zelfbouw, doen of niet


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo, ik heb in onze bureau onder het schuin dak een lange kastenwand, nu speelde ik met het idee om daar een aquarium op te zetten.

Echter zit ik met extreme afmetingen, en weet niet of dit haalbaar is , of hier vissen, planten in kunnen enzo...


ik heb een lengte van 4,1meter, een hoogte van 33 cm en diepte van 25cm...
zowiso op die lengte zal er denk ik met 2pompen gewerkt moeten worden, ik schat dat hier +-300 liter in zal kunnen gaan...
zou dus een serieus panorama aquarium kunnen worden, al vrees ik dat de maten niet zullen lukken.
ik kan werken met een dekplaat, verlichting aan het plafond, en dan de overige ruimte erboven afwerken met het plafond.

Het bouwen schrik ik niet van af, wel eventueel de mogelijkheden qua planten, en vooral visbestand...

grote scholenvissen, of zouden hier ook wel cicliden in kunnen?

Kortom.... shoot, ook al is het een NO GO

naast bovenvermelde problemen is het denk ik ook niet simpel om aan die glasmaten te geraken
ook de ondergrond moet opnieuw uitgevlakt worden.
ik zou de tablet nog 3cm kunnen zakken tot aan de deurtjes en mss nog een heel klein beetje naar voren brengen om de maten wat te vergroten. en mn deuren voorzien van trekkers ipv greeploos.

kan ook 3bakken maken van 1m30
of 2 van 2meter
 

Bijlagen

  • test 1.jpg
    test 1.jpg
    108.9 KB · Weergaven: 141
  • test 2.jpg
    test 2.jpg
    34.4 KB · Weergaven: 140
In theorie kan alles.

Wou je de glazen bak ook zelf in elkaar steken of die wel door een bouwer laten maken? want door de lengte zal dat hoogst waarschijnlijk wel op locatie in elkaar gezet moeten worden. komt ook de vraag: krijg je een glasplaat van 4,10m wel naar de betreffende plek?

2 filters zal een must zijn, door de lengte wellicht ook nog wel een stromingspompje hier en daar.

Je hebt t over cichliden, maar cichliden is nogal een erg breed begrip :)) kan je iets specifieker zijn?
 
Voor mij een No-Go. Niet de lengte gaat je parten spelen maar de diepte van 25 cm. Sowieso niet geschikt voor cichliden. Hooguit een zalmpje. Is dat voor jou de efford waard?
 
Ow vet!

Eerste wat me te binnen schiet is een plaat glas van 4m op zolder krijgen een beetje lastig gaat worden.
Maar goed je kan de voorplaat ook in 2 delen maken natuurlijk...

Plus, de kou zo net onder het dak op zolder.

Wel vet project wat ik zeker ga volgen. (y)
 
Word dan een shallow scape...
Nano of hillstream zou kunnen?
Hoe dan ook zou ik de inlaat aan 1 kant doen en de uitlaat aan de andere zodat je gegarandeerd stroming hebt over die lengte.
Of een spraybar van 4m..

4m glas moet te doen zijn, is alleen heel onhandig en wss duur vanwege de maat.
Je kan altijd offertes opvragen bij bouwers, zowel voor 1x 4m of 2x 2m
 
ja idd die lengte, vandaar het opsplitsen in mss 2 bakken en gaan naar 1m80 per stuk, dan zijn ze wat korter. dak is goed geisoleerd , koud is het hier zeker niet (het zal eerder in de zomer mss warmer worden)

aan de andere wand op de bureau zou ik wel eentje kunnen zetten met maten naar keuze(diepte tot 60cm en lengte 180/200cm maar dan vrees ik meer voor het grote gewicht ( de lange smalle is tegen de buitenmuur) op de bureau zou wel tegen een binnenmuur zijn( beneden staat er ook wel een muur op die plaats) en onder de bureau zit een stevige kast dus dat is het niet...
 
Voor mij een No-Go. Niet de lengte gaat je parten spelen maar de diepte van 25 cm. Sowieso niet geschikt voor cichliden. Hooguit een zalmpje. Is dat voor jou de efford waard?
Dit denk ik ook. De diepte zal je keuze erg beperken. Dan heb je veel moeite gestoken in een coole zelfbouwbak van 4 meter om er vervolgens alleen kleine visjes in te kunnen doen. Aangezien de grotere hun kont niet zouden kunnen keren. Of zouden er ook 2D zwemmende vissen bestaan? Hmmm. 🤔😌

Ik zou dan eerder kijken wat de opties zijn voor die andere wand. :) Een modern huis met betonnen vloer moet een zware bak, verder weg van een draagmuur, in de regel wel kunnen hebben lijkt me. Al is elk huis natuurlijk weer anders en moet je dit misschien even nagaan voor jouw situatie. Je kan bij twijfel altijd nog gaan voor een weliswaar grote, maar dan net wat minder hoge bak.
 
Je bak meteen onder een schuin dak.. onderhoud lijkt me een crime in zo'n positie, ookal is ie maar 33 hoog en 25 diep. Mocht je het toch gaan doen - supervet en ik ga volgen, dat dan weer wel :DD
 
Lijkt me geweldig. Voor plantjes en vissen zou ik inderdaad voor klein gaan, alsof het een nanobakje is maar dan wat langer. stroming kan je of twee keer naar of vanuit het midden doen of van links naar rechts door de hele bak, dat laatste stroomt het wel meer wat ook weer leuke opties geeft natuurlijk.

Ik volg met interesse.
 
Wij hebben een tijdje een bak van 150x25x35 gehad en opzich kan je daar best nog veel mee, een groep brochis splendens op de bodem (stuk of 30) en dan een scholenvis voor de rest van de bak, mooie kardinaaltetra's of fantoomzalmen leuke grote groep van stuk of 50 en dan een L-nummer stuk of 2-3 kan allemaal prima
 
nog even zitten dubben over dit project en donderdag spreek ik met iemand die hiermee wel kan helpen om te bouwen, 4m zou geen probleem moeten zijn zolang ik het hier krijg...

maar naar mijn inziens zou ik eerder opteren voor 2stuks van 2meter lang

als ik de kast aanpas kom ik aan volgende bakmaat 2000x 370x300h qua maten is dus al een stuk dieper dan hierboven beschreven, en als ik dan toch bezig ben kan ik de wand ook wat naar voren brengen, dan kan ik wellicht wel naar 2000x40x30 kunnen gaan...

in de hoogte kan ik niet veel spelen, maar we willen wel het lage zicht behouden...

ik had ook zitten spelen met het idee van de ene zeer mooi te beplanten van links naar rechts en in de 2de bak over te gaan naar wat donkerder veel rotsen, hout weinig planten

qua visbestand kan dan hopelijk wel wat meer...
de bak zou ik graag open hebben bovenaan.

ideetjes zijn altijd welkom qua inrichting,visbestand, filtering, techniek,...
 
Ik zeg niet doen, dit gaat voorbij aan de minimale lengte en breedte en hoogte, daar ga je je achteraf aan storen.
 
Wat bedoel je... Van ada heb je ook shallow aquariums die nog minder hoog en lang zijn... De lengte is denk ik zeer groot...
 
Nopanic, geen paniek;).

Ik ken de door jou aangehaalde aquaria niet en heb ook bijvoorbaat geen zin om deze op te zoeken.

Er zijn ook TV aquaria te koop ja in de vorm van een TV de diepte van zo'n bak is echt onzin.
Elk aquarium heeft zijn standaardmaten, van klein naar groot wijk je daar vanaf dan ben je erg beperkt in de vissen die in een bepaald aquarium gehouden kunnen worden .Bij de door de topicstarter aangegeven maten loop je op een gegeven moment vast in de te houden vissen, laat staan de verlichting boven zo'n lage bak.

Als aanrader voor zo'n bak,,congo zalmen maar ook deze zwemmen geen afstanden, staan voornamelijk stil,:sleep:
 
Oké snap ik. Maar heel wat aquaria is toch maar 30cm diep en 30 hoog. Er hoeven ook geen grote vissen in. Ik zie het als een hoop 60cm aquariums op een rij als 1 geheel en meer ruimte dus. Wat kan het probleem qua verlichting zijn dan?
 

Bijlagen

  • IMG_20210322_212545.jpg
    IMG_20210322_212545.jpg
    56.6 KB · Weergaven: 112
Ik zie het als zoiets maar langer...
 

Bijlagen

  • IMG_20210322_212545.jpg
    IMG_20210322_212545.jpg
    56.6 KB · Weergaven: 109
  • IMG_20210322_212518.jpg
    IMG_20210322_212518.jpg
    195.9 KB · Weergaven: 103
je komt vooral qua stroming voor een uitdaging te staan denk ik.

verlichting is niet heel spannend, vissen ook niet, beplanting toch wel niet
 
Gewoon doen !
Kan een heel mooi project worden.
Als je wat handig bent is het ook allemaal niet zo spannend. Bak in Multiplex bouwen, coaten met polyester of Epox. Ruit van 4m is ook niet zo moeilijk te bestellen.
De ruit in 2 delen is zonde en niet nodig, zolang deze gelijk naar boven kan.

Ook enkel rekening houden met de gegeven ”adviezen“ hier...als ze daadwerkelijk komen van lieden die zelf hun bakken bouwen. 😉
 
ja multiplex bak had ik nog niet aan gedacht, ik zie nog mensen dit doen, lijkt me wel spannend, handig moet wel lukken veronderstel ik:)
 

Terug
Bovenaan