Zelf filtervulling 'maken'


M

Marrie98

Guest
Ik heb in mijn aquarium de superfish aqua flow 100
Alleen het standaard filtermateriaal is voor mijn aquarium niet goed genoeg (is binnen een week al weer vuil en ma 3 weken onbruikbaar) en de uitgebreide variant vind ik te duur.
Nu zit ik er over te denken om zelf een vulling te maken van filterspons, filterwatten en kool (of mis ik nog iets?) dan ben je uiteindelijk goedkoper uit (oke je hebt dan ondertussen wel een voorraad voor een jaar, maar je bent nog steeds goedkoper uit)

Kan dit of is dit geen goed idee?
 
Ik vul mijn binnenfilters met grove wat ( grote "platen" voor vijverfilter) filterwat en kleine siporax. Kun je daar wat mee?
 
Kool schijn je enkel te gebruiken als er reden voor is. Medicijnen eruit filteren bvb.

Die kun je dus beter weglaten als er geen reden voor is.
 
Hoe groot is het aquarium? Dat filtertje is volgens mij niet echt geschikt voor aquaria welke meer inhoud hebben dan 40 liter of een aardige bezetting hebben.

Overigens kun je het filter materiaal toch uitspoelen wanneer het vies is? Elke 3 weken nieuw filtermateriaal aanschaffen is helemaal niet nodig.
 
Ludger zei:
Hoe groot is het aquarium? Dat filtertje is volgens mij niet echt geschikt voor aquaria welke meer inhoud hebben dan 40 liter of een aardige bezetting hebben.

Overigens kun je het filter materiaal toch uitspoelen wanneer het vies is? Elke 3 weken nieuw filtermateriaal aanschaffen is helemaal niet nodig.

Daar zeg je wat, volledig vervangen is iets wat je juist wilt vermijden.
 
Daar heb ik zeker iets aan Dennis :D

Ik probeer ook zo lang mogelijk te doen met het bijbehorende filter materiaal. Maar ik moet het echt elke week uitspoelen en na 3 weken is het echt op (wil zeggen dat hij niet schoon meer wordt)
Mijn aquarium is trouwens 60x30x30 cm. Op de doos van het filter stond dat hij vanaf 60 liter gebruikt moet worden, dus volgens mij is hij wel groot genoeg voor mijn aquarium...
 
Je moet even kijken naar de liters per uur (lpu). Ik zelf filter minimaal 3x de inhoud per uur. In jouw geval dus 3x60=180 lpu. Een filter van 200lpu dus (180lpu is er volgens mij niet). Maar ik heb ook gehoord van mensen die maar 2x de inhoud of zelfs 4x de inhoud filteren. Hangt ook weer af van wat je aan vissen hebt zitten, hoe zwaar wordt je bak belast. En trouwens, een "vieze" filter is niet erg! Dat is juist de bedoeling. Zolang hij nog goed doorstroomt blijf ik er helemaal vanaf.
 
Er zat een geweldige filter bij het aquarium zelf die het wel goed deed en goedkope hervul materiaal had.
Alleen binnenin is bij de beschermkap van het wieltje een stukje plastic afgebroken, waardoor die er wel eens half af gaat waardoor de filter stil komt te liggen.
Als er een mogelijkheid is dit te repareren wil ik die weer gaan gebruiken (zijn dus niet los te koop deze filters volgend de lfs)
Anders moet ik het toch met deze doen, heb geen geld voor een betere :(

Ik heb geen idee of hij zwaar belast wordt. Heb wel last van zweefvuil als ik de filter niet op tijd schoon maak.
 
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik heb er laatst een gekocht voor 15 euro die filtert 400lpu.
 
15 euro kan ik wel missen :D welke was het??
 
Elite Jet-Flo75. Overigens ook in een 60l aquarium, wat erin zat voldeed ook niet. Ik heb het sponsje een stukje afgeknipt toen filterwatten erin (hele grote zak voor 7,-) en siporax. Die steentjes kun je denk ook wel laten zitten, scheelt weer. Die watten vervang ik vrij regelmatig, dat slibt toch dicht.
 
Reken maar niet op die 400 liter per uur,zeker niet als je er ook nog filterwatten in doet.
Maar als het de bak goed filtert is het prima natuurlijk.
 
Kool schijn je enkel te gebruiken als er reden voor is. Medicijnen eruit filteren bvb.

Die kun je dus beter weglaten als er geen reden voor is.

Dit is onjuist!
ActieveKool is er prima materiaal waarop bacteri�n zich kunnen nestelen.
door dat er veel kleine pori�n zijn

cu7qO3pPBWMBREhd1MXY8gG2zEGVjoU9.jpeg


Het is anders als je het gebruikt hebt om medicatie uit het water te halen, dan kan je het uit veiligheid vervangen door nieuwe kool.
Maar het is een Mythe dat je kool niet zou kunnen gebruiken in een aquarium buiten het verwijderen van schadelijke chemische stoffen

Jb Malawi
 
Natuurlijk kun je het ook zonder dat er medicatie is gebruikt wel toepassen.
Als het is uitgewerkt werkt het net als een ander substraat. Dan gaan er ook bacterien in nestelen.
 
Seabait zei:
Reken maar niet op die 400 liter per uur,zeker niet als je er ook nog filterwatten in doet.
Maar als het de bak goed filtert is het prima natuurlijk.

Nee, maar in theorie zou een 200 lpu voldoende moeten zijn, voor zowel mijn bak als de hare. Maar omdat het in de praktijk helaas anders werkt heb ik het dubbele genomen, daarbij houd ik ook rekening met dat zo'n binnenfiltertje vaak al vrij snel minder gaat omzetten, ook bij goed onderhoud. Nu gaat het wel goed.
 
Ik heb nu dit in het filter zitten:
Filterwatten
2 verschillende sponsen een fijne en een grove
En kool
Filtert voor mijn gevoel best goed alleen heb af en toe wel drijf vuil. Wat werkt hier goed tegen?
 
Is het geen kaamlaag?
Vettig laagje op het water?

Met keukenrol op leggen. gelijk weer optillen.
Rest moet het filter opnemen.
 

Terug
Bovenaan