Zelf poeder mengen om te bemesten, vraagje daaromtrent...


B

Bumblebiekje

Guest
Goede avond!

Ik heb op de site van aquariumbemesting gekeken en ga wellicht ook poeder bestellen om te mengen zodat ik zelf fosfo, kalium en nitro kan maken. Echter staat erbij dat je het poeder beter met gedemineraliseerd water of osmose water mengt.

Mijn vragen:
- kan het wel met gewoon kraanwater vermengt worden?
- werkt het poeder minder goed op kraanwater of wat is dan precies nadeliger?

Thanks!
 
Ik werk al jaren met gewoon kraanwater hoor en dat gaat prima. Je hoort het weleens vaker, maar ook met kraanwater kan het uitstekend.
In principe is kalium kopen niet nodig omdat in het meeste kraanwater dit voldoende zit en je voegt het ook al toe via de kalium nitraat en kaliumfosfaat.
Maar je kunt altijd als je dat wil een zakje meebestellen. Het is opzich vrij goedkoop.
Mocht je hulp nodig hebben bij het oplossen of het doseren dan meldt je je maar hoor.
 
Bedankt alweer John voor je reactie!

Dan ga ik het ook gewoon bestellen, mijn easy life flesjes zijn voor de helft leeg en dan kan ik het opgeloste mengsel daar mooi indoen later. Als ik later vragen heb over het mengen zal ik ze zeker stellen, al is de uitleg op de website prima.

Nogmaals bedankt!
 
Ja klopt wel hoor. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk die calculator wat irritant vind omdat je gegevens moet invullen en die berekend dan wat je moet toevoegen. Maar je kunt dacht ik niet zelf inbrengen hoeveel per week je in mg/L wilt toevoegen.
Ik zou daarom oplossen in 500 ml zoals op de zakjes staat aangegeven. Dan heb je per soort 1 flesje nodig van 500ml.
Maar het is verder aan jou om te kijken wat je het makkelijkste vindt.
 
Die calculator heb ik net nog gedaan voor mijn 200 liter, nou 180 netto dan :)

Ik ververs wel elke week mijn aquariumwater maar om nou elke week de helft te verversen was niet echt mijn plan. Staat wel bij de ei-methode dat je dat moet doen. Meestal doe ik zelf 20 tot 30 procent maar ik volg dan ook geen ei- of rr methode.

Het zou bij mij meer de bedoeling zijn dat als ik het water test en ik een tekort aan po4 of no3 vindt, om dit dan bij aan te vullen.

Bij easy life geldt het volgende:
Nitro: 10ml per 500l verhoogt de no3 met 2,0 mg/l en de k-concentratie met 1,3 mg/l
Fosfo: 10ml per 500l verhoogt de po4 met 0,1 mg/l

Op de website van aquariumbemesting lees ik precies hetzelfde dus kan het zelf gemaakte mengsel ook in de easy life flesjes doen.

Als je op de website op het zakje klikt wat je wil bestellen, staat er wel bij hoe te mengen en hoe te gebruiken :)

Met die poeders kom ik wel jaaaaaaaaren toe en heb nu al zin in kleibollekes draaien :) Morgen gelijk bestellen :)
 

Terug
Bovenaan