhoog of opzij.
Multi werkt niet.

Ja, ik ben een zevert, maar zo is het er bij mij ook ingepompt.

Iets gemaakt, leermester kwam er bij. Hmmmm. liep naar de lintzaag,,,,, zo,kachelhout.
Begin maar over nieuw.
 
Bertus zei:
Kritiek vind ik prima, maar zou je dan ook willen toelichten wat er niet goed is in jouw ogen? Want hier kan ik niet zoveel mee.


Je begon zo goed.

Nee,Sorry. Met al die naden en kieren, Zorg dat het pas is,he.

Dan lijm en zaagsel , kan toch niet.

De verstekte hoeken, hoe maak je die? Verstekzaag?

Doe in de deuren multiplex, geef een paar zaagsneden omhoog of opzij.
Multi werkt niet.

Ja, ik ben een zevert, maar zo is het er bij mij ook ingepompt.

Iets gemaakt, leermester kwam er bij. Hmmmm. liep naar de lintzaag,,,,, zo,kachelhout.
Begin maar over nieuw.

De naden en kieren slaan dan waarschijnlijk op de kap vermoed ik? Daarin heb ik inderdaad (pas) gemerkt hoe erg hout kan werken. Het liefste zou ik met deze opgedane kennis de hele kap opnieuw doen, maar dat is tijd- en kosten technisch helaas even geen optie.

Het lijm en zaagsel was een veel gebruikte oplossing zag ik, omdat vloeibaar hout oid nooit dezelfde kleur gaat krijgen. Overigens is dit alleen toegepast op de achterkant, dus niet zichtbaar voor het oog ;)

De verstekte hoeken zijn inderdaad met een verstekzaag gemaakt.

Oorspronkelijk was ik inderdaad van plan multiplex deuren te doen, maar ook hier verschillen de kleuren enorm met de rest van het meubel. Vandaar dat ik dit geprobeerd heb. Overigens moeten die deurtjes nu dus opnieuw, dus misschien dat ik beter moet gaan zoeken naar een bijpassende plaat voor de deuren.

En inderdaad, ik ben geen beroepstimmerman :D
 
En inderdaad, ik ben geen beroepstimmerman.
Is je vergeven.
Jij zult iets doen ,wat ik niet kan. WAT?
 
anders schroef je in je kap een multi of triplex plaat, en zet die in de lak. Met kieren in je kap verdampt je water alleen maar, zo ook met je ventilatoren, als het dicht is blijft het ook in je bak. Condens in je bak is toch niets mis mee?
 

Terug
Bovenaan