Zelfbouw achterwand in bestaand aquarium


G

gerritn

Guest
Goedendag,

Ik heb een vraag ik zou voor mijn malawibak graag zelf een achterwand gaan willen maken, nou ga ik daar wel uitkomen. Maar is het mogelijk om het in een bestaand draaien aquarium te doen. Is er kit dat geen gif achter laat. Ik heb niet de mogelijkheid om ze een week onder te brengen bij andere, zou ze in curver bakken een paar dagen kunnen bewaren. Liefst zo kort mogelijk. Kan de achterwand buiten het aquarium spoelen heb daar nog een opvoerpomp voor. Graag kennis gevraagd :)
 
6 mm glasplaat, daar schijven steen op kitten.
Dat zo in je bak plaatsen.
WAT je er op plakt,mag je zelf weten.
Leisteen? By voorbeeld?
 
Zijn daar voorbeelden van Bertus? En krijg je hem dan mooi afgewerkt? Ken die techniek niet namelijk.
 
Op glas kitten kan prima,kijk maar naar 1 van de bakken bij Ivo.
Hebben ze beplakt met lavasteen,was wel toen de bak leeg was maar zou je dan kunnen doen zoals Bertus aangeeft.
 
Bij de 60cm Afrika bak hadden we rechtstreeks op het glas gekit.
Nu bij de 80cm Afrika bak hebben we eerst op plexiglas gekit en daarna het geheel in de bak. Hier staat het kort.

Wat wel iets is om op te letten bij het tweede is de aanwezigheid (of niet) van een stabilisatiestrip.

~ Ivo
 
Maar waar het mij omgaat is dus of dat vast kitten geen probleem is met waterwaardes de wand ga ik apart van het aqua spoelen een week lang. Als dat gebeurd is ga ik pas met de bak aan de gang, en dan zou ik het in een 2 dagen en 1 nacht willen realiseren.
 
Als je nou dat glas strak tegen de achterkant zet en zorgt het van boven aan de zijkanten vastzit kan het geen kant op dus hoef je ook niet te kitten.
 
Ik bedoel dat ik zelf de achterwand van piepschuim ga maken :). Die eerst helemaal afwerken en aquasafe maken en dan bevestigen. Ga die glasplaat niet doen. Zoals Ivo in zijn afrika bak al aangeeft heel veel werk met vlak maken van stenen en vindt het leuker om zelf te proberen. Waar ik me bewust van ben is dat je dan de achterwand zeer goed moet spoelen en controleren op fouten met epoxy. Maar wat ik me dus afvroeg kan je hem dan vast kitten zoals ik beschreven had met 1 nachtje er over heen en een paar keer de bak spoelen. Vond wel dit en dan even kijken bij recensies http://www.aquariaveldhuis.nl/index...OR-AQUARIA=JBL-HARU-80ML--JBL&productID=12949
 
Maar wat ik me dus afvroeg kan je hem dan vast kitten zoals ik beschreven had met 1 nachtje er over heen en een paar keer de bak spoelen. Vond wel dit en dan even kijken bij recensies

Kan je prima doen, enkel een nachtje laten drogen en inrichten maar :)
 
Ah zo,is al opgelost dan! mooi spul die kit.

De stenen was maar als voorbeeld trouwens omdat iemand zich afvroeg of dat wel kon maar je kan natuurlijk ook piepschuim en epoxy op glas doen ;)
 
@luc Moet ik de bak dan ook nog een paar keer spoelen?

@john bedoelde het niet gemeen hoor ;), maar had het idee dat ik het vefkeerd had uitgelegd. Ik ga nu eerst lekker knutselen en zal in me foto album een verslag bij houden :)
 
Haha,zo vatte ik het ook niet op hoor Gerrit!
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden,succes met fabriceren!
 
Haha gelukkig. Ben altijd zeer dankbaar voor al het advies hier :)
Dank je gaat nog wel even duren, ben nog aan hrt twijfelen over het ontwerp.
 

Terug
Bovenaan