Zelfbouw Aquarium Meubel en Lichtkap


A

andy

Guest
IK ben vanplan om zelf een meubel te gaan maken met lichtkap.
Het is bedoeld voor 2 bakken. 1x 60x40x30 1x 80x40x30
Nu heb ik al wat op internet zitten rondneuzen.

Het meubel zelf ga ik maken van vurenhout balken bekleed met mdf. Dit alles geverft in kleur en 2 lagen waterafstondende lak eroverheen.

Ditzelfde gebeurd ook met de lichtkap alleen behandel ik deze ook nog met epoxy.

Nu is mijn vraag alleen met de verlichting.

Ik wil hier 3 TL in plaatsen.
1x nachtverlichting
1x dagverlichting
1x planten verlichting.

Wat raden jullie mij hierin aan en wat heb ik hiervoor nodig.
Is het mogelijk om de Tl aan te schakelen zonder VSA/EVSA. Om de kosten wat te drukken.
Of zijn er andere oplossingen.

Ik hoor graag van jullie de tips die ik kan gebruiken.

Ik zal deze week de foto's van het ontwerp plaatsen.
 
Je zou kunnen kijken voor led verlichting
 
andy zei:
Wat raden jullie mij hierin aan en wat heb ik hiervoor nodig.
Is het mogelijk om de Tl aan te schakelen zonder VSA/EVSA. Om de kosten wat te drukken.
Of zijn er andere oplossingen.

een tl zonder vsa of evsa zal niet lukken denk ik.
gewone niet dimbare vsa zijn niet zo heel duur hoor.
 
ik was ook al aan denken aan led verlichting.

Wat kost een niet dimbare Vsa dan ongeveer.

En wat zou ik kwijt zijn dan als ik voor ledverlichting kies.
en wat raden jullie mij aan.
 
Bij deze ook direct de ontwerptekening hoe het eruit moet gaan zien.

Totaal plaatje
aA1jl5aJkRmFeEVMvdNCp8POCc30Sww7.jpeg



Voorzijde zonder deurtjes

aA1jl5aJkRmFeEVMvdNCp8POCc30Sww7.png



Achterzijde met doorvoergaten

aA1jl5aJkRmFeEVMvdNCp8POCc30Sww7.png


Graag jullie meningen a.u.b.
En tips natuurlijk
 
andy zei:
Wat kost een niet dimbare Vsa dan ongeveer.

je mag rekenen op 20 euro voor een vsa. lampen( gewone t5 philips lampen kleur 830,840 865) 10 euro t'stuk en voetjes 3 euro t'stuk.

ziet er al goed uit
 
Danny, Ik neem aan dat dat de prijs per stuk is moet ik dan ook 3 vsa's hebben voor 3 lampen?
Wat verlichting betreft ben ik een beetje ene leek in aansluiten daarintegen dan weer niet
 
Je hebt vsa's die meerdere lampen kunnen aansturen. Kijk gewoon even welke lengte je nodig hebt ( lees watts ) en speur internet af, vast goedkoper dan je lfs ( ik betaalde vorige maand 55 euro voor een niet dimbare vsa met 1 keer 25-30 watt )

Schrok me dood toen ik thuis kwam van mijn lfs ;)

Nadeel is wel dat je ze dan niet apart kan schakelen. Maar dat is net wat je wil...
 
Diesel1610 zei:
Je hebt vsa's die meerdere lampen kunnen aansturen. Kijk gewoon even welke lengte je nodig hebt ( lees watts ) en speur internet af, vast goedkoper dan je lfs ( ik betaalde vorige maand 55 euro voor een niet dimbare vsa met 1 keer 25-30 watt )

Schrok me dood toen ik thuis kwam van mijn lfs ;)

Nadeel is wel dat je ze dan niet apart kan schakelen. Maar dat is net wat je wil...


Ik wil de verlichting op Timers gaan laten in en uitschakelen dus ik zou dan voor de nachtverlichting 1 vsa moeten hebben en dan voor de overige 2 1 vsa.

Ik ga eens kijken op internet wat ik kan vinden.

Maakt het nog uit wat voor vsa of is het gewoon dat deze 1 of 2 lampen moet kunnen aansturen en de wattages kan opbrengen.
Of moet er omdat het voor een aquaria is een speciale vsa gebruikt worden.
 
Als je kijkt voor t5 buizen dan zijn die al veelal voor aquaria. Staat 9 van de 10 keer wel vermeld.
 
kijk even op firstlight.nl.
eerst even kijken welke lengte je wil gebruiken. iedere lengte heeft een bepaalde wattage.
de wattage moet wel kloppen voor het vsa. je kan inderdaad 2 lampen op een vsa aansluiten.
 
Op firstlight kom ik er niet echt uit.
Ik ga denk ik gewoon bij de hornbach kijken welke lengte en wattage ik wil hebben en dan diezelfde lampen via internet bestellen en dan ook direct de Vsa's
 
Even ene update van de vooruitgang

Het onderstel

99uG3q4hlyvH4Sm63lwA7oqHj6ZMdKpa.png


De tekening van de Kap zonder verlichting nog

99uG3q4hlyvH4Sm63lwA7oqHj6ZMdKpa.png


Als jullie opmerkingen of verbeteringen hebben hoor ik ze graag
 

Terug
Bovenaan