Zelf voedingsbodem maken.


M

Marrie98

Guest
Toen ik begon met mijn aquarium had ik me er niet echt in verdiept, was ene soort impulsaankoop. Had aan alles gedacht behalve een voedingsbodem.
Maar toen ben ik zelf gaan prutsen en heb een goede bodem gekregen die bij mij goed aanslaat.

Misschien ben jij ook de voedingsbodem vergeten, of vind je het gewoon leuk om zelf je eigen bodem te maken.
Maar ik kan niet 100% garanderen dat hij bij elk aquarium werkt.

Benodigdheden:
Fijn grint
De bodem die jij graag wil hebben, ik heb zelf zand maar je kan het met elk soort bodembedekking doen.
JBL kugeln, het kan vast ook met andere kleibollen.
Restjes van planten.

Hoe ga je te werk:
Leg de grintbodem in je aquarium en stop daar op meerdere plekken, waar veel planten komen natuurlijk meer, kleibollen.
Doe hier bovenop je bodembedekking.
Nu plant je de plantjes. De blaadjes die er af vallen druk je in de bodem zodat ze in de voedingswaarde komen. Als een plantje sterft knip je hem weg maar laat de wortels zitten.
Als alles helemaal goed gaat ontstaat er in het grint een donkere kleiachtige laag.
Dit is je voedingsbodem.

1x per jaar moet je wel weer een paar nieuwe kleibollen toevoegen.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Bij mij werkt het super goed.
(Zal binnenkort foto's plaatsen)
 
Is niet verstandig om grind af te dekken met zand,die donkere kleiachtige laag kan best weleens bodemrot zijn/worden en voor grote problemen zorgen.
 
Beste Marie,
ik doe dat ook al jaren alleen heb ik eerst een rivierzand bodem gelegd van 5cm en daar boven op 10cm fijn grind .
Dit voor zeker al 10 jaar .
Laat de wortels van dode planten ook gewoon zitten.
Ik doe alleen geen kleibolletjes in de bodem maar injecteer pokon om de 4 weken
werkt ook prima.

groet willem
 
Lijkt me juist de bedoeling dat planten gezond groeien en vermeerderen maar lees in jullie berichten over dode planten dus zet vraagtekens bij de opmerkingen dat het op deze manier prima en super goed gaat.
15cm bodem is onnodig veel en enkel een verlies van zwemliters voor de dieren.
Maar kan het verkeerd zien natuurlijk... ;)
 
John daar heb je gelijk, in wat ik bedoel zijn de planten die niet op de goede plek staan of teveel getopt zijn
Juist omdat ik pokon injecteer moet ik wel een beetje dikke laag hebben en ook niet te veel roeren in mijn bodem ivm de pokon.

In de venster bank staan mijn planten ook in ruime potten.
Trouwens zwemruimte ik heb 100 garnalen en een stuk of 20 chinese danios en een paar kardinal tetras in een bak van 2m x 50 x50 ze kunnen het slechter treffen

:) :)

groet willem
 

Terug
Bovenaan